Hoi allemaal, Ik zit met het volgende.. Ik heb morgen mijn 7de rijles. Ik heb 1 les per week maar het gaat nog steeds niet zo goed met mijn basishandelingen. De vorige rijles zei mijn rij-instructeur dat ik op hetzelfde niveau blijf hangen en amper vooruit ga. Ik zei ook tegen hem dat ik het best zwaar heb met ons zoontje thuis. Dat ik het best pittig vind en dat ik dacht dat hij tandjes kreeg. Toen zei mijn rij-instructeur al lachend dat ik de schuld niet op mijn zoontje moet afschuiven dat ik "slecht" rij. Nouja.. vind het best een lullige opmerking van hem maar goed. Het is gewoon de waarheid dat ik enorm verstrooid en last heb met me te concentreren sinds de bevalling. Ik doe echt mijn best tijdens het lessen. Maar ik weet dus niet precies wanneer ik mijn koppeling gebruik. Ook al legt iemand het 10x uit ik snap het gewoon niet. (misschien komt dit deels ook omdat ik een Belg ben die in NL woont.) Ik ben ook nogal "schrikachtig" met alles. Zodra mijn instructeur op een normale manier zegt dat ik bijvoorbeeld moet remmen, dan druk ik dat ding alweer te hard in. Ik weet dat ik hem moet gebruiken bij het wegrijden, schakelen naar andere versnelling, terugschakelen in een bocht,.. Maar hoe zit dit bijvoorbeeld bij het aan komen rijden van een rotonde? Je moet bijvoorbeeld remmen omdat er een fietser oversteekt. Druk je dan eerst zachtjes je rem in en dan je koppeling helemaal in? En dan? terugschakelen naar 1 en weer vertrekken? Pffff
Ja idd precies zoals je het zegt. Maar terugschakelen naar 1 hoeft alleen als je compleet stil staat als je nog rijdt dan moet je naar 2. Maar als je zegt dat je concentratie enz. Na de bevalling minder is zou je dan niet nog even wachten met lessen? Het is zo zonde als je stil blijft staan maar wel blijft betalen. Ik zou vragen wat jouw rijinstructeur adviseerd.
Ik denk dat jouw rij instructeur je gewoon eens serieus moet nemen en een stapje terug moet doen. Heb je jouw "probleem" ook aan hem uitgelegd zoals je dat nu hier doet? Ik denk dat het, om eerst beter te leren herkennen wanneer je nu je koppeling moet gebruiken enz, je beter even kan gaan oefenen op bijv. een bedrijventerrein. Een plek waar het veelal een stuk rustiger is..; als lessen op deze manier jou zoveel "stress" bezorgd dan heeft het denk ik weinig zin om op dezelfde manier door te gaan... Ik zou het er nog eens duidelijk over hebben met je instructeur en als hij weer zo laconiek reageert een andere rijschool zoeken! Succes in ieder geval met lessen; je komt er echt wel!!
Als je het idee hebt, dat je instructeur lullig doet, zoek dan een andere. Ik heb er 3 versleten totdat ik de juiste vond: zijn vorige beroep was het werken met psychiatrische patiënten geweest. Hij was heel respectvol, geduldig en legde het goed uit. Ik heb in totaal 3 keer afgereden, maar toen ik eenmaal les had van hem, heb ik het in 1x gehaald. Ook vond ik het fijn dat mijn eerste twee lesdagen ooit op een afgesloten terrein waren. Zeker als je niet piepjong meer bent (dat was ik ook niet meer), wil je niet behandeld worden alsof je net van het vmbo komt, maar dat doen veel rijleraren wel.
@twinkle star: Ok, had ik het toch goed. Nou, het zit zo dat mijn schoonouders als verrassing de rijlessen cadeau hebben gedaan. Ik roep al jaren dat ik heel graag mijn rijbewijs wil halen, maar heb er gewoon het geld niet voor en opeens stond er hier een lesauto voor de deur. Ik kan wel wachten met lessen, maar wat als mijn concentratie niet beter word? Daar ben ik best wel bang voor, dat ik gewoon zo ben en dat het niets met de zwangerschap te maken heeft. @Jen27: Ja ik heb het ook uitgelegd aan hem. Hij vertelt het echt alsof het zo simpel is, maar blijkbaar ben ik maar een moeilijke leerling. We hebben laatst wel even op een terrein gereden en toen moest ik zigzaggen rond boompjes want ik moest de overpakmethode onder de knie krijgen. Qua stress valt het wel mee met me. (ben altijd al een stresskip en controlefreak geweest) Ik haat het gewoon dat ik het niet snap wanneer ik welke handeling moet uitvoeren. Voel me echt stom. @Aquilegia: Het is een aardige vent hoor en hij probeert me echt goed te helpen, maar ik vond die opmerking van hem even misplaatst. Pfoe, 3 versleten! Wel fijn idd op een afgesloten terrein.. Ik denk dat ik gewoon maar moet vragen of hij meer met me wil oefenen op een terrein. Ik ben wel "al" 23, maar zie er wel piepjong uit. Mensen schatten mij 16. Ik ga eens wat rijfilmpjes op youtube bekijken zo en daarna maar eens douchen en naar bed. Misschien scheelt het alweer als ik een uurtje langer kan slapen. Bedankt voor de reacties!
De een heeft het sneller onder de knie dan de ander. Miss legt hij het niet goed uit, maar misschien heb jij gewoon meer tijd nodig om het te snappen. Hij kan het 1000x uitleggen, maar uiteindelijk ben jij degene die zelfstandig moet kunnen rijden. Ik zou zeggen gewoon de tijd nemen of een andere instructeur proberen. Ik had een instructrice en wij begrepen elkaar. Wij hoefden elkaar alleen maar aan te kijken en wisten gewoon wat we wilden van elkaar.
Als je het echt niet lukt kun je ook altijd nog automaat gaan rijden. Mijn rijinstructeur zij het gebeurd weleens dat mensen het echt niet onder de knie krijgen dan zeg ik dat eerlijk want het is zonde om iemand maar te laten lessen terwijl het niet lukt. Automaat is veel minder handelingen... suc6 met lessen
Kan je niet een paar x per week in de auto van je vriend oefenen? Ergens op een afgelegen terrein... Mijn ervaring was toen ik dat deed in de auto van mn opa haha.. Ging het stukken beter.. Je krijgt dan meer zelfvertrouwen omdat je merkt dat je het WEL kan zonder het gezeur van je instructeur, en je wordt niet onzeker gemaakt door je vriend... Hij kan het je waarschijnlijk ook beter uitleggen omdat hij je het beste kent..
Olifantje er zijn heel veel mensen die autorijden moeilijk vonden om te leren. Ik vond schakelen ook heel moeilijk en deed het pas een tijdje na het behalen van mijn rijbewijs gedachteloos. Er gaat gewoon wat tijd over heen en zodra je het voertuig kan besturen kan je pas echt grote stappen maken mbt het kijken/inschatten en anticiperen in het verkeer. Alles op zijn tijd! En vind jouw instructeur een hork, heeft die man wel eens gehoord van opbouwende kritiek of feedback?
Ik weet niet of het kan, maar misschien helpt het jou om twee keer per week te gaan lessen? Dan automatiseer je de handelingen misschien wat meer. Of zoals iemand anders al zei, oefenen op een bedrijventerreintje met je vriend. Of een blokuur lessen. Mijn eerste instructeur kon mij niet het vertrouwen geven wat ik nodig had, ik schoot daar ook niet bij op. In mijn omgeving gevraagd en uiteindelijk bij iemand terechtgekomen die mij wel het vertrouwen gaf dat ik het wel kon, dat scheelt echt enorm! Ik ging met sprongen vooruit!! Heb je het idee dat deze instructeur bij jou past?
Dit heb ik ook gedaan voordat ik aan mijn rijlessen begon. Op een leeg parkeerterrein steeds weer optrekken en stilstaan.
Wat bij mij hielp mbt koppeling indrukken was inderdaad op een parkeerterrein oefenen.. en mijn instructrice liet me toen ook proberen hoe de auto rijdt op de versnelling alleen (dus in de versnelling laten staan, maar dan geen gas geven). Als je nl weet hoe hard je dan rijdt, dan weet je ook dat als je langzamer gaat (bijvoorbeeld bij een rotonde), je de koppeling moet intrappen. (Overigens ook fijn dat je dan merkt wanneer de auto afslaat, dat gebeurde mij namelijk ontzettend vaak ) Misschien kun je eens kijken naar les in een simulator? Dan kun je je misschien wat meer richten op de technische kant van het autorijden zonder de 'stress' van in het verkeer zitten..
Weet je hoe je schakelen en de koppeling echt onder de knie krijgt? Routes rijden waar je continue rotondens tegen komt.
hoi ongeveer 20 meter voor een rotonde schakel je terug naar z'n 2 (koppeling in dus) je rem kan je gewoon gebruiken zonder te koppelen, maar aan het einde niet, dus als je bijv moet stoppen voor een fietser, koppeling in, rem in. Wat ook belangrijk is met autorijden is uit laten rollen, veel mensen trappen bijv op de snelweg op hun rem terwijl je heel goed vaart kunt minderen door uit te laten rollen. Ik zie ook wel eens mensen remmen IN een bocht, dat moet dus voor de bocht, als je te hard gaat, gas los. Succes
Ik snap je situatie wel, maar het is echt geen goed excuus. Je moet er toch niet aan denken, dat je straks je rijbewijs hebt en het een keertje moeilijk hebt thuis, dat je dan ook verstrooid in de auto stapt en je niet kunt concentreren? Verder wat hierboven ook al gezegd is: Beginnen met gas los en pas bijremmen als uit laten rollen niet voldoende is. Zachtjes remmen, alleen bij een noodstop de rem had intrappen. Koppeling pas in, wanneer je wil schakelen. Je wil pas schakelen, als je te weinig toeren maakt voor je huidige versnelling. Als je een rotonde op wil, ongeacht of er nou verkeer aankomt of niet, wil je toch terug naar z'n twee. Maar dat kan ook vlak voor je de rotonde oprijdt. Het komt neer op afstand en snelheid inschatten. Inschatten of uitrollen en terugschakelen voldoende is, of dat je nog moet bijremmen.
Heb je maar 2 rotondes voor nodig. Bij beide een compleet ronde rijden en je komt weer bij de andere.
Ik ga proberen op iedereen te reageren, sorry als het niet lukt. Daar zat ik ook al aan te denken. Maar zou ik wel heel jammer vinden, want dan zou ik bijvoorbeeld nooit in iemand anders zijn auto kunnen rijden en dan moet ik speciaal voor mezelf een automaat gaan kopen terwijl we al een auto hebben. Ja, ik had het al een paar keer gevraagd aan mijn vriend of we gingen oefenen in onze eigen auto. Hij gaat nu kijken of hij ergens een afgesloten terrein kan vinden om te oefenen. Hij heeft ook aan zijn vader gevraagd of hj iets weet. Ik denk ook dat het stukken beter zal gaan als ik met mijn vriend geoefend heb. @bagheera: De instructeur geeft wel feedback, maar op de 1 of andere manier blijf ik het fout doen tijdens het rijden. @Greyhound: Ik denk dat 2x per week lessen niet zal helpen. Blokuurtje zou wel kunnen.. @zwangerevrouw: Dank je voor de uitleg! @LadyXochi: Nee, snap ik wel! Ik wil het ook niet als excuus gebruiken! Maar het gaat de laatste maanden gewoon niet zo goed met me. Postnatale depressie geloof ik. Ik moet eigenlijk naar de huisarts ermee, maar ik durf de stap niet zo goed te zetten. volgende week vrijdag vertrekken we 2 weken op vakantie naar Italië en ik hoop dat het dan beter met me gaat en anders zal ik toch naar de huisarts moeten want ik herken mezelf niet meer. En nee, dit wil ik niet als excuus gebruiken voor het niet snappen van de koppeling en dergelijke, maar het speelt wel mee. Maar goed, gisteren ging de les dus ook weer niet goed. Het zijn ook van die dingen als, wanneer ik per ongeluk de koppeling te snel heb laten opkomen en dat voel ik dan, dat ik ook zeg van "Oh verdorie, was te vroeg met de koppeling!" Dus ik weet het wel maar ik blijf het soms fout doen. Maar ja, de ene keer begint hij weer te roepen dat ik veel meer gas moet geven. De andere keer kijk ik weer niet goed door mijn bochten omdat ik te snel ga. De andere keer ga ik weer te langzaam bij een kruispunt om te kijken of er iemand van rechts komt.
Als je denkt dat je een postnatale depressie hebt zou ik niet gaan beginnen met autorijlessen.. lijkt me niet zo verstandig.
Niet lullig bedoeld maar je instructeur heeft mijn inziens gelijk. Autorijden is heel veel handelingen in 1 keer doen. Daar moet je je kop bij houden. Altijd! Op een gegeven moment worden al deze dingen natuurlijk, zo heb je de tijd en aandacht om je te richten op de dingen die om je heen gebeuren. Het moet zo in je systeem gaan zitten dat als er plotseling iets gebeurd jij goed reageert zonder dat je er (teveel) over na moet denken.