Stuitligging en veel vruchtwater

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Kalush, 11 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Hallo,

Afgelopen weekend heb ik ter observatie in het ziekenhuis gelegen ivm weinig beweging voelen en buikpijn.
    Uit de controles die ik daar o.a heb gehad bleek dat mijn kindje opeens in een stuit lag, met de benen langs het hoofd.
    Ook zagen ze dat ik te veel vruchtwater heb, zat tegen de bovengrens aan.
    Niks duid erop dat het kindje het niet lekker meer heeft daarbinnen maar toch wel iets om extra onderzoek te verrichten.

Nu is mijn vraag, ik ben 35 weken zwanger, hoe groot is de kans dat mijn kindje nog gaat draaien?
    Tijdens al mijn controles lag het kindje goed (al heb ik daar nu zo mijn twijfels bij)
    Ik ben bang voor een keizersnee maar wil ook mijn kindje niet in gevaar brengen door een stuitbevalling.

Wat zijn ongeveer mijn kansen nog op een normale bevalling?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Kalush,

de kans dat je kindje misschein nog gaat draaien hangt af van het feit of het ligt ingedaald nog niet. Ruimte heeft het genoeg als je veel vruchtwater hebt. Als het bij 36-37 weken nog zo ligt dan proberen ze het kindje meestal nog te draaien omdat een hoofdligging voor moeder en kind uiteindleijk toch de voorkeur heeft en het beste is. Lukt dit niet dan wordt je uitgebreid verteld wat de voor en nadelen van een vaginale bevalling en een keizersnede zijn, want voor allebei valt wat te zeggen. Dit ligt ook helemaal aan de grootte van het kindje, de mate van indalen, of het een eerste kidnje is en jouw eigen motivatie. Dus nog even afwachten (je kunt eens de moxatherapie proberen, www.moxa.nl) en je anders goed laten voorlichten over draaien en beide mogelijkheden om te bevallen.

Groetjes Brigitte

3. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Afgelopen vrijdag ben ik voor een echo geweest in het ziekenhuis en het kindje lag in hoofdligging.. Ik helemaal blij!
    De nacht die daarop volgde was het erg druk in mijn buik, nog nooit zo meegemaakt eigenlijk.
    Ik had oplaatst het idee dat het kindje drwars in mijn buik lag.
    De volgende ochtend bekroop me het gevoel dat het misschien wel weer gedraait was in stuitligging.

Vanochtend moet ik voor controle weer naar de VK en ze kon mij eigenlijk niwet goed vertellen of ze boven nou een stuitje voelde of een hoofdje.
    Het zat al in het bekken dus daar kon ze niks meer voelen.

Aan de hand van de harttonen (heeft ze op meerdere plekken geluisterd) neemt ze aan dat het gewoon in hoofdligging ligt.
    Alleen mijn onzekerheid is daardoor nog niet weg.. Vind het eigenlijk niet genoeg bewijs.

Wat vind jij hiervan, wat zou jij mensen aanraden?

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Kalush,

als jij je hier niet goed over voelt zou ik de verloskundige bellen en vragen of je nog eens langs mag komen of dat er toch een echo voor je wordt geregeld.

Mirjam

Deel Deze Pagina