Argh, ik kom net van de apotheek, ik, had van de dokter te horen gekregen dat ik mijn medicijnen moet laten staan en evt andere krijg, dus mijn medicijnen die ik had konden terug. Dus ik dacht vanochtend breng ze meteen ff heen. Zitten dus nog nieuw! in de verpaking(had vorige week vrijdag net nieuwe gehaald...) voor meer dan 200 euro.... En ze gooit het zo in de afvalemmer voor medicijnen.... Ik snap wel dat ze niet weten wat ermee is gebeurt en ze geen risico willen/mogen lopen, maar geef in eerste instantie dan niet zoveel! ik had voor 3 maanden genoeg gekregen. Doe dan gewoon een maandvoorraad (heb het ook gezegd hoor, maar ja beleid he...) En als je zag wat er in die bak lag aan medicijnen, echt niet normaal, volle strips slaaptabletten, en weet ik veel wat nog meer. In ieder geval voor een kapitaal.... Zo zonde Dit was gewoon ff de druppel hoor, bij ons in de supermarkt wordt ook zoveel weggegooid en die knakker weigert het gewoon aan een instelling te geven (lees: voedselbank) . Ik doe daar nu dus geen boodschappen meer, ga wel naar het dorp verderop, is het ook nog goedkoper en meer assortiment en die steunen wel een project Moest het gewoon ff kwijt...
Sommige apotheken bewaren/slaan dit op voor derde wereld landen (bij ons wel gelukkig), misschien ook wel in dit geval? is idd super zonde als ze het weggooien!
Geloof me, voor de pharmaseutische industrie is dit absoluut geen kapitaal. Het kost hun geen drol om wat voor medicijnen dan ook te maken, ze vragen er gewoon beláchelijk veel geld voor. Het enigste waar hun aan denken is geld verdienen. Het zal ze een worst wezen dat veel mensen juist ook ziek worden van (overmatig) medicijngebruik. En word er iets afgekeurd, dan 'creeren' ze wel weer een nieuwe ziekte waar een medicijn voor uitgevonden kan worden. Het is de grootste geldverslindende industrie op de wereld geloof ik... dus ik zou niet wakker liggen van die paar doosjes
@2bb helaas hier dus niet bij de apotheek, is bij ons gewoon de huisarts trouwens... Ik heb het nog gevraagd en het wwordt allemaal vernietigd
Ik werk bij een apotheek en het is idd zo dat alle medicijnen die de deur uit zijn geweest niet meer aan een andere patient mogen worden meegegeven. Omdat je idd niet weet wat ermee is gebeurd. Dus dat wordt idd vernietigd. Dit zal in elke apotheek zo zijn! En wat 2bb zegt over derde wereld landen...gaat niet op voor medicijnen. Wel verbandmiddelen, incontinentiemateriaal e.d. Bij ons in de apotheek houden we dit ook apart voor goede doelen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dergelijke medicijnen ook niet meer zou willen. En om dat nu naar een ander land te sturen vind ik ook zoiets, je weet dan nog steeds niet wat er mee gebeurd is dus wie weet wat voor risico je mensen daar laat lopen.
Ik vind dit erg vreemd... Als pillen nog netjes in een ongebruikte strip zitten, kan er toch niets mee gebeurd zijn? Of denk ik nu te simpel?
@Nikke zou heel goed kunnen dat het alleen daarom gaat idd @Vlindertje: mijn vriend werkt al 10 jaar in de pharma en dat is gewoon business als alle andere bedrijven, echter zijn ze aan heel veel regels en wetten gebonden, en het maakt over het algemeen wel degelijk uit of mensen ziek al dan beter worden. Focus in onderzoek en ontwikkeling ligt echter vaak op waar financiële belangen liggen. Daarom zal er zelden een doorbraak komen in een ziekte waarvan er maar 10 patienten wereldwijd zijn, want daar verdienen ze niks aan en gaat er wel zo veel geld in Hartziekten en bv kankeronderzoek zitten.
Weet je wat het is? We kunnen dan gewoon niet meer garant staan voor de kwaliteit van het medicijn. Je weet nooit hoe de mensen het hebben bewaard. Mensen doen soms rare dingen hoor.
Ja, ik snap het. Kan bijvoorbeeld best zo zijn dat ze het bijvoorbeeld in de koelkast hebben gelegd terwijl dit niet mag of zo en dat zie je uiteraard niet aan de ongebruikte strip. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Bedankt voor dat inzicht! *maar blijf het wel doodzonde vinden*
Ik snap dus ook echt wel dat het niet meer aan een ander gegeven kan worden hoor. Snap gewoon niet waaron ze me zoveel op voorraad meegeven. En blijkbaar niet alleen bij mij, maar aan heel veel patienten daar, want er lag echt een behoorlijke bult in die bak. Woon in een dorp en hij heeft niet heel veel patienten... Bij mijn vorige apotheek kreeg ik 1 doosje mee en in de vakanties 2. Hier standaard dus 3 doosjes. Vind het zo zonde...
Heeft het niets te maken met de tijdsduur dat je het voorgeschreven middel zou moeten innemen? Want dat zou natuurlijk ook nog wel eens kunnen, dat hij zoveel voorgeschreven heeft omdat dat bij dit middel nu eenmaal de duur is dat het medicament moet worden genomen. Zo niet, dan is het misschien wel voor een deel eigenbelang of zo? Misschien krijgt je huisarts wel een soort provisiekosten over de voorgeschreven medicatie en spekt hij zo zijn eigen beurs?
Die verspilling van alles eigenlijk vind ik ook echt achterlijk! Daarentegen zou ik ook geen melk drinken die al 8 dagen bij een compleet vreemde heeft gestaan, je weet dan toch niet wat ermee gebeurd is... Zelfde met medicijnen. Stel, ze bewaren die medicijnen lekker op de rand van het bad of bij de hond in zijn kooi, of in het volle licht terwijl ze daar niet tegen kunnen, nou bedankt! En dan zouden ze elk doosje moeten gaan checken of de strips en de zegels nog in orde zijn, lijkt me persoonlijk ook wel erg veel gedoe, zeker omdat (bijv. als het erg druk is) een foutje heel snel gemaakt is... Net zoiets als bijvoorbeeld dingen uit een kraampakket krijgen van een ander, omdat het er nog ongebruikt uit zag (om maar even in de juiste sfeer van dit forum te blijven) blerghg
Zo werkt het juist niet. Een huisarts krijgt 4,50 per uitgeschreven recept. Dus hij/zij verdient er meer aan om een recept bv per week uit te schrijven omdat er dan elke week weer een nieuw recept voorgeschreven moet worden. (werk zelf bij een huisarts)
Het waren astma medicijnen, die ik al mijn hele leven gebruik. Bij de vorige dokter (zijn 1 1/2 jaar geleden verhuisd) kreeg ik dus gewoon per maand. Het is gewoon dat het me vandaag weer opviel dat er zoveel wordt weggegooid. Dus niet alleen bij de dokter, maar ook bij de supermarkt. En ik heb zelf bij een bouwmarkt gewerkt waar de eigen merk producten bij een minuscuul defect(bijv. hoekje van een stoel, schroefje ontbreekt die we ook gewoon verkopen enz) gewoon worden weggegooid. Echt kapitalen worden daar weggegooid....