sinds een maand of 2-3 is het een gepruts met het middagslaapje. pas na 2 uur gaat ze slapen, daarvoor zit ze tevreden in bed te spelen. ze valt dan vaak rond half 3 in slaap, maar om half 4 maak ik haar wel weer wakker omdat het anders s'avonds te laat word. ze gaat dan om 8 uur half 9 weer naar bed, en gaat dan wel direct slapen. waarom gaat ze niet direct slapen?! moe is ze wel. doe ik iets fout?
Heel herkenbaar, en het gaat hier met fases. Zolang ze gezellig speelt en kletst lekker laten gaan. En zolang ze het prima vind dat jij haar wakker maakt om half 4 gewoon doen. Doe ik ook zo vaak als ze laat in slaap valt. En als ze verder veel vrolijk is dan doe je het goed als mama.
Hier hetzelfde probleem. Ik vraag het tegenwoordig aan dr "Wil je slapen?" en dan zegt ze soms heel duidelijk en resoluut NEE dan probeer ik het ook niet eens meer ( en ligt ze om 19u op bed ) en als ze eind van de ochtend haar poppen al op bed gaat leggen "Pop saaaaapen, beer saaaaapen" dekentjes erover, erbij liggen en tutten, dan kan ik er wel garant op zijn dat ik ze 's middags even neer moet leggen. Hier dan ook vaak wel een uur gedoe, spelen, huilen en op schoot willen. Na een uur maak ik haar ook wakker anders is 't 's avonds pas 21-22u dat ze slaapt.
in bed zit ze mooi te kletsen en te spelen, ik laat haar dan maar, op die manier krijgt ze ook rust. vind het alleen zo gek dat als ze moe is niet gewoon gaat slapen. aan haar vragen of ze naar bed wilt heeft nog geen zin.
Wij vragen al sinds ze 14 maanden is aan haar of ze wil slapen/naar bed wil als we merken dat ze moe wordt. Als ze wilde slapen, knikte ze heftig en kroop/liep ze dan naar de trap. Nu zegt ze gewoon ja of nee. Bij nee proberen we het iets later nog een keer. Wil ze dan nog steeds niet, maar is ze wel moe, krijgt ze geen keuze meer en is het "je gaat nu naar bed". Vandaag wilde ze heel graag op bed "japen, japen, japen" Wat je misschien nog kunt proberen is het kamertje donkerder maken en al het speelgoed/poppen/knuffels uit bed (behalve degene waar ze mee slaapt).