Jong en bewust zwanger

Discussion in 'Zwangerschap' started by Laari26, Jan 7, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Laari26

Laari26 Bekend lid

Sep 11, 2014
    517
    105
    43
    Utrecht
    Hoi !
    Ik ben 23 jaar en heb samen met mijn vriend de keuze gemaakt om zwanger te worden. We hebben er dus bewust voor gekozen.
    Straks ben ik 24 als ons dochtertje geboren wordt.

Ik krijg alleen wel eens reacties om me heen of ik niet te jong ben, of het wel gepland was en of ik niet nog langer van het leven had willen genieten (alsof je leven dan ophoud... Mijn leven begint dan pas !)

Ik vind het erg jammer dat ik zulke reacties krijg. Ja ik ben misschien pas 23. En kom net om de hoek kijken. Maar ik hoef niet meer elk weekend me lam te zuipen en te feesten ( zijn altijd reacties van mensen die echt nog actief elk weekend stappen enzo)

Ik wilde altijd jong moeder worden. En toen mijn vriend en ik 2 jaar geleden bij elkaar kwamen heb ik hem de bewuste vraag gesteld of hij nog wel kinderen zou willen ( hij heeft er al 2 uit zijn vorige huwelijk)
    Ook vind ik het leuk dat daar tussen ook niet al teveel leeftijd zit straks. De oudste is 5 en de jongste 3 als hun zusje geboren wordt.

Hebben julli wel eens zulke reacties gehad ?

2. SDonya

SDonya Niet meer actief

Of het gepland was vragen ze wel maar niet of ik nog van mijn leven wilde genieten.. Ik was overigens 19 bij de eerste en nog net 22 bij de tweede

3. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,465
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Laat je niet gekmaken hoor! 23 is (zeker biologisch gezien) een hele normale leeftijd om zwanger te worden.
    Normaal gesproken bepaalt de meerderheid wat 'normaal' en 'acceptabel' is, maar in dit geval is de meerderheid gewoon belachelijk laat en veel te oud om kinderen te krijgen (incl ikzelf)

4. Set

Set Bekend lid

Jul 9, 2014
    902
    93
    28
    NULL
    NULL
    Het is idd raar dat mensen daar opmerkingen over maken.
    Vroeger was het de normaalste zaak van de wereld om vroeg kinderen te krijgen. Nu moet iedereen eerst carrière maken en dan vinden ze het raar dat ze op hun 35e moeilijk zwanger kunnen raken.

Geniet lekker van je zwangerschap en je kindje straks meid.
    Ik ben zelf 24 en ben er trots op om straks jong mama te zijn.

5. Angel2005

Angel2005 Bekend lid

Jun 25, 2014
    655
    219
    43
    Utrecht
    Beetje jammer dat er meteen afgegeven wordt op dames die er voor 'kiezen' om op latere leeftijd zwanger te worden.

Laat iedereen lekker in zijn waarde! Dat je ervoor kiest om relatief jong kinderen te krijgen is prima. En ik vind inderdaad dat anderen daarover niets hoeven te zeggen. Jouw keuze. Maar om nu meteen reacties te lezen over dames die dan maar te lang wachten omdat ze eerst carrière willen maken en het dan raar vinden om moeilijk zwanger te worden vind ik ook een not done opmerking hier.

Als die dames daarvoor kiezen om die reden is dat ten eerste hun eigen keuze, daar heeft ook niemand anders iets over te zeggen en ten tweede zijn er tal van andere redenen waardoor dames pas op een latere leeftijd zwanger worden. Bij mij bijvoorbeeld door ziekte! Ik ben 36 als ons eerste kindje geboren wordt en daar heb ik dus niet bewust voor gekozen. Als mijn lichaam het eerder had aangekund dan was het er wellicht eerder van gekomen. En ik had trouwens ook geen problemen met zwanger worden. Maar om dan te lezen dat ik te oud ben :( wie bepaalt dat????

De opmerking van Set en merah hierboven komen op mij dan ook erg kwetsend over.

En TS lekker genieten van je zwangerschap en niets aantrekken van mensen die hier raar op reageren!

6. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik vind de opmerkingen niet kwetsend, feit is dat zo rond de 23 biologisch de ideale leeftijd is. Maar als de omstandigheden er niet eerder naar zijn (juiste partner oid) is er niks mis met wachten. Alleen: een kennis van was 39 bij de eerste ( om carrière redenen) en was vervolgens verbolgen omdat een tweede niet lukte. Dat is niet zo slim.

To, ik was 25 toen mijn oudste werd geboren. Het is heerlijk om relatief jong moeder te zijn. Nu ben ik 31 en zijn mijn mannen 5,5 en 3,5. Ik kreeg weinig commentaar, veel complimenten juist. Alleen mijn vader vond het lastig. Geen idee waarom.

7. bllondiie

bllondiie Niet meer actief

Ja hoor heel vaak opmerkingen gehad vooral of het wel gepland was O.I.D ik Was 20 toen ik zwanger was van dr eerste, mensen plakken vaak een etiket op jonge zwangeren best jammer want de een is volwassen en er klaar voor op zn 20ste de andere pas op zn 35ste. Ik ben nu 28 en verwacht mn 3de, geen seconde spijt gehad van mijn keuze.

8. Doornroosje1987

Doornroosje1987 Bekend lid

Oct 25, 2014
    593
    1
    0
    Hoi,
    Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik ben 27 en mijn man 30 en wij verwachten over een aantal maanden onze eerste kindjes (tweeling)
    Ik had vooraf nooit verwacht op deze leeftijd al 2 kinderen te hebben, maar ik vind het helemaal leuk :)
    Jouw leeftijd, 23, vind ik niets te jong hoor! Iedereen staat anders in het leven en dat het de mensen van jouw leeftijd zijn die nog veel op stap gaan die dat tegen je zeggen, zegt al genoeg. Zij moeten er kennelijk nog niet aan denken in deze levensfase, maar jij wel en daar gaat het om :)

Niets van aantrekken en lekker genieten van je zwangerschap!

9. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,809
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik stopte met de pil toen ik 22 was. Helaas werd ik pas bijna vijf jaar later moeder ipv 9 maanden daarna.
    Als je alles goed voor elkaar hebt zie ik geen enkele reden waarom je perse tot je dertigste moet wachten met proberen als je samen de wens hebt om een gezin te starten. Maar ja, er zijn ook mensen die het nog niet allemaal voor elkaar hebben, of geen partner of simpelweg de wens nog niet hebben of niet een goede gezondheid hebben.

10. Anoniempje91

Oct 28, 2011
    90
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf ook 23, 24 als de baby geboren wordt, en heb ook altijd geroepen dat ik vroeg moeder wou worden. Het liefst voor mijn 25ste. Toen ik het aan mijn ouders bekend maakte vroeg mijn moeder ook gelijk of het gepland was, maar dat was meer omdat het heel onverwachts kwam. Niemand had eigenlijk verwacht dat ik en mijn vriend nu al een kindje wouden. Ik vond het ook niet leuk toen ze dat vroeg, maar toen ik daarna weer thuis kwam had ze al een paar baby spulletjes gekocht en ik merk nu echt aan haar dat ze het super leuk vind om weer oma te worden! Voorderest nog geen negatieve reacties gekregen, alleen maar zeer positieve juist!

11. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Angel2005, maar 23 is toch ook niet 'relatief jong' zoals jij dat stelt?

12. oumnouafel

oumnouafel Actief lid

Oct 24, 2014
    328
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hai gefeliciteerd. Ik was 20 toen me eerste geboren werd en 23 kwam de 3e. Ben nu 28 jaar em zwanger van de. Vierde

En krijg nu nog reacties als van pffdd jij liever als ikcof was het gepland. Nou hebben bewust voor gekozen en ja tuurlijk is,soms,zwaar maat ook heel gezellig

Niks van mensen,aantrekken

13. jes12

jes12 Bekend lid

Jan 2, 2014
    888
    91
    28
    Ik herken je verhaal.
    Ik was 21 toen ik (bewust) zwanger werd en inmiddels 22.
    Mijn vriend is net 26.
    Ik vind dit een hele mooie leeftijd en heb t ook altijd zo gewild.
    We hebben een huisje en allebei een baan dus waarom niet? ik hou nog wel van een feestje af en toe maar dat hoeft toch ook niet voorbij te zijn als er een kleine is? Het moet dan alleen beperkt worden naar 1x per maand of per 2 maanden en niet meer elke week.
    Ik vind het juist fijn dat we vroeg begonnen zijn want we willen ook graag een 2e kindje over een jaar of 3 en dan ben ik eigenlijk nog steeds jong. ( niet dat dat garantie is voor makkelijker zwanger worden maar het speelt wel mee)
    Mijn ouders worden allebei opa en oma onder de 50 en vinden dit heel leuk omdat ze nog lekker actief zijn!

