Garnalen wat klopt nu?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Vrouwke87, May 13, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vrouwke87

Vrouwke87 Fanatiek lid

Jun 26, 2013
    1,451
    322
    83
    Hallo

ik heb binnenkort een etentje waarbij vriendinnen ieder een gang maken. Aangezien er een paar vegetarisch zijn is de regel enkel vegetarische of vis gerechten.
    mijn vriendinnen weten niet dat ik zwanger ben en dat wil ik graag nog even zo houden. Normaal ben ik een gemakkelijke eter die alles lust.
    Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat het voorgerecht iets garnalencocktail achtig iets gaat zijn. Nu vind ik hele tegenstrijdige adviezen. Ene site zegt geen probleem. Garnalen zijn nooit "rauw'. Ze worden namelijk levend in kokend water gegooid en daarna gepeld. Een andere site zegt dat je ze niet mag eten. Site die ik gelezen heb zijn van voedingscentrum en verloskundigen praktijken. Wat is jullie verteld?

2. VSC

VSC Niet meer actief

Laat me raden, volgens het Voedingscentrum mag het niet? Daar staat in ieder geval sowieso verkeerde informatie voor zwangeren.

Garnalen mag je gewoon eten, liever verse natuurlijk van een visboer. Met vis dat lang in een verpakking heeft gezeten zou ik wat meer opletten maarja voor dat ene keertje is de kans dat je iets oploopt natuurlijk ook enorm klein.

3. Fefe

Fefe Actief lid

May 8, 2014
    199
    0
    16
    NULL
    NULL
    #3 Fefe, May 14, 2015
    Last edited: May 14, 2015
    Kleine kans is ook een kans. Neem het risico gewoon niet, de gevolgen kunnen groot zijn...

4. Mississippi

Mississippi VIP lid

Feb 10, 2012
    10,511
    4,635
    113
    Ik heb gewoon gekookte garnalen gegeten hoor! Als ze roze zijn zijn ze goed!

5. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vacuumverpakt at ik zelf alleen (nogmaals) verhit, maar verse gewoon ook koud.

6. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Als ze vers zijn geen probleem. Zijn ze vacuüm verpakt geweest, dan niet tenzij verhit!

7. Vales

Vales Lid

Jun 7, 2014
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien niet helemaal een antwoord op je vraag maar in de saus zit waarschijnlijk alcohol!

8. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Idd, mooi moment om een antibioticakuurtje als excuus te gebruiken. 'Ja, zit nu al dagen met een blaasontsteking, dus nu een kuurtje waarbij alcohol echt niet mag...' ;)

9. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Het kan gewoon, het probleem zit niet in de garnaal maar in de verpakking. Haal ze dus voor de zekerheid vers bij de visboer als je ze niet verhit. (En kun je ze niet verhitten en dan weer afkoelen voor in de salade?) ). Rauwe zalm kun je bijv. Ook gewoon eten, maar alleen vers van de visboer, niet vacuüm verpakt ivm bacteriën. Dat vis rauw is, is dus geen probleem.

10. Vrouwke87

Vrouwke87 Fanatiek lid

Jun 26, 2013
    1,451
    322
    83
    Nou het probleem is dat ik met Koningsdag echt een antibiotica kuur had voor blaasontsteking en dat ik 2 vriendinnen heb die arts zijn. Die gaan meteen zeggen ach dat druppeltje saus is helemaal niet erg joh!

andere tips zijn zeer welkom. Wat betreft alcohol heb ik al een mooie smoes. Ik ben de bob

11. Vrouwke87

Vrouwke87 Fanatiek lid

Jun 26, 2013
    1,451
    322
    83
    Maar vinden jullie het niet raar dat de adviezen zo tegenstrijdig zijn? Welke site raden jullie aan wat betreft adviezen over wel en niet eten? Ik lees hier dat het voedingscentrum veel "fout" heeft.

12. Fleurop

Fleurop Fanatiek lid

Jul 2, 2010
    1,684
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    Overijssel
    Stel dat het idd een garnalencocktail is, dan is het vaak van Hollandse garnaaltjes, die zijn niet rauw iig. Sowieso; roze garnalen zijn al gegaard.

Wat je ook kunt doen is er eentje eten en dan gewoon zeggen dat het je tegenstaat (dat heb je soms met vis). Zeg hoe vervelend je het vindt, maar dat het je niet zo smaakt.

Als je het mij persoonlijk vraagt; ik zou het gewoon eten. Heerlijk! Garnalen zijn vaak niet vacuüm verpakt en wel gegaard, dus ik zou me er geen zorgen over maken. Maar ja.. dat ben ik...

13. ShallY

ShallY Fanatiek lid

Sep 14, 2013
    3,870
    736
    113
    Ohh en ik heb gisteren een klein garnalencoctailtje op bij t zusje.

14. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

Apr 20, 2011
    8,087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Waarom heeft het voedingscentrum het fout eigenlijk?
    Wat zijn de argumenten daarvoor?

Ze zullen niet zomaar uit hun nek kletsen en het zal wel ergens op gebaseerd zijn. Mogelijk zijn ze erg streng en mijden ze elk potentieel risico.

15. BVS

BVS Bekend lid

Nov 28, 2014
    797
    0
    0
    V
    De wiskey saus is geloof ik niet zo erg..Ik heb laatst ook mosselen met witte wijn gegeten..alcohol verdampt toch

16. KoosAtillaLuna

KoosAtillaLuna Bekend lid

Jun 27, 2013
    821
    168
    43
    Voedingscentrum wordt gesponsord door voedingsproducenten. Erg objectief zijn ze hierdoor niet in mijn ogen. Sowieso moet je natuurlijk vertrouwen op je gezonde verstand. Als het voor jou niet goed voelt moet je t niet eten. Het belangrijkste is dat je niet gaat overdrijven daarin. Garnalen kan wel gewoon muts ze idd vers zijn. Maar uit zo'n verpakking uit de supermarkt zou ìk ze niet eten, tenzij ze verhit worden.

17. Madelie

Madelie VIP lid

Jun 14, 2014
    11,473
    8,734
    113
    Gewoon zeggen dat je afgelopen week na het eten van garnalen flink beroerd bent geworden en dat alleen het idee ze nu te moeten eten flink tegenstaat en je hier niet het hele diner mee wil verzieken dus maar even een ronde overslaat.

18. lunap

lunap Fanatiek lid

Oct 15, 2011
    2,064
    6
    38
    Saus dat verwarmt is met alcohol kan gewoon hoor, dat verdampt.
    Hier van de week heerlijk schol +witte wijsneus uit de oven.

19. VSC

VSC Niet meer actief

Ja dat is heel vervelend idd. Er staat ook verkeerde info over Listeria en Toxoplasmose op de site van t Voedingscentrum daarom vind ik t een slechte bron. Er lijken ook steeds meer dingen bij te komen alsof je niks meer mag eten als zwangere vrouw. Als je gewoon de echt bekende dingen zoveel mogelijk vermijd: alcohol, drugs, roken, rauw vlees, vaccuumverpakte vis dan zit je wel goed hoor. Maar dat is altijd je eigen keuze welk risico je neemt

20. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

Nov 18, 2011
    2,497
    2
    38
    En dan wachten op de eerste vriendin die wel bijsluiters leest en zegt: jawel hoor, daarmee mag het wel.

Share This Page