Ik ben vorige week dinsdag bevallen van een pracht dochter. Alles gaat erg goed, alleen die ellendige stuwing. Ik heb het nu vier dagen, met de piek op zondag, het is heel iets afgezakt maar nog steeds heb ik twee pijnlijke harde ballen van borsten. Ben er gewoon naar van. Hoe lang duurde het bij jou?
Dag of vier? Was ik niet gewend want bij onze dochter maar een dag! Heb trouwens nu ook een maand lekkende borsten gehad!!
Iemand in mijn stage gezin heeft het ook een paar dagen gehad. Misschien kun je je huisarts bellen en vragen om medicatie. Er schijnen medicijnen te zijn om stuwing tegen te gaan dus misschien kan het bij jou afnemen
Die medicijnen zijn voor "nood gevallen" bv bij een doodgeboren kindje. Ze zijn namelijk erg heftig, ze zijn zo uit mn hoofd medicijnen tegen epileptie of ziekte van parkinson met als bijwerking dat ze je productie plat leggen. Ik heb ook wel flinke stuwing gehad want was wel begonnen met de BV maar mn zoon deed het helemaaaaaaaal niet goed dus toen zijn we overgegaan en zette net mn stuwing in. Heb het eigenlijk nooit storend gevonden, ja pijnlijk wel, maar een heel normaal iets, net als pijn in je onderkant. Warm douchen scheelde hier zo veel, dan liep 't echt leeg. Ik heb nu na 6 weken trouwens nogsteeds lekkage bij prettige momenten!
Nee, die medicatie zou ik ook niet snel gebruiken! Hoop dat het gauw over is, heb het idee dat het heeeeel lamgzaam afzakt. Benieuwd naar meer ervaringen!
Ik weet nu al dat ik geen borstvoeding wil geven, en de verloskundige schreef het gelijk op, ik krijg een pilletje als ik 36 weken ben en dan gebeurt er niks. Collega's hebben dat ook gehad en nergens last van gehad achteraf.
Wanneer hier in België vrouwen bevallen en geen borstvoeding willen geven krijgen zij onmiddelijk na de geboorte een pilletje wat de melkproductie doet stoppen. Word dit bij jullie niet gegeven? Misschien eens navragen?
Je zou je ook gewoon kunnen laten leegdrinken, kind blij, jij blij. Als je écht last hebt van stuwing en geen borstvoeding kunt geven omwille van medicatie o.d., zou je voorzichtig de ergste stuwing kunnen wegkolven (maar niet leegkolven), en inderdaad, warmte.
En als je kind niet meer wil drinken, krijg je je borsten niet leeg hoor. Mijn kleine drinkt 20 minuten aan 1 borst en 10 minuten aan de andere en valt dan als een blok in slaap. Dus mijn borsten raken niet helemaal leeg. Heb nu dus ook flink last van stuwing. Vanavond lekker onder de warme douche en proberen de melk 'weg te masseren'.
Het pilletje heet dostinex. Zitten wel veel bijwerkingen aan, o.a. je er erg ziek van voelen. Dus niet iedere vk is er zo happig op om het voor te schrijven. Je kan het nog proberen om het te vragen. Meestal moet je het binnen 48 uur innemen. Maar ik heb het ook wel eens gehad (ben kraamverzorgende) dat mijn kraamvrouw het pas later in nam om bepaalde redenen en dan moest ze ik geloof 2 dagen 2x per dag een halve nemen i.p.v. een hele. Dus overleg even met je vk. Eigenlijk moet je er niks aan doen. Alleen als je echte schijven of rode plekken gaat krijgen voorzichtig masseren maar niet teveel want dat stimuleert ook weer. Maar niks eraan doen kan dan ook niet want je wilt geen borstonsteking (ja, ook zonder borstvoeding te geven kan je die krijgen). 24 uur per dag een bh aan, goede stevige/strakke die niet knelt. Verder afblijven, normaal drinken en ook onder de douche de bh aanhouden. Geen warme straal op je borsten richten. Je kan je borsten ook een soort van laten opbinden met een hydrofiele luier. Je moet dan veiligheidsspeldjes hebben (een stuk of 5), een of 2 hydrofiele doeken in een punt gevouwen (afhankelijk hoe breed je omvang daar is) en zakdoeken of navelbandjes als bh bandje. Bandje zet je vast met de veiligheidsspelden en achter je rug zat je de punten van de hydrofiele luier vast ook met een veiligheidsspeld. Evt. koelen mag, alleen niet bloot op de huid want dan krijg je brandwonden. Witte koolbladeren kunnen ook verlichten. Nerven knakken en in je bh stoppen om je borst heen. Verde rmag je gewoon paracetamol nemen. Liefst 2 tegelijk per keer. Of iets sterkers als dat van je vk mag (die verschillen ook nog wel eens van mening daarover). Kan soms wel een week of meer aanhouden als het erge stuwing is. Wij adviseren vaak om heel de kraamweek in ieder geval de bh 24 uur aan te houden. Succes ermee.
Oh sorry meiden van de bijwerkingen heb ik geen kaas gegeten. Door de stuwing moet je gewoon even heen bijten ben ik bang. MamavanJordy heeft hele goede tips!
Ik heb er een paar dagen last van gehad. Hier ook 24 uur per dag bh aangehad, ook onder de douche en inderdaad geen warme straal er op. De kraamhulp had hier op de eerste dag al een kraamverband door midden geknipt, zeiknat gemaakt en toen rondom een fles o.i.d. in de vriezer gelegd. Als ik dan last zou krijgen van de stuwing, kon ik deze in m'n bh stoppen (in een washandje). Dat heeft me wel geholpen.
Flink veel saliethee drinken. Saliethee drijft vocht af en remt de melkproductie. Bij overproductie wordt ook wel eens een kopje saliethee voorgeschreven door lactatiekundigen. Losse salie kun je gewoon (laten) halen bij de natuur- c.q. reformwinkel. In een thee-ei doen (of een koffiefilter, dat werkt net zo goed) en dan in een theepot met heet water hangen. Laten trekken en dan flink veel van drinken. Het smaakt als je het niet gewend bent niet zo lekker, maar het is wel effectief. Succes ermee, stuwing kan erg vervelend zijn.