Ervaren kampeerders gezocht!

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Mindy26, 20 mei 2024.

  1. Mindy26

    Mindy26 Bekend lid

    11 feb 2014
    964
    412
    63
    Vrouw
    Wij zitten er aan te denken om volgend jaar te gaan kamperen. En dan in een tent etc.
    Nu vroeg ik me af voordat we alle spullen gaan kopen of dat echt uit kan. Dus wat zijn jullie kwijt? Bijvoorbeeld 2 weken Italië?
    En hoe nemen jullie alles mee?

    We hebben best wel vaak pech gehad met onze accommodatie en met kamperen heb je natuurlijk wel lekker je eigen spullen.

    en als iemand nog leuke tips heeft voor een camping.. altijd leuk!
    We houden erg veel van bergen en dan Slovenië/Italie/Oostenrijk/Zwitserland
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.558
    3.193
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wel ervaring met kamperen - niet in de regio's waar jij bent. Wij zijn gestart in een tent, overgestapt naar een vouwwagen en inmiddels hebben we een caravan.

    Nadeel van een tent: Alles moet je 'los' meenemen. En dat is stiekem veel meer dan je denkt. Buiten de tent zelf al die best wat plaats in neemt ook het keukengerei etc, tafels stoelen... Een aanhangertje of een héle grote auto is dan noodzakelijker.
    Toen wij de tent hadden waren we met zijn 2en - en redde we het met een flinke auto + kleine dakkoffer. Maar misschien heb je minder nodig (qua dekens/beddengoed/kleding) als je meer naar de zon gaat.


    Maar persoonlijk zou ik dus die stap overslaan en kiezen voor een vouwwagen. Op marktplaats staan er ook altijd weer en soms met extra's als tafel, stoelen en een fietsenrek. De marktwaarde van die dingen is ook niet heel slecht - dus als je er 1 koopt en het blijkt na een paar keer toch niets voor jullie, valt hij ook weer zo door te verkopen :p . Groot voordeel van een vouwwagen is toch wel vind ik dat je niet op de grond slaapt en áls je heel slecht weer hebt, dat je altijd droge voeten hebt, ook als je tent vol water loopt om de één of andere reden.

    Tip qua aanschaf van spullen: Keukengerei: Action
    Kampeermateriaal; tent: Decathlon


    Maar er zijn hier veel meer tent kampeerders - dus die zien het waarschijnlijk anders ;) en hebben misschien beter advies waar te starten. Belangrijk om te weten voor je zelf is ook wel hoeveel je er aan uit wil geven....
     
    TotalBella vindt dit leuk.
  3. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.917
    3.003
    113
    Vrouw
    Leuk! Ik zou ook als ik jouw was marktplaats even goed in de gaten houden. Daar worden vaak campingartikelen wel voor een leuk prijsje aangeboden. Kan een hoop geld schelen.

    Verder geen tips want wij gaan vaak met onze camper weg, maar omdat hij erg oud is blijven we vaak in Nederland.

    Alvast veel plezier!
     
    Mindy26 vindt dit leuk.
  4. marieke12345

    marieke12345 Actief lid

    11 okt 2013
    442
    107
    43
    Wij hebben sinds een aantal jaar een tent, voor zes personen, een tunneltent. Was rond de €600 geloof ik.
    We hebben de eerste keer in Nederland geoefend en daarna zijn we er jaren mee naar Kroatië gegaan.
    In het begin hebben we veel spullen geleend, omdat we nog niet zeker wisten of we het wel leuk vonden. Dat zou ik zeker aanraden.
    Nu we weten dat we het heerlijk vinden schaf ik elk jaar weer wat aan, vaak tweedehands. Er staat zoveel op de plaatselijke Facebook, ik heb ook zelf een advertentie gezet met de vraag om spullen.
    Het is wel heel veel wat mee moet aan spullen, we zijn met z’n vijven, oudste dochter slaapt in een aparte tent. En dan stoelen(echt lekkere, vind die kampeerstoeltjes miet lekker zitten voor weken lang), luchtbedden, slaapzakken, kussens, tafel, keukendingen, koelkast/box, lampen.
    We rijden een Volkswagen Passat en met een grote dakkoffer erbij redden we het net. Het verbaasd me elk jaar weer dat het past:roflmao:
    Qua kosten, we betalen voor 11 nachten meestal rond de €1400/1600. Wat luxere en grotere campings over het algemeen.

    Wij vinden het echt heerlijk, lekker je eigen spullen.
     
  5. Mindy26

    Mindy26 Bekend lid

    11 feb 2014
    964
    412
    63
    Vrouw

    oh wauw! Dat is helemaal top dat het dan net past. Ik ga er eigenlijk vanuit dat we een bagagewagen mee moeten. Wij hebben een Volvo v60. Maar nu zonder kampeerspullen zit onze auto al vol:roflmao:

    Marktplaats ga ik zeker in de gaten houden! Spullen lenen is ook wel een goed idee! :thumup:
     
  6. Mindy26

    Mindy26 Bekend lid

    11 feb 2014
    964
    412
    63
    Vrouw

    Ja vouwwagen hebben we ook naar zitten kijken. Maar best prijzig als je een beetje een ‘nieuwere’ wil:p

    bedankt voor de tips!
     
  7. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.601
    1.097
    113
    Wij zijn dit jaar voor 14 nachten 1400 euro kwijt, maar dat is voor ons doen wel écht een dure camping..

    Wij kamperen met de quechua air seconds 5.2 fresh and black. En ik wil nooit meer anders. Hiervoor een zware degelijke katoenen tent, zó zwaar en tijdrovend om op te zetten.

    We zijn wel mooi weer kampeerders, ik vond die paar onweersbuien in de franse alpen al niks haha. Dus als we naar Oostenrijk gaan doen we huisje oid.

    En ja het zijn veel spullen.. we hebben 1 tiener en dan zit de auto (grote station) nokkievol + grote dakkoffer. En dan heb ik geen echte buitenkeuken, grote tafel oid mee. Wel fijne stoelen want 14 dagen op rotstoelen hangen is naar. En we hebben een grote koelbox op stroom wel die staat naast dochter op de achterbank ;) de rest klappen we dan neer.
    Maar wij koken op een 1pittertje wat op pootjes op de grond staat bijvoorbeeld. (Veel uit eten, makkelijk en afhaal dus wel hoor).

    Wij wisselen de kleinere goedkopere campings af met grotere of met kuxe plek met eigen sanitair of meubels/koelkast. Dus ene jaar cheap, andere jaar wat duurder, zo kan je het eigenlijk zo duur maken als je zelf wil qua stageld.
     
  8. DisneyMama

    DisneyMama Bekend lid

    7 nov 2013
    744
    383
    63
    Geen ervaring in her buitenland maar wel met kamperen met een tent.
    Wij hebben eerst op markplaats voor een klein bedrag een tunneltent gekocht en wat standaard campingspullen (stoel, tafel, kookgerei) en zijn er een aantal keer in Nederland gaan kamperen.
    Inmiddels de tent ingeruild voor een nieuw exemplaar en spullen gekocht/vervangen die bij ons passen.
    Ik rij een VW Golf Station maar krijg het met dakkoffer en 3 kinderen niet mee in de auto.
    Wel hebben wij een hele grote tent maar voor de rest niet extreem veel spullen, maar het is echt veel spul om een beetje oké te kamperen.
    Dus als je een bagagewagen mee kan nemen kun je ook met meer spullen kamperen. Vrienden van ons hebben eennoude vouwwagen gekocht die lek was en het onderstel gebruiken ze als bagagewagen. Dus daar kun je ook aan denken..
     
  9. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.291
    26.673
    113
    Vrouw
    Aanhangwagentje is hier ook noodzaak.
    Wij kamperen al jaren met veel plezier. Soms kijk ik weleens naar een accomodatie op een camping voor kortere vakanties (omdat ik dan geen zin heb heel die zooi weer mee te slepen). Maar poeh.... Dan ben je makkelijk het dubbele kwijt voor je vakantie.

    Mijn tip: bezuinig niet op comfortabele slaapmatjes. Wij hebben de self inflatables. Daar lig ik heerlijk op. Maar dat is heel persoonlijk. Uitproberen dus!

    Camping tips... tja. Wat zoek je in een camping? Wij hebben vorig jaar heel fijn gekampeerd in Oostenrijk (https://www.sporterlebnis.at/)

    Maar daar moet je maar net van houden.

    Ik vind mijn campings meestal met deze site: https://www.eurocampings.nl
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.320
    113
    Hier ook met de tent, sinds vorig jaar een tumneltent van technisch katoen (safarica) en lekker ouderwets met stokken ipv opblaasbaar (murphey's law hier).

    Daarvoor eentje van Coleman maar die overleefde de storm van x jaar geleden toch minder goed dan verwacht dus we hadden ruime lekkage.

    Verder de campingtafeltje, stoeltjes, koelbox met netspanningsoptie. Nu een gasfornuis die op de cartouche set van campinggaz kan (ik ben geen held met die bolletjes en een hele gastank gaat me ook wat ver). Campingkastjes, ventilatortje (tegen muggen en toch wat meer koelte, verlengkabel (lidl heeft aanbieding) en stekkerdoos daarvoor. Afgesloten voorraadkisten (want muizen hebben trek), tenttapijt, luchtbedden, slaapzakken. Reparatieset, stormharingen (die heeeeule lange hebben de vakantie 2x terug gered).

    Als je een plek hebt voor een vouwwagen zou dat de voorkeur hebben als je t echt ziet zitten. Caravan stallingen zitten ramvol.

    Wij doen t met 2 kleine autootjes (geen trekhaken, de nieuwste mág niet trekken en de mijne is te oud en ik vind m te weinig vermogen hebben). Hebben wel de mazzel dat familie er ook staat dus er gaat al een deel gefaseerd mee voorafgaand en nadien.
     
  11. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Dan neem je toch eerst een oude om te proberen of het überhaupt bevalt…

    wij hebben er ook naar zitten kijken maar wachten nog even.

    we zijn hier met 7… dus minimaal 8 pers tent nodig en dan nog allemaal spul, laat maar :roflmao:
     
  12. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.472
    1.637
    113
    Wij hebben een caravan, dus daar kan ik je niet mee helpen.
    Qua kosten.. een camping/kampeervakantie kun je zo duur maken als je wil.
    Reken voor een luxe camping in een gewilde omgeving in midden/zuid-europa op 80-100 euro per nacht in het hoogseizoen. Sta je op een camping zonder faciliteiten kun je ook wel voor veel minder staan. Italië ken ik niet zo goed. Ik begrijp dat de plekken daar niet zo ruim zijn. Voor een beetje tent is 80-100 m2 toch wel erg fijn.
     
    Mindy26 vindt dit leuk.
  13. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.732
    4.116
    113
    wij kamperen al een aantal jaar met een tent.
    wij hebben een opblaasbare tent (dan heb je tentbuizen die je opblaast ipv. moeten stuntelen met tent stokken) tenten van decathlon zijn prima betaalbaar en ruim.
    of tweedehands bardani tenten zijn ook mooi. je hebt verschillende soorten materiaal, je hebt polyester, dat is prima, droogt snel, maar na een jaar of 5 is je tent wel op vooral als hij veel in de zon heeft gestaan, dan vergaat dat polyester. je hebt technisch katoen, dat is polyester gemengd met katoen, die gaan iets langer mee, is wat steviger en voelt wat degelijker aan, maar duurt wat langer om te drogen. en je hebt katoen, die tenten gaan je leven lang mee, maar zijn vaak wel heel zwaar en dikke pakketten omdat het doek gewoon minder compact opvouwt.

    bij tweedehands tenten heb je het risico dat ze al wat ouder zijn en niet echt waterdicht meer zijn. dat zou wel zonde zijn omdat je vaak in de bergen toch echt wel een bui kunt verwachten.

    verder heb je want andere al schrijven heel veel spullen nodig. tafel met stoelen. matrassen en slaapzakken. je kleding, handdoeken etc, kookgerei, gereedschap. een tent is vaak ook een flink pakket om mee te nemen.
    wij hebben echt wel een vrij minimale uitzet, bijv. geen kastje voor spullen, en geen koffiezetter en een simpel kooktoestel, en hebben dan de kofferbak en dakkoffer helemaal vol. ik heb altijd gezegd als we moet een karretje moeten gaan rijden wil ik een vouwwagen.
    Wij konden het altijd met een renault clio station en dakkoffer allemaal meenemen, nu hebben we een megane, en de dakkoffer gaat ook nog steeds wel mee, hoe groter de auto hoe meer je meeneemt.

    hou er rekening mee dat als je naar de bergen gaat je iedere avond zeker op hete dagen wel een fikse bui kan verwachten. soms echt wel met bizar onweer. en dat je dus een tent moet hebben die water dicht is, en waarin je wat leefruimte hebt. zodat je erin kunt zitten met de regen. sowieso is het weer in de bergen wispelturiger, en kun je ook echt wel koude dagen hebben. ook zit je soms wat hoger op een berg en kan het in de nachten nog best fris zijn. ook al is het overdag dan wel 30 graden.

    verder is het afhankelijk van de camping waar we heen gaan, soms betaal je rond de 35-40 euro per nacht, maar met wat meer faciliteiten betaal je als snel richting de 60-80 euro per nacht.

    Wij zijn in italie (dolemieten) en slovenie (soca vallei) geweest een aantal jaar terug in 1 vakantie, was prachtig, maar op zich niet super veel campings in de dolemieten en dat drijft de prijs behoorlijk omhoog, maar ook de plekken waren mega klein. en dat schijnt in italie wel vaker zo te zijn. slovenie waren meer campings, en prima ruime plekken zoals we vaak ook in frankrijk wel hebben.
    zwitserland zijn wij ook een keer geweest, was ook een duurdere camping maar was echt in een prachtige regio, lauterbrunnen.
     
    Mindy26 vindt dit leuk.
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.623
    4.697
    113
    Je kunt overal volledig ingerichte tenten huren. Scheelt enorm veel tijd en gesleep met spullen. Alles is aanwezig bij aankomst. Echte bedden ipv een paar dunne matjes. En zonder aanhanger achter de auto ben je een stuk sneller op je bestemming. Voordeel is ook dat je met minder goed weer niet thuis alles weer op moet zetten om goed te laten drogen. Na afloop de bezem erdoor en je vertrekt.

    Onderschat niet hoeveel spullen je mee moet slepen als je wilt kamperen (en ook grote en dure zaken zoals prettige stoelen, beddengoed en een stevige tafel of kookgerei). Alles bij elkaar behoorlijk kostbaar en groot/zwaar.
     
    Mindy26 vindt dit leuk.
  15. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.732
    4.116
    113
    Heeft inderdaad voordelen, vooral het opzetten van een tent na een lange auto reis kan weleens voor wat frustratie zorgen.
    Echter hebben die ingerichte tenten ook wel nadelen, je moet vaak van zaterdag-zaterdag, een volle week zo'n tent huren in hoofdseizoen. alsnog zijn ze vrij prijzig in vergelijking met een kampeerplaats. Er staan bedden, maar meestal slaapt je eigen slaapmat in een tent beter dan de harde plastic bedden in zo'n tent. In de alpen landen zijn niet altijd dit soort tenten, en als ze er zijn, dan is het vaak ook snel volgeboekt.
     
    Mindy26 vindt dit leuk.
  16. Mindy26

    Mindy26 Bekend lid

    11 feb 2014
    964
    412
    63
    Vrouw
    Klopt! Dit hebben we ook al een keer gedaan! Vond dat nog best prijzig en het zijn toch niet je eigen spullen.
     
  17. Mindy26

    Mindy26 Bekend lid

    11 feb 2014
    964
    412
    63
    Vrouw
    Wij willen inderdaad ook zo’n opblaasbare tent van Decathlon!
    Bedankt voor de tips! Ik zal eens kijken naar Lauterbrunnen..Zwitserland lijkt me namelijk super mooi!
     
  18. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.060
    2.195
    113
    Wij hebben vroeger zonder kinderen gekampeerd in van die kleine iglotentjes.
    Met kinderen hebben we een caravan gekocht. Veel later, toen we er al 3 hadden, zijn we nog 1 keer wezen tentkamperen. We wilden wat verder weg en met die caravan schoot het rijden echt totaal niet op. Dus toen hebben we zo'n opblaasbare tent gekocht en zijn we naar Kroatië geweest.

    Ik vond het wel leuk, maar het paste niet echt bij onze manier van vakantie vieren, waarbij we het liefst elke dag of om de dag verder trekken. Dus nu hebben we een camper en die past heel goed bij ons.

    Voor de tent: wij hebben hem destijds nieuw gekocht en een jaar later voor iets minder dan de nieuwprijs via marktplaats weer verkocht. Luchtbedden en slaapzakken hadden we al. Kampeerservies etc. ook, gewoon vanuit de caravan meegenomen.
    We hadden wel een dakkoffer nodig, anders paste niet alles in de auto. In de dakkoffer hadden we de lichtere volumineuze dingen zoals de slaapzakken, luchtbedden, tassen met kleding etc.
    Ik had voor iedereen een klein weekendtasje met kleding mee. 1 tas met handdoeken etc., 1 krat met etenswaren, 1 krat met serviesgoed/pannen etc, 1 krat met speelgoed, boeken, dat soort dingen, 1 koelbox die op stroom én op de auto-accu kon.
    Verder stoeltjes en een tafeltje, wel zo licht en klein mogelijk, een bbq, gasbrandertje, buggy voor de jongste die toen nog maar 1 was.


    Het was echt wel vrij minimaal voor 5 personen, maar auto en dakkoffer zaten tjokvol en het was echt puzzelen om alles er elke keer weer in te krijgen, want we zijn tussendoor nog 5x verkast of zo. Zeker omdat je op een gegeven moment ook vuile was hebt, die dan niet meer netjes in de tassen zit, haha.

    In Kroatië hadden ze op 1 camping een rij met wat er uit zag als een soort zwembadlockers, maar dat waren kleine koelkastjes die je kon huren. Echt ideaal, want het was 38 graden en onze koelbox trok het niet meer en in zo'n koelkastje konden we alles goed houden. Wel een gedoe, want voor elke maaltijd moesten we de berg op klimmen naar de receptie om kaas en boter of vlees op te halen enzo, maar toch handig.

    Het opblazen van de tent met 3 bogen was makkelijk, na een paar keer stonden we in een half uur helemaal geïnstalleerd. Het opbreken kostte wat meer tijd i.v.m. de tetris-puzzel van de bagage. We hadden zo'n double-action pomp, maar ook een elektrische pomp op de 12v aansluiting van de auto, waar het opblazen van tent en luchtbedden lekker snel mee ging.

    Als je nog niet weet of je het leuk gaat vinden, zou ik eerst eens proberen om zoveel mogelijk te lenen, qua tafels, stoelen, serviesgoed, dakkoffer, kooktoestelletje etc. Kopen kan altijd nog.

    In Slovenië zijn wij met de caravan geweest. Houd inderdaad rekening met 's avonds regelmatig een stevige onweer/regenbui. Een tent met wat binnenzitruimte is dan wel fijn. Idem voor Oostenrijk, Zwitserland en Dolomieten/Italiaanse alpen en meren.
    Ik vond Slovenië qua kosten destijds nogal tegenvallen. Ik had een beetje een soort Oostblokprijzen verwacht, denk ik, maar het was een stuk duurder dan bv Oostenrijk. Wel erg mooi qua natuur en Ljubljana is ook zeker wel een bezoekje waard.
    Zwitserland is ook behoorlijk aan de prijs. Zelfs de simpelste campings zijn veel duurder dan in Nederland, laat staan als je wat luxe wilt. Wij zijn toevallig al een paar jaar achter elkaar naar Zwitserland geweest met de camper en elke keer vluchten we na een-twee weken richting Italië of Frankrijk, om weer eens een beetje normaal boodschappen te kunnen doen, tanken of een keer uit eten te kunnen zonder failliet te gaan.
     
  19. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.496
    1.728
    113
    Brabant
    Kamperen is heerlijk, werkelijk.

    Maar...
    Als je geen prive sanitair hebt, ben je evengoed afhankelijk van de locatie zeg maar.

    Ja het is goedkoper, voordeel is je kunt het echt kiezen qua prijs.
    Een "saaie" boerencamping of 1 met 10 glijbanen en entertainment.

    Ik zou zo weer gaan kamperen.


    Nadelen(die voor ons het kamperen hebben gestopt na 15 jaar elk jaar kamperen)
    - weersafhankelijk. Wij zijn daar gevoelig voor. Kamperen met regen.bah
    - die hele auto inpakken. Het kwam altijd op mij alleen neer ivm werk van mijn man. Ik heb 2 jaar aan een stuk met bijna 40 graden de hele kampeeruitrusting van zolder moeten halen en in moeten pakken. Afschuwelijk
    - klaar met kamperen en je kunt alles weer inpakken en schoonmaken, je halve zolder ligt weer vol.
    - snachts over de camping naar de wc .
    Haha ,ik moet altijd plassen als ik kampeer.



    Nu klinkt dit heel negatief, maar ik zou het zo inruilen als bij ons iedereen weer zou willen kamperen en dus ook zou helpen.

    Ik houd ervan.
    Het praatje bij de afwas, het altijd buiten zitten. Hel3 dagen buiten boekjes lezen . Oh heerlijk.
    Met met onze jongste zoon is het geen optie.
    En mijn man wil niet meer kamperen.

    Dus ik houd me de negatieve punten maar voor als ik het kamperen mis:)


    Tips:
    Als je voor 1 camping kiest: vaak kun je een koelkast huren. Scheelt in de auto.

    Van die sporthanddoeken. Scheelt e wereld aan ruimte

    Weinig kleding mee en 1 wasje draaien op de camping

    Als je voor 1 plek kiest: bij de super stapelbare dozen halen om.je spullen in de tent te organiseren.
    Tip ooit hier gelezen en sindsdien gedaan. De kinderen kregen allemaal 1 of 2 dozen om daar hun spulletjes in te doen.

    Een minioventje mee.. zalig!! Broodjes in de ochtend.

    .

    Bij ons paste het in de Toyota corrola verso. Inclusief dakkoffer.
    Hadden altijd een polykatoenen tunneltent van bandani inclusief kuipzeil.
    Allemaal een stoel, 2 voetenkrukjes , 1 klaptafel en een picknicktafel mee.
    De koelkast en een mini oventje.

    Tetris op hoog niveau:) maar het paste
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  20. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.933
    7.043
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier een grote polyester tent, 6 persoons geloof ik officieel. Een heel groot pakket, zo opgezet, opruimen duurt wat langer. Vooral vervelend als het nat is, je wil je tent het liefst droog inpakken. Wel veel plek binnen, leefgedeelte van 12 m2 en nog een stuk voortent voor koelkast, kastje, wasrek.
    Wij redden het met 5 personen met station en dakkoffer. En hebben dan ook een koelkastje, extra tentje, inklaptafel, stoelen en wasrek mee (en natuurlijk de rest wat je altijd nodig hebt). Maar is inderdaad tetris op hoog niveau :roflmao:
    Dit jaar doen we luxe ivm Normandie met echt wel meer kans op regen. En we gaan met de jongste een week weg, hebben een kamer gehuurd op de camping in Zwitserland, is bijna even duur als een campingplek.
    Volgend jaar waarschijnlijk weer met de tent weg :)
     

Deel Deze Pagina