Ik moet even wat van me afschrijven; Ik werkte gisteren thuis en hoorde veel gegil, kwam uit de richting van de speeltuin, op nog geen 30 meter afstand. Ik deed de voordeur open en zag ons geliefde speeltuintje vol met tieners van rond de 14 jaar. Er waren er 2 aan het vechten en er stonden een stuk of 50 omheen, niemand deed wat: Ja, aanmoedigen en filmen! Een paar seconden later begonnen er meerdere te vechten. Het enge was dat er echt loeihard op de hoofden werd gestompt en geschopt. Echt, ze zouden mekaar zo afmaken! Ik belde direct 112 en vertelde de situatie. Ongeveer 3 minuten later kwam er 1 agent op een fiets. De helft sprintte weg en bleef in het steegje aan de overkant van ons huis staan. Ik probeerde ze aan de praat te houden omdat er een paar van de vechters tussen zat. Ik vroeg ze waarom ze het deden, van welke school ze waren etc etc. Dit deed ik omdat er inmiddels ook een politieauto aankwam met wat agenten. In de speeltuin werdern er een paar opgepakt maar helaas merkte de politie niet 'mijn groepje" op. Ik kon moeilijk gaan zwaaien, of ze verlinken, ik stond immers in mijn deuropening en was bang voor wraak. Jaja, bang voor 14 jarige snotneuzen... Ik was er best van ontdaan de hele dag om meerdere redenen: sowieso hoe kun je als grote groep staan kijken het filmen hoe een ander zowat hersenletsel wordt toegebracht? En wat kan er zo erg zijn dat je dit moet doen? Ik vroeg het nog aan een paar 'jochies'.. ze zeiden dat er geen reden was, dat dit een geplande vechtpartij was om uit te maken wie de sterktste was. Ik ben er achter gekomen dat ze van een school kwamen uit een ander dorp.. 5 km verderop. Omdat ze allemaal zeiden dat deze vechtpartij nog een vervolg zou krijgen heb ik de wijkagent maar gemaild. Nu zullen ze vast niet weer deze lokatie uitzoeken maar ja, je weet maar nooit. Ik zit nu alleen nog te twijfelen of ik die school moet bellen... Er vanuit gaand dat de politie dat niet doet...
daar zou ik geen seconde over twijfelen, maar direct gebeld hebben. Al is het dat op school gekeken kan worden wie met wie vecht, daar op kan inspelen door een gesprek te hebben in de klas, whatever. Als jij de moeder van zo'n jongen zou zijn, hoe zou jij je voelen als je kind in elkaar gerost wordt, met, zoals jij zegt misschien wel hersenletsel als gevolg.... Terwijl ik me dus normaal echt nooit met anderen bemoei, maar in dit geval zou ik per direct de telefoon pakken.
Wauw ik had niet direct zo aanval verwacht, het was een geplande vechpartij he, geen daders, geen slachtoffers, uiteidenlijk 5 politie agenten. Ik heb wel direct 112 gebeld he! Ik bedoel: is het aan mij om die school te bellen en te zeggen wat er speelde; dat er een deel 2 gepland wordt; of aan de politie?
Hoezo aanvallend? Ik val je niet aan, ik geef gewoon mijn mening, jeetje En ja, ik zou het dus aan beiden zeggen, zowel aan de politie als de school.
Ach zo voelde het een beetje, ik heb er ook niet van geslapen.. voelde een beetje alsof je bedoelde dat het mijn schuld zou zijn als er een deel 2 komt en een jongen hersenletsel zou krijgen, snap je wat ik bedoel.. Maar weet je wat: ik neem nu pauze en ga bellen want ik ben het helemaal met je eens!
nou het was echt niet zo bedoeld, ik snap dat je er mee zit en zeker niet alsof dit jouw schuld zou zijn. Maar als de school én de politie dit weet kunnen ze het misschien, in samenspraak met de ouders voorkomen. Je moet er nl toch echt niet aan denken dat zoiets op zo'n manier zou af lopen.... goed dat je gaat bellen!
Mensen zijn dieren.. dit bewijst het maar weer. Ik snap sporten zoals (kick)boksen dan ook niet. Da's ook elkaar in elkaar slaan om te zien wie er sterker is. Dat ze vervolgens met 45 jaar dikke hersenletsel hebben dat boeit ze niet of zo. Zie het als natural selection, de domste mensen maken zichzelf af. Zoiets. Ik vind dat je goed gehandeld hebt, TS. Ik zou ook 112 hebben gebeld.
Nou dat is dan ook fijn.... Dat zij bijv geen contact opnemen met de politie. Het zal wel aan mij liggen, maar op de school waar mijn oudste zat kwam ook regelmatig politie over de vloer. Niet omdat er daadwerkelijk problemen waren, maar juist om ze voor te zijn. En vroeger bij mij op school was dat niet anders. ' Ik zou in elk geval nog wel even bij de politie melding maken. Zij hebben met een aantal gepraat en evt gegevens opgenomen. Misschien dat zij er wat mee kunnen. Zo niet kun jij er niks aan veranderen en heb je je best gedaan.
Ik zou niet naar school gebeld hebben, het is buiten schooltijd en buiten het terrein. En zeker als je geen namen weet kunnen ze er voor de rest weinig mee op school, behalve voor de zoveelste keer het verhaaltje houden dat het niet de bedoeling is. Dat je 112 gebeld heb en later gemeld dat er waarschijnlijk nog een vervolg komt vind ik wel goed van! En stoer dat je ze aan de praat hebt durven houden
Dat het buiten schooltijd en buiten het terrein is zegt toch weinig? Het zijn wel leerlingen van (waarschijnlijk) dezelfde school. Op de school van mijn oudste was het beleid dat wanneer leerlingen buiten schooltijd rottigheid uithaalden (zoals het voorbeeld van TS) de school de leerlingen alsnog konden schorsen, of van school konden sturen. Nee, als iedereen zijn hoofd maar wegdraait en gewoon doen alsof we met zijn allen niks zien, dan komt het vast allemaal wel goed.... Totdat we weer eens koppen kunnen lezen in de krant....Dan roept iedereen weer: "Wat vreselijk, had niemand dat nu zien aankomen?" En dat is wat TS juist niet wil doen, daar neem ik mijn petje voor af!
Ik vind het een aparte reactie van de school ook. Als de groep zo groot is, lijkt het me stug dat dit de eerste keer is. Een school moet toch aanwijzingen hebben dat dit gebeurt?? En ik zou ook bang zijn voor de reactie van de 14 jarige, maar ze weten natuurlijk niet dat TS heeft gebeld, dat scheelt
De reactie van school is enerzijds wel bijzonder, maar ook wel begrijpelijk. Zonder namen kunnen ze inderdaad niks. Ze kunnen moeilijk preventief de hele school laten nablijven. Maar zu kunnen toch op zijn minst wel even wat voelsprieten uitsteken en proberen meer te weten te komen. Leer mij pubers kennen: hier wordt op school echt wel over gepraat... Kleine moeite om er in de mentorles even aandacht aan te besteden, desnoods in algemene zin. Dan zijn die kinderen toch soort van gewaarschuwd dat het opgemerkt wordt. En wellicht komen er toch wat namen bovendrijven. Nu vind ik dit geval het straffen toch vooral een taak van politie / ouders. Het heeft zich allemaal buiten school afgespeeld. En ik vind niet dat je scholen verantwoordelijk hoeft te maken voor alles wat hun leerlingen doen, ook al is het buiten schooltijd. Daar zijn volgens mij ouders voor! Wat betreft het vechten op zich. Tja. Ik praat het niet goed en zou mijn eigen kinderen zwaar straffen als ze er aan meedoen en ook voor alleen 'erbij gestaan' een flinke uitbrander geven. Het hoort gewoon niet. Aan de andere kant, jeetje: bij ons op school kwam het ook wel voor hoor. Gewoon een keurige, goed bekend staande HAVO / VWO school in een middelgrote stad. En van mijn vader heb ik nog wel eens ernstigere verhalen gehoord. Die zat op een HBS in een boerendurpke. Dit is 'gewoon' apenrots-gedrag dat in alle generaties voorkomt. Het filmen in nieuw. Maar het afspreken - vechten - aanmoedigen absoluut niet. Hopelijk worden die gasten flink aangepakt. Maar ik zou het ook niet groter maken dan het is.
Niks doen is weer de hele andere kant. De politie is gebelt en gekomen en die zullen echt wel namen weten en naar ik vermoed gezien de leeftijden de ouders inlichten. Dus nee, ik vind niet dat de verantwoordelijkheid voor zoiets bij school ligt.
Het is ook niet zo dat ik de verantwoordelijkheid hiervan volledig bij de school vind liggen. Maar wat ik wel geloof is dat de school hierin een grote rol kan spelen. Uiteraard blijft de verantwoording bij de ouders, maar het zou wel helpen als een school mede stappen onderneemt.
Ik vraag me wel af hoe ver je vind dat een school hierin dan moet gaan, MamaBri. Als een kind of puber winkeldiefstal pleegt, moet die dan ook op school aangesproken / gestraft worden? Als een kind vandalisme pleegt in een speeltuintje? Of discriminerende teksten achterlaat op internet?
Nee, dat misschien niet, maar in de situatie van de school van mijn zoon ging het toen om een steekpartij in een uitgaansgelegenheid met dodelijke afloop van het slachtoffer die niet op deze school zat. De school heeft deze leerling per direct van school gestuurd. Maar bijv pesterijen buiten schooltijd etc: ja ik vind dat een school dan best duidelijk mag maken dat dit niet kan: niet onder en ook niet buiten schooltijd.