Erkenning, gezag en rechten...

Discussion in 'Zwangerschap' started by w03z3l, May 14, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

Nov 18, 2011
    2,497
    2
    38
    Dat is niet krom. Je kunt namelijk wel vaststellen wie familie is van de moeder maar de vader is pas in beeld als je getrouwd bent of geregistreerd partner, of als je erkenning en gezag hebt geregeld. Dat is nu eenmaal hoe het gaat. En dat weet je, als het goed is, omdat het je morele plicht is om je als aanstaande moeder in te lezen inde materie.

2. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

Nov 18, 2011
    2,497
    2
    38
    Hetmis,prima geregled. Als je dit wilt, kun je trouwen of een van de andere opties kiezen. En het gaat hier om ouderlijk gezag, micht dat je ontgaan zijn, niet om het aanwijzen van een voogd per testament. Dat is weer heel iets anders, maar dat kun je wel voor de geboorte doen.

3. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

Feb 13, 2013
    1,050
    178
    63
    Gelderland
    Wij hadden vooraf alles al ingevuld op de datum na. Voor het geval dat...

4. VSC

VSC Niet meer actief

De vader is bij een erkenning en het zorgen voor een kind ook allang in beeld. Daarmee is vastgesteld wie de vader is, en niet pas met het aanvragen van gezag. Vandaar dat ik t krom vind. Dus doe even lekker normaal meid ;) arrogantje

5. w03z3l

w03z3l Bekend lid

Sep 1, 2014
    695
    0
    0
    Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties! Hierdoor word echt wel het een en ander een stuk duidelijker. Dat een kindje in zo'n geval (in eerste instantie) naar familie van de vrouw gaat vind ik ergens ook wel heel logisch klinken. Oneerlijk, misschien. Maar daarom is het belangrijk zulke dingen goed geregeld te hebben. Je weet als je niet getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap hebt, dat er bepaalde dingen bij komen kijken als je samen een kindje krijgt. En ik vind eerlijk gezegd dat er wel heel veel makkelijke reacties tussen zitten... Blijkbaar gaat dus inderdaad het kindje niet 'heus' wel naar je vriend als er wat gebeurt met je. En ik vind dat ik het tegenover zowel ons kind, als tegenover mijn vriend verschuldigd ben om dit goed uit te zoeken zodat we kunnen zorgen dat de dingen goed geregeld zijn.
    We gaan er natuurlijk van uit dat het allemaal goed gaat, en dat we straks lekker samen van ons kindje kunnen genieten, helaas kan het ook anders lopen en dat weet iedereen.... En is dus wel iets om over na te denken vind ik..

Het van tevoren invullen van de papieren vind ik een goede tip, maar vraag me wel af of dit wettelijk gezien ook geldig is. Op het moment dat de papieren ingeleverd/verwerkt worden als degene die het ondertekend heeft er niet meer is, weet ik niet of dat als geldig word gezien... Anders is het denk ik met een document waarin je aangeeft dat je 'toestemming' geeft om het kindje bij de vader te laten mocht je wat gebeuren. Maar ook dat is de vraag of dat wettelijk geldig is... Anders ga ik even contact opnemen met een advocaat of een juridisch loket om ze deze vraag voor te leggen...

Zit me ineens te bedenken, bij de erkenning moesten we aangeven welke achternaam het kindje moet krijgen, en hij krijgt de naam van mijn vriend. Zou dat niet ook al invloed hebben?

6. fitty

fitty Bekend lid

Jun 9, 2014
    913
    0
    0
    Stel dat je niet wilt trouwen.. En stel dat je niet wilt dat je vriend/vader van het kind na de geboorte bij geval van overlijden moeder het gehele gezag over het kind krijgt.. dan kun je via rechtspraak.nl een formulier invullen , zelfs online om bijv je zus voogd te benoemen (mocht moeder komen te overlijden) zodat zij of een ander persoon gekozen door de moeder ook mee beslissingen mag nemen, maar ook dit kan alleen met het sofinr van het kind (dus na geboorte) Dus zo prima geregeld vind ik dat niet. Wij hebben de erkenning al geregeld.. maar ik vind het onzin dat we moeten wachten met het ouderlijk gezag (en evt voogd aanwijzen in geval van overlijden van 1 van de ouders) tot het kindje geboren is. Lijkt mij beter om het allemaal van te voren te regelen.

7. w03z3l

w03z3l Bekend lid

Sep 1, 2014
    695
    0
    0
    Helemaal met je eens Fitty!
    Voor m'n eigen gemoedsrust wil ik dat graag allemaal goed geregeld hebben en zekerheid hebben voor de geboorte van het kindje....

8. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

Apr 20, 2011
    8,087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Nee hoor je hebt geen geboorteakte nodig, enkel het BSN nummer

Op de site staat:
    Digitaal aanvragen:
    *Inloggen met DigiD van beide ouders.
    *BSN (Burgerservicenummer) van het kind invullen.
    *Gegevens worden automatisch uit de GBA opgehaald. Er is hiervoor dus geen geboorteakte nodig.
    *Er wordt een controle gedaan in het curateleregister.
    *Binnen 2 weken krijgt u bericht.

9. VSC

VSC Niet meer actief

Hoezo een makkelijke reactie, het is ook makkelijk. Niet lullig bedoeld hoor maar.. Gezag kan pas NA de geboorte aangevraagd worden, of je dat nou graag nu al geregeld hebt of niet, dat is de Wet en daar sta je geloof ik niet boven. :D De kans dat je overlijd is idd ongeveer 0 maar STEL , dan beslist de rechter. De rechter zal zoals iemand anders ook al zei je vriend aanwijzen. Zeker als hij wettelijk de vader is dmv erkenning. Tenzij je familie (bijv een broer ofzo) ineens ertussen gaat zitten en het gezag wil hebben. Maar dan moet je wel echt een kutfamilie hebben die dat gaat doen. En dan moet de rechter ook nog zo zijn dat hij de familie gelijk geeft. Dus tenzij je evt familie hebt die jullie kindje van de vader af zou willen pakken: maak je niet zo druk !! ;)

10. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Okay, dan geen geboorte-akte, maar ook het BSN wordt pas ná de geboorte vastgelegd/uitgegeven.
    Wij hadden wel de geboorte-akte nodig, dat was 4 jaar geleden en wij wonen in Duitsland, dus misschien dat dat het grote verschil is....

11. Tazzy79

Tazzy79 Actief lid

Apr 8, 2015
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een voogd hebben wij al opgenomen in ons testament toen we nog geen kinderen hadden en ik ook nog niet zwanger was. Dat kan dus wel.

12. w03z3l

w03z3l Bekend lid

Sep 1, 2014
    695
    0
    0
    Wat een k*t reactie zeg... En erg uncalled for geloof ik, want volgens mij ben ik heel netjes en duidelijk in mijn mening en mijn vraagstelling...

Dat het gezag pas geregeld kan worden na de bevalling dat heb ik inmiddels begrepen, hartelijk dank ;)
    Maar de volgende vraag was dus hoe we ervoor kunnen zorgen dat er geen geklooi zou komen als er wél iets mis zou gaan. Nee daar gaan we niet van uit en ja de kans is heel klein gelukkig, maar hoe klein ook, ik wil absoluut geen risico nemen dat mijn vriend zich daar dan ook nog eens druk om zou moeten gaan maken.
    Lijkt me niet onzinnig druk maken, ik vind dat een verantwoordelijkheid die erbij hoort als je besluit voor een kindje te gaan als je niet getrouwd bent. Dat jij vind dat dat druk maken om niks is moet je zelf weten.
    Zoals je in een van de voorgaande reacties kan zien ís het niet altijd zo simpel, want anders hoefde die vriendin denk ik niet op stel en sprong op haar sterfbed nog met spoed te gaan trouwen, als het allemaal zo simpel was als jij beweert.
    En als je het toch allemaal onzin vind niks nuttigs bij te dragen hebt, ga dan alsjeblieft even lekker wieberen... ;)

13. VSC

VSC Niet meer actief

Ik had iets nuttigs bij te dragen, namelijk uitleggen dat wat jij wil niet kan. En ook niet echt nodig is. En dat is dan meteen een kutreactie :cool: maargoed je snapt t niet dus laat inderdaad dan maar zitten.

14. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Wat zijn we weer aardig voor elkaar ;)
    Ik lees ondanks de ontzettend aardig reacties even mee.
    Mijn vriend heeft de kleine ook al erkent maar ik vroeg me inderdaad ook af hoe dat zit als je komt te overlijden voordat het gezag geregeld is.

15. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Als je de zaken goed wil regelen, kijk dan ook even naar een testament. Stel dat jij overlijdt en jullie hebben samen een huis maar niks geregeld, dan word je kind enige erfgenaam van jou, en dat kan problemen geven voor je vriend qua huis, inboedel, auto etc. Een langstlevenden testament is dan heel verstandig.

16. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,028
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Je kunt in je testament je vriend als voogd benoemen van je ongeboren kind, mocht jou wat overkomen.

Wij kochten toevallig een huis toen ik zwanger was van onze oudste zoon en hadden daarvoor een testament nodig, ik heb in mijn testament laten vastleggen dat alle kinderen waar ik alleen het gezag over heb bij mijn overlijden als eerste naar mijn vriend gaan. Dit om het gat te overbruggen tussen de geboorte en de gezagsaanvraag van mijn vriend voor onze zoon. Daarnaast inderdaad de erkenning regelen. Dan heb je alles gedaan wat je voor de geboorte kunt regelen, maar er zal nog steeds een rechter aan te pas komen.

Dus als je echt alles zoveel mogelijk afgedicht wilt hebben, dan kun je het best een afspraak maken met een notaris.

Overigens, als het gezag niet geregeld is, komt in principe het eerst de familie van de moeder in aanmerking en dan moet je maar hopen dat zij het kind aan je vriend gunnen. Ook als je nu geen ruzie hebt, hoe gaat je familie reageren als je komt te overlijden en je vriend heeft daar (in)direct schuld aan, een verkeersongeluk bijvoorbeeld, dan weet je echt niet hoe je familie reageert.

Maar het is inderdaad idioot dat je niet voor de geboorte het gezag kunt delen met de man die je kind erkent heeft, daar zouden ze de wet op mogen aanpassen van mij.

Share This Page