Hallo dames. Deze keer stel ik geen vraag voor mezelf maar voor me broertje en mijn schoonzusje. Hun zijn er sinds gisteren achter dat ze zwanger zijn (grote shock voor de familie, maar uiteindelijk zeer welkom. Wij gaan ze met man en macht helpen) Nu mijn vraag, hun zijn beide 17 mijn schoonzusje word over 2 maand 18 mijn broertje zal hoogstwaarschijnlijk nog 17 zijn als hun kindje geboren word. Maar wil heel graag samen met zijn vriendin de opvoeding doen. Hoe gaat dit met het erkennen van de baby? omdat hij natuurlijk nog minderjarig is. Misschien stel ik deze vraag wel te vroeg, maar beter te vroeg dan helemaal niet. Wij hebben alwel een beetje op internet zitten te speuren maar worden niet echt wijzer. Alvast bedankt voor jullie antwoord.
IK zou het gemeentehuis bellen en hun de vraag voorleggen, op internet staat wel veel maar merendeels staat het er vaag dat we er zelf niet uitkomen.
Ik zou niet weten waarom minderjarigheid een erkenning in de weg zou staan? Maar ja, ik heb het ook eerlijk gezegd nooit in de naaste omgeving meegemaakt... Wel heel goed om te horen dat ze er samen gewoon voor gaan en dat jullie ze zo goed gaan helpen en ondersteunen! Dus ook gefeliciteerd met je neefje of nichtje.
Ik dacht vanaf 18 pas... Hoe zit het met een geregistreerd partnerschap? Ook 18 geloof ik, maar anders zou dat nog een optie kunnen zijn
Ja erkennen is vanaf 16 gezag is anders dat kan pas vanaf 18. Maar door te trouwen of voor partnerschap te kiezen krijgt hij automatisch gezag
Erkennen kan gewoon volgens mij... (nooit gezegd bij mij dat biovader dat niet kon, die was toen ook minderjarig) Omdat hij niet mee wilde werken, is dat zelf via de rechter gedaan.. dus lijkt mij dat dat wel gewoon kan het gezag is weer iets anders.. ik was zelf 15 toen ik beviel... het gezag lag bij mijn moeder vanaf dat moment.. Gezag kun je vanaf je 16de krijgen, mits je door de rechter volwassen ben verklaard.. anders vanaf 18 jaar. Geluk is dat zij al 18 is dan
Dit staat er op de site van onze gemeente: Voorwaarden - De ouders van een kind moeten ongehuwd zijn. (Hier kan de rechter een uitzondering op maken) - De vader is 16 jaar of ouder. - De vader is geen familie van de moeder - Er zijn niet al twee ouders - De moeder moet toestemming geven dat de man het kind mag erkennen als zijn kind - Gaat het om het eerste kind? Dan moet de moeder persoonlijk aanwezig zijn bij de erkenning (dit kan niet met een schriftelijke machtiging). - U heeft een geldig legitimatiebewijs nodig - Voor de erkenning moet een afspraak worden gemaakt. Dit kan via.... Volgens mij moet het dus geen probleem zijn.
Dankje wel dames, voor het uitleggen. Ja het is echt een shock en ik kan het nog steeds niet geloven.. Donderdag komt er een gesprek met ouders van beide partijen. En dan kan ik ze dit even vertellen, zodat alles goed geregeld kan worden voor hun kleintje. Nu maar hopen dat de baby goed blijft plakken bij hun!!