Ongeveer een maand geleden postte ik hier een topic over dl van 1,5 jaar die 's avonds steeds later naar bed wilde. Helaas is de situatie onveranderd, eigenlijk zelfs verslechterd ondanks mijn inspanningen en haar zichtbare vermoeidheid. Ook al wist ik dat ze geen fan ervan is om wakker gemaakt te worden in de ochtend, ben ik hier toch mee begonnen om terug een ritme te krijgen. Een week na mijn topic vorige maand werd de bedtijd namelijk nóg later, en nu is ze begonnen te huilen en krijsen als ze in bed ligt. Gisteren spande toch wel echt de kroon. Ze had overdag van half 12 tot 2 geslapen (dit doet ze elke dag, ongeacht hoe kort/lang ze 's nachts slaapt) en 's middags waren we nog even weggegaan. Bij thuiskomst was ze al moe (half 6) maar naar bed brengen heb ik niet gedaan vanwege het avondeten plus dat ze dan na een uurtje wakker wordt en 's avonds helemaal niet meer wil slapen. Maar goed, na het avondeten etc bracht ik haar om 21.00 naar bed. En vanaf toen begon het 'feest'. Na haar normale bedritueel legde ik haar in bed en liep de kamer uit. Zoals eigenlijk elke avond begon ze direct te huilen bij het dichtdoen van de deur. Om 22.00 viel ze in slaap maar om 22.30 zat ze weer rechtop in bed te schreeuwen. Elke 10 minuten ben ik erheen gegaan, vragen wat er is (dan haalt ze haar schouders op en mompelt "hmm hmm" dus wat dat betekent.. ), troosten en weer in bed als ze rustig is. Helaas wilde het slapen niet lukken en ben ik tot 02.30 elke 10 minuten naar haar toe gegaan. Van schone luiers tot paracetamol en andere kleding, ik heb het allemaal geprobeerd. Tot ik het uiteindelijk écht niet meer wist en maar op een stoel in haar kamer ben gaan zitten zonder haar aan te kijken of te praten. Na een half uur tot drie kwartier viel ze (zonder te huilen) in slaap. Vanochtend heb ik haar gewoon om 8 uur wakker gemaakt, hiermee ben ik begonnen omdat haar tijden van opstaan enorm verschilden en heel afhankelijk waren van hoe haar nacht verlopen was. Dit zorgde ervoor dat het schema helemaal op z'n gat lag en dit leek me een goede eerste stap om hierin verandering te brengen. Tot op heden heeft het alleen geen effect op het naar bed gaan in de avond En ik ben op, op van proberen uit te vogelen wat er nu is, op van het heen en weer lopen en van tevoren al weten/denken dat ze toch weer gaat huilen als ik haar terug leg. Ik heb mijn aanpak veranderd, probeer ten alle tijden haar niet te laten merken dat ik gefrustreerd ben maar wat ik ook doe, het werkt niet. Haar zelf laten aangeven wat er is is onbegonnen werk, als ik het haar vraag (en ik zou het moeten geloven) heeft ze pijn aan haar kleine teentje, maar ook ogen, oren, mond, zelfs haar haren wijst ze aan als pijnplek. Oftewel dat schiet echt niet op. Ik ben overigens wel met haar naar de dokter geweest, alles is prima in orde. De ene minuut heeft ze het warm (als ik haar moet geloven) en de andere koud, maar wanneer ik haar temperatuur opneem is ze niks te warm of koud. Ik raak steeds meer gefrustreerd en ook mijn energielevel ligt onder het nulpunt, niet handig met ook nog een baby van bijna 5 maanden. Want nadat dl in slaap gevallen was werd zl wakker en kon ik daarmee aan de slag. Om 8 uur dl weer wakker maken heeft ervoor gezorgd dat ik uiteindelijk maar 4 uurtjes geslapen heb waar ik tussendoor ook nog een keertje naar zl moest om een speentje te geven En om nou te zeggen dat de nachten ervoor beter waren, nee helaas. Eerst sliep ze dan nog van 21.00/22.00 tot de volgende ochtend 7 of 8 uur. Toen vond ik de bedtijd ook aan de late kant maar ze sliep in ieder geval de hele nacht door en zonder heel lang te huilen of vaak erheen moeten. Maar nu wordt het wel te gek met steeds later naar bed en meer huilen. Vroeger op bed leggen heb ik ook al geprobeerd maar dat haalt ook niks uit. Ook korter slapen overdag, niet slapen of 2 korte slaapjes maken geen verschil. Het enige wat tot nu toe resultaat opleverde was te wachten tot ze beneden bij ons bijna in slaap viel en haar dan vlug naar bed brengen, maar dat vind ik geen goed idee om mee verder te gaan. Sorry voor het veel te lange verhaal maar ik weet het gewoon echt niet meer. Ze laat zich ook niet door mijn man troosten, ze wil alleen maar mij. Ik kan dus ook niet zeggen tegen mijn man "doe jij het vanavond dan kan ik slapen." Of ja, dat kan ik doen maar dan zal ik er uiteindelijk alsnog uit moeten omdat mijn man haar niet stil krijgt. Dat lukt mij dan wel, tot ik wegga Vannacht had ik ook niet het idee dat ze in slaap viel omdat ik erbij zat maar gewoon omdat ze té moe was. Haar bij ons laten slapen is ook geen optie, buiten dat ze dan wil spelen en absoluut niet gaat slapen gaat dit ook niet met zl waar ik 's nachts ook nog naartoe moet (geen nachtvoeding maar wel een late voeding en 's nachts zo nu en dan een speentje geven). Wie o wie kan mij vertellen wat ik hiermee aan moet?
Ik geloof dat het niet kunnen slapen te maken heeft met stresshormonen (eerst adrenaline en bij langer durend slaapgebrek cortisol). Het lichaam maakt die aan wanneer je langer wakker bent dan je zou moeten zijn. Daardoor wordt slapen alleen maar moeilijker en kom je in een vicieuze cirkel terecht. Op de één of andere manier zul je dat dus naar beneden moeten krijgen. Overdag zo prikkelarm mogelijk? Huid op huid contact schijnt ook goed te helpen. Duurt een paar dagen voor je haar weer op haar normale niveaus hebt.
Mijn zoontje heeft dat nu ook.. ik hoop dat het bij hem een fase is (al denk ik eerder dat het net als vorig jaar seizoensgebonden is bij hem). Hij is zichtbaar moe, ik breng hem naar bed rond 19u, hij slaapt een half uur en dan is het feest Vorige zomer had ik hetzelfde.. hij deed dan een powernap van een half uur rond 17:30 en was vervolgens op tot 21:30u. En dan sliep hij daarna ook wel de nacht door. Nu gaat het dezelfde kant op, alleen is de powernap wat later. Gisteravond heeft hij toen hij na een half uur week wakker was nog vrolijk gespeeld. Om 21:30u is hij toen zonder morren gaan slapen Het is bijna alsof hij niet helemaal snapt dat het nu langer licht is buiten en dat hij niks wil missen.. in de winter ging hij vroeger naar bed zonder verder wakker te worden (tenzij er iets aan de hand was bv tandjes) en sliep de nacht gewoon door. Enfin, wat je misschien nog zou kunnen proberen is een warm badje met Zwitsal lavendel? (ben even kwijt hoe het heet).
"Bij thuiskomst was ze al moe (half 6) maar naar bed brengen heb ik niet gedaan vanwege het avondeten plus dat ze dan na een uurtje wakker wordt en 's avonds helemaal niet meer wil slapen." Misschien begrijp ik het niet goed. Maar als ze om half zes al moe is en je gaat daarna eten, wanneer dan pas om 21.00 uur naar bed? Misschien is ze dan al helemaal over haar vermoeidheid heen (je gaat dan over een bepaalde grens) en dan begint de ellende. Hoe lang probeer je alles? Of probeer je elke dag iets anders?
Ik denk ook zeker dat we dan een grens over gaan, maar rond 17.00/17.30 heeft ze altijd een dipje, heeft ze ook altijd al gehad. Als ik haar dan naar bed breng slaapt ze wel even maar niet heel lang, ongeveer een klein uurtje. Als ze dan wakker wordt slaapt ze vervolgens pas tegen 23.00/00.00. Dat is ook al heel lang zo vandaar dat ik haar dus op dat moment niet naar bed breng. Waarschijnlijk gaat ze dan over haar dipje heen en geeft ze vervolgens amper meer aan dat ze moe is. Vaak is het dus een gok om haar naar bed te brengen, tenzij ik dus heel lang wacht. Dan gaat ze uiteindelijk wel in haar ogen wrijven ofzo. Ik heb allerlei tijdstippen geprobeerd, en dat minstens een paar dagen. Hoe lang ik iets volhoud is afhankelijk van hoe zij reageert eigenlijk. Soms probeer ik iets waarvan ze direct overstuur raakt, zoals een nachtlampje. Dat haal ik dan meteen weer weg, wordt ze rustig(er) dan blijf ik het enkele dagen proberen. En Vladivostok prikkelarm gaat nogal moeilijk, ze is een drukke, actieve dreumes van 1,5 jaar en die kan ik echt niet in een prikkelarme omgeving houden Daarnaast is haar broertje er natuurlijk ook nog. Huid op huid contact hebben we genoeg, ze wil overdag namelijk veel knuffelen. Ik geloof ook dat dat meer is bij baby's en niet bij dreumessen (die hebben natuurlijk ook behoefte aan knuffels en kusjes daar niet van). Ze wordt ook lang niet altijd rustig als ik haar vasthoud, of wel rustig in mijn armen maar niet rustig genoeg om in bed in slaap te vallen, slapen in mijn armen doet ze ook niet snel als ze dit al doet wordt ze direct wakker als ik haar wegleg. Ze wil namelijk vaak wel in bed liggen, maar kan dan niet slapen. En het tijdstip maakt in deze niet uit.
wat rot zeg. En heftig i.c.m. een baby. Het enige wat mij opviel was de late bedtijd inderdaad. 21:00 Uur is best laat, gezien het feit dat ze dan van half 2 tot 21u wakker is. Zo'n dipje lijkt me vrij normaal hoor, rond dat tijdstip hebben veel kindjes dat. Ik zou toch proberen lekker na het eten een avondritueeltje starten en rond 19:00 op bed. Misschien is ze dan niet over de grens heen en gaat het dan makkelijker? Hier heb ik ook een krijsende dreumes gehad rond die leeftijd, bleek oorontsteking. ( Heb momenteel weer een krijsende baby, zelfde verhaal) Hierna ook eens een fase met huilen met het naar bed gaan. De deur open laten en in het zicht gaan zitten was de oplossing. Hoop dat jullie snel weer de rust terug vinden.
Lastig hoor. Hier een dochter die ook kan blijven feesten als we er naartoe gaan. Hier de regel. Op bed is op bed en daar blijf je. Als ik zeker weet dat ze moe is, geen vieze luier heeft of ziek is, is er niks aan de hand en moet ze dus gewoon slapen. Soms is ze heel boos en schreeuwt ze het uit. Toch duurt het zelden langer dan een kwartier. Duurt het langer ga ik wel even kijken, maar als er niks is laat ik haar vervolgens gewoon weer liggen. Beddtijd is hier standaard rond 19.00 uur. Ook als ze tot 17.15 geslapen heeft 's middags. Onze dochter heeft baat bij rituelen en ritmes. Vanaf 17.00 uur is de dag dan ook vrijwel altijd hetzelfde. Ik zou echt naar een vroegere bedtijd gaan. Zo is haar slaapcyclus ook beter. En misschien dan toch slaaptraining proberen..
Ik zou haar ook eerder naar bed brengen, dl kan meestal wel slapen als we een extra verhaaltje doen, de dag doorspreken & een toneelstukje met alle knuffels opvoeren etc. En/of toch eens een paar dagen uit laten slapen (als dat kan). Dat heeft bij dl eerder gewerkt, die voelde toen zelf hoe fijn het was om lekker (genoeg) geslapen te hebben (die heeft tijden dat ze om 6.00 uur klaarwakker is, ongeacht hoe laat ze er in ligt 's avonds).
Bedankt voor het meedenken, in het zicht blijven zitten heb ik ook geprobeerd. Ze vind dat dan wel oké en probeert te slapen maar houd dat maar 10 minuten vol en gaat dan weer zitten huilen of spelen. Vandaag weer om 8 uur opgestaan, 3 uur geslapen en werd om 13.30 wakker. Avondeten om 18.00 (zoals elke avond) en om 19.30 naar boven. Wonderbaarlijk genoeg sliep ze binnen 5 minuten, we keken elkaar ook verbaast aan hier. Maar helaas werd ze na een kleine 30 minuten weer wakker. Ze ligt nu net een 3 kwartier te slapen, ze is continu aan het krijsen geweest en ben gewoon vol blijven houden om er elke 5 á 10 minuten heen te gaan, zeggen dat het bedtijd is en dat ze lekker kan gaan slapen. Helaas duurde het dus alsnog heel lang, en uiteindelijk is ze dus zojuist na een kwartier huilen in slaap gevallen. Ik was met onze jongste bezig die wakker was geworden van haar gehuil. Die heeft nu ook een fles gehad dus ik ga m'n bed maar eens opzoeken, hopelijk kan ik die paar uurtjes tot 8 uur meepakken. Morgen ga ik het weer zo proberen en hopen dat het beter gaat. En mizz, ik vroeg me af of jouw dochter dan direct of vrij snel slaapt als ze tot 17.15 slaapt en om 19.00 weer naar bed gaat? Hier is dat namelijk (tot nu toe in ieder geval) echt geen goed idee. Kan het ook zo zijn dat het veranderd is bij haar? Eerst was ze totaal niet van de vaste bed tijden, zou dat dan nu wel zo kunnen zijn?