Het is me opgevallen dat ons ventje bij oma veel langer slaapt tussen de middag als thuis. Ik dacht eerst dat het toeval was maar het is nu al maanden zo. thuis slaapt hij hooguit anderhalf uur terwijl hij bij oma zeker 2,5 uur slaapt. nu heeft oma dus verduisteringsgordijnen waardoor het lekker donker is op de kamer. zelf heb ik ze destijds niet genomen om het dag en nachtritme er een beetje in te krijgen maar dat zit er inmiddels wel goed in. hebben jullie verduisteringsgordijnen en gebruik je die ook overdag?
Wij hebben een rolluik voor het raam waarmee je het ook volledig kan verduisteren, maar dit doen wij niet overdag! Puur om de reden om het dag- en nachtrimte erin te houden. Wij hebben gemerkt hoe donkerder we het maken hoe makkelijker hij inslaapt en hoe langer hij slaapt. Overdag heeft hij even de tijd nodig als het licht is in zijn kamertje om in te slapen en 's avonds na zijn fles van 20.00 uur verduisteren wij het en hij slaapt gelijk in (meestal) en horen hem niet tot 8.00 uur de volgende ochtend. Bij ons heeft het verduisteren dus wel degelijk effect. Ik zou het overdag zeker niet verduisteren.
Ik lees ven mee... hier is het namelijk zo dat Finn naar mijn idee niet/heel slecht in slaap komt als het licht is... Doe ik zn rolgordijn dicht slaapt hij binnen een kwartier...maar met de gordijnen open slaapt hij soms tussen de voedingen maar een half uurtje en soms zelf niet...terwijl ik aan hem zie dat hij heel erg moe is! Het lijkt net of hij alles gaat bekijken als het licht is en dat ie gewoon alles te boeiend vind om te gaan slapen!
wij doen overdag juist wel de gordijnen dicht, nu moet ik wel zeggen dat het dan niet pikdonker is hoor maar wel wat donkerder als zonder, onze dochter slaapt overdag echt niet als het zo ontzettend licht is op haar kamer, dus maken we het wat donkerder savonds is het pikdonker in haar kamer voor haar werkt het dus wel
Wij gebruiken ze ook maar ze laten aan de bovenkant nog een strook licht door waardoor het niet volledig verduisterend is. Dit is op het KDV ook zo.
Wij hebben ook een verduisterend rolgordijn, die we overdag gebruiken. Daarbij heb ik 1 raam afgeplakt met een vuilniszak. Zonder is het hardstikke licht en slaapt Thirza echt niet (gaat dan lekker alles liggen bekijken). Met is het wat schemerig, dus ze merkt echt nog wel het verschil tussen dag en nacht...
Wij hebben van die rolluiken aan de buitenkant. En gebruiken die ook. Toen de kleine nog veel slaapjes overdag deed niet trouwens. Maar vanaf 2 slaapjes wel. Daarmee werden zijn slaapjes net iets langer. Hier thuis slaapt hij meestal 2,5 uur. Bij mijn ouders ook (ook donker). Bij mijn schoonouders en op het KDV vaak maar 1,5 uur. Daar is het wel weer licht. Maar met bijna 2 heb je dat verschuiven van dag/nacht ritme natuurlijk niet meer. Ik denk dat we rond de 7/8 maanden ermee zijn begonnen. Dat was ook het begin van de zomer, en dan staat het licht recht op zijn raampje..
Ik heb een zelf een gordijn gemaakt, wat ik achter zijn overgordijnen hang, niet helemaal dicht, want dan slaapt hij slecht. Ik hang het er overdag en in de nacht tussen, ook sinds het eerder licht is geworden.
Hier 's avonds en 's nachts gaan ze helemaal dicht en overdag laat ik ze een kiertje open. Maar als het nu heel warm is zijn ze gewoon de hele dag dicht tegen de warmte. Bij ons maakt het niet uit: open of dicht, hij slaapt de ene keer lang en de andere keer kort.
heb wel een verduisterings rol gordijn maar die gaat alleen savonds pas dicht als ze naar bed gaat. overdag doe ik niks dicht, ze moet toch het verschil tussen dag en nacht weten.
Denk er ook over na om zo'n verduisteringsgordijn te gaan aanschaffen, kost wel wat maar als het helpt why not. Maar moeten er dan ook nog eens van die dikke overgordijnen over, of zijn die verduisteringsgordijnen genoeg. Op dit moment heb ik in zijn kamertje, luxaflex en overgordijnen (maar die zijn niet zo dik, laten wel licht door). Ik laat hem overdag's gewoon in het licht slapen, soms doe ik die overgordijnen wel dicht soms niet. Maar 's nachts wil ik het wel donker hebben, dan lukt het wel met alleen die gordijnen, maar als het zo'n 04:00 uur is, dan is de hele kamer licht.