okee.. maarja ik heb zoiets van een klein trouwen ff gemeentehuis in en uit.. en over een paar jaar kun je t altijd nog overdoen.. en dan groots mochten we dat willen. kun je ouderlijk gezag al voor de geboorte aanvragen ?
je kunt ook een geregistreerd partnerschap regelen op een kosteloze dag, heb je de zelfde rechten en plichten als in een huwelijk Doe je dit voor je kindje is geboren, heeft je vriend ook ouderlijk gezag. Info kun je inderdaad vinden op de website van postbus 51
Aan een geregistreerd partnerschap en trouwen zijn wel ALTIJD kosten verbonden. Op het gemeentehuis is de plechtigheid wellicht gratis, maar de kosten voor aktes en dergelijke blijven gewoon bestaan. Dit is niet heel erg veel, maar houdt rekening met zo'n 50 tot 80 euro aan kosten voor aktes en trouwboekje e.d., dat verschilt per gemeente. Houdt er rekening mee dat de vader bij een geregistreerd partnerschap wel ouderleijk gezag heeft, maar JIJ moet hem wel als vader erkennen. Als ik in het 2e trimester zit gaan wij ook onze kleine erkennen, ouderleijk gezag is al geregeld door ons GP, we zijn dus ook niet getrouwd.
Er werd ons aangeraden om deze formulieren nu alvast te ondertekenen. Als er dan iets met mij gebeurt hoeft mijn vriend alleen maar de rest in te vullen om het ouderlijk gezag te krijgen. Als mijn handtekening zou ontbreken, krijgt hij namelijk geen ouderlijk gezag!
Geregistreerd Partnerschap staat niet geheel gelijk aan een huwelijk. Met name het ouderlijk gezag... dat is dus net niet geregeld!!!! En de kosten schelen per gemeente, bij ons valt het wel mee. Ik moest geboorte akte betalen a 10,40 en dan trouwboekje kost iets van 12,50 of zo. Dus valt wel mee.
het ouderlijk gezag aanvragen is heel snel gebeurt hoor, daar heb je binnen een week al bericht van dat dat geregeld is, op het moment dat de papieren bij hun binnen zijn en er zou (klop klop) met jou wat gebeuren heb je niets te vrezen want dan nog is hij de juridische vader, en de papieren zijn op het moment van verzenden al ondertekend dus is hij achteraf (als de papieren door de molen zijn geweest) gewoon de voogd van de kleine.... maak je geen zorgen voor beren op de weg die netjes op de tram wachten...
@Daphne78, Voor zover ik weet heb je bij geregistreerd partnerschap wel allebei automatisch het ouderlijk gezag. Dat is juist het voordeel tov een samenlevingscontract. (staat ook in die info btw waar je een link van hebt geplaatst, de info die daarin staat geldt alleen voor stellen die niet getrouwd zijn en ook geen geregistreerd partnerschap hebben, titel is: 'Hoe krijgen ongehuwde ouders of ouders zonder geregistreerd partnerschap ouderlijk gezag?')
ff goed gelezen (dat vergeet ik nog welleens ) maar als je voor de geboorte een geregistreerd partnerschap aangaat en het kind erkent, dan is de man automatisch de juridische vader ga je het geregistreerd partnerschap na de geboorte aan, dan is het niet automatisch.... pfffff leuk al die juridische dingetjes
Bij een GP heeft de vader WEL ouderlijk gezag, maar is hij NIET automatisch de vader, dus nog wel gaan erkennen op het gemeentehuis. Je hebt voor een PG 4 aktes en een trouwboekje nodig, dat zijn de kosten, geboorte aktes en een verblijf aktes.
Hier in Amsterdam moet het ouderlijk gezag aangevraagt worden bij de rechtbank. Nodig zijn je eigen bevlokingsakte en van je vriend en geboorte register van de kleine, samen opturen, of persoonlijk langsgaan bij het loket bij de rechtbank en tis zo geregeld.
Jawel hoor als je kindje wordt geboren in een geregistreerd partnerschap, krijgt de vader automatisch het ouderlijk gezag. Natuurlijk wel na erkenning... Gezag bij geregistreerd partnerschap, kind geboren binnen een geregistreerd partnerschap Wanneer de man het kind voor de geboorte heeft erkend, is de man op het moment van de geboorte van het kind de juridische ouder van het kind. Ouders die een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan, oefenen automatisch het gezamenlijk ouderlijk gezag uit over de kinderen die binnen het geregistreerd partnerschap worden geboren.
@ daphne Sorry, ook ik moet eerst ff verder lezen ipv gelijk bovenstaand berichtje te posten ... Ik zag dat je later al inzag wat ik bedoelde.. En het blijft inderdaad een hoop jurische gedoe... maarja dan heb je wel alles goed geregeld voor je kleintje Bij ons zijn de eerste stapjes gezet ..... Ik hoop dat wij het halen we kunnen 16 januarie pas naar het stadskantoor voor het geregistreerd partnerschap, (alle datums daarvoor waren volgeboekt dus meiden begin er vroeg mee) en ik ben 12 februarie uitgerekend dus dat wordt spannend. Er komen inderdaad wel nog wat andere kosten bij van +/- 80 euro, voor alle akte's & trouwboekje. Liefs Missymona
Hi, Hi, Ik heb mij nog niet zo verdiept in deze materie, maar mijn partner en ik hebben een samenlevingscontract ( + testament ) op laten stellen toen we ons huis hebben gekocht. Hoe zit het dan? Moet je dan ook van te voren naar het gemeentehuis? Gwennie
Dan moet je nog naar het gemeentehuis voor de erkenning én naar de rechtbank voor het ouderlijk gezag. Helaas is bij een samenlevingscontract helemaal niets geregeld voor je kindje.