Hallo, Ik ben 10 weken zwanger en heb sinds een paar dagen angst voor Listeria maar ik weet even niet of dit reële angst is of de zwangerschapshormonen die een loopje met me nemen. Op het gebied van eten heb ik niets tot mij genomen wat Listeria of Toxoplasmose zou kunnen veroorzaken, daar ben ik erg voorzichtig in. Wat ik me een paar dagen geleden wel ineens besefte is dat ik niet altijd even secuur ben op het gebied van hygiëne. Zo kan een vaatdoekje soms wel een week lang gebruikt worden, was ik niet altijd de snijplak af als ik daar een broodje op het gesmeerd of een appel op heb gegeten ( ik veeg hem alleen af) en was ik thuis niet mijn handen als ik een vaatdoekje heb gebruikt of bijvoorbeeld die bewuste snijplank heb aangeraakt. Koelkast kan ook wat vaker schoongemaakt worden en zo zijn er wel meer dingen die niet even hygiënisch zijn. Omdat we een oud huis hebben zit er hier en daar wat vaker schimmel tussen de randjes en is het soms echt wat viezig in huis. ( per 1 juni verhuizen we gelukkig naar een mooie nieuwbouw woning!) Ik ben als kind altijd opgevoed met niet te hygiënisch werken ( krijg je weerstand van) en ik ben in heel mijn leven nog nooit ziek geweest van eten/ voedselvergiftiging. Misschien omdat ik ook wel een wat hoge weerstand heb hierdoor. Ook ben ik tijdens mijn zwangerschap niet ziek geweest, geen griep, overgeven of koorts. Toch heb ik mijn hygiëne regels aangescherpt nu ik zwanger ben en straks een kindje heb en werk nu volgens de algemene normen, dit voelt wel wat veiliger. Maar de eerste 10 weken van de zwangerschap heb ik dit dus niet gedaan en daar heerst nu wat angst. 1. Hoe groot is de kans dat ik toch Listeria/ Toxoplasmose heb kunnen oplopen van onhygiënisch werken? 2. Als ik dit zou hebben opgelopen, krijg je dan sowieso griepverschijnselen, ook als je normaal nooit griepverschijnselen hebt? 3. als ik dit zou hebben opgelopen in dit eerste trimester en doorgegeven hebben aan het kindje, zou dit dan in en miskraam eindigen? 4. Als ik dit zou hebben opgelopen in dit eerste trimester en doorgegeven aan het kindje en er is geen sprake van een miskraam, is het dan wel zo dat het later in de zwangerschap ineens tot uiting kan komen ( door alsnog een miskraam of vroeggeboorte?) 5. Is het verstandig om me te laten lesten op Listeria, of zou dit dan toch al te laat zijn? ( omdat ik geen griepverschijnselen heb gehad zou dit er nl al enige tijd kunnen zitten, of had de baby dit niet overleefd dan?) Ik hoop dat u mij kunt helpen met antwoord op deze vragen. Alvast bedankt!
Hoi Avastar, 1.die kans is echt heel klein. We geven ook geen poets/huishoudtips aan de zwangeren. Als het gevaar groot zou zijn, zouden we dit wel doen. Dus geen zorgen. Je doet je huishouden zoals heel veel mensen zo te lezen. 2.Listeria kan ook zonder verschijnselen komen. 3.Vaak wordt het dan een miskraam, maar lang niet altijd. 4.Ja, dat kan. Maar het kan zich zelfs na de bevalling pas openbaren 5.Nee, want er is geen aanwijsbare reden toe. 6. (red. ) niet zoveel piekeren hoor, je doet je het prima! En je eigen regels aanscherpen kan nooit kwaad als het jou een beter gevoel geeft. Je zult de kans op besmetting gewoon nog kleiner maken dan ie al is. Groetjes Brigitte