Weer een vast energiecontract afsluiten

Discussie in 'De lounge' gestart door Theezeefje, 9 aug 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.025
    113
    Overijssel
    #1 Theezeefje, 9 aug 2023
    Laatst bewerkt: 9 aug 2023
    Hallo allemaal!
    Vandaag zag ik bij mijn Essent een aanbieding om een vast contract voor gas en stroom voor 1 of 3 jaar te kunnen afsluiten.
    Ons huidige contract loopt in januari ‘24 af en dat waren natuurlijk droomprijzen in vergelijking met de prijzen nu.
    Met ons verbruik komen we dan uit op een maandbedrag van 219 euro.
    Gas is 1,34 euro per m3
    Stroom is 0,39 per KWh

Ik vindt dit nog erg hoog maar straks naar de winter toe zal het vast weer omhoog gaan.
    Is dit een redelijke deal?

We hebben geen zonnepanelen.

2. Musti1234

Musti1234 Actief lid

10 okt 2018
    334
    166
    43
    Ik zou vast zetten met deze tarieven denk ik. Maar ik ben van zekerheid en als je weet dat je met deze tarieven redelijk betaalbaar winter doorkomt...
    Anderen willen wachten op goedkopere tarieven want stel je betaald komend jaar / 3 jaar teveel...

Wij hebben afgelopen winter zeer dure maanden gehad, ons contract liep af in oktober en toen kregen we variabel. We hebben toen van oktober tot januari zoveel kosten gehad dat ik nu direct met een voordeliger tarief heb vast gezet zodra het kon.
    Wij hadden afgelopen winter een tarief van 3.40€ per kuub gas geloof ik. Wij hebben 2 wintermaanden gehad waarin we bijna 800 euro voor gas en stroom kwijt waren...

We hebben nu 1.24 per kuub gas en 0.33 cent voor kwh. Ik heb berekend dat wij in de wintermaanden rond de 250 euro gaan betalen, hierbij de zonnepanelen nog niet mee gerekend die we sinds 2 maanden hebben. Nou ik wist het wel ma afgelopen winter :roflmao:

De berichten over de tarieven zijn zo wisselend (ene dag paniek want de prijzen zullen vast gigantisch stijgen komende winter, andere dag daalt alles weer). Ik gok het er iig niet op. Het geeft mij een hoop rust want ik werd er niet aardiger op naar gezinsleden toe :| (timer bij het douchen, verwarming uit/minimaal aan, etc etc)

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik ga niet vast zetten. Je betaald dan echt teveel. Zeker met 3 jaar. ALS, dan had ik max voor 1 jaar vast gezet. De prijzen zijn flink gedaald. Ze proberen Gewoon klanten binnen te harken.
    Ik blijf bij dynamisch.

bosi333 vindt dit leuk.
  4. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik heb voor 3 jaar vastgezet, omdat ik van zekerheid hou en ik geloof niet dat de gasprijzen nog heel erg gaan dalen. Dit baseer ik dan op dat de belasting al 0,59 cent de kuub is. Wij gaan gewoon opletten deze winter, houtkachel aan en dan vind ik de prijs wel meevallen. Het wordt toch nooit meer zo goedkoop als dat het was.

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Je betaalt als je nu vastzet zo'n 15% meer dan als je voor variabel kiest.

Maar je hebt dan wel de zekerheid dat mocht er weer iets geks gebeuren, je prijzen niet als een malle omhoog schieten.

Ik ga deze maand een vast contract voor een jaar afsluiten. Een jaar valt voor mij te overzien, mochten de prijzen toch nog gaan zakken. En dan weet ik dat we deze winter geen megagrote prijzen gaan betalen.

3 jaar vastzetten doe ik niet. Mochten de prijzen alsnog heel erg gaan stijgen, dan heb ik nog een jaar om mijn woning energiezuiniger te maken.

6. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Misschien een rare gedachte maar ik geloof dat het net als benzine is daar geloof je toch ook niet in dat het weer 1.75 gaat worden.

Voor nu ook vastgezet omdat we dan rust hebben.

olleke vindt dit leuk.
  7. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Hier gekozen voor dynamische tarieven. Tot nu toe is de prijs daar al een heel jaar goedkoper dan bij de vaste contracten.

8. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hier vast gezet voor een jaar. 3jaar vind ik te lang. Eerst maar eens zien wat dit jaar brengt.

9. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.535
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Hier vast contract voor 1 jaar bij Eneco voor 140 euro per maand want variabel ging het al richting de 300 euro per maand.

10. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.025
    113
    Overijssel
    Ik neig nu inderdaad ook om voor een jaar vast te zetten, omdat het prijsplafond ( daar hebben we nu nog niks mee) net in die periode ook weg valt. En ons huidige contract stopt net als het nog midden winter is en de prijzen natuurlijk weer hoog zijn. Dan betalen we voor 3 maanden gas natuurlijk net zoveel als we nu voor 2 winters betalen. Betalen nu 89 cent m3 ( tot dec ‘22 was het 74 cent)
    En ik hou ook wel van vastigheid.

11. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Nadat we 15 jaar variabel hebben gehad, hebben we het pas toch voor een jaar vast gezet. We hebben zoveel moeten betalen afgelopen winter…

12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Hier is hij net voor 3 jaar vast gezet maar wij hebben zonnepanelen dus dynamisch wordt me dan teveel gedoe. Zouden in November de jaarnota krijgen (variabel onbeperkt) die komt nu wat eerder, in november ligt de gasprijs altijd hoger.

Vond dit goed genoeg en of t wijsheid is, dat zal tijd leren.

13. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

21 nov 2020
    3.133
    3.212
    113
    Vrouw
    Ons contract liep vorig jaar oktober af bij Essent. Toevallig werden wij in de week van mijn bevalling (eind mei) benaderd door Essent dat zij een x aantal klanten een vast contact mochten aanbieden. Een vriend die bij een energiebedrijf zakelijke markt werkt, heeft meegekeken en ondanks dat het duurder was dan zij boden, adviseerde hij mij toch om het te doen. Man twijfelde nog: ik heb de knoop doorgehakt. Als we niet hadden vastgezet waren we van 150 euro naar 400 euro per maand gegaan. Godzijdank dus.

Mijn ouders zaten in de precies dezelfde situatie TS: contract loopt af in januari 24 en mijn vader heeft gebeld op mijn advies. Hij heeft het ook direct laten vastzetten. Ik denk maar zo, nu heb je nog keus, in januari moét je iets. Succes

14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Begrijp echt niet waarom het veel gedoe zou zijn. Ook met dynamisch doe je gewoon hetzelfde als dat je met een andere energie maatschappij doet.
    Wil je extra besparen dan let je een beetje op wanneer je apparaten aan zet en klaar. Iets wat je binnen een paar jaar sowieso moet gaan doen wanneer het salderen eraf gaat.
    Er wordt een hoop negatieve en niet kloppende verhalen over dynmaisch rod gestrooid.

r een

Jess93 en RoGiJuLi vinden dit leuk.
  15. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.915
    15.585
    113
    Nabij Utrecht
    #15 RoGiJuLi, 10 aug 2023
    Laatst bewerkt: 10 aug 2023
    Eens.

Ik ben afgelopen december overgestapt naar dynamisch. En ja wij hebben zonnepanelen.
    En ik ben zeker nog niet van plan om over te stappen naar een vast contract.
    Tuyrlijk heb ik er wel naar gekeken de laatste tijd, maar dan zou ik dik 30,- boven ons huidige termijn komen te zitten en dat vind ik het niet waard.
    Ik betaal nu 99,- per mnd (en tot op heden krijg ik 250,- terug bij de jaarnota in dec) en bij bijv eneco ga ik minimaal 125,- betalen per maand voor 3 jaar vast.

Voorlopig blijf ik nog dynamisch! :)

16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou bij Eneco €110 moeten betalen. Betaal nu bij anwb €65 euro er maand.
    Volgens m'n (voorlopige) tussenstand krijg ik aan het einde van het jaar ruim €200 terug. Dus op dit moment betaal ik teveel. Mochten de prijzen omhoog gaan dan heb ik i.i.g. dat bedrag als "buffertje".
    Heb nu ook airco als verwarming dus ben niet bang voor de evt hogere prijzen.
    Heb op 2 dag met negatieve prijzen m'n zonnepanelen uitgezet en apparaten aan omdat ik toevallig thuis was. €8 euro mee verdiend. Verder maak ik me er niet druk om.

RoGiJuLi vindt dit leuk.
  17. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hoe zet je je zonnepanelen uit?

Ik overweeg over te stappen naar een jaarcontract bij Vattenfall.
    De tarieven zijn er best gunstig. 0.34 normaal/0,29 dal en 1,26 gas.
    Twijfel ook of ik een 3 jarig contract zal afsluiten

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dat is bij iedereen weer anders. Bij mijn zonnepanelen zitten micro omvormers en heb alleen in de meterkast een klein kastje van de panelen die ik uit kan zetten door de knop om te draaien. Alles in 1x uit.
    Maar begreep dat de meeste zonnepanelen een ander soort omvormers hebben met een andere gebruiksaanwijzing om ze uit te zetten....
    Bij sommige moet je meerdere delen uitzetten of via een app.

Lynx vindt dit leuk.
  19. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Wij blijven bij variabel.
    Belangrijk verschil is wel dat wij geen gas gebruiken.

20. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    775
    113
    Ons contract loopt nog tot maart 2024. Ik zet nog niks vast nu, is me echt nog te ver vooruit. Moet ook mega wennen aan de prijzen van tegenwoordig, niks kan op tegen de prijzen die we hadden. Maar als het in de wereld weer ietsje rustiger wordt, dan geloof ik wel dat het nog wat goedkoper kan dan nu, dus aangezien we de luxe hebben om nog even te kunnen wachten doe ik dat ook. Ik zou dus ook met een contract dat in januari af loopt nu nog niks vast zetten.

Deel Deze Pagina