ergste uitspraak over huisvrouwen

Discussie in 'De lounge' gestart door Fleur1, 20 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Leuke discussie dit :D

Er wordt gezegd dat thuismoeder de intensiviteit heeft van 2 fulltime banen, dus ik denk dat die regel voor zich spreekt.
    Over werkende moeders....ja diep respect voor alle energie die ze dan opbrengen hoor.....
    Mijn dochter was geen "voorbeeldige" baby, ze was veel wakker en actief, dus mijn huishouden stond op een laag pitje, zo laag dat we een schoonmaakster hebben(dit overigens om andere redenen)

2. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    De opmerkingen vallen hier wel mee, af en toe gekscherend een keer!
    Gelukkig heb ik ook een man die het zeker op waarde weet te schatten, hij zegt ook altijd ik zou echt niet met je willen of kunnen ruilen!
    Ach wat Elmo al zegt, ieder doet waar je je fijn bij voelt..gelukkig zijn we allemaal anders ;)

3. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Voordelen van (fulltime) werkende moeder.

1 man en vrouw delen de zorg vor het kind en dus de verantwoordelijkheid
    2 idem voor het huishouden

Dat scheelt een hoop hoor. Niemand die van mij verwacht dat het eten op tafel staat, of het huis schoon is.
    Met mijn werk heb je ook altijd een smoes als je geen schoon huis hebt.. ( tot nu toe laten we het hushouden doen, zometeen , omdat we beiden wat inleveren, gaan we zelf aan de slag, dat wordt lachen, ik heb al in geen 6 jaar zelf huishouden gedaan)

En in mijn geval werkt mijn vriend 32 uur en op fietsafstand, en ik werk 40 uur
    ( 1 dag thuis bij ons kindje straks, maar nog steeds 40 uur) en moet veel reizen, dus bij mij doet mijn vriend straks meer dan ik in het huishouden en de zorg voor de kinderen 50/50

Heerlijk vind ik dat. Ik haat huishouden.

Ik moet er niet aan denken om een ondergewaardeerde, ondankbare meer dan fulltime baan thuis te hebben
    - altijd alleen
    - minder intelectuele uitdaging
    - niet betaald
    - en wel hard werken.
    - en niemand die het waardeert

Doe mij maar een zeer goed betaalde baan, die nog enige aanzien heeft ook, en altijd uitdagingen biedt, alle vrijheid van de wereld, en toch maar max drie dagen oppas voor de kleine.

Het is bij mij dus ook niet dat ik geen bewondering heb voor de hardwerkende thuismoeders, ik verklaar ze alleen een beetje voor gek om zelfs door je man als luxepaard te worden gezien :)

4. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    ben dan niet echt een huisvrouw,(half dan ;) ) werk 20 uur en mijn vriend 40, maar heb vaak genoeg geroepen dat ik het niet erg zou vinden om te ruilen :)
    tuurlijk vind ik het heerlijk bij mijn zoontje, maar op het werk kom ik meer tot rust haha.

5. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik kan niet echt een mening geven aangezien ik altijd fulltime heb gewerkt en na de geboorte van ons kindje parttime ga werken. Maar ik denk dat het heel erg afhankelijk is hoe je eigen instelling is.

Ben je iemand (of je nou werkt of niet) die perse het huis spik and span wil hebben, als je daar veel voldoening uithaalt, dan zul je daar ook meer tijd instoppen.

Ook ligt het er heel erg aan (denk ik) hoe je kind(eren) is/zijn. Heb je een heel rustig kindje dat veel slaapt, of een "zorgen"kindje, dan scheelt je dat ook een hoop tijd.

Als je werkt, is het ook nog afhankelijk wat voor soort werk je doet. Heb je een baan met veel verantwoordelijkheden en moet je vaak overwerken, of werk mee naar huis nemen, dan zal het zwaarder zijn dan iemand die "zijn tijd uitzit" en weer naar huis gaat.

Het allerbelangrijkste is denk ik wel hoe je eigen instelling is, en dus kan niemand voor een ander bepalen dat hij/zij het makkelijker of moeilijker heeft.

6. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Iedereen moet inderdaad kiezen voor wat hij of zij wil en wat mogelijk is. Ik moet wel zeggen dat ik het geplan als erg pittig ervaar (de vrouw moet meestal de moeite doen om te organiseren dat ze kan werken...). Dit allemaal naast de andere taken die een huisvrouw ook heeft.

Wel ben ik meer dan tevreden met de verdeling in de opvoeding en verzorging. Ik vind het erg om te zien hoeveel kinderen er tegenwoordig nog steeds voornamelikk verzorgd worden door de mama's. Hoe vaak mensen zeggen dat ik mazzel heb dat mijn man de helft van de verzorging/opvoeding doet... Ik vind het niet meer dan normaal en HIJ OOK NIET! Hij wil graag een grote rol spelen in haar leven en krijgt daar ook veel voor terug.

Ik zou wel minder willen werken, maar nooit ten koste van de tijd die mijn man met mijn kind(eren) door kan brengen. Ik ben erg blij dat ons beider werk het toelaat dat we dit zo kunnen doen!

7. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ja weet je, daar hebben mijn man en ik ons de afgelopen weken nogal over verbaasd. Hij is aan het solliciteren en wil 4 dagen werken (en ik 2 of 3 zodat we het goed verdelen in onze situatie). Wij dachten dat dat niet zo'n probleem zou moeten zijn en dat dat onderhand toch wel ingeburgerd was.

Naïeve wij... Nee hoor dat is toch wel hoogst ongebruikelijk, is de standaard reactie. Iedereen werkt gewoon 5 dagen in de week.

Misschien is het de sector (techniek) maar hij had dus al een paar banen kunnen hebben als hij niet zou vasthouden aan die 4 dagen...

Raar hè?

8. toetie83

toetie83 Fanatiek lid

20 jan 2006
    1.392
    1
    38
    genieten van het leven.
    ��&#55
    ik ben vorig jaar oktober bevallen, en kon september niet instromen voor school moest wel tot dit jaar september wachten, en ondertussen kon ik geen uitkereing aanvragen omdat mijn vriend weer net een paar euro's teveel verdient nou nou nou.

dus krijg nu heffingskorting van belastingdienst en begint dan september weer met school.

we redden het net per maand hoor maar jah niks aan te doen, als ik een baantje moest nemen voor 5 maanden dan verdiende ik weer net niet genoeg om de huurtoeslag weer aan de kant te zetten,heel verhaal,maar bij ons is het net te halen per maand. ;)

9. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Stranger : dat is inderdaad vreemd.
    Ik werk in de It en zelfs daar is vier dagen niet echt een probleem meer ( minder is uiteraard niet mogelijk).
    Bij mijn vriend als ambtenaar was het gelukkig heel makkelijk om minder te gaan werken.

Goed dat je man volhoud, ooit moeten ze overstag.

10. Vicky

Vicky Fanatiek lid

11 aug 2005
    1.200
    0
    0
    Enschede
    Ik ben huisvrouw.... en om nou te zeggen dat ik een zwaar leven heb... nee hoor, kom zeg... s ochtends het huis in orde brengen, beetje schoonmaken, de was doen en de boodschappen. Tussen 12.30 en 14.30 slaapt frummie en dan heb ik de tijd om te doen wat ik zelf wil doen... 's middags gaan we spelen, naar de speeltuin, naar de kinderboerderij, of lekker in de tuin. Bij slecht weer puzzelen, vingerverven of gewoon lekker niets doen... En dan zorgen dat het eten op tijd op tafel staat als mijn vriend thuis komt ;) Tsjah af en toe slaat de verveling toe maar dan bedenk ik me dat ik blij ben dat ik bij mijn kleine meid kan zijn en niet hoef te werken... Dat werken komt later wel weer als ze naar school gaat.

Maar de huisvrouwen die t wel als zwaar ervaren... daar wil ik eigenlijk wel eens van horen wat ze er dan zo zwaar aan vinden?

O ja ik heb geen rijke vent hoor... En sommige dingen kunnen we niet doen en bij onverwachte uitgaven is het even houtje bijten... Maar dat weegt voor mij niet op tegen de tijd dat ik met mijn kind kan doorbrengen :D

Trouwens, Kaylee heeft het eerste jaar heel veel gehuild... en dan echt heel veel... de hele dag zo'n beetje. En dat vond ik zwaar ja... maar dat is niet het huisvrouw zijn dat zwaar is, dat is het omgaan met een kindje wat veel huilt toch? Ik had niet willen werken toen trouwens, want ik wilde mijn kind niet bij een ander achter laten, omdat ik eigenlijk weinig mensen vertrouw bij een kind wat 16u/dag huilt... ;)

11. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Dit alles had zo uit mijn mond kunnen komen. Tot het huilende kindje aan toe. (Met als enige verschil dat ik dan 3 dagen per week werk.) Ook ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat er als zwaar wordt ervaren aan het huisvrouw zijn.

12. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Tsja, ik werk al een tijdje niet meer, en dat nog wel zonder kids...maar ik studeer wel erbij.

Graag zou ik straks de opvoeding met mijn man willen delen, maar hij reist voor zijn werk veel naar het buitenland (soms wel drie weken aaneen). Voor hem is het dan ook niet mogelijk om een vaste dag of dagen thuis te blijven. Vandaar dat we hebben besloten dat ik lekker blijf studeren en verder thuis bij de kleine blijf.
    Druk? Ik denk dat dat wel mee gaat vallen, alleen even een geregel om de colleges heen. Hoop dat ik een goede oppas kan vinden.

13. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Ik ben het daar niet mee eens! Ik geloof best dat als je huismoeder/ huisvrouw bent je het druk hebt. Maar als je beiden een drukke fulltime baan hebt, een kind en een huis om schoon te houden hebt, is dat net zo druk of wellicht zelfs drukker. Dat ligt geheel aan jezelf en hoe je je tijd in deelt. Ben zelf intercedent en maak lange dagen met overwerk en mijn vriend beroepsmilitair met onregelmatige tijden en weekjes weg.. Ga dus maar na..

Maar ik vind het een beetje hypocriet om te zeggen dat je als je een 'gewone' baan hebt, je het minder druk hebt.. Dan is dan toch net zo goed een rotopmerking tegen de werkende moeders? ;)

14. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    ik ben best jaloers op mensen die het zich kunnen veroorloven om 100% moeder en huisvrouw te zijn. mijn moeder was dat ook, 5 kinderen en dus een berg werk!

als ik dan moeder met 'maar' 1 kind hoor klagen dat ze het zo druk hebben denk ik nog wel een glimlachend aan vroeger thuis... zonder vaatwasser en zonder wasdroger

15. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Dat is niet terecht, ligt er helemaal aan wat voor kind je hebt (is het ziek, gehandicapt enz.) en hoe je zelf bent.

Dat is dus precies weer dat afmeten, wat is zwaarder en wat niet. Dat kun je denk ik niet voor anderen beoordelen.

16. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ja ik vind het echt heel raar hoor. Of ze doen het om hem over te halen om toch fulltime te gaan werken maar dan hebben ze de verkeerde :) .

17. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    wij waren 5 lastige etters (ik vooral als puber) en we hadden er 1 met zwaar adhd, a met allergieen en eentje heeft anderhalf jaar lang kanker gehad. daarnaast had mijn moeder zware migraine aanvallen.

maar wij werkten wel allemaal mee (wel met geklaag uiteraard haha) dus vanaf dat we een jaar of 10 waren: eigen kleren strijken, eigen kamer, eigen was, helpen met soppen van wc en keuken etc.

ik denk dat mijn kind het een stuk makkelijker krijgt dan ik. maar helaas: geen vaatwasser :)

18. hallo,

ik ben ook huismoeder en studeer er bij. Ik moet wel geen lessen volgen, ik kan alles van thuis uit doen. Enkel de stages moet (6 weken op 2 jaar) moet ik buitenhuis doen.

Ik vind het veel relaxter als wanneer ik nog werkte (eerst 40u, dan 31u). Ik kan namelijk alles plannen zoals ik het wil. En idd, 's avonds wordt er eten verwacht, maar ik kook graag, dus dat is voor mij geen erg.

Je kan ook rustig een baaldag nemen, of eens op de zetel gaan liggen als je moe bent. Je kan gewoon alles rustiger doen.

Het enige jammere vind ik dat er idd wel meer perfectie van me wordt verwacht. Het huis moet spik en span zijn omdat ik toch de hele dag thuis ben. Maar ik ben idd HUISmoeder en geen KUISmoeder. Dus trek ik me daar niks van aan en ga liever wandelen Met Liene dan te poetsen.

Och, en iedereen moet zelf uitmaken wat hem het beste lijkt. Ik heb vriendinnen die jaloers zijn, en andere die nooit met me zouden willen ruilen.

Gelukkig dat ik het graag doe!

Saartje

Deel Deze Pagina