Ik vraag me af of er hier meiden zijn die een cursus hebben gedaan om zich voor te bereiden op de bevalling. En belangrijker: had je er wat aan? Is je man ook meegeweest en had hij er wat aan?
Ik had het graag gevolgd en zou bij een bevriende kinesiste er lessen over volgen. Helaas is zoontje drie weken te vroeg geboren en heb ik de lessen niet gehaald vond het eigenlijk wel een gemis, heb 28 uur weeën gehad en had wel wat moeite op het laatst deze nog op te vangen. De bevalling of de arbeid zelf was in 15 minuten gepasseerd en blijkbaar deed ik dat erg goed, 3 keer persen en hop, daar was zoontje. Toen ook geen nood gehad aan dat puffen, dat was gewoon goede hap lucht nemen en dan alles naar onder persen. Dus deze keer ga ik op tijd bij de vriendin aankloppen voor mijn puflessen, wil die pijnlijke weeën beter kunnen opvangen.
Ik heb een cursus gevolgd. Vond het wel gezellig en ook nuttig. Er werd wat theorie gegeven en we deden oefeningen. De partners mochten 2 x mee van de 10 lessen. Ook dat vond ik fijn, zo had hij ook een beetje een idee wat een bevalling inhoud (hij is niet van het lezen of iets ) en er werden tips gegeven hoe hij kon steunen tijdens de weeën. Bijv tegendrukken bij rugweeen etc.
heel erg blij dat ik t gedaan heb! was ook gezellig! verder ook geleerd hoe een bevalling werkt bijv de speeldraai etc en vergeet niet 'als je denkt dat je dood gaat mag je bijna gaan persen' haha hielp bij mij echt! placenta kwam niet maar maakte me nie zo druk want had hier info over gehad bij de pufclub voor mijn vent vooral ook goed om te zien hoe t van binnen werkt(deden ze bij ons met pop en bekken niet met vieze plaatjes hoor haha) me vriend was echt top met de bv maar dat kwam ook zkr door de pufclub!
Ik heb vanaf week 14 zwangerschapspilatus gedaan om een beetje soepel te blijven. Je krijgt ook wat informatie over de bevalling en er is 1 partneravond. Ik vond het erg nuttig bij de eerste en doe het nu weer bij de tweede.
Niet gedaan, niet gemist. Vind het duur, en met goede begeleiding van vk of gyn vind ik het prima te doen. maar kan me wel voorstellen dat het heel gezellig kan zijn als je een vast clubje hebt bij de cursus.
ik heb een cursus hypnobirthing gedaan. Puffen geloof ik niet echt in ik ben nog niet bevallen dus ik heb geen idee of het ook daadwerkelijk werkt. Wat ik wel fijn vond is dat het ook voor partner "verplicht" is. Je doet het met zijn 2en en zo sta ik ook in de bevalling. Ik kan het niet zonder hem. Succes met het maken van je keuze!!!
Ik doe zwangerschapsgym en zwangerschapsyoga. Ik vind het erg fijn, of ik er iets aan heb straks weet ik nog niet, bevallen moet nog! Maar vind het wel een geruststellend idee dat ik en mijn partner wat handvaten heb....we zullen zien.
Bij mijn zoontje zwangerschapsgym gedaan (was toen nog gratis bij ons in de gemeente). Wat ik vooral vond, was dat het erg gezellig was. We hebben nu nog steeds contact met elkaar. Het informatieve gedeelte was wel interessant, ook voor manlief. Qua bewegen vond ik het tegenvallen (als je 2x spinning in de week gewend ben zoals ik). Qua puffen en weeën niet zo heel veel aan gehad; ik werd ingeleid en lag dus aan een infuus. Kon nergens heen en mocht alleen maar op mijn buik en linkerzij liggen. Terwijl er zo leuk was verteld; ga lekker douchen, wandel lekker rond, steun op je bed/partner. Dat was dus allemaal niet aan de orde bij mij. Gezellig ja! Maar toch ga ik het nu niet weer volgen. Kost nu ruim 100 euro en dat heb ik er toch niet voor over.
Ik heb yoga gedaan, 10 lessen, vreselijke juf maar de informatie en ademhalingsoefeningen waren wel redelijk nuttig. Man moest 2x mee maar vond er geen drol aan. Zoek nu iets om fit te blijven tijdens de zwangerschap, niet per se iets ter voorbereiding op de bevalling.
Ik doe bevallings yoga. Dat is geen lange cursus, dat zag ik niet zitten maar in 4 keer word je wel voorbereid op de bevalling. Zeker omdat het bij ons de eerste is wilde ik wel iets doen aan voorbereiding. Of ik er ook daadwerkelijk wat aan ga hebben moet nog blijken maar tot nu toe wel al nuttige tips en oefeningen gehad.
ik heb een cursus gedaan van mensendieck. Ik heb er veel baat bij gehad. Ik wist wat voor weeen ik had en hoe ik die weg kon puffen. Heb er weinig last van gehad. Ook moest ik een half uur lang persweeen tegen houden. Ook die techniek was me geleerd, waardoor me dat ook redelijk afging. Uiteindelijk was ik dus toch blij dat ik een cursus gevolgd had, terwijl ik daarvoor ook de twijfel had over het wel of niet volgen ervan.
Ik heb er wel wat aan gehad en zeker de gezelligheid en de contacten die ik er aan over heb gehouden. Zo leuk! Elke maand komen we een ochtendje samen en zien we elkaars kleintjes opgroeien. En nu ben ik weer zwanger en toevallig ook een van de meiden van het groepje.We schelen waarschijnlijk bijna niets in termijn en gaan ons ook weer opgeven voor een cursus. Maar de zwangerfit vonden wij een beetje saai, nu gaan we ws iets van yoga doen. 2 jaar geleden fitnesste ik nog tot 33 weken maar daar ben ik mee gestopt omdat ik nooit meer ging. Dus wil wel iets aan beweging gaan doen.
Dank jullie wel voor de antwoorden! Ik twijfelde nog, maar ik denk dat ik het toch maar ga doen. Baat het niet dan schaadt het in ieder geval niet. Nog wel even zoeken naar de juiste vorm als ik het zo lees. En over de kosten: vergoed een zorgverzekeraar zoiets niet? Ga ik ook nog even uitzoeken