Ernstig foliumzuur tekort!

Discussion in 'Zwanger worden' started by r0my, Jun 1, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. r0my

r0my Actief lid

May 17, 2012
    307
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi dames,
    Ik ben inmiddels begonnen met het 'voorstadium' om zwanger te worden.. Ik heb helaas nog geen groen licht hiervoor aangezien ik door mijn aangeboren afwijking aan mijn baarmoeder (uterus didelphys = dubbele baarmoeder) eerst allerlei onderzoeken moet ondergaan alvorens ik zwanger mag/kan worden van de gynaecoloog. 18 juni heb ik mijn hysteroscopie, vind dit erg spannend en laat het gewoon op me af komen, immers doe ik het voor een goed doel en mijn hartenwens: een kindje! :D
    Nu is het geval dat ik ook sindskort bij een internist onder behandeling ben omdat mijn zus een stollingsziekte heeft (hyperhomocysteine) waardoor ze een verhoogde stollingsneiging heeft en dus meer kans op trombose, infarcten etc.
    Nu heeft de internist aangegeven dat hij mij ook graag wil onderzoeken op hyperhomocysteine toen hij van mijn zus hoorde dat ik op korte termijn zwanger wil worden.. En wat ben ik daar blij mee!! :) Klinkt misschien gek...
    Maar uit mijn bloedonderzoek is er naar voren gekomen dat ik een ernstig tekort aan foliumzuur heb waardoor ik nu al foliumzuur 5 mg per dag moet gaan slikken.. Vandaar dat ik er zo blij mee ben dat ik ook bij hem onder behandeling ben want stel dat dit nooit ontdekt was?! Dan lijkt mij dat dat tekort nooit aangevuld zou kunnen worden door de geringe hoeveelheid foliumzuur die te koop is bij de drogist..
    Ik wilde m'n verhaal even kwijt en mijn opluchting.. Voel me ook echt ondersteund door zowel de internist als gynaecoloog in mijn zwangerschapswens, en daarbij ook heel belangrijk; mijn gezondheid.. ;)

2. tulip

tulip Niet meer actief

hardstikke fijn idd, lijkt mij heel vervelend als straks toch een open ruggetje wordt ontdekt terwijl het voorkomen had kunnen worden.
    Wel heftig allemaal hoor, het zal een spannende tijd worden, ik hoop dat je snel (zo snel als het mag) zwanger mag zijn

3. citroen

citroen Fanatiek lid

Jan 23, 2012
    2,993
    0
    36
    droomland
    wat fijn dat je daar zo mooi op tijd achter bent gekomen zeg!
    ik kan me voorstellen dat je daar blij om bent. :)

4. Zanetti

Zanetti Niet meer actief

Super fijn dat je goed ondersteund wordt door je internist en gynaecoloog. Ik wens je heel veel sterkte met alle onderzoekjes en moge je hartenwens al gauw vervuld worden.

Succes meid. :)

5. r0my

r0my Actief lid

May 17, 2012
    307
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties. :)
    Ik hoop inderdaad ook dat ik nadat alle onderzoeken gedaan zijn en de uitslagen positief zijn ik officieel groen licht heb.

Ik hoop ook voor jullie dat jullie snel in verwachting zijn en dat alles goed blijft gaan zodat je straks een gezond kindje in je armen heb. ;)

Groetjes

Attached Files:

6. 2xtantein1week

2xtantein1week Fanatiek lid

Dec 15, 2011
    2,166
    1
    0
    Wat fijn dat je dat ontdekt hebt!! SUcces met alles, ik hoop dat je snel echt kan gaan voor een kindje..

Ik heb ook een tekort aan foliumzuur, slik nu 2 tabletjes per dag omdat we ook proberen zwanger te worden.. Maar geen idee of het wel genoeg is.. Het tekort was bij mij niet ernstig gelukkig, maar maak me er toch een beetje zorgen om..

7. Nicky Lohs

Nicky Lohs Actief lid

May 20, 2012
    470
    0
    0
    Als je echt een tekort aan foliumzuur hebt kun je beter naar de huisarts gaan voor een receptje. De foliumzuur op recept is 10x hoger gedoseerd dan die van de drogist, dan zou je wel erg veel tabletten moeten slikken.

