Ergernis

Discussie in 'De lounge' gestart door stranger, 29 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ivonne

Ivonne Actief lid

9 apr 2006
    441
    0
    0
    Echte luxe hebben wij ook niet, mijn man verdient maar 1160 en door de toeslagen komen we uit op 1400 euro, geen vetpot, maar we doen het ermee.
    Ik hoef geen auto, ik hoef niet op vakantie, thuis kan ik het net zo goed gezellig maken met de kids.

2. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Maar moeten wij dan niet allemaal als een idioot kindjes gaan maken ipv werken? Dat is echt een oplossing voor de vergrijzing, zij het dan op lange termijn....

3. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    @ Jopie:

Kijk, dat is nou een leuke oplossing!

4. mummy

mummy Bekend lid

26 mei 2006
    664
    0
    0
    Helaas ontstaat er dan weer een nieuwe vergrijzing als onze kindjes oud zijn. Dan hebben zij het helemaal krap in de bejaardenhuizen...

5. Niet meer actief

Nou.. dat zou ik dus niet kunnen hè.. Ik moet echt ene auto voor mezelf hebben en ook de nodige vakanties kunnen houden. Als dat niet meer zou kunnen, dan twijfel ik geen moment om een goed betaalde baan te gaan zoeken!

6. mummy

mummy Bekend lid

26 mei 2006
    664
    0
    0
    Tuurlijk kun je een studie voor andere doeleinden gebruiken, maar daar is het niet voor bedoeld. De overheid betaalt mee aan studies om er de economie mee draaiende te houden. Dus als ze zien dat dat geld wegvloeit in zaken waar het eigenlijk niet voor bedoeld is, snap ik wel dat ze daar iets tegen willen doen. Prima dat je deze verworven kennis gebruikt in de opvoeding van je kinderen, maar daar is dat potje niet voor. Jouw kind moet strakjes naar school en op wegen fietsen als hij/zij naar school gaat en medische zorg krijgen als hij allergies blijkt... Dit zijn zaken waar de overheid allemaal potjes voor heeft. Die potjes proberen ze zo goed en zo kwaad als het gaat goed te verdelen. Tuurlijk is het niet leuk om zoiets moois en basaals als het krijgen van kinderen te zien in de context van geldpotjes van de overheid. Toch is dat juist waar het over gaat in een dergelijke discussie. Die andere aspecten zijn heus niet minder belangrijk, maar dit economische aspect is juist erg essentieel in bij zo'n onderwerp.

7. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    @ Ivonne petje af hoor meis :)

maar ik heb hier 2 pubers die best veel centjes kosten

en ik heb een auto nodig voor me werk maar me mannetje ook

dus hebben wij 2 auto's en die slokken ook best veel centjes op

maar ik heb ontzag voor diegenen die met weinig toe komen

ik moest dat ook maar heb nu gelukkig wat meer lucht omdat ik ook weer werk :)

8. minni

minni Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.607
    0
    0
    verweggiestan
    Wij gaan 1x per jaar op vakantie en je kan t zo duur maken als je zelf wilt.
    Mijn man heeft ook geen groot salaris en ik werk ook niet (kan ik niet). Hij is er nu parttime ondernemer bij geworden. Dat is onwijs aanpoten voor hem, maar we komen leuk rond nu. Ik heb wel gezegd, dat geld niet alles is, als het hem, mij of ons teveel wordt, dan moet ie echt minder gaan werken en hebben we gewoon minder luxe.

9. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik zou wel zonder auto kunnen hoor. We hebben er nu twee, maar doe mij een baan dichtbij huis en ik doe echt zonder blikken of blozen mijn auto weg.

Vakantie is wel fijn.

Maarreh om even terug te komen op het voorstel van de VVD. Ik ben lid van de VVD en heb die krant gekregen, maar kan 'm niet vinden :confused: . Er staat wel veel over kinderen in en een stuk over kinderopvang (gratis tenzij je bijzondere wensen hebt dan moet je betalen). Er staat bovendien in punt 130 'werkende moeders zijn ook goede moeders :) :) en het belang van het samengaan van carrière en kinderopvang, maar kan verder in die krant iig niets vinden. Ik zoek nog even verder hoor..hihi

10. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    En dan nu mijn kijk op het plan...

Ik ben geen VVD-er en dat ga ik ook niet worden. Maar wat ik van het gratis-creche idee vind is het volgende:
    * Het is in het belang van de staat dat er veel mensen met een goede (hoge)opleiding een baan hebben, immers elke werknemer krijgt een bruto salaris waarvan, afhankelijk van de hoogte, een flink deel zo in de staatskas vloeit (Kassa, ketsjing!) Kortom: hoe meer er werken hoe beter het is.

* Een ander belang van de staat is dat er meer kinderen geboren worden om de vergrijzing die vanaf nu een echt groot probleem aan het worden is, op te kunnen vangen.

* De meesten hier weten dat je met goede papieren meer kans op een goede baan hebt en bijpassend goed salaris. Hiervoor moet gestudeerd worden, dat kost geld.

Ik denk dat de overheid zichzelf een beetje is tegengekomen want er zijn inmiddels veel goedopgeleiden die ook een passende functie hebben (belasting stroomt in de kas, ketsjing!)
    Nu blijkt dat vooral de vrouwen ook gaan werken (was toch de bedoeling?) en soms zelfs bewust het kinderen krijgen uitstellen/afstellen. En als er al kids komen, dan blijven ze thuis... mede omdat de opvang prijzig is.
    Wat moet je dan? De drempel naar de opvang verlagen is een optie. Hierdoor zullen sommige vrouwen overwegen om toch weer buiten de deur te gaan werken (hoera, daar komen de belastingsgelden weer)

Wie weet is het een goed plan om de vaders meer mogelijkheden te bieden wat betreft de zorg voor de kinders. (deels) betaald ouderschapsverlof bijvoorbeeld? De overheid is al goed bezig, ambtenaren hebben dat al. (of mag je ambtenaren niet bij de werkenden rekenen ;) )

De afgelopen 1,5 jaar zijn ze al goed bezig vind ik, wat betreft de opvang en tegemoetkomingen. Eerst dacht ik dat je er bijna niets aan zou hebben, in ons geval, maar na een berekeningetje blijkt dat je pas helemaal niets van de staat tegemoet krijgt als je gezamelijke inkomen boven de 96.000 euro ligt (das wel ruim 2 ton Nederlandse pieken! )

Groetjes van Kiki

PS Zo'n gek plan vind ik het dus niet, alleen zal de VVD het zonder mijn stem moeten doen.

11. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Helaas is dit lang niet voor iedereen mogelijk. Mijn man kan niet deeltijd gaan werken of een dag zorgverlof opnemen. Daarentegen is hij wel 2-3 maanden achtereen thuis om een gedeelte van de zorg op zich te nemen.

Misschien is het wel een goede oplossing om de salarissen van man en vrouw in dezelfde functie met dezelfde opleiding gelijk te maken, zodat het niet altijd moeders is die ervoor kiest om thuis te blijven.

12. linnepin

linnepin Fanatiek lid

25 aug 2006
    1.030
    0
    0
    groepsleidster kinderopvang
    brabant
    hallo,
    Ik weet niet of jullie kinderen op een kinderdagverblijf hebben, maar ik vind het tegenwoordig wel meevallen met de kosten.
    Je krijgt, als het goed is, van je werkgever 1/6 terug, dus dat is al 1/3, als beide werkgevers het betalen en van de belasting krijg je ook nog een gedeelte terug. En hoe meer je verdient, hoe minder je terugkrijgt natuurlijk. Maar onze dochter zit twee dagen in de week op het kinderdagverblijf waar we zelf werken (en nee we krijgen geen korting) en we betalen zelf maar 80 euro. Ik vind dat eerlijk gezegd echt wel meevallen. Het is dan echt niet zo dat je werkt voor de opvang van je kind, toch?
    Groetjes,
    Linda

13. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    80 euro per week?

Deel Deze Pagina