Wie heeft ervaring met pessarium

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mariam86, 30 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mariam86

Mariam86 Lid

21 mrt 2017
    62
    2
    8
    Vrouw
    Hi dames,
    Ik heb een vraag, heb sinds gisteren een pessarium, met de 20w echo was mijn bbh gecontroleerd en deze was 22mm.. na 2 dagen rust was deze 30mm... heb meegedaan aan een onderzoek, je kon dan of progesteron krijgen of de pessarium.
    Ik ben heel erg onzeker en angstig. Heb in maart me zoontje verloren met 36w aan zwangerschapsvergiftiging :(.
    Heeft iemand ervaring met de pessarium? Kan deze weeën opwekken? Door alle stress was ik dat vergeten te vragen gisteren:oops:

2. Mariam86

Mariam86 Lid

21 mrt 2017
    62
    2
    8
    Vrouw
    Niemand?? :cry::cry:

3. toffepeer

toffepeer Bekend lid

14 feb 2017
    581
    258
    63
    Geen ervaring, maar wel wat in verdiept aangezien ik mee kon doen met een studie voor een cerclage of pessarium wanneer mijn baarmoederhalslengte te kort zou worden (progesteron krijg ik al). Is uiteindelijk gelukkig niet gebeurd.
    Lijkt me niet dat een pessarium weeën kan opwekken, is juist de bedoeling dat het de baarmoederhals ondersteunt. Mochten er toch weeën komen, dan komt dat niet door het pessarium maar omdat de verkorting van de baarmoederhalslengte helaas toch aan het doorzetten is... Maar ik duim heel hard voor je dat dit natuurlijk niet gebeurd!! Anders gewoon even met het ziekenhuis bellen en je vraag voorleggen?
    Veel sterkte, wat een spanning :( Wel heel fijn idee dat de lengte weer iets is toegenomen door rust. Hou dat vol die rust!

4. Mariam86

Mariam86 Lid

21 mrt 2017
    62
    2
    8
    Vrouw
    Beste toffepeer,

Super bedankt voor je antwoord.
    Gelukkig dat het geen weeën opwekt. Had begrepen dat een cerclage wel.. ik kon ook de progesteron krijgen maar de computer haf uiteindelijk de pessarium geselecteerd... pff man indd wat een spanning.. volgens de gyn heeft rust niets mee te maken maar ik volg me gevoel en ook ervaringen van andere dames.
    Ik zie dat je je dochterje hebt verloren met 22.weken:(:(ook een heftige periode achter de rug, ik hoop dat dit keer alles goed komt.. je bent goed op weg;):D. We houden het vol

5. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    Hee! Ij heb een pessarium gekregen, was ook voor onderzoek. Ik vond t naar. Kreeg er meer harde buiken van en voelde m zitten , ondanks dat t echt goed zat. Ik heb n toen weer laten verwijderen.

Wel vind ik t vreend, ik lag toen in t LUMC ivn dreigende vroeggeboorte en hier werd die studie dus gedaan. Maanden later ben ik gebeld dat bleek dat veel vrouwen last kregen en er qua wel of geen vroeggeboorte geen voordeel zat aan t pessarium.... Maar das 1 studie dus ook niet beslissend natuurlijk! Maar persoonlijk zou ik zeggen niet doen, k vond t niks.

6. Mariam86

Mariam86 Lid

21 mrt 2017
    62
    2
    8
    Vrouw
    Hi Ukkie,

Bedankt voor je antwoord.. jaa ik heb hem al gekregen vrijdag, ze zeiden in het VU ziekehuis in amsterdam dat ze nu al ren tijdje bezig zijn met de pessarium en tot nu goede ervaringen, alleen ze weten dus niet wat beter werkt.. of de progesteron of de pessarium.. ik voel hem verder niet zitten alleen soms heb ik pijn aan me vagina zeg maar, maar dat kan ook banden zijn??
    Wat lastig allemaal donderdag heb ik weer een afspraak dan ga ik het aangeven, mijn lichaam kan me nu ook voor de gek houden.. ik let letterlijke op alles, als ik maar een klein beetje pijn voel ergens ga ik stressen..:$

Ukkie1 vindt dit leuk.
  7. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    Ooh sorry dat had ik niet begrepen! Bij twijfel bellen hoor, geeft echt niet. Ik heb zoooo vaak gebeld, kwam dab op controle en dan was gelukkig vaak alles goed en mocht ik naar huis.