8. r0my

r0my Actief lid

May 17, 2012
    307
    0
    0
    Zuid-Holland
    @ 2xtanteineenweek: hoihoi, hoe zijn ze er bij jou achter gekomen dat je foliumzuur tekort heb? Ook via een bloedonderzoek? Zo niet zou ik je ook aanraden om naar je huisarts te gaan en een bloed onderzoek te laten doen zodat je als het nodig is foliumzuur op recept krijgt. Ik slik 5 mg per dag dus een veel hogere dosis als bij de drogist te verkrijgen is. Heel veel succes met zwanger worden! Groetjes

9. 2xtantein1week

Dec 15, 2011
    2,166
    1
    0
    Ja klopt, omdat ik niet alle voedingstoffen binnen kreeg liet ik alles even checken. Daar kwam uit dat ik foliumzuur tekort heb en vit. D. Maar heb alleen de assistent gesproken, niet de dok. En die zei dat ik gewoon zelf potjes kon kopen bij de hema oid.

Ik ga denk ik toch even bellen komende week!

10. r0my

r0my Actief lid

May 17, 2012
    307
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ja dat is inderdaad wel even verstandig het is ook voor jezelf fijn om te weten hoeveel je tekort komt.. maar zoals ik het hoor is dit dus een beetje geschat op hoeveel voeding je binnen krijgt waar vit b11 in zit. Ik vind het zelf nogal link van de assistente om te zeggen koop maar een potje bij de drogist, ik zelf zou toch echt overleggen met een arts want foliumzuur tekort kan meerdere oorzaken hebben.. ik ben zelf ook doktersassistente. Meid, ga lekker langs de huisarts en laat ze het maar goed uitzoeken. Veel succes! Enne, laat je nog even weten hoe het is afgelopen? Groetjes

11. 2xtantein1week

Dec 15, 2011
    2,166
    1
    0
    Tanx voor je tips.. Het pookt al lang door me hoofd, maar ik ben zo goed in uitstellen.. Morgen toch maar bellen, wie weet wat er uit komt. Al is het alleen maar om me gerust te stellen. Misschien slik ik inmiddels wel genoeg...!

12. 2xtantein1week

Dec 15, 2011
    2,166
    1
    0
    Nou, ik heb even gebeld. Kan morgen bij de apotheek foliumzuur ophalen, 5 mg per tablet. En krijg ook elke maand een shotje vit D omdat ik tekort heb.. Ben er blij mee!

13. r0my

r0my Actief lid

May 17, 2012
    307
    0
    0
    Zuid-Holland
    Super meid toch maar even goed dat je gebeld heb! De werking schijnt ook snel te zijn van het foliumzuur dat werd me bij de apotheek verteld. Ook wel fijn om te weten toch. Veel succes met zwanger worden. Ik heb helaas nog geen groen lichtvan de gyn dus zal nog even moeten wachten tot ik alle onderzoeken heb afgerond. Groetjes

14. 2xtantein1week

Dec 15, 2011
    2,166
    1
    0
    Ik hoop dat je nel groen licht heb! Denk je dat je snel mag? Of moet je nog flink geduld hebben?

Er staat van alles in je handtekening, maar ik weet echt niet wat het allemaal is! Ik hoop maar dat het niet ernstig is!

15. Pascale75

Pascale75 Actief lid

Jun 15, 2009
    330
    0
    0
    Vanaf augustus 2010 fulltime mama
    Flevoland
    Wat fijn dat het op tijd ontdekt is.

Ik heb ook van nature een ernstig tekort aan foliumzuur. Dit bleek achteraf ook de reden van mijn 3 miskramen en dat mijn zoontje is geboren met een schisis (lipspleet).

Na zijn geboorte heb ik ook direct foliumzuur 5 mg voorgeschreven gekregen.
    20 weken echo vond ik spannend.... en alles mooi gesloten, ook het lipje!

16. 2xtantein1week

Dec 15, 2011
    2,166
    1
    0
    Jeetje zeg, wat heftig. Wist niet dat het zoveel kwaad kon doen.. Fijn dat ze er nu achter zijn en dat je kindje helemaal gaaf is..!

17. r0my

r0my Actief lid

May 17, 2012
    307
    0
    0
    Zuid-Holland
    Jeetje dat is heftig zeg! Wat fijn dat je kleine net wat 2xtanteineenweek zeg5 je kindje gaaf is.. zo zie je maar weer wat de gevolgen kunnen zijn. Ik heb geen idee wanneer ik groen licht krijg het ligt er ook maar aan wat er uit die onderzoeken komt. Vind het allemaal erg spannend wat me te wachten staat... in 2007 is ontdekt dat ik een tussenschot bij mijn baarmoeder heb, alleen de gynaecoloog twyfelt nu en denkt nu dat ik een dubbele baarmoeder, dubbele baatmoedermonden en dubbele vagina heb. 18 juni hysteroscopie om myn baarmoeder van binnen te bekijken en echt uitsluitsel te geven wat ik nu precies heb. Nav dat onderzoek een gesprek in hoeverre zwanger worden mogelijk en verantwoord is en waar ik allemaal rekening zou moeten houden. Groetjes

Share This Page