Tweeling van ruim 3,5 willen niet meer slapen...

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door wepie, 4 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wepie

wepie Actief lid

2 nov 2014
    216
    99
    28
    Onze tweeling van ruim 3,5 jaar gaan savonds niet meer slapen en ik word er langzaam echt gillend gek van! Ik ben op het moment zwanger van nr4 en ben dus aan het eind van de dag echt op... En weten gewoon niet meer wat te doen. Hebben naar onze mening alles geprobeerd maar niets helpt. Ze slapen samen in een bed dit willen ze zelf graag, hebben 2 aparte bedden geprobeerd, aparte kamers maar hier werden ze heel angstig van. Verder een vast ritme, vast bedritueel, rust voor het slapen gaan, genoeg buiten op een dag/energie kwijt, belonen, straffen (volgende dag geen leuke activiteit of iets dergelijks), boos worden, eerst ene kind naar bed dan de ander.... We zijn een beetje ten einde raad. We hopen dat het zich vanzelf oplost als ze over 5 weken naar school gaan en dus daarvan ook Heeeeel moe zijn maar die 5 weken lijken vooral voor mij op dit moment nog eindeloos ze gaan trouwens rond 7 uur naar bed en worden sochtends rond half 7/7 uur wakker en als ze eenmaal slapen niet meer wakker snachts gaat echt om het inslapen.
    Alle tips zijn welkom!

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik neem aan dat ze 's middags niet meer slapen toch? Even voor de zekerheid. :oops:
    Wat doen ze precies als ze niet gaan slapen? Zijn ze samen aan het keten of komen ze steeds uit bed bijv? Gaan ze niet te vroeg naar bed?
    Zou het werken als jij of je man er op een stoel bij gaat zitten, gewoon bij de deuropening en dat je afspraken met ze maakt, bijv 1 of 2 dingen zeggen en daarna ben je stil en als dit niet gebeurd er een consequentie aan hangen, zoals bijv toch in een aparte kamer slapen.
    Ik zou denken als ze dit echt zo erg vinden ze snel genoeg stoppen met 'boeven'.

Syane vindt dit leuk.
  3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Is het een optie om uit te proberen of het werkt om ze niet tegelijk naar bed te brengen maar eerst de een en als die slaapt de ander?

4. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Hoe lang duurt het inslapen? En zijn ze moe?

Ik zou ze anders wat later op bed doen en eventueel op een stoel erbij blijven zitten. Waarschijnlijk voelen ze ook alle naderende veranderingen, school, baby, kan goed dat dit door het hoofd maalt savonds waardoor ze onrustig blijven en niet in slaap vallen. Anders vast een fase... maar hopelijk 1 die snel voorbij is.

5. Yelly

Yelly Bekend lid

26 jun 2019
    647
    575
    93
    Heb je een uurtje later geprobeerd?
    Onze dreumes kan echt niet om 19:00 uur slapen, dat wordt keten.
    Rond 20:00/20:30 gaat het wel makkelijk.
    Dreumes wordt om 06:30 weer wakker en heeft daar genoeg aan.
    Gewoon even ter info...sommige kinderen hebben minder slaap nodig. En misschien gaat t inderdaad weer anders als ze naar school gaan.

Liyana89 vindt dit leuk.
  6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Als ze tussen de middag niet meer slapen en de slaap qua tijdstippen echt nodig hebben. En er verder niets medisch aan de hand is zou ik toch even goed doorpakken. 3,5 is oud genoeg om te weten dat je moet gaan slapen. Als ze aan het keten gaan zou ik daar snel klaar mee zijn.

Leg ze duidelijk uit dat jullie (gesprek samen met je man) dit niet meer willen omdat de nacht is om te slapen (dit kunnen ze echt wel begrijpen).

Ze mogen in 1 kamer slapen maar wel in een eigen bed. Dit zorgt voor een betere nachtrust. Gaan ze toch uit bed, schreeuwen, elkaar wakker maken etc dan volgt 1x een waarschuwing. Bij nogmaals lawaai gaan ze direct naar een andere aparte kamer. En mogen ze het de nacht daarna opnieuw proberen. Dit is een patroon geworden dat jullie kunnen doorbreken. Succes.

DQueen en Athina vinden dit leuk.
  7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.652
    27.303
    113
    Vrouw
    Hier nog een 3,5 jarige die pas na 21:00 slaapt. Als we hem om 19:00 op bed doen, heeft het geen enkele zin. We doen hem om 20:30 op bed. Het is gewoon een avondmens.
    Hele vakantie geen middagdutje gedaan en had geen enkel effect, behalve dat hij wel te moe was en chagrijnig. Dus mooi middagdutje erin.
    Kan maar zo zijn dat hij met school wel eerder slaapt.

1 van ons gaat ook altijd even bij zoon in bed liggen, hij heeft t nodig. Al die veranderingen zijn pittig (wij verbouwen de eerste verdieping, baby opkomst etc)

8. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    De enige straf die hier goed werkt bij niet willen slapen, is een straf die meteen volgt, niet eentje de volgende dag.

Als mijn dochter (ruim drie) blijft doorketen, gaat ze uit bed op de strafstoel. Ze slaapt met haar broer op een kamer. Op de stoel moet ze dan 3 minuten blijven zitten (want ze is drie) en daarna gaat het weer weken goed (goed vind ik binnen een half uur stil).

Zoon idem, maar die moet 5 minuten blijven zitten, je raadt het al, die is vijf.

Edit: voordat we gaan straffen hebben we uiteraard naar eer en geweten uitgesloten dat er iets anders is.

9. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Wat bedoel je precies met ze willen niet meer slapen? Komen ze uit bed? Gaan ze keten?
    Ik vind het tijdstip een klein beetje aan de vroege kant, dus als ze nog een tijdje in bed aan het kletsen afspelen zijn, zou ik daar niet zoveel problemen mee hebben (als ze mij maar met rust zouden laten ha ha).
    EEn stickersysteem kan ook goed werken. Bij goed gaan slapen, de volgende dag een stickertje plakken op een schemaatje. En dan bij elke drie stickers krijgen ze iets (een ijsje, naar de speeltuin, of iets dergelijks)
    Verder zou ik als ze doorgaan met klieren en of iets dergelijks, waarschuwen. Als jullie nu niet gaan slapen haal ik jullie uit mekaar. Dan leg je eentje even in jullie bed

Deel Deze Pagina