Beste webcareteam, De situatie is zo. Ik heb een kleine van 1 jaar en 8 maanden. De relatie tussen haar vader en mij is over. Wonen wel nog in hetzelfde huis, maar ik wil hier weg. Hij heeft haar erkend, waardoor ik nu geen wwb recht heb volgens de gemeente. Ex vriend heeft het voorgelegd bij uwv (zit in ziektewet wegens hernia) en volgens hun moet ik wel recht ergens op hebben. Juni 2012 is ptss vastgesteld. Heb te weinig gewerkt voor ww volgens mij. Heb ik in deze huidige situatie ergens recht op? Of zal ik eerst met mn kind in een opvanghuis moeten gaan zitten om eindelijk uit deze stress-situatie (hij dreigt me uit huis te zetten als ik iets zeg wat hem niet aanstaat) te komen? Heb geen familie/vrienden waarbij ik terecht kan. Bij voorbaat dank voor het lezen.
Beste Ptje, Wat een nare situatie, waar je in zit. Je wilt weten of je in aanmerking komt voor een uitkering. Je schrijft dat je te weinig gewerkt denkt te hebben om voor WW in aanmerking te komen. Je kunt een WW-uitkering aanvragen als je van de laatste 36 weken voor beëindigen van je dienstverband minimaal 26 weken hebt gewerkt. Actuele informatie over recht op WW vind je hier. Ook schrijf je dat er PTSS bij je is geconstateerd. Ben je onlangs je baan verloren? Wanneer je bij je werkgever ziek gemeld was op het moment dat je werk stopte of ziek werd binnen 4 weken na beëindigen van je dienstverband, kun je misschien een Ziektewet-uitkering krijgen. Actuele informatie over recht op Ziektewet na einde dienstverband vind je hier. Mocht je niet voor WW of Ziektewet in aanmerking blijken te komen dan kun je WWB (Bijstand) aanvragen bij je gemeente. Of je recht hebt op een WWB dat kan ik je namens UWV Webcare niet zeggen omdat een WWB-uitkering door de gemeente verstrekt wordt. Het erkennen van jullie dochter staat op zich los van het recht op WWB. Waar ze naar gaan kijken is je totale inkomen. Woon je nog samen dan telt het inkomen van je ex-partner ook mee. Als je meer wilt weten over je recht op WWB, raad ik je aan met de sociale dienst van je gemeente te bellen. Gezien de lastige situatie waarin je zit met je ex, kan juridisch advies ook verstandig zijn. Ben je lid van de vakbond of rechtsbijstand? Dan kun je daar mee bellen. Ben je dat niet, dan raad ik je aan met het juridisch loket te bellen voor advies. (0900-8020). Ik wens je sterkte met de moeilijke situatie. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare