Erkennen/samenlevingscontr. trouwen!? Help!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door , 15 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Heerlijk zaten wij zonder zorgen op een roze wolk..
    We hadden besloten dat mijn vriend rond onze 20 weken zwangerschap het kindje alvast zou gaan erkennen en klaar is kees.

Totdat schoonvader begon te drammen.. Hij wil (eist bijna..) dat wij zo snel mogelijk (dus meteen, onmiddelijk nu..) een samenlevingscontract afsluiten :( Dan zou alles meteen geregeld zijn en bla bla bla.
    Nu bevalt de houding van mijn schoonvader mij al niet, om mij dit zo op te dragen maar kwam ik er ook nog achter dat het zo makkelijk helemaal niet zit?

Wij willen heel graag dat mijn vriend het kindje erkent en ook dat wij gezamelijk het ouderlijk gezag hebben. Trouwen ziet mijn vriend (nog) niet zitten (omdat we dit pas over 2 jaar gepland hebben..) en een samenlevingscontract dat vind ik opzich prima maar vind ik nogal een hoop onnodige kosten (helemaal als ik lees dat dit in principe niets met het kindje te maken heeft?)

Nu vroeg ik mij af of iemand mij kort maar krachtig een beetje kan vertellen wat alles nou precies is en wat we het beste kunnen regelen.

Ik zit nu al een uur te googlen maar kan er niet helemaal wijs uit worden..

2. Jooze

Jooze Fanatiek lid

25 okt 2007
    1.570
    0
    0
    Wat ik in iedergeval kan vertellen is dat je met een samenlevingscontract alsnog je kindje moet erkennen en het hele rattenplan!

Dus als het puur om het kind gaat heeft het geen zin. Wel kan je alles wat van jullie samen regelen (bv ook wat van wie is, en wat ere gebeurd als 1 van jullie overleid). Je moet alles voledig omschrijven, dat kost tijd en het kost wel wat centen.

Je zou ook kunnen gaan voor geregistreedrd parterschap. Het is een soort van yrouwen alles is met 1 handtekening geregeld, en trouwen kan je later alsnog. Wat dit voor invloed heeft op het erkennen van het kind weet ik niet, maar misschien kan iemand anders daar andwoord op geven..

Enne doe wat je zelf wilt, je schoonvader lijkt me niet de leidraad..

Succes Jooze

3. Lelie4

Lelie4 Actief lid

10 feb 2008
    182
    0
    0
    Ik weet in ieder geval wel, doordat mijn vriendin is overleden, dat je als je niets geregeld hebt en jou overkomt wat dat je vriend helemaal niks te zeggen heeft en allemaal gedoe krijgt met ouderlijk gezag aanvragen!

Misschien vindt je op deze site wat je zoekt

http://www.xs4all.nl/~advocare/folder101.htm

Veel succes meis, geniet van je zwangerschap en doe wat jullie willen en niet wat je schoonvader eist!

4. Gina82

Gina82 Fanatiek lid

3 aug 2007
    2.899
    1
    0
    Administratief medewerker
    Nederland
    Hallo!

Als je niet getrouwd bent is er eigenlijk vrij weinig wat je kunt doen behalve tijdens de zwangerschap de kleine erkennen en dan na de geboorte aangeven en met die papieren bij de griffier van het kantonrecht de vader laten inschrijven als ouderlijk gezag. Dit is kosteloos (hooguit kleine bijdrage voor inschrijven kantonrecht maar is nagenoeg nihil) en dan heeft hij alle rechten en plichten!

Dmv gereg.partnerschap kun je dit wel voorkomen want dan heb je direct ouderlijk gezag maar dan kun je net zo goed ff stiekem en snel trouwen want komt op zelfde neer en kost ook behoorlijk wat.

Samenlevingscontract heeft idd niks met kleine te maken! Wij doen het ook op die manier.. heb wel mijn ouders heel duidelijk gemaakt dat als er tijdens de bevalling wat gebeurd ik wil dat mijn mannetje het ouderlijk gezag heeft en zij niet (ouders krijgen autom. de voogdij nl) omdat het zijn kind is!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Spring lekker weer op die roze wolk en laat je schoonvader kletsen.. het is niet zijn kindje! Sterkte met je zwangerschap meid!

5. lief649

lief649 Actief lid

3 okt 2007
    449
    0
    0
    Wat lelie al zegt, is het wel belangrijk om op papier te laten zetten wie de voogdij over het kindje krijgt als jullie allebei komen te overlijden ! Volgens mij zet je dat gewoon in je testament ! Dit om te voorkomen dat het kind naar een pleeggezin moet i.p.v naar de eigen familie

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

En wat er gebeurt als 1 van de partners komt te overlijden. Stel dat 1 van beiden een vermogen heeft en die overlijdt, dan zal de ander daar niets van krijgen. Tenzij het dus is vastgelegd. Ook heel belangrijk lijkt me. Sowieso raad ik toch aan om te trouwen omdat dan ook alles goed geregeld is met nabestaande pensioen en dergelijke en uberhaupt het pensioen.

Kun je niet alleen met z'n 2en bij de gemeente trouwen en over 2 jaar het helemaal goed overdoen? Dan is alles opgelost.

7. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Mischien moet je eens tegen je schoonvader zeggen dat hij eerst eens moet kijken hoe het in elkaar steekt voor hij vanalles gaat roepen ;)

wat hierboven nl al word gezegd, een samenlevingscontract heeft niks met je kindje te maken, hooguit als je een erfenis erbij laat opstellen zodat je vast laat leggen wie wat krijgt als er 1 van de 2 komt te overlijden.

8. Niet meer actief

Nou inderdaad! Want ik had er eigenlijk nog niet echt over nagedacht maar had al zoiets van: volgens mij klopt het voor geen meter wat jij zegt! En nu ik wat informatie op heb gezocht blijkt dus dat dat juist was.
    Zo zei hij dat wanneer we geen samenlevingscontract afsluiten vóór het kindje er is, mijn vriend na de geboorte zijn eigen kind moet adopteren :( etcetc.

Ik krijg heel sterk het gevoel dat hij zo zit te 'pushen' omdat ze bang zijn dat wanneer wij uit elkaar gaan (wat totaal niet aan de orde is, we zijn hartstikke gelukkig) hij wel iets te zeggen heeft etc.

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden, het is bij ons nu echt een stuk duidelijker.
    Het idee van een samenlevingscontract is bij ons in ieder geval van de baan, daar zitten voor ons niet echt 'voordelen' aan nu. We willen over 2 jaar graag trouwen en ik denk dat mijn vriend straks gewoon het kindje gaat erkennen en we hem bij laten schrijven met het ouderlijke gezag.
    Verder zullen we zwart op wit zetten wat er gebeurt (qua voogdij) mocht er iets met mij gebeuren.

9. Daisy1975

Daisy1975 Fanatiek lid

20 aug 2007
    4.495
    0
    0
    Verkoopster
    brabant
    @Kleinwonder,

wij zaten ook al met dit dilemma,nu ga je zwart op wit zetten over de voogdij,dit doe je bij de notaris?
    En dat kost toch ook nog heel wat of heb ik het verkeerd?

Succes iig!

10. Mamma1984

Mamma1984 Niet meer actief

Als je voor geregistreerd partnerschap gaat kan je daarna wel trouwen, maar dan is het alleen een administratieve wijziging. Je kunt dan dus niet meer een ja-woord geven zoals ze dat met een huwelijksceremonie doen. Ik zou daar dus erg goed over nadenken of je dit wel wilt, zeker als je al aangeeft in de toekomst nog wel te willen trouwen.

11. weethetwel

weethetwel Bekend lid

20 mrt 2007
    955
    0
    0
    Enschede
    Als je vriend je kindjes nu erkend...
    En dan het trouwen iets meer naar voor gaat halen is er toch geen probleem...

Het is wel jullie leven en niet die van jou ouders of schoonouders.

Mijn vriend heeft het nu erkend... en gaat het straks aangeven.. en na bevalling gaan we "TROUWEN" ook al zou je eerst trouwen alleen voor het papiertje.. en later het feest.
    Kans is groot dat wij trouwen op dinsdag en dan later een feest doen hoor...
    Maar goed.. eerst even een gezond kindje op de wereld zetten... en dan verder kijken..

Ga genieten en laat je je koppie niet gek maken door mensen van buiten af... luister naar ze en trek je eigen weg.

12. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

19 feb 2008
    3.365
    0
    36
    essen
    hey,

wat wij gaan doen: trouwen.
    eigenlijk wil mijn vriend ook niet trouwen omdat hij vroeger heel wat meegemaakt heeft met zijn ouders. het geld voor een groot feest hebben we wel maar ik wil het niet opmaken omdat ik nog wat spaarcenten wil hebben voor als de kleine er is.

dussss... trouwen voor de gemeente (als je dit op een doordeweekse dag doet kost het bijna niets) en 's avonds een etentje met de ouders en opa's en oma's. mochten wij er zin in hebben kunnen we over een paar jaar nog steeds voor de kerk trouwen en een groot feest geven.. dat zien we dan wel :)

13. edithdeb

edithdeb Bekend lid

28 dec 2007
    544
    0
    0
    huismoeder
    noordholland
    klein wonder,

1 advies voor jullie.
    doe lekker wat jullie belangrijk vinden. dat papiertje halen is zo gebeurt maar als jullie die planning hadden over een jaar of 2 dan doen jullie het lekker over een jaar of 2.

die schoonvader. daar kun je tegen zeggen. we trouwen morgen met alles er op er der aan als jij het betaalt.
    meestal zijn ze dan wel stil.

ik ben zelf wel getrouwd voor de kinderwens omdat wij al dat gedoe met erkennen en dergelijke niks vonden.
    trouwen was de makkelijkste oplosing. ook moesten we iets doen omdat we ons huis kochten.
    ik wilde al die poes pas niet. ik ben letterlijk getrouwd voor het papiertje.
    mijn schoonouders vonden het ook niks en ik heb toen gezegt. dan regelje het toch lekker zelf. voor mij hoeft die onzin niet.

ze hebben ook echt alles zelf geregelt.
    ze hebben me redelijk gerespecteerd. want ze hebben thuis een taart laten bezorgen dus daar hadden we champagne met taart. daarna zijn we naar een zaaltje gegaan met naaste fam en mijn en mijn mans beste vrienden. lekker gegeten en hebben we een receptie gehad van 8 tot half 11 sávonds.
    voor iedereen.

succes meid met je keuze. blijf eerlijk tegen over je zelf en je vriend dat is het enige wat in deze omstandigheid telt.

groetjes edith

14. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Dit is niet helemaal correct. Het gaat dan wel om een adminstratieve wijziging, maar je kunt er dan nog wel een hele ceremonie van maken, dit is ons toen heel duidelijk verteld. Verder heeft elke gemeente vaak 1 of 2 ochtenden in de week dat je gratis kunt trouwen of laten registreren. Dit duurt dan een halfuurtje maar hier moet je wel getuigen bij meenenmen (bij beide dus). Zelf zou ik toch voor zo'n optie kiezen. Is alles automatisch geregeld en het kost je niets. Veel dingen die je bij de notaris moet regelen gaan je al gauw zo'n 4 a 500 euro kosten.

15. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Laat je niet opjutten door schoonvader of wie dan ook hoor.

Wat wel handig is aan de samenleving is (al genoemd) het partnerpensioen.
    En ik weet niet of jullie huren of kopen, maar stel dat jullie huren en de woning staat op zijn naam heb je helemaal geen rechten mochten jullie ooit uit elkaar gaan of hij overlijd.
    De notaris hier noemde het altijd de ik-vind-jou-niet-meer-lief-clausule.

16. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Ja, persoonlijk vind ik gevoelsmatig een geregistreerd partnerschap anders dan trouwen. Ik zou daarvoor kiezen als je nog niet wilt trouwen, maar pas over een paar jaar. Alles is dan toch geregeld.

Ik zou het in ieder geval wel regelen. Alles kan er nu goed en vredelievend uitzien, je weet nooit hoe mensen reageren als bijvoorbeeld een van beiden overlijdt. De vriend van een kennis van mij was overleden en toen zij een keer niet thuis was hebben zijn ouders de sloten veranderd (huis stond op zijn naam) en later alle spullen eruit gehaald, ook haar spullen, maar ze had geen eigendomsbewijzen en aangezien het in zijn huis stond was het zijn eigendom. Het zal je overkomen als je ook nog een kind hebt!

17. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Zo gaan wij het ook doen. Op maandagmorgen naar het gemeentehuis, ja ik wil roepen, naar buiten hobbelen en dan wat eten met alleen onze ouders, broers en zussen. Lekker rustig en alles is in 1 klap geregeld.

18. Mamma1984

Mamma1984 Niet meer actief

Ik zou het maar goed navragen als ik jou was, want ze kunnen er wel een ceremonie van maken maar het "echte trouwen" is het niet meer hoor. Als je dan echt wilt trouwen (zoals het gaat als je geen gereg. partnerschap hebt) dan moet je eerst "scheiden" en kan je dan pas weer trouwen. Dit heb ik gelezen op het trouwforum en ook in mijn omgeving van gehoord.

19. Niet meer actief

Hmm.. jeetje jeetje jeetje! :p
    In ieder geval heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Echt super, het is echt even fijn om te lezen wat anderen gedaan hebben en erover denken.

Ergens spookt er wel in mijn hoofd: trouw gewoon! Dan heb je al die poespas niet.. Maar toch, we hebben al zo lang een bepaald beeld in ons hoofd van onze bruiloft en nu hebben we nog niet de middelen om dit te realiseren. Wij willen écht van onze bruiloft een gigantische dag maken met alles erop en eraan dus trouwen voor het papiertje kunnen wij echt niet. (Hoewel ik me goed voor kan stellen dat anderen hier wel voor kiezen, het scheelt een hoop gedoe tjeetje!)

Het samenlevingscontract is in ieder geval al van de baan, ben er echt even in gedoken en ik zie er (voor ons) geen voordelen van in. Het huis staat op naam van ons beiden, dit hebben we (met ook een hoop geregel) voor elkaar gekregen. Mocht er met 1 van ons iets gebeuren dan staat het huis ook nog op naam van de ander.

Bij geregistreerd partnerschap moet de vader (zoals ik nu begrijp?) nog wel het kind erkennen maar is er al wel automatisch ouderlijk gezag? Of was het nou andersom? Over deze optie denken we nog even na, omdat we het toch wel een hele stap vinden. En we willen even zeker weten of we dan wel nog écht kunnen trouwen..

Gelukkig hebben we nog wel even de tijd, maar ik merk wel dat de weken voorbij vliegen dus wil dit echt graag geregeld hebben. Maar wat een gedoe!

20. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Je kan toch over 5 jaar bv alsnog een knalfeest geven en opnieuw trouwen? Nu voor de wet en later voor vrienden en familie, leuk toch?! Gaan wij ook doen.

Deel Deze Pagina