Groeihormoononderzoek met clonidine

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tuc, 5 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Iemand al eens dit onderzoek meegemaakt met zn kind?
    Onze dochter wordt a.s. maandag opgenomen voor dit onderzoek.
    Ze vindt het zelf heel spannend, maar is natuurlijk al wat ouder dus ze begrijpt het allemaal goed.
    Vonden de kinderen die het gedaan hebben niet lastig dat ze niet mochten eten? Waren ze erg moe, ik las dat dat een bekende bijwerking is?

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Phoe heftig.

Hoe lang is ze nu Tuc? En hoe oud precies?

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ze is nu 1.31 en 11 jaar en 4 maanden

De lengte groei staat ook even echt stil. Er is vooronderzoek geweest en uit het bloed bleek dat het groeihormoon wat laag was. Nu dus een dagopname en als daaruit idd blijkt dat het groeihormoon niet voldoende aangemaakt wordt dan krijgen we een verwijzing naar een academisch ziekenhuis voor meer onderzoek.

Maar ze weegt ook maar 23 kilo dus de lengtegroei kan volgens de kinderarts ook stagneren vanwege het gewicht. Dat is nu even uitzoeken allemaal.

4. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Geen ervaring met het onderzoek.
    Onze jongste dochter heeft vorige week dezelfde uitslag gekregen. Zij heeft een afbuigende groeicurve en ondergewicht. Uit bloedonderzoek bleek dat er te weinig groeihormonen waren. Volgens de kinderarts kon dit verklaard worden door het ondergewicht. We lopen nu voor haar bij de dietiste in de hoop dat het ondergewicht minder wordt. Over een half jaar weer bloedprikken, ondertussen blijft ze onder controle.
    Heeft jouw dochter verder nog (lichamelijke) klachten? Vindt ze het zelf vervelend dat ze zo klein is? Onze dochter niet zo, maar vriendinnetjes steken met kop en schouders boven haar uit. Het lijkt wel of zij stil staat, terwijl de rest blijft groeien:). Eet jullie dochter wel goed?
    Succes maandag. Ik hoor graag hoe het is gegaan.

5. tuc

tuc Niet meer actief

O toevallig!
    Het kon idd meer oorzaken hebben. Hier was het te kort wat uit het bloedonderzoek kwam aanleiding om dit onderzoek te doen. We gaan ook naar de dieëtiste, want in gewicht aankomen kan sowieso geen kwaad.

Ze eet op zich prima, niet heel erg veel maar zeker niet slecht. Alleen hebben we zelf de afgelopen tijd eens gekeken naar voedingsmiddelen met veel calorieën, maar daar lust ze dus weinig van:confused:
    (Roomboter, avocado enz)
    Dus ik ben benieuwd wat de diëtiste in het voedingspatroon kan. Een andere optie zou zijn van die flesjes bijvoeding, maar dat bespreken we dan wel.
    Eerst maandag eens afwachten.

6. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter eet ook niet slecht, maar is ook geen grote eter. Ze at alleen niet zoveel zuivel, dus de dietiste heeft geadviseerd wat meer melkproducten toe te voegen. Dus nu bij het ontbijt, lunch en avondeten een beker optimel of fristi. Roomboter lust ze ook niet, maar wel margarine, dus dat smeren we een dikke laag. Verder afwegingen maken waar meer voedingsstoffen inzitten. Dus liever een bifiworstje dan crackertjes. Extra beleg op brood (dat eet onze dochter graag). Geen water, maar liever drinken met wat meer inhoud. Dus ik ben benieuwd wat de tandarts volgende week zegt:rolleyes:.
    Drinkvoeding nog niet besproken. Om aan te komen moet ze 500 calorieën meer binnenkrijgen dan ze deed, dus dat is best veel.
    Oh ja, en eieren. Dat eet ze graag. Dus als we in de avond iets eten dat ze niet zo lekker vindt, dan bak ik er een ei bij.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ja zo zijn wij nu ook al bezig. Ik maak zelf yogho van griekse yoghurt en diepvriesfruit. De regel was hier altijd water, maar daar helpen we haar niet mee. De yogho's uit de winkel zijn allemaal 0% vet dus daar schieten we ook niks mee op.

amdaa vindt dit leuk.
  8. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Mijn jongste heeft het onderzoek gehad, toen hij 3 was. Hij realiseerde zich toen nog niet wat er met hem gebeurde, maar hij vond het op zich prima. Hij viel ook in slaap (doen de meeste kinderen), maar in de tijd dat hij wakker was, was het wel zielig om te zien.

zo'n gehannes aan zijn lijf. In het begint moet er elk kwartier bloed getapt worden, daarna elk half uur. Ze waren vooral in het begin continu met hem bezig. Dus toen hij op een gegeven moment in slaap viel, was het wel fijn.

Overigens zegt een eenmalige GH-test niet: GH fluctueert gedurende de dag. Ze meten wel IGF's en IGFBP's. Dat zijn de effectoren van GH. Als die laag zijn, dan groeit een kind ook minder. Met het GH-onderzoek kun je bekijken of IGF ook toeneemt.

Krijgt ze ook een botleeftijdonderzoek? Bij mijn zoon bleek er met zijn GH/IGF as niets aan de hand te zijn. Zijn botleeftijd loopt 2 jaar achter. Dat betekent dat hij 2 jaar langer door zal groeien.

Groei kent 2 fasen: een GH-afhankelijke periode (tot de puberteit) en een geslachtshormoonafhankelijk periode (puberteit). Je ziet vaak dat kinderen 1 groeispurt hebben. Dan zie je bijvoorbeeld reusjes in groep 3. Die zullen zeer waarschijnlijk minder hard groeien in de puberteit. En andersom: kleintjes nu zie je straks toch de lucht in schieten.

Mijn zoon wordt op 1m78 geschat. Prima lengte. Hij is nu net 7 en heeft nog maat 110/116 dat nog prima past. Net geen 1m10. Dieet is ook bij ons een dingetje. Hij eet overdag best redelijk, maar een calorierijke avondmaaltijd helaas niet. Volle melk vindt hij niet lekker, volle yoghurt ook niet.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ze heeft al een botleeftijd onderzoek gehad, dat was gewoon op leeftijd. Liep dus niet achter.

10. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Spannend @tuc, staan de afspraken al ingepland? Succes!

Dochter van onze kennissen heeft het onderzoek gehad en krijgt nu groeihormonen. Ik begreep dat het best een gedoe is (vooral met vakanties, logeren enz), maar ze is wel 7cm gegroeid laatste jaar.

Wij houden M ook in de gaten, ze staat al een tijdje op 1.32m (10,7jr). Maar geen ondergewicht dus de huisarts doet nog niks. Botonderzoek ook geen afwijkingen.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Ja maandag wordt ze opgenomen en voor de uitslag staat een telefonische afspraak met de kinderarts gepland.

12. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Volgens de dietiste zijn vooral eiwitten belangrijk, dus daar let ik nu vooral op.

Succes maandag, spannend hoor!

tuc vindt dit leuk.
  13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.237
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Geen ervaring, wilde jullie alleen even succes wensen!

14. tuc

tuc Niet meer actief

Dank je wel!

15. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Succes vandaag!

16. tuc

tuc Niet meer actief

Dank je wel

17. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Heel veel succes!

18. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ben wel heel benieuwd hoe ondergewicht en groei samen hangen. Onze dochter is met 1.37 nu 25 kg. Geen zwaargewicht dus. Maar als een kind wel goed eet is het dan zo dat de groei ook zal stagneren of weet je dat niet?

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.172
    35.831
    113
    Vandaag is ze aan de beurt toch?
    Geen ervaring, maar hoop dat alles goed gaat en ze het niet te belastend vindt.

20. tuc

tuc Niet meer actief

We zijn weer thuis:)
    Het ging prima. Aanprikken van het infuus ging vanzelf en daardoor konden ze om het half uur makkelijk bloed afnemen.

suus1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina