Mijn dochter heeft sinds afgelopen donderdag een buitenboordbeugel. Bedoeling is dat ze hem 16u per dag gaat dragen en met name in de nacht. We zijn nu een aantal dagen verder en het gaat heel erg moeizaam. Ik snap dat ze hem niet gelijk zo lang in kan houden, maar het gaat wel met heeele kleine stapjes. Zodra ze hem in heeft geeft ze binnen 30min al aan dat het heel erg zeer doet.. ze kan dan ook aan niks anders meer denken dan de pijn en blijft daar dan echt een tijd in hangen.. gisterochtend en avond uiteindelijk met moeite 2 uurtjes achter elkaar in kunnen houden. Ik had aangegeven bij haar te slapen en dat we zouden proberen s nachts de beugel in te houden. Maar ook dat lukte niet. Nog geen 2 uurtjes met veel huilen. Het deed zo’n pijn dat ze er niet van kon slapen. Dus om 1u maar uitgedaan.. Maar hoe kunnen we het nu het beste opbouwen? Ik snap dat het echt wel zeer doet in het begin, maar aan de andere kant denk ik ook dat als ze er even doorheen gaat en doorzet het dan een stuk sneller gaat dat ze er minder tot geen last meer van heeft als ze hem draagt. Elke keer die kleine stukjes weet ik niet of dat voldoende effect heeft dat het dan de keer daarop minder zeer doet.. Hebben jullie adviezen hierin?
Staat ie op de minst strakke stand? Ik herken het niet moet ik zeggen. Hier 2 met een buitenboordbeugel (dochter is inmiddels klaar), maar allebei vanaf het begin gelijk hele nachten in. Heeft een dag of 2 wat pijn gedaan.
nee hij staat op stand 6. Ze hebben een stuk afgeknipt van de gaatjes. Ze kan nog wel 2 gaatjes terug, naar stand 4
Hoe oud is je dochter? Vervelend dat het zo’n pijn doet. Ik zou zelf dan contact met de ortho opnemen en dit daar voorleggen.
Ortho bellen. Ik deed dat kreng altijd uit in mijn slaap. Vond ehm keurig ergens rond mijn kussen in de ochtend. Dus geen tips. Blok in de mond beugel, dat vreselijke ding waarmee je niets kon doen was achteraf om kaak in goede stand te dwingen en natuurlijk de blokjesbeugel met elastiekjes. Die buitenboordmotor werkte niet voor mij
Dan zou ik daarmee beginnen en dan volgende week of met een paar dagen naar standje 5 en zo verder. Ik weet niet of ze allemaal hetzelfde zijn, maar hier hebben ze beiden niet eens standje 6 gebruikt.
Zou hem inderdaad minder strak zetten en eventueel voor het naar bed gaan paracetamol innemen. Werkt het niet, dan de ortho bellen om te overleggen. (En als dit haar eerste beugel is: het is echt we even wennen. Ik weet nog hoe het voelde als dat ding weer strakker ging of je een nieuwe beugel kreeg… Dat kost gewoon even tijd. En de een kan er beter tegen dan de ander, dat speelt ook mee.)
Ik weet van vroeger nog dat het echt heel veel pijn kan doen, met hoofdpijn en alles. Dus ik zou hem ook echt minder strak zetten en rustig opbouwen.
We hebben hem vandaag een standje minder strak gezet en dat ging aardig. Met paracetamol heeft ze hem tussen 12 en 18u toch aardig lang ingehouden. Af en toe even uit met eten en drinken maar verder wel in. Hadden ook lekker wat afleiding met shoppen. Doet nog wel wat zeer, maar wel minde heb ik het idee. Nu kijken hoe het vannacht gaat.
Ik vind het persoonlijk ook geen doen zo'n ding.... ik had er vroeger ook een. Ik had na 5 min besloten dat ik dat ding dus echt niet naar school in ging doen. Maar na 1 middag thuis wilde ik dat ding uberhaupt niet meer. Ik heb em nooit gedragen. En wat zei de ortho na een x aantal maanden bij de controle? "Nou meisje, die buitenboordbeugel hoef je nu niet meer. Hoe vind je dat?" Ik braaf zeggen dat ik dat wel fijn vond. Echt ik dank mijn ouders nog steeds dat ze het hebben gelaten. En wat een geldklopperij die beugel beweging. Die ortho zag niet eens dat ik dat ding nooit in had gehad. Ik had daarnaast nog zo'n stangetje met plastic gehemelte. Nou daar kon ik niet eens normaal mee praten dus die had ik alleen 's nachts in. Blijkbaar was dat genoeg... Dus als je dochter er echt veel last van heeft zou ik echt eens informeren bij de ortho hoe noodzakelijk zo'n martelwerktuig is.
Bij ons zag je binnen 2 week al een enorm verschil. Mijn zoon heeft hem om plaats te maken voor een tand die achter zijn reguliere tanden staat oa en dat zie je echt wel. De meeste orthodontisten geven een buitenboordbeugel echt niet voor de lol, omdat ze wel beseffen dat de meeste pubers ze liever niet dragen. Ze dragen en droegen hem ook allebei zonder gedoe.
Hier is dochter indertijd begonnen op standje 4 en daar heeft ze zeker een maand op gezeten, tot de volgende controle. Toen naar standje 5, ook weer een maand en toe pas standje 6. Zo moest ze het opbouwen van de ortho. Ik vind het dus wel raar dat je dochter hem al meteen op standje 6 moest doen (alhoewel ik er natuurlijk ook geen verstand van heb en het natuurlijk per geval anders kan zijn). Ik zou eens vragen of ze niet langzaam mag gaan opbouwen op een minder strak standje omdat ze er zo'n last van heeft. Beter dat dan dat ze hem bijna niet draagt toch?