Ik kreeg weleens reacties van oh was zeker schrikken toen je erachter kwam dat je zwanger was? uuh nou nee.
    Vind die reacties ook stom hoor mensen gaan er sneller vanuit dat het een ongelukje was.
    Maar ik trek me daar niks van een ons kindje is zeer gepland en zeer welkom☺☺

14. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

Jan 13, 2012
    1,194
    0
    0
    Iedereen moet bewust voor een kindje kiezen (als het lukt, kan enz) en dan maakt leeftijd niks uit.

Ik ben zelf hoogbejaard als ik mijn derde dochter op de wereld ga zetten namelijk 39 bijna 40.
    En daar is ook bewust voor gekozen. Heb mijn partner pas laat leren kennen. En commentaar hebben mensen toch of je nu heel jong bent of je bent een oudere moeder.

Er valt altijd wel iets te melden over jong moederschap of op latere leeftijd.
    Mijn ouders waren 21 toen ik kwam en heb er nooit iets aan gehad.

Geniet van je zwangerschap. Dat je straks een mooie gezonde baby mag krijgen

15. Linky

Linky Fanatiek lid

Jun 12, 2014
    3,487
    172
    63
    Female
    Ik ben 27 en mijn man is 26. Maar ook wij krijgen de opmerkingen te horen, omdat we er beiden (veel) jonger uit zien. Met oud en nieuw nog, toen ik aan een familielid van de gastheer vertelde dat ik zwanger ben en dus geen champagne wilde. Ze heeft niet meer met me gesproken, maar later heb ik gehoord dat ze aan mijn vriend heeft gevraagd wat onze ouders ervan vinden en waar het kind dan moet wonen ed. Hoewel je je daar niks van aan zou moeten trekken, komt het toch wel hard aan om te horen dat mensen je niet geschikt achten om een kind op te voeden.

Lijkt me erg vervelend voor je dat je je steeds moet verdedigen. Er is niks mis mee om op latere leeftijd aan kinderen te beginnen, vaak is het dan een weloverwogen beslissing, of heeft het eerder niet zo mogen zijn. Maar om de jongere generatie daarop te terecht te wijzen gaat veel te ver.

16. Angel2005

Angel2005 Bekend lid

Jun 25, 2014
    655
    219
    43
    Utrecht
    Nee hoor... ik vind 23 helemaal niet jong. Ik gebruik de term uit de titel. 16 dat vind ik jong en verder is het per persoon verschillend. Je hebt hele volwassen vrouwen van 19 en hele onvolwassen vrouwen van 40 dus ik denk dat het per persoon verschilt.

Ik vind 23 een hele mooie leeftijd om zwanger te zijn (als de situatie zich hiervoor leent) maar dat geldt uiteraard bij iedere leeftijd.

Mijn reactie is ook niet op de "jonge moeders" maar ik kreeg het idee dat deze "jonge" moeders het vervelend vinden als er iets over hun situatie gezegd wordt maar dat diezelfde dames wel wat zouden mogen zeggen over "oudere" moeders en dat vind ik vreemd.

17. RAppel

RAppel Fanatiek lid

May 2, 2014
    1,157
    192
    63
    Ik ben nu 20 en heb 2 kinderen. 1 van 3,5 jaar en 1 van 3,5 maand. Ik was dus echt jong, 16 jaar toen ik zwanger raakte van de eerste. Ik ben niet volledig bewust zwanger geraakt, het was een ongelukje (door de pil heen) maar ik heb wel heel bewust gekozen om het kindje te houden en toen ik 19 was ook heel bewust gekozen voor een tweede.

Echt opmerkingen heb ik nooit gekregen. Ik ging nog naar de middelbare school tijdens m'n eerste zwangerschap, maar woonde niet meer thuis en de mensen die me kenden wisten ook dat ik de beslissing om m'n kind te houden heel bewust genomen had en dat ik een kindje op jonge leeftijd ook aan zou kunnen.

Bij de tweede kwam er helemaal geen commentaar. Wel hoor ik nu soms van andere moeders aan de schoolpoort (oudste gaat naar school, België) dat ze jaloers zijn dat ik nu op deze leeftijd m'n leven al zo op orde heb. Ik ben nog jong, kan (ondanks dat ik kinderen heb) nog alle kanten op met m'n leven. Er zit geen druk achter nog een 3e of meer kinderen maken, want nog alle tijd. Dit terwijl veel van die moeders midden/eind 30 zijn en die druk wel voelen. Van ja het is binnen nu en 2 jaar of ik ben gewoon te oud.

Mensen merken niet aan mij dat ik nog zo jong ben. Tuurlijk, ik zie er niet oud uit, maar ik ben net zo'n goede moeder als een oudere mama en mijn kinderen zijn niet anders dan die van oudere ouders.

18. Aroma34

Aroma34 Actief lid

Aug 3, 2013
    461
    78
    28
    NULL
    NULL
    Ik herken het.
    Hier nu 23 jaar, ik was nog net 22 toen ons dochtertje geboren werdt. Ik heb niet veel reacties gekregen, maar wel een paar over m'n leeftijd. Sommige vroegen zelfs of het een ongelukje was? Daar heb ik niet eens antwoord op gegeven, gaat ze geen zak aan! Nee het was zeker geen ongelukje, maar ik hoef me zeker niet te verantwoorden!
    Wees trots op je zwangerschap en geniet er van. Jong ben je zeker niet naar mijn mening. Ik ben zelf erg blij dat ik op deze leeftijd moeder ben geworden. Je hoeft je echt niet te verdedigen, het is jullie beslissing. Op latere leeftijd voor een kindje gaan is ook prima toch?! Mijn zus is 28 en die heeft nog totaal niet de behoefte om een kindje te hebben. Dus iedereen staat daar toch anders in. En zoals al vaker gezegd is hier; commentaar hebben mensen toch wel, of je nu jong of oud zwanger bent. En tja wat is jong en wat is oud? Als je op je 19e al een stabiel leven hebt om voor een kindje te zorgen, waarom niet?
    Geniet van je wonder in je buik, laat de rest maar praten!

19. Kangerootje

Kangerootje Fanatiek lid

Dec 24, 2013
    3,291
    1,491
    113
    Female
    Meid, trek je er niets van aan! Ik vind het juist zo gaaf, dat je bewust jong moeder wilt worden. Ik ben ook pas 23 en al een jaar bezig voor een kleintje, helaas nu een miskraam gehad.
    Ik begrijp je verlangen echter heel goed, heerlijk toch, huisje-boompje-beestje..! Ik ervaar het ook zo dat mijn leven dan pas begint en heb echt geen behoefte meer aan stappen en feesten.

Laat ze maar kletsen en bekijk het positief. Als zij op hun 40e nog in de luiers zitten zijn jouw kids groot en zit jij met je man lekker met je reet op Ibiza..! Hahahaha! :D

20. Fantaa

Fantaa Lid

Jun 2, 2014
    19
    0
    0
    't Gooi
    ik was 22 toen wij begonnen, mijn vriend was toen 34. ik kreeg van mn gynaecoloog (!!) zelfs de opmerking; je bent wel jong he?
    dat er even later tijdens een echo bleek dat er wel degelijks iets mis met me was en natuurlijk zwanger raken er niet in zit voor ons, daar werd geen rekening mee gehouden. ik ben echt heel boos geweest toen, ze zeggen tegen een meisje van 22 dat wel zwanger is toch ook niet; je bent wel jong he?
    zon beetje mijn hele omgeving weet dat wij in het ziekenhuis liepen voor een baby, en zelfs nu ik eindelijk zwanger ben, krijg ik nog opmerkingen als; gefeliciteerd! of.. niet..?? alsof het een ongelukje is. ik laat het nu lekker langs me heen glijden, me er druk om maken helpt toch niet.
    meiden, geniet van alles wat in je buik gebeurt, en laat iedereen maar praten!

Share This Page