erkennen voor geboorte?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Smoeltje, 25 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Gisteren las ik een artikel in de krant over een Nederlander getrouwd met een Z-Afrkaanse. Na geboorte van kindje wilde hij een paspoort aanvragen voor dat kind ivm vakantieplannen.
    Bleek er allerlei rompslomp bij te komen omdat hij het kind niet voor de geboorte heeft erkend?
    Omdat het kind een Z-Afrikaanse moeder heeft was het niet zo makkelijk om een Nederlands paspoort aan te vragen voor z'n kind.

Nu ben ik eerder zwanger geweest, maar ik kan me niets herinneren van voor de geboorte erkennen?

Waar en hoe gebeurt dit dan?

2. ikke23

ikke23 Actief lid

9 dec 2008
    230
    0
    0
    op het gemeente huis erkening van ongeboren vrucht heet dat geloof ik

3. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    voor de geboorte van kind ga je als je niet getrouwd bent naar stadhuis... daar geven jullie aan kind te willen erkennen.. er wordt formulier ingevuld waarin ook word aangegeven welke achternaam kind gaat krijgen.

4. wennie26

wennie26 Lid

4 nov 2008
    58
    0
    0
    Wij hebben de erkenning gedaan met 12 weken zwangerschap, je krijgt dan een formulier mee die de vader nodig heeft bij het aangeven als het geboren is.

5. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Indien je niet getrouwd bent of een ger. partnerschap hebt moet je partner de baby erkennen tijdens de zwangerschap. Je krijgt dan een papier mee waarop staat dat x de ongeboren vrucht waarvan y reeds in verwachting is erkend. Daarmee regelt hij de financiele kant van de zaak zeg maar. Zodra het kindje geboren is en je bent ongetrouwd (niet nodig bij ger. parnt.-schap) moet je ook nog voogdij regelen. Je stuurt dan die erkenningspapieren en nog wat dingen naar het kanton. Daarmee regelt je partner 'zeggenschap' over het kind zeg maar.

Je kiest op dat moment ook de achternaam van je kleine. (Alleen bij de eerste)

Vorige keer hebben we het met 12 weken gedaan nu pas met 21. Als het maar voor de geboorte gebeurd, want JIJ moet erbij zijn en ervoor tekenen.

6. Mamainspe

Mamainspe Bekend lid

1 mei 2006
    663
    0
    0
    Hoi,
    Ook als je een geregistreerd partnerschap hebt, moet je je kindje erkennen.
    Toevallig van de week ff nagevraagd en gelijk geregeld.

Succes

7. syboena

syboena Fanatiek lid

21 okt 2008
    2.304
    0
    0
    en als je dat niet doet voor het kindje geboren is
    hoe zit het dan :oops:
    want een vriendin van mij loopt op het laatst en kan echt niks meer en ik vertelde dit haar gister of ze dat al had gedaan zecht ze nee moest dat dan
    dus ja nu mijn vraag hoe zit eht als je dat niet hebt gedaan

8. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als biologische vader ben je niet altijd automatisch ook de officiële vader van je kind. Dat werkt alleen zo, als je met de moeder van je kind bent getrouwd. Ben je dat niet, dan zul je als vader je kind moeten 'erkennen'. Ook als je samen een geregistreerd partnerschap bent aangegaan.

U kunt uw kind op drie momenten bij de ambtenaar van de burgerlijke stand erkennen:
    1.tijdens de zwangerschap.
    2.Bij de aangifte van de geboorte (in de geboorteakte). Betreft het het eerste kind uit een relatie, dan moet de moeder aanwezig zijn bij de aangifte (in verband met de naamskeuze.)
    3.Na de geboorte. Hierbij is de leeftijd van het kind niet van belang. In dit geval wordt een aparte akte opgesteld, waarin je wordt erkend als de officiële vader.
    Bij de notaris. Dit is alleen nodig wanneer je het eerste kind uit je relatie niet hebt erkend, maar wel het tweede of derde kind wilt erkennen.

Erkenning voor de geboorte heeft een aantal voordelen:
    - uw kind heeft vanaf de geboorte (juridisch gezien) een vader;
    - uw kind kan meteen bij de geboorte de naam van de vader krijgen;

Zijn er voorwaarden verbonden aan de erkennen?
    Ja. Aan het erkennen van een kind zijn een aantal voorwaarden verbonden.
    -Je moet minimaal zestien jaar oud zijn op het moment van erkenning.
    -Je mag niet met een andere vrouw zijn getrouwd.
    -Je moet schriftelijke toestemming van de moeder hebben voor het erkennen van het kind.
    -Je moet persoonlijk bij de burgerlijke stand verschijnen voor de erkenning: iemand anders kan de erkenning niet namens jou verzorgen.
    -Je moet bij de erkenning een geldig legitimatiebewijs overleggen. Dit geldt ook voor de moeder als zij aanwezig moet zijn.
    -Het te erkennen kind mag niet tijdens een (ander) huwelijk van de moeder zijn geboren.
    -Het is niet nodig dat je de biologische vader (de verwekker) bent.

Indien de erkenner woonachtig is in het buitenland of niet ingeschreven is in de GBA moet hij een bewijs van ongehuwde staat overleggen.

