Tips gezocht! betreft mijn neefje.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tukker, 5 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Hallo dames,

Ik ben opzoek naar handvaten betreft mijn neefje van ruim 7 die ik al samen met zijn zus al jaren op 1 middag in de week na school opvang.

Het zit zo, Hij kan zeer slecht dingen, gevoelens onder woorden brengen. Niet overleggen etc. Waar mijn dochter en nichtje dit wel kunnen. Als het niet lukt vertoond hij graag provocerend gedrag. Door en eens te gaan schreeuwen, anderen uit hun spel halen. Extreem druk doen, Gekke woorden en gebaren. Steeds op een vervelende manier aandacht willen. Tis ook moeilijk om het voor mij en de meiden altijd maar te negeren.

Ik ben erg bijna elke keer wel met hem bezig, praten hoe wat en waarom. Je kunt hem ook lastig straffen.
    Of de consequenties van dingen in laten zien.

Nu zijn zijn ouders er wel mee bezig, (ze gaan hem laten testen of hij mogelijk "iets" heeft) Hij doet het op school goed, kan wel leren en zit in groep 4, maar zijn concentratie zit hem in de weg volgens juf. maar de fundering thuis is ook niet het je van het. Pap is veel met zich zelf bezig.. Werken en 5 avonden per week weg. mama is ook wat lager onderlegd, en kan ook niet goed communiceren. Kids gaan bijna altijd alleen naar bed. Geen verhaaltje etc. in het verleden werden werkjes van school vooral door moeder afgekraakt. Ik vermoed dat door de thuis situatie zijn gedrag ook deels versterkt.

2. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Niemand een idee? Of dit herkent? Ik doe dit voor mijn neefje. Zodat ik hem kan verder helpen. En misschien zijn ouders ook. Natuurlijk heb ik de ouders al eens voorzichtig aangesproken wbt zijn gedrag.

3. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    als de ouders al bezig zijn met onderzoeken, kun je zelf denk ik niet meer doen dan er voor hem zijn. laat hem voelen dat je hem accepteert zoals hij is, zonder dat hij de clown hoeft uit te hangen. Kan best zijn dat hij nu al voelt dat hij op moet boksen tegen de meisjes, toch altijd minder is dan de meisjes (ook al wil je hem dat gevoel helemaal niet geven). Denk dat als hij zich veilig voelt en op zn gemak voelt je al heel wat bereikt hebt! :)

praktische tip: als de meiden samen spelen hem onverdeelde aandacht geven? lekker actief iets met hem doen, zn hoofd leegmaken? of juist samen knus een boekje lezen?

Wij hebben een hangschommel en de kids vinden het heel fijn om hier samen met een ouder in te zitten

4. Ik herken het gedrag zeer zeker wel omdat ik iemand ken die verbaal niet zo heel snel en sterk is en dan eerder kiest voor het ongepaste gedrag omdat dat makkelijker is.

Ik zou het toch blijven benoemen wanneer je hem mee naar huis neemt.
    Van te voren zeggen, als er iets is kom dan maar naar mij toe.
    Doet hij het niet, dan even wachten tot hij rustig is en open staat voor contact zeggen dat het niet is wat jullie hebben afgesproken. En vraag hoe hij het beter had kunnen oplossen.
    Komt hij wel naar je toe dan aangeven hoe goed je het vind.

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
  6. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Bedankt, voor de tips. Het zit zo, als ik met hem alleen iets ga doen dan willen de meiden dat ook. En dan is het hele effect weg. Dan zal hij er ook weer onrustig van worden. En daarbij vind ik het ook vaak pittig die middag, wanneer er tussen de kids veel opstootjes zijn. Er zijn vaak ook wel goede middagen bij en dat benoem ik ook dan naar hen toe als iets goed gaat.

Een schommel in huis word hem niet. En dat van die boekjes zal ik eens bespreken.

Zijn er ook nog boeken over emoties voor oudere kids. Leeftijd 7 Ik ga zeer regelmatig met mijn dochter naar de bieb. Kan ik zelf ook wel toepassen hier.

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.248
    4.480
    113
    Zoals ik het lees is de wereld onduidelijk voor hem en om het duidelijk te krijgen vertoont hij dit gedrag ( waarschijnlijk omdat de reactie hierop wel duidelijk voor hem is)

Je zou een blad kunnen maken waarop hij kan aangeven dmv een smiley hoe hij zich voelt, dat is vaak makkelijker dan het ze zeggen.

Als je vraagt waarom ....... dan kan hij dat misschien moeilijk beantwoorden. Stel je de vraag als een want ( jij schopt tegen het speelgoed want) heb je kans dat er wel een antwoord komt.

Voor de rest zou je een planbord kunnen gebruiken daar kun je de middag inplannen voor iedereen en wordt de dag duidelijk. Dan kun je ook duidelijk aangeven dat je een half uur alleen met hem speelt terwijl de meisjes .... doen, maar ook andersom, ik speel 10 minuten met de meisjes en dan ga jij dat doen. Elke keer als hij dan terug komt ga je met hem naar het planbord en laat je hem zien wat de plannen zijn, dus kijk ik speel nu even met de meisjes en jij gaat dat doen

8. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Hmmm. Ik lees een jongen-jongen die opgroeid in een vrouwen-wereld. Vader is weinig aanwezeig en verder zijn er moeder, tante en op school ws juffen.
    Ik zou hier dus bewust niet voor de praat-aanpak gaan waar wij vrouwen zo snel de neiging toe hebben. Maar laat hem lekker fysiek bezig zijn. Voetballen, stoeien, rennnen. Laat hem maar moe worden.

belize vindt dit leuk.
  9. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Oh, ik zie nu dat ze die niet bijgewerkt hebben voor jouw leeftijdscategorie, wat stom.
    Websites van kinderboekenwinkels hebben wel overzichten, op deze b.v. staat links onderaan categorie emoties: https://kinderboekwinkel.nl/s?age=548&gender=&price=

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het is een jongen, die kon je niet met 2 meiden vergelijken. laat hem op die dagen een vriendje mee nemen, dus afspreken. en kijk hoe de jongens zijn. zijn er daar nog steeds problemen?

11. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Ze mogen al alleen buiten spelen. Hier in de buurt. We hebben ballen hockey sticks etc.
    Hij Neemt maar weinig vriendjes mee naar huis. En als hij bij mij komt vraagt hij nooit om een vriendje mee te nemen. En daarbij is hier 4 kids in ons tussen woning en ik heb A.D.D en werk zelf 20 uur, druk genoeg.

Tuurlijk doen we ook weleens iets als een spelletje met z'n 4. Of iets bakken. Of hier naar een andere speeltuin in de buurt waar ze nog niet mogen komen.

12. tukker

tukker Fanatiek lid

1 dec 2009
    2.980
    17
    38
    Wellicht ga ik het misschien doen. Eens kijken of ik dit aan de ouders kan voorleggen. Tis familie he..ligt gevoelig om elkaar op de kids aan te wijzen. Ik ben ook maar een tante die oppast.

13. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Dat moet je niet accepteren.
    Anders wordt het: wij zijn brave meisjes en hij een vervelende onruststoker, dus als hij dan positieve aandacht krijgt worden we jaloers en gaan dan extra aandacht voor onszelf opeisen.
    Zeg kort maar krachtig 'ik ga nu even... met hem doen, jullie mogen straks'.

Syane en Caithy vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina