Ergernis

Discussion in 'De lounge' started by stranger, Aug 29, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jantien

Jantien Bekend lid

Feb 20, 2006
    906
    0
    0
    Meiden ik ben het helemaal met jullie allemaal eens.

Toch blijf ik van mening dat je geen onderscheid kunt maken in het verdelen van de belastinggelden van goed of minder verdienende mensen.
    ik betaal daar net zo hard aan mee.

En dat ik meer verdien..... tja daar heb ik mezelf wel naartoe moeten knokken.
    Allemaal eigen keus, maar daar hoef ik niet voor afgerekend te worden.

2. Niet meer actief

Ik vind het altijd wel vreemd dat wanneer mensen meer dan modaal verdienen, dan ineens minder van de overheid mogen krijgen. Wanneer je goed verdient, betaal je gemiddeld ook meer aan vaste lasten, en belasting! We hebben toch hard gewerkt om daar te komen waar we nu zijn en moeten hard blijven werken om daar te blijven!

Nee, dat vind ik een kromme gedachte hoor!

Waar ik zeker wel voor ben is dat een alleenstaande ouder mee tegemoet wordt gekomen in hun financiele situatie!

3. Jantien

Jantien Bekend lid

Feb 20, 2006
    906
    0
    0
    Oh dat de minderverdienende meer moet krijgen dan de goed verdienende ja daar ben ik het meer dan 100% mee eens.

In zijn totaliteit zijn we er allemaal op achteruitgegaan de laatste jaren.
    Maar ik had misschien een iets groter reserve om dat op te vangen, dus heb ik er minder van gemerkt.

Maar idd moet er niet nog meer af. Want we betalen eigenlijk zelf onze dingen die we weer terugkrijgen in de KBS etc.

4. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Het wel of niet fulltime werken van moeders wordt bepaald door de overheid. We hebben daar straks veel minder keuzevrijheid in dan nu. Dat komt omdat de overheid een plan moet verzinnen om de vergrijzing tegen te gaan. Daar zijn alle partijen het over eens. Op zich is dat logisch, want de economie moet door blijven draaien, toch? Daarom wordt al jaren gezegd dat er meer vrouwen fulltime zullen moeten gaan werken. Het liefst zien ze ook dat de vaders nietmeer in deeltijd gaan werken (wat nu juist in opkomst is...)

Iedere partij komt met een eigen plan om die vergrijzing tegen te gaan en met een plan om dus meer mensen fulltime aan de bak te krijgen. De VVD komt met dit waardeloze plan, maar wacht maar waar de rest straks mee komt... zal nog moeilijk kiezen worden straks.

5. Niet meer actief

waarom?

6. senseemillia

senseemillia VIP lid

Nov 20, 2005
    8,645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik vind dit plan nog altijd beter dan de plannen van Wouter Bos. Pensioengerechtigde leeftijd omhoog en ouderen die in het verleden hard hebben gewerkt en een goed pensioen hebben mee laten betalen.

Overigens denk ik dat je of 1 belastingtarief moet hebben en dan vervolgens kun je naar 'inkomen' laten betalen voor de diensten die de burgers wel of niet willen afnemen, of je hebt meerdere tarieven en belast de hogere inkomens meer, maar dan moet het daar ook bij blijven.
    Je kan dan niet én meer belasting betalen én meer voor de diensten die je wilt afnemen, zoals kinderopvang, betalen.

Ik denk sowieso niet dat de overheid je kan verplichten te gaan werken, maar idd wil je niet werken dan ook niet piepen en geen uitkering.

Kinderbijslag vind ik een beetje achterhaalde maatregel. Zal vast en zeker ingevoerd zijn in een tijd dat het economisch slecht ging, jaren tachtig ofzo. trek dat maar bij de belastingteruggave in het kader van deregulering oid.

Anniek ik heb vroeger hetzelfde gehad als jij. Mijn vader verdiende net boven modaal. Twee schoolgaande kinderen en de kinderen krijgen vervolgens ook op dat punt nagenoeg niets aan studiefinanciering.

Mijn man en ik hebben beide een goede baan. Maken veel uren maar echt op alle maar dan ook alle punten wordt het geld van je 'afgepakt'.

7. Jantien

Jantien Bekend lid

Feb 20, 2006
    906
    0
    0
    @Gupsie

TJa ik denk dat ik meer reserve heb ik mijn verdiensten om dingen op te vangen dan een minderverdienende.

Maar nu je zo direct het waarom stelt, denk ik ook tja waarom eigenlijk.
    Een eye-opener!!!!

Wat ik nu ga zeggen klinkt waarschijnlijk egoistisch, maar als ik eerlijk in mijn hartje kijk dan voelt het stiekum toch wel zo.

Ik heb hard moeten werken om te komen waar ik nu ben en heb net zoveel recht op dingen als iemand die die kans niet heeft gekregen/genomen.

Dus eigenlijk vind ik niet dat een ander meer recht heeft om geld te krijgen dan ik.
    Mijn koopkracht is er net zo hard op achteruit gegaan dan van een ander en mijn loon is relatief gezien net zo weinig gestegen als dat van een ander.
    Dus ik heb net zo veel recht op geld dan een ander.

Gupsie dank je wel!! nu weet ik eigenlijk hoe ik er echt over denk.

Sorry als ik hier iemand mee kwets.

8. senseemillia

senseemillia VIP lid

Nov 20, 2005
    8,645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Koopkracht van de zwakkeren in de maatschappij zou je moeten waarborgen. Er zijn mensen die gewoon echt beperkingen hebben en het zou vreselijk zijn als die de dupe zijn en koopkracht verliezen.

Weet je verschil zal er altijd blijven tussen mensen. Dat is ook helemaal niet erg want als we allemaal hetzelfde inkomen zouden hebben zouden er vast nog maar weinig mensen zijn die hun nek in hun job uit durven steken, of bv nachtdiensten zouden willen werken (tenzij je een avond mens bent..hahah). Een beetje competitie is prima.

9. Jantien

Jantien Bekend lid

Feb 20, 2006
    906
    0
    0
    Helemaal mee eens, maar waarom zou je als goed verdienende steeds minder moeten hebben???
    Omdat je zo hard hebt gewerkt om te komen waar je nu bent????

En waarom zou een minder verdienende altijd maar beschermd moeten worden in koopkracht???

Voor mij wordt ook alles steeds duurder.
    En ik moet al meer betalen, dan een minder verdienende.

Ja dat er misschien een ondergrens moet zijn voor dat wat je krijgt......... maar is die er al niet.

huurtoeslag, heb ik geen recht op
    zorgtoeslag idem
    opvangtoeslag, minimaal

En iemand die aan de ondergrens leeft heeft al die toeslagen wel.
    Dus er wordt vind ik al best veel gedaan.

Dus ik zie nu niet meer in waarom een ander nog meer beschermt moet worden.

Maar ik ben in voor meningsveranderingen als er leuke goede argumente zijn.

10. senseemillia

senseemillia VIP lid

Nov 20, 2005
    8,645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik ben het niet met je oneens. Lees mijn eerdere bericht maar.
    Alleen denk ik dus dat de zwakkeren (lees lichamelijk en geestelijk zieken , ouderen) bijzondere aandacht nodig hebben op dit front.
    En wat mij betreft mogen ze dan 'mijn' kb aan een ouder echtpaar geven of iemand die heel ziek is.

11. Belle

Belle Fanatiek lid

Nov 7, 2005
    1,380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Lees hier een interessant artikel over het onderwerp. Ik ben al jaren een voorstander van het Deense model. Kort gezegd komt dat erop neer dat je je kind kunt onderbrengen bij een andere moeder in je woonplaats. Deze moeder is opgeleid en wordt door de overheid betaald om naast haar eigen kind(eren) ook kinderen van anderen op te vangen. Dus als je ervoor kiest om thuis te blijven, dan kun je je nuttig maken door ook andere kinderen op te vangen, en als je ervoor kiest te gaan werken dan weet je dat je kind opgevangen wordt in een gezin in plaats van in een grootschalige creche. En doordat opvangmoeder een betaalde baan is, kun je een hoge mate van professionaliteit verwachten.

Maar goed, zo vooruitstrevend in Nederland natuurlijk weer niet.

Belle, nog niet zwanger, maar denkt hier soms al wel over na. Vooral omdat ze in de zorg werkt (prima faciliteiten) terwijl Meneer Belle in de ICT werkt (geen CAO, amper mogelijkheden tot part-time).

12. senseemillia

senseemillia VIP lid

Nov 20, 2005
    8,645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Bij ons in de wijk hebben ze een kleinschalige creche waar kinderen worden opgevangen door de ouders. Lijkt daar een klein beetje op.
    Ik weet niet meer precies hoe het initiatief heet, maar komt erop neer dat de ouders allemaal een halve dag op de opvang zijn en dan alle kindjes opvangen. En dat zo de hele week.

In Denemarken betaal je toch trouwens heeeeel veel belasting of heb ik dat nu mis?

13. Niet meer actief

wel denk ik dat iemand die aan die ondergrens zit al dan niet door eigen toedoen (al dan niet bewust) in een cirkeltje zitten. Je komt nou eenmaal niet zo makkelijk wat hoger, maar dat is ook een kwestie van durven en bluffen hoor.

Dat salaris gebeuren is vaak een spelletje en zo moet je het ook spelen. Mik hoog en onderhandel voordat je ja zegt! Maar dat moet je wel durven natuurlijk.

Wij vallen voor de meeste dingen buiten de boot of is zelfs minimaal. Wij zoeken het niet eens meer uit, want het kost alleen maar tijd en dat hebben we maar weinig!

14. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Stel je nou eens voor dat iedereen de moeite zou nemen (of uberhaupt de kans zou hebben, vergeet dat niet!) om door te leren en een goedbetaalde baan zou krijgen.

Dan hebben we toch echt een probleem in ons landje hoor!! Want wie wil dan nog op de vuilniswagen of in de fabriek werken of in de supermarkt etc. etc.?

Reken er maar op dat deze mensen net zo hard nodig zijn, en dat terwijl ze met een minimumloontje rond moeten komen. Ja, in zo'n situatie vind ik het niets meer normaal dat mensen met een lager inkomen gecompenseerd worden door veelverdieners die makkelijk iets kunnen missen (het zou alleen wel onzin zijn als er bij de veelverdieners zoveel afgepakt zou worden dat ze alsnog niets overhouden... maar dat lijkt me logisch!)

(dit als reactie op Gupsie en... volgens mij Renate)

15. Niet meer actief

maar wie zegt dat vuilnisman slecht verdient? hihi.. ik heb echt geen idee.

Joh, al ga je op een callcenter zitten, dan kun je echt goed verdienen!

Tuurlijk hebben we overal mensen voor nodig. Ik ben ook onderaan begonnen, want ik had geen zin om verder nog naar school te gaan (werk vanaf 16 jr). Maar ik wilde niet blijven staan in de winkel, of in de kassen, ik wilde wel groeien.. en dat heb ik gedaan!

16. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    @caithlin79:

It wasn't me

17. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Oh ja sorry :oops: ik bedoel Jantien!

Gupsie... uhh, ik weet het ook niet zeker hoor, volgens mij verdient het klote, net als schoenverkopers like Al Bundy :) maar ik noem het even als voorbeeld.

Ik vind het wel heel erg dat er mensen zijn die koste wat kost niet willen werken en toch centjes ontvangen van mensen die er wel keihard voor moeten werken.

(maar volgens mij dwaal ik nu steeds verder af van het eigenlijke topiconderwerp)

18. senseemillia

senseemillia VIP lid

Nov 20, 2005
    8,645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Caithlin79 ik denk dat je het meest belangrijke vergeet en dat is dat niet iedereen de capaciteit heeft dat te doen. Ook al worden er miljoen kansen gegeven en wil die doelgroep wel de moeite nemen, de capaciteiten zijn dan niet altijd toereikend.

En dan nog de veelverdieners compenseren nu toch ook de minderverdieners!

gupsie ben het met je eens het is ook een kwestie van durf en weten wanneer je je kans moet pakken.

19. Niet meer actief

Ah, maar daar heb ik absoluut geen medelijden mee! Wat mij betreft korten ze die juist!

20. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    @Gupsie

My idea ;) Helaas zo lastig na te gaan!

Share This Page