Een kind met een vreemde nationaliteit verkrijgt de Nederlandse nationaliteit indien het vóór het zevende jaar door een Nederlandse man wordt erkend. Bij een kind met een vreemde nationaliteit dat ouder is dan zeven jaar en tijdens minderjarigheid erkend wordt door een Nederlandse man is dat anders. De Nederlandse nationaliteit gaat pas over op dit kind wanneer bij de erkenning - óf binnen een jaar na de erkenning - een DNA-bewijs van biologisch vaderschap wordt getoond. De uitvoering van deze DNA-test is aan regels gebonden.

9. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Indien het kind niet erkend is voor de geboorte krijgt het kind automatisch de achternaam van de biologische moeder!

Bij veel gemeentehuizen kun je tegenwoordig ook afspraken maken. Hoef je niet te wachten bij een loket. Misschien toch kijken of het geregeld kan worden voor de geboorte. Kan iemand je vriendin niet helpen met een rolstoel vervoeren ofzo? (Weet natuurlijk niet hoe ernstig de zaak is)

10. syboena

syboena Fanatiek lid

21 okt 2008
    2.304
    0
    0
    oke en dat kan dan na die tijd niet verandert worden de achternaam

ja als het niet verandert kan worden die achternaam moeten we maar ff kijkken of het toch nog lukt voor hij geboren is

dankje wel voor de info :)

11. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Achternaam kan achteraf veranderd worden in dit geval, echter gaat dat weer via een advocaat die moet daar officieel een beslissing voor nemen. Daar zijn dan ook weer regels aan verbonden zoals de aanvraag moet komen van een ouder met gezag (de moeder in dit geval). Ik geloof dat er zelfs een aantal aaneengesloten jaar ik dacht onder 12, 3 jaar, gezorgd/opgevoedt moet zijn door die persoon.

12. syboena

syboena Fanatiek lid

21 okt 2008
    2.304
    0
    0
    wat een elende :(
    als je het neit voor die tijd regelt
    toch maar ff kijkken of we wat kunnen regelen :)

13. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Je kunt het kind ook na de geboorte het kind laten erkennen. Dan wordt het dus geboren met de achternaam van de moeder, maar als de ouders het willen kunnen ze bij de latere erkenning alsnog kiezen voor de achternaam van de erkenner. Hoeft allemaal niet via een advocaat etc.

14. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    DIt is wat mij is verteld:
    Kan je de achternaam van het kindje later in zijn of haar leven veranderen van die van de moeder naar die van de vader?
    Het is inderdaad mogelijk om de achternaam van de baby te laten veranderen in die van de vader, maar het is helaas niet makkelijk. Je moet officieel een verzoek indienen bij het ministerie van Justitie. Zij gaan dan beoordelen of het mogelijk is om de naam te wijzigen. De kosten hiervan zijn ongeveer 400 euro.

(Als je naar het ministerie van justitie moet heb je toch een advocaat nodig of is dat niet nodig?)

15. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    volgens mij is dit alleen van toepassing als je, bij de erkenning, gekozen hebt voor de naam van de moeder en je wilt dit later veranderen.

Als er nog niet erkend is kun je dus nog wel kiezen tussen beide namen. Soms komt het voor dat een kind als op de kleuterschool zit en al jaren de naam van moeder heeft, en dat vader het kind alsnog erkent. Dan kan dat kind dus ineens heel anders heten. Vreemd wel, maar het kan.

Voor naamswijziging zoals jij bedoeld heb je denk ik wel een advocaat nodig.

16. caroline16

caroline16 Niet meer actief

misschien een hele stomme vraag hoor meiden, maar wij zijn nog niet naar het gemeentehuis geweest omdat mijn partner zijn paspoort moet verlengen.. zijn paspoort liep af in februari, kan hij daarmee dan toch erkennen? of moeten we wachten totdat hij die nieuwe heeft aangevraagd?

17. buikgevoel

24 mrt 2009
    12
    0
    0
    Hoi,

In je eerste berichtje heb je het over een moeder die niet Nederlandse is. Ik ben een Belgische zwangere die in Nederland woont. De vader is wel Nederlander. Hij heeft het kindje ook al erkend tijdens mijn zwangerschap omdat het anders bij de geboorte alleen de Belgische nationaliteit krijgt. Nu zal het meteen zowel de Nederlandse als de Belgische nationaliteit hebben.

Dus behalve voor de naam, is het voor de nationaliteit ook belangrijk. En het kost echt geen moeite, wij konden zo naar het stadsdeelkantoor zonder afspraak en binnen de 10 minuten hadden we het juiste formulier ondertekend.

Grappig detail is wel dat er op het formulier staat dat hij de vader is en ik de 'aanstaande' moeder.. euhm... hehe.

18. Trotsemama1986

Trotsemama1986 Fanatiek lid

10 feb 2009
    1.962
    0
    0
    Je moet een geldig paspoort hebben.
    Dus eerst een nieuwe aanvragen.

19. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    weet niet hoe ze dat doen, anders kan je voor zekerheid even bellen of langs gaan. Je bent pas in week 16 dus je heb nog even de tijd. Zorg dat je het voor week 23 gedaan heb, dan hoef je straks niet meer te haasten omdat je het vergeten bent ;)

20. Smoeltje

Smoeltje Fanatiek lid

19 nov 2006
    1.069
    0
    0
    manager
    Sunhine city
    Ok, thanx voor de antwoorden.
    Dus erkenning is alleen van toepassing als je niet getrouwd bent?

Wij zijn nl wel getrouwd, dus dan is het niet van toepassing?

Deel Deze Pagina