erkennen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door lovelyengeltje, 5 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dyaan

Dyaan Actief lid

22 aug 2007
    241
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi Hoi
    Wij hebben gisteren de kleine erkend. Hoef je voor alle duidelijkheid niet te doen als je getrouwd bent! Je geeft dan ook aan welke achternaam de kleine krijgt (en vervolgens alle evt. nog te volgen kinderen). Het formulier wat we meekregen moet mijn vriend meenemen als hij de kleine na geboorte gaat aangeven en dan krijgt hij de papieren voor de ouderlijke macht mee die we moeten invullen en opsturen. Het was ook bij ons in 5 minuten geregeld ... en dat terwijl het toch iets heel bijzonder is, zo voelde het tenminste bij ons !
    Oja, We moesten allebei aanwezig zijn en onze identiteitsbewijzen bij ons hebben en beiden tekenen.

2. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    wij hebben het ook vandaag gedaan.

heb jij komende week geen tijd dan om even naar gemeentehuis te gaan? je hoeft er nl. geen afspraak voor te maken.

3. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    klopt helemaal! Ik ben niet getrouwd en dan moet je samen naar stadhuis tijdens zwangerschap om te tekenen voor erkenning. Moeder omdat zij toestemming moet geven en vader omdat hij de erkenning moet aanvragen. Dit kan op géén enkel andere manier. De vader heeft geen gezag over het kind nog! Dit moet je inderdaad apart aanvragen na de geboorte. Dit bij de rechtbank bij jou in de buurt. Bij erkenning in stadhuis krijg je formulier mee om gezag aan te vragen voor de vader na de bevalling. Hier hoeft moeder niet bij te zijn, wél moet zij handtekening neer zetten.

Succes :D

eigenlijk te gek voor woorden dat de erkende vader niet eens automatisch gezag heeft over zijn eigen kind. Zoals iemand al eerder zei hier: als jij dood gaat ofzo, heeft de vader dikke pech want die krijgt niks te zeggen en gaat het kind dus waarschijnlijk naar de opa oma of ooms/tantes.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Erkennen moet je samen doen op het gemeentehuis, ouderlijk gezag aanvragen is gewoon een formuliertje invullen en opsturen naar het kantongerecht. Ik had mijn handtekening al gezet voordat ik was bevallen. Alleen denk ik niet dat ze daar in trappen als de moeder overlijdt en de vader stuurt het dan op. Maar over het algemeen krijgt de vader die het kind erkend heeft de zorg over het kindje als de moeder overlijdt. Het is dus niet zo dat het kindje dan automatisch naar de ouders van de moeder gaat.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee, het liefst zo snel mogelijk en dit is niet in verband met vroeggeboorte maar in het geval dat er iets met de papa gebeurt. Het is handig om bijvoorbeeld bij 13 weken (kritieke fase voorbij) direct de erkenning te regelen. Mocht er dan tijdens de zwangerschap iets met papa gebeuren dan is het ongeboren kind erfgenaam.
    In Amsterdam zitten er aan erkenning achteraf - zover ik weet - kosten verbonden.

Trouwen je 'moet' niets hoor... het is gewoon handig. (en met 20 weken erkennen ivm vroeggeboorte heeft geen enkele zin omdat je kind dan niet levensvatbaar is dus daarvoor kan je ook wachten tot 25 weken minimaal)

6. Meris

Meris Fanatiek lid

14 jun 2008
    3.355
    1
    0
    En voor de meiden die geregistreerd partnerschap hebben of willen: erkennen van de ongeboren vrucht moet wel geboren, maar ouderlijk gezag is al bij wet geregeld dan.

7. jolanda666

jolanda666 Actief lid

30 okt 2007
    330
    0
    0
    administratief
    Drenthe
    Volgens mij kan een vader het kind tot de 24e week erkennen dus voor die tijd moet je dat geregeld hebben!

8. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    even ter info:

Bent u niet getrouwd en bent u de (toekomstige) vader van een kind? Dan kunt u dit kind erkennen. Het maakt daarbij niet uit of u de biologische vader bent. Wel is het nodig dat de moeder akkoord gaat met de erkenning. De erkenning wordt vastgelegd in een akte. Deze kunt u laten opmaken bij uw stadsdeel of bij een notaris. Erkenning van een kind kan van belang zijn voor het erfrecht, de nationaliteit, het bepalen van het omgangsrecht en het ouderlijk gezag.

U kunt een kind voor de geboort erkennen (erkenning 'ongeboren vrucht') of u kunt het kind na de geboorte erkennen.

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nee hoor; kan ook nog na de geboorte!

10. zogelukkig

Nee, dat is het niet; want ook een man die niet de biologische vader, is kan een kind erkennen en in geval van overlijden van de moeder heeft de familie wel een bloedband met het kind. Vandaar dat gezag los geregeld moet worden.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als je kindje bijvoorbeeld rond de 20 weken komt te overlijden, mag je je kindje wel aangeven. Als je graag wil dat het de achternaam van je vriend krijgt, is het dus handig om op tijd te erkennen. Vanaf 24 weken moet je je kindje aangeven, dus met 25 weken ben je dan al 'te laat'.

Mijn vriend gaat ergens tussen de eerste echo en de 16 weken dit kindje erkennen.

12. zogelukkig

Je kan je kind zelfs ver na de geboorte nog laten erkennen, dit hoeft helemaal niet voor de 25 weken!

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.230
    7.277
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb het over het aangeven (van de geboorte) bij de gemeente, niet over erkennen ;). Als je wil dat het kindje de naam van je vriend krijgt, kan je het dus niet ver na de geboorte laten erkennen. Het kan wel later, maar dat kost dan wel geld en gedoe, terwijl als je het voor de geboorte doet het alleen maar even tekenen is en klaar.

14. Pioen

Pioen Fanatiek lid

11 jun 2008
    1.903
    0
    0
    Heeeeeel goed dat ik dit topic even lees.. :oops:
    We hadden het in begin van de zwangerschap wel over gehad, maar nu even niet meer aan gedacht..

We gaan volgende week ook erkennen! :D

15. zogelukkig

:oops: Niet goed gelezen!

Deel Deze Pagina