Ik moest wel verplicht rust houden. Bank, bed en 1 x per dag kort douchen. Bij mij was mn bbm 1 cm en later 0.5/0.7 dus wel nog een stuk korter. Maar zou lekker rustig aan doen hoor!

8. Mariam86

Mariam86 Lid

21 mrt 2017
    62
    2
    8
    Vrouw
    Haha geeft niet.. Ooh jee zo kort?? Eng is dat eh.. Uiteindelijk alles goed gegaan? Of toch eerder bevallen?
    Het gekke bij mij is dat ze zeiden je hoeft niet te rusten, gwn geen gekke dingen doen. Woensdag was mijn bbh 2.2cm en ik had toch 2 dagen rustig aan gedaan dus liggen de hele dag en vrijdag was deze 3 cm... dus denk dat rusten wel helpt.
    Ik ga sowieso zoveel mogelijk rusten.. het zekere voor het onzeker nemen en ja hopen dat alles goed komt meer kan ik niet doen :(

9. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    Heeel veel onrust in mn buik, harde buiken, voorweeen etc. Ik had ook 1 cm ontsluiting, dit was met 28 wk, uiteindelijk ingeleid met 40 wk. Na een aantal opnames, ween remmens etc. En rust rust rust. Mn zoontje was erg groot, vandaar de inleiding, en na 3 mnd pijn en angst zat ik er wel doorheen. Maar t is een gezonde knul!

Wat spannend meis. Je hebt een heel naar iets meegemaakt met het verlies van je kindje. Ik duim met je mee dat je straks een gezond kindje vast hebt!

10. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Geen ervaring met pessarium, wel met een (nood)cerclage. Ik heb deze met 21 weken gekregen en heb er geen weeën door gekregen (terwijl ik al ontsluiting en uitpuilende vruchtzak had). Ik kreeg na de operatie wel een paar dagen weeënremmers en antibiotica én utrogestan (progesteron in vaginale tabletvorm).

11. Mariam86

Mariam86 Lid

21 mrt 2017
    62
    2
    8
    Vrouw
    Dank je wel! Ik hoop ook dat dit x goed komt.

12. Mariam86

Mariam86 Lid

21 mrt 2017
    62
    2
    8
    Vrouw
    Ooh wat heftig zeg... uiteindelijk alles goed gekomen? Ben benieuwd... spannend omdat mijn bbh niet meer gemeten wordt, paar dagen geleden was deze 3 cm.. hopelijk blijft het zo.. gisteren voelde ik bij het wassen de pessarium gevoeld.. hoop niet dat ie gezakt is of dat het uitkomt, moest van het zk morgen terug bellen om te kijken of het nog goed zit. :$

13. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

24 dec 2013
    3.291
    1.491
    113
    Vrouw
    Sterkte meid, spannende tijd!
    Geen ervaring met pessarium wel vanaf WK 28 extreem verkorte baarmoederhals, 7mm en funneling, uitpuilende vruchtzak en nog steeds zwanger ondanks zeer veel harde pijnlijke buiken.
    Hou je taai, je komt er wel! Pessarium wel veel over gelezen, schijnt echt te helpen. Rust is ook heel belangrijk. Heb zelf geen platte rust gehouden, zat ook wel rechtop en douchen etc. In de middag altijd even liggen. Nu sinds 34 w kom ik ook weer de deur uit.

Light vindt dit leuk.
  14. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Jazeker! Ondanks ook nog een groeiachterstand een gezonde, weliswaar kleine, zoon gekregen met 37 weken (spontaan geboren enkele dagen nadat de cerclage was verwijderd). Dus blijf geloven!

Mariam86 vindt dit leuk.
  15. Tijgertje88

Tijgertje88 Fanatiek lid

6 mrt 2010
    2.765
    350
    83
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb um 5 jaar geleden met 28 weken gekregen, ik was zwanger van tweeling en mijn buik rommelde heel erg en had al 1 cm ontsluiting. Ik had er geen last van afgezien meer afscheiding, en het eraf halen vond ik een echt rot gevoel.
    Toen die er met 33 weken uit ging kwamen bijna meteen de harde buiken en weeig gevoel weer.. bij mij werkte het dus wel goed.

Deel Deze Pagina