Wij zijn ook naar de gemeente geweest voor erkenning vandaag. Bleek Burgerzaken gesloten te zijn. Voor niets vrij genomen dus. But idd erkenning, is wat papieren invullen en klaar. Wij zetten ons kindje op mijn naam. Als wij gaan trouwen neemt mijn vriend onze naam aan. Wel zo modern deze tijd. Vind ik hoor. En dan afpsr met de rechter, wat het gezag van de vader betreft. Na de geboorte kan hij ons kindje daadwerkelijk inschrijven/aangeven.
Dat afspr met de rechter zoals jij het noemt kan pas als het is geboren hoor. En volgens mij is dat niet meer dan een paar formulieren tekenen en opsturen naar de rechtbank of heb ik het mis? (voor het gezag dan) Het erkennen van de ongeboren vrucht zoals dat hier heet was hier gewoon gratis en kon zonder afspraak bij burgerzaken. Als mijn vriend het kindje in deze gemeente gaat aangeven heeft hij die erkenningsakte niet persé nodig, die zit nu hier in het archief. Maar als de baby in een andere gemeente geboren zou worden dan moet de erkenningsakte wel overlegd worden. Zo is het ons tenminste uitgelegd
Waren door drukte wat aan de late kant.... bij 32 weken pas gedaan. Ze zijn hier 1 avond tot 7 uur open, dus geen vrij hoeven nemen en zonder afspraak binnen een kwartier gepiept, wel zo fijn aangezien we willen dat de kleine de achternaam van mijn vriend krijgt.... Wij kregen ook meteen een informatiefolder voor het aanvragen van gezag inclusief aanvraag formulier mee en aangezien het bij ons geen 6 maanden meer zal duren voor de kleine er is ook meteen uitreksel BGA (heb je van beide nodig) geregeld (3 euro/stuk en de rest was gratis)
Bij ons was het erkennen zo gedaan, je moet als vader zijnde je handtekening zetten dat je erkenning verzoekt en als moeder je handtekening dat je toestemming geeft voor de erkenning. Daarna krijg je een uittreksel mee wat de vader bij de aangifte van geboorte moet overhandigen. Er staat geen tijd voor dat je het gedaan MOET hebben, het is verstandig om het zo snel mogelijk te doen. Mijn gedachte gang is geweest stel er gebeurt wat met mij tijdens de bevalling dan wil ik zeker weten dat mijn kindje bij haar vader kan blijven. Niet dat hij eerst een juridische strijd/aanvraag moet doen om zijn kindje te kunnen houden
Geregistreerd partner staan altijd gelijk aan gehuwden....! (zie de wet) Alleen mensen halen een samenlevingscontract hebben en geregistreerd partner zijn vaak door elkaar.... Ben je bij de burgerlijke stand geweest (net als bij een huwelijk) dan ben je geregistreerd partner... ben je bij een notaris geweest dan heb je samenlevingscontract opgesteld ..... Voor kinderen die uit een geregistereerd partnerschap worden geboren gelden dus dezelfde regels als van een huwelijk.... Erkenen etc dus NIET nodig...
HO! Niet waar... niet alle gemeenten passen de wet hetzelfde toe. Ik ben het dus met je eens maar over de erkenning van kinderen doen sommige gemeenten moeilijk. Wat ik zeg: check dit even van te voren. Zelfs binnen de gemeente Amsterdam zijn er stadsdelen die er verschillend in handelen!
Hier was het ook zo gepiept. We hebben meteen de brochure en formulieren meegekregen voor het aanvragen van ouderlijk gezag na de geboorte. Dat kun je schriftelijk doen, daarvoor hoef je niet weer langs de rechtbank oid. En dan moeten we onze testamenten nog aan laten passen na de geboorte. Misschien is dat ook iets waar meer mensen rekening mee moeten houden. In onze testamenten (hebben ook samenlevingscontract, maar daar heb je in dit geval niets aan) staan mijn vriend en ik nu als wederzijdse erfgenamen, maar we willen natuurlijk ook ons kindje erin hebben. Uiteindelijk is op een maandagochtend het gemeentehuis binnenlopen om te trouwen (bij ons op maandag enorme korting) veel goedkoper en makkelijker...maar ja. Wij gaan niet trouwen dus wandelen we deze weg maar.
Hoi, Je hebt 2 verschillende mogelijkheden, erkenning ongeboren vrucht en erkenning bij geboorteaangifte. Bij de erkenning leg je je partner vast als juridische vader, ivm erfrecht, zorg- en opvoedplicht etc. Hij heeft nog geen rechten, dit regel je via de rechtbang (ouderlijk gezag aanvragen). Het erkennen van de ongeboren vrucht moet in de gemeente van (een van) de ouders, de geboorteaangifte (en latere erkenning als je daar voor kiest) moet in de geboorteplaats van het kind. Het voordeel van erkennen van ongeboren vrucht is met name de zekerheid (wat als er iets gebeurd) en de nationaliteit. Indien de moeder buitenlands is, en het kind bij de geboorte wordt erkend, krijgt deze geen nederlandse nationaliteit meer. Andersom geldt dit trouwens ook, ik laat bijv. ons kind bij de zwangerschap erkennen zodat deze de dubbele nationaliteit krijgt. Overigens zijn alle rechten tussen huwelijk en geregistreerd partnerschap gelijk, BEHALVE het erkennen, want bij een ger. partnerschap is de partner niet vanzelfsprekend de vader en moet hij het kind áltijd erkennen in alle gemeentes.
Bij een huwelijk is de partner ook niet altijd de vader Sorry flauw..... Denk dat het ermee te maken heeft dat geregistreerd partnerschap eigenlijk "gemaakt"is omdat homo's/lesbiennes... niet konden trouwen... Huwelijk is pas later hiervoor vrijgegeven..... het gaf natuurlijk problemen als een lesbieene zwanger raakte, want dan zou de partner automatisch de vader zijn...... Vraag me af hoe ze dat nu eigenijk gedaan hebben met een homohuwelijk (?) ok beetje of topic... sorry... Wel raar dat ze dat nu niet gelijk stellen.......
Sorry Bij een huwelijk is de partner altijd juridisch de vader Maar wat je zegt klopt hoor, ivm de partners van gelijk geslacht is dat zo.
Ja daarom sorry, ik stelde het verkeerd Biologisch kan altijd verschillen Wordt overigens pas problematisch denk ik als je een donker kindje bij een blank stel krijgt
Wij zijn getrouwd en ondanks dat wij bij de gemeente aan hebben gegeven dat wij allebei mijn achternaam hebben gekozen moeten wij ook nog naar het gemeentehuis om vast te leggen dat ons kind dus mijn naam krijgt en niet, zoals automatisch het geval is, die van de vader. Vind dat ze daar nog wel wat aan mogen veranderen, als je beide de naam van de vrouw kiest zou het kind ook automatisch die naam moeten krijgen. Blijkbaar zijn we hier toch nog niet zo modern. Probeer instanties (zoals bij ons het ziekenhuis) maar eens uit te leggen dat je 'meisjesnaam' ook de naam is waarmee je geroepen wilt worden en niet met de naam van mijn man die erachter geplakt is en dat mijn man dus helemaal geen 'meisjesnaam' heeft
Vraagje....moet je bij een 2e kindje ook dat kind nogmaals erkennen? Ik weet wel dat het 2e kindje dezelfde achternaam krijgt maar ik vroeg me af of je dit kindje ook weer opnieuw moet erkennen.... Groetjes
Zijn er geen formulieren beschikbaar waarmee ik kan bevestigen akkoord te zullen gaan, als mijn vriend na de bevalling het kindje wil erkennen? Door persoonlijke omstandigheden zie ik het namelijk niet zitten, omdat vóór de geboorte van de kleine toe te staan. Of zit er echt niets anders op dan mee te gaan naar het gemeentehuis?
Ik weet alleen als je het kind erkent tijdens de zwangerschap dan heeft de vader alleen de lasten en na de geboorte moet het als ik het goed heb via de rechter doen zodat de vader ook de rechten heeft over het kind. Dus als je het tijdens het zwangerschap doen mag de vader niks zeggen over het kind en als het ook na de geboorte doet mag de vader ook wat zeggen over het kind. Het is misschien ff dubbel op geschreven maar dan hoop ik ook wel dat het duidelijk is. En ik zelf heb dee info via een nicht die ook zwanger is.
tataar je moet het kindje zoiezo herkennen je moet na de geboorte aangifte doen dat het kindje geboren is en als je wilt dat de vader ook rechten heeft moeten jullie beide papieren van de bevolkingsregister halen bij jullie geboorte plaats en die met de andere papieren opsturen naar de rechter(gratis) en dan heeft de vader ok rechten mocht je het kind willen erkennen na de geboorte moet je het hier betalen als je erkent na de geboorte heeft de vader dus mooi nog geen rechter als je niet een overeenkomst heb gestuurd na de rechter dat jullie ouderlijke gezacht willen delen
wij zijn ook met zo'n 14 week naar de gemeentehuis geweest voor erkenning.. even een formulier onderteken en melden welke achternaam onze kleine meid krijgt en klaaaaaar ! poep en een scheet.. hoefde verder geen afspraak te maken.. achternaam van mijn vriend trouwens..Jansen.. lekker hollands..!