Omdat ik wat specifieke vragen heb mbt tot een draagdoek heb ik er toch voor gekozen om hierover even mijn eigen topic te openen. Zoals het onderwerp al zegt twijfel ik tussen een geweven en rekbaar draagdoek namelijk de hoppendiz en de bykay. Ik ben uitgerekend in de winter en zoek dus een doek die enerzijds lekker zit, genoeg steun biedt en makkelijk is in gebruik. Daarnaast niet te duur, omdat ik nog niet weet hoe het gaat bevallen. Nu weet ik niet hoelang ik zo'n doek ga gebruiken. En ik lees op veel plekken dat rekbaar fijner en makkelijker is in gebruik en dat de geweven juist steviger is en langer meegaat. Daarnaast twijfel ik of ik rekening moet houden met de zomer dat als het wat warmer wordt ik beter alvast een hoppendiz das leichte moet aanschaffen, maar is deze dan niet te koud in de winter? Veel vragen dus waarvan ik hoop dat jullie je ervaringen kunnen en willen delen.
Ik heb mijn mini ook gerust in een geweven draagdoek gedaan. Maar een peuter in een rekbare gaat niet... Ik had een dunne doek (ellaroo) voor mijn augustus baby, dus geen advies qua type, maar er zijn heerlijke zachte dikkere draagdoeken. Evt tweedehands, die zijn vaak al ingedragen en niet meer zo stug voor je mini..
Ik draag onze kleine man in een Girasol Saltillo. Een geweven doek dus. Eerste keer dragen was 4-5 dagen na de geboorte, en dat was direct geen probleem (half augustus). Toen ik hoogzwanger was (39 weken) droeg ik m'n dochter van 14kg ook nog zonder problemen op m'n rug. Rekbare doek heb ik geen ervaring mee.
Fijn omte horen dat een pasgeborene ook gewoon in een gewevendoek kan. Ik neig zelf toch ook het sterkst naar de geweven doek. Twijfel dus nog wel of ik een dunner of dikker(gewoon) doek moet doen.
Nienke, ik heb een geweven Calin Bleu (ook een dunne zomerdoek). Gekozen omdat ik een tricotdoek te warm vond in de zomer. (ze is nu bijna 8 weken) maar ik merk dat ook nu het heerlijk is dat hij niet zo dik is. Vooral in huis is zo'n doek een uitkomst. Ga je naar buiten trek je haar een jasje aan en evt. beenwarmertjes en dan is het ook warm genoeg. Binnen is zo'n tricotdoek mijn inziens altijd erg warm. Warmte van zo'n kleine is al warm genoeg. Dochter wordt er erg rustig van. Man was in het begin erg sceptisch, vond het maar onzin dat ik hem kocht en een beetje mutserig, maar is volledig overtuigd en draagt nu soms zelf ook. Als ze huilt en alleen maar stil te krijgen is als ze op ons hangt, is het fijn dat je haar kan knopen en zelf nog wat kan ondernemen. Succes met je keuze, maar ik denk dat een geweven een goede keuze is.
Doe geweven. Daar kun je veel langer mee dragen en het is (met name in de zomer) veel minder warm. En mocht je ineens denken "je kan mijn rug op" dan kan dat met een geweven doek wel en met een rekbare niet. Een geweven doek is tweedehands ook veel beter door te verkopen dan een rekbare. Een rekbare kun je wel heel voordelig tweedehands kopen. Ik heb er nooit meer dan 15,- voor betaald. Een rekbare is wel heel fijn als je met de auto bent: je knoopt de doek voor, plukt je baby bij de plaats van bestemming uit die Maxi Cosi en doet 'm in de rekbare doek. Nog beter: doe ze allebei.
Geweven, je hebt het zo onder de knie en hebt er veeeeel langer plezier van dan van een rekbare doek.
@lode ik zie dat je draagdoekconsulent bent. Zou jij mij dan een dunnere of dikkere doek aanraden. Ik zal de doek voornamelijk binnen gebruiken...maar twijfel hier nog over...
@xxNienkexx dat is lastig te zeggen. Een wat dikkere doek zoals de Hoppediz, Storchenwiege, Girasol etc. zijn wat 'vergevingsgezinder' en daardoor erg prettig wanneer je nog niet zo gewend bent aan het knopen. Het is uiteindelijk heel persoonlijk welk merk of welke dikte/doek je echt fijn vindt dragen. Als je de doek voornamelijk binnen wil gebruiken, zou ik denk ik gaan voor een Hoppediz das Leichte (officieel een zomerdoek) Die is heerlijk zacht en soepel direct uit de doos, waardoor je hem meteen makkelijk knoopt. Maar hij is ook wat dunner en daardoor koel als je binnen bent, maar toch warm genoeg als je buiten bent, ook in de winter. Qua prijs zou ik, als je nog niet zeker weet of je veel wil gaan dragen, een Hoppediz das Leichte, Calin Bleu, of Storchenwiege aanraden (er zijn meer merken hoor, in die prijsklassen, dit is slechts een snelle greep uit de mogelijkheden) Als je echt twijfelt, kun je altijd eerst een draagdoek lenen. Mocht je dan besluiten er toch eentje te kopen, krijg je meestal de huurprijs weer als korting op je aanschafprijs. En mocht je dan onverhoopt toch besluiten dat het helemaal niets is, ben je niet meteen heel veel geld kwijt