Wat moet ik zeggen tegen dochter (school)?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Bloem1981, 5 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem1981

Bloem1981 Bekend lid

4 aug 2009
    800
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is vrijdag 4 jaar geworden en 2 weken daarvoor mocht ze al oefenen (vanaf de 1e schooldag dus). Ze is toen 3 ochtenden in de week geweest, in totaal dus 6 ochtenden. Eerst ging het goed, met afscheid hoefde ze niet te huilen, wel tussendoor op het plein als het druk was.

De afgelopen 2 x wou ze niet eens het lokaal naar binnen en moest ze huilen met het afscheid en ze wou niet naar school zei ze want het was te druk. (dit hoort ze volgens mij als de juf dit tegen mij zegt).

Vandaag weer hetzelfde, heb haar huilend achter gelaten :( maar nu moet ze vanmiddag dus voor het eerst terug. Wat kan ik het beste tegen haar zeggen als ze zegt dat ze niet wil vanmiddag en ze weer moet huilen??

Ik vind het zo sneu, ik wil gewoon dat ze het naar haar zin heeft. De rest van de klas hoeft met het afscheid niet te huilen, tussendoor weet ik dan niet.

Wat kan ik het beste doen? Ik wil zo graag dat ze een vriendinnetje heeft en het leuk vindt om te gaan.

2. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    overleg eens met de juf of je niet eerst een tijdje alleen de ochtend kan doen.
    volgens mij zijn ze nu nog niet verplicht om voltijds te gaan zeg maar.

misschien kun je zelf ook wat contact met een andere ouder zoeken zodat ze wat sneller een vriendje/vriendinnetje heeft

wie weet was het vandaag wel zooooo leuk, dat ze vanmiddag zelf weer graag heen gaat.

het is moeilijk hoor zo'n situatie, probeer er in overleg met de juf het beste van te maken!

3. Bloem1981

Bloem1981 Bekend lid

4 aug 2009
    800
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben bang dat als ze niet meteen gaat ze nog moeilijker kan wennen. Ze heeft 'al' 6 ochtenden geoefend.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Is je dochter een kind dat tijd nodig heeft om te wennen? Zoja, dan zou ik geloof ik ook even enkel voor de ochtenden gaan, tot ze gewend is en het leuk vindt en door heeft dat de rest van de klas allemaal leuke dingen doet 's middags, waar zij ook aan mee zou kunnen doen.
    Als je dochter meer een kind is dat dan nooit over de brug gaat komen, dan zou ik toch even doorzetten en met de juf afspreken dat die even doorpakt bij het afscheid nemen. Vriendelijk en rustig, maar wel even doorpakken.
    Maak het afscheid niet te lang dan, blijf zelf rustig, wees duidelijk in hoe en wat: jij komt haar halen zodra school afgelopen is, (zorgen dus dat je er bent voor de bel is gegaan ;)), en dat gewoon even volhouden.

Mijn stiefdochter had bij ons in de omgangsweekenden in eerste instantie heel erg veel moeite met het afscheid als we haar naar de zondagsschool brachten, van de kerk, en dat was echt drama.
    Volgens moeders was het op school ook zo, en die leek er wel wat in mee te gaan. Heeft daar ook lang geduurd.
    Wij hebben doorgepakt en uiteindelijk was dat met een keer of 5-6 (beetje lastig omdat er steeds 2 weken tussenzaten dan weer), helemaal over.
    Succes!

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

de vraag is ook hoe lang ze het erg vind natuurlijk

hier klampt dochterlief zich letterlijk aan mijn benen vast zodra ik de klas verlaat (ze is nu ook aan het wennen en mag 26 september voor het echie)

maar dan komt juf, neemt dr mee.. "wil je anders eerst even bij mij zitten?"
    nou dat wil ze dan wel.. maar je ziet wel het pruiltje opkomen.
    juf negeert dat doodleuk en zegt: "hop mama even een kus en dan gaan we beginnen!"
    vorige keer eerst weggelopen en toen door het zijraampje nog even gekeken... ze deed meteen enthousiast mee.
    alleen het beginnen.. dat is gewoon lastig.

en wellicht vind ze het gewoon druk