Beste verloskundige, Ik ben voor het eerst zwanger, nu al 12 weken ver Omdat dit mijn eerste zwangerschap is, ben ik ontzettend onzeker over van alles en nog wat. Ik hoop dat u mij een beetje kan helpen met een klein probleempje... Naar aanleiding van mijn eerste bloedtest in de zwangerschap, heb ik van de verloskundige gehoord dat ik een veels te laag vitamine D gehalte heb van 13 ! De verloskundige vertelde me dat het minimaal rond de 50 moest zijn. Ik heb nu vitamine D pillen van 400 IE per dag(10 mcg) gekregen. Daarbij slik ik ook zwangerschaps-vitaminen (hier zit geen vitamine D3, maar het minder actieve vitamine D2 in). Ik slik de pillen nu al voor 3 weken, maar ik ben bang dat de ontwikkeling van de botten van mijn kindje niet goed verloopt. Ik heb op internet gelezen dat er in andere landen soms een hogere dosering van vitamine D aan zwangeren met een ernstig tekort net als ik wordt gegeven. Ik durf niet zelf te experimenteren omdat ik bang ben dat het slecht is voor mijn kindje. Mijn huisarts wilde mijn dosis niet verhogen, hij vond het goed zo. Hij zegt dat een hogere dosering niet goed is omdat het voor aangeboren afwijkingen kan zorgen, dit wil ik natuurlijk absoluut niet! Maar ik vind het gek dat in andere (westerse) landen wel een hogere dosis wordt gegeven aan zwangeren met een ernstig tekort aan vitamine d. Op sommige sites staat dat tot 2000 IE per dag toegestaan is. Ik hoop dat u me hier wat meer over kunt vertellen, mag iemand met een vitamine D deficiëntie tijdens de zwangerschap een hogere dosis vitamine D (hoger dan 400 IE) slikken? Maakt het dan ook uit dat je voedsel waar ook vitamine D in zit zoals melk erbij nuttigt? Alvast bedankt! Groetjes, Een bezorgde aanstaande mama
Goedenavond, 400 IE is een hoeveelheid die geadviseerd wordt aan alle zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Dit is te weinig voor vrouwen met een ernstig vitamine d tekort om het tekort weer aangevuld te krijgen. Een dosis van 4000 IE is veilig gebleken voor het kindje in de zwangerschap. Er moet dus gekeken worden hoeveel je uit de voeding kan halen, uit zonlicht en medicatie. Het is dus wel aan te raden een hogere dosis te nemen. Ik zou dit met je eigen verloskundige bespreken. Zij kan dit mogelijk nogmaals met de huisarts bespreken en anders met de gynaecoloog. Succes! Groetjes Monique