ja ik herken het wel en al helemaal als ik de buurmeiden ook nog bij mij heb haaha zie ze kijken dan! kan mij echt niks schelen, maar ik snap wel wat je bedoeld, het is gewoon stom. maar ach als wij in de auto zitten en ik zie iemand met 3 of 4 kinderen dan zeg ik ook vaak, JEETJE die heeft veel kinderen! hahaha
Ik had het wel toen ik 18 was, denk ook dat oudere moeders vaak niet weten wat ze met zo'n jong ding moeten . Nu ben ik 30 en zie ik moeders die toen ik 18 was al bejaard waren nu weer zwanger zijn... 47... Maar ik ben nooit onheus behandeld. Maar ik had vooral zelf het idee dat ze staarden en vast wel iets ervan zouden denken... maar ik heb daarvoor ook vanaf mijn 12e opgepast en toen had ik dat gevoel niet .
Ik ben ook een 30+ mam en bij mijn dochter zit een jongen,waarvan de moeder 2 kindjes op een leeftijd van 24 had en ik sta daar altijd mee te buurten.En mijn oude oppas was 24 en ik heb nog steeds contact met haar.Geen problemen als een moedertje van 20 langs loopt en ik zeg haar gedag
Ik heb er jammer genoeg nog geen ervaring mee gehad, maar mijn moeder was 19 toen ze beviel van mijn zus.. hier komt 't; Toen mijn moeder mijn zus dus al had, stond ze met mijn oma een keer bij de slager. Mijn oma had wat vlees besteld, zegt de slager tegen mijn moeder; ''zo, jij lust zeker wel een worstje?'' HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA... Ik ben 20, maar sommige mensen zien mij nog steeds als 16. Dus wanneer ik eindelijk zwanger mag zijn zal ik die opmerkingen ook wel krijgen. Ik kan er hard om lachen denk ik. Ik werk nu tijdelijk in de tussentijdse opvang. In het begin zag je al die moeders kijken toen ik het schoolplein op liep... Heb ze ook wel eens tegen elkaar horen praten ''is die niet wat jong?'' ''wat komt zij hier nou doen?'' "pff, moet je daar eens kijken! over tiener moeders gesproken....'' IK KAN ER HARD OM LACHEN! En zeker van vreemde mensen... van naaste kennissen, vrienden en zeker van familie zou ik het écht niet leuk vinden. Mijn moeder is het er ook hélémáál niet eens dat ik zo jong moeder wil worden. Ze wist het trouwens niet, dat wij bezig zijn. Ik wou het mijn moeder meteen vertellen dat ik zwanger was, maar dat heb ik niet gedaan.. Waarom weet ik niet. Het is toen een miskraam geworden en dat heb ik mijn moeder wel verteld, en dat het een 'ongeluk' was. Ik zou alleen maar afkeurende reacties krijgen. Mijn moeder vraagt nu constant; ''gaan jullie er nu voor of niet?'' Ik geef daar nooit duidelijk antwoord op.. ''we zien wel'' zeg ik dan. Ik vind het een beetje naar voor mijn zus, want zij wilt zó graag kinderen maar haar vriend zit nog steeds in de twijfels hoewel hij 35 is! Mijn zus is 26, geen oude moeder dus.. maar haar vriend is bijna 36 en ja hij is nu nog aan het twijfelen of hij er wel aan toe is! Dus ieder zijn eigen leeftijd denk ik dan.
Ik wil hier toch ook wel even reageren. Zelf was ik een "tienermoeder". En ook ik herken de blikken, en de opmerkingen achter je rug om. Nu ben ik 22, nogsteeds jong, maar ik zie er veel ouder uit. De meeste schatten mij rond 28/29, en daarom krijg ik niet zo gauw opmerkingen, pas op het moment dat leeftijd ter sprake komt valt er vaak bij de gesprekspartner een mond open. Ik was al heel jong volwassen, en kom mede daarom nu ook veel ouder over dan dat ik daadwerkelijk ben. Maar goed, we hadden het over tienermoeders. Ik denk dat het ook iets te maken heeft met uitstraling. Want ook ik kan mij groen en geel ergeren aan tienermoeders, ik ken er een heleboel, en er zijn er ook helaas een heleboel die het verprutsen. En inmiddels ben ik (wederom helaas) redelijk in staat om een onverantwoordelijke tienermoeder te herkennen. Even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen tienermoeders, ik was er zelf ook een, maar er zijn er genoeg die het wel slecht doen. Gelukkig zijn er ook tienermoeders die het wel heel goed doen, en dat herken je dan ook meteen. Ze komen volwassener over, misschien wat terughoudender. Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Maar de blikken, het staren, en de opmerkingen; Jazeker, die zijn er echt wel. Één opmerking vergeet ik nooit meer, hij was ook helemaal niet onbeschoft, maar eerder bewonderingswaardig. Ik stond bij de klantenservice van de Albert Heijn, en opeens stond er een hele oude dame naast mij. Ze was echt dik achterin de 90. Ze sprak overdreven keurig ABN. Mijn zoontje heeft een kleurtje, en dat begreep ze niet. Ze vroeg werkelijk aan mij "Maar is dat dan U zoon?" --> Ja mevrouw, dat is echt mijn zoontje. "Maar, heeft u dan gebaart?" --> Ja mevrouw, ik ben echt bevallen. "Dus u heeft hem niet geadopteerd?" --> Nee mevrouw, het is toch echt mijn kindje hoor,. "Wat bewonderingswaardig, ...." en zo babbelde ze nog even door. Ik kan mij niet alles meer herinneren, maar "heeft u gebaard" vergeet ik nooit meer. Het leek wel, alsof ze nog nooit een getint kindje bij een blanke moeder had gezien. Het was echt een heel bijzonder moment, en ik vergeet het nooit meer. Ze was bijna in staat om te vragen of ik er geen chocopasta op gesmeerd had. Ze begreep het echt niet, ik barstte thuis echt in lachende tranen uit. Lang verhaal alweer..
Ik herken het totaal niet, en zie er jong uit voor mijn leeftijd. Was 22 toen de oudste werd geboren en ben nu 25 jaar. Ik heb wel een paar keer gehad dat ze het aan me vroegen of dat ze er een opmerking over maakten. Maar niet veroordelend ofzo.
@ kim11: haha, dat vind ik wel schattig eigenlijk van die oude mevrouw Het klinkt alsof ze oprecht verbaasd was dat zoiets mogelijk is. Haha.
Eigenlijk heb ik mijn punt nog helemaal niet gemaakt.. Wat ik bedoel te zeggen is: Er zijn vooroordelen. Ik heb ze zelf ook. En sommige moeders scheren alle tienermoeders over 1 kam, omdat ze een keer een onverantwoordelijke toos op de televisie hebben gezien of zoiets dergelijks. En dat is niet altijd correct, maar de blikken, en de veroordelingen zijn er vaak toch wel in de eerste instantie. Maaarrrrr als we het over 'roddelende' schoolpleinmoeders hebben: Die klagen ook heel graag over andere moeders,.... En hebben altijd wel wat te klagen, of aan te staren, of weet ik veel wat over een ander. Anders hebben ze niets te babbelen! Daar kunnen werkelijk 1001 redenen voor zijn.
Nou dat was ze dus ook ECHT. Daarom vond ik het ook zo mooi, ik vergeet het nooit meer. Ik denk als iemand anders dat soort dingen tegen je zegt dat je al gauw uitgepraat bent, maar ze was echt oprecht verbaast,... Prachtig.
Ik was 21 bij de eerste en 23 bij de 2e. Ik ben blank, mijn ex is echt donker met kroeshaar. Mijn oudste zoontje lijkt aziatisch, beetje spleetoogjes en steil haar. Mijn jongste zoontje lijkt op papa, duidelijk een breder neusje enzo, maar die wordt ook steeds lichter. En dan nog alleenstaand ook. Geloof me, hier wordt wel eens gestaard. Maar ik ben alleen maar supertrots op hoe goed ik het doe Mijn oudste loopt ver voor in zijn ontwikkeling..mijn kinderen zien er altijd goed verzorgd uit en zijn echte schatjes tsja, dan mogen ze staren wat ze willen, maar ik ben toch alleen maar trots en het doet mij dan echt niets. O ja, ik heb ook nog eens 2 lichtblonde nichtjes van 4+5, ook leuk als ik 1 van hun erbij heb, of allebei.. dan weten mensen helemaal niet meer waar ze moeten kijken Of als ik met mijn ouders ben en mijn kinderen. Ik lijk totaal niet op mijn ouders en ze zijn al wat ouder, dus er is al eens voorzichtig aan ze gevraagd of ik geadopteerd ben samen met mijn broertje (bedoelde ze mijn oudste zoontje)..
Precies Janneke, ze weten vaak ook niet hoe ze ermee om moeten gaan. Eigenlijk is het een schrikreactie.
Ja, ik vind dat echt erg! Dan heb je wel een saai leventje als je verder nergens over kunt praten met elkaar. Ze scheppen ook altijd op over hun kinderen. Ik weet nu al zeker dat ik nooit bij die roddel tantes ga horen...
Ik ben een 30 plus moeder (goh, wat klinkt dat oud...) en ik kijk wel eens naar jonge moeders. En daar denk ik absoluut niet slecht bij. Waarom zou een jonge moeder niet goed voor haar kinderen kunnen zorgen? Mijn beide zussen waren 19 toen ze voor het eerst zwanger waren en hun kindjes zijn altijd goed verzorgd hoor. Dus nee ik heb geen vooroordelen, daarnaast ken ik ook genoeg oudere moeders waarbij ik soms wel mn twijfels heb. Leeftijd zegt niet altijd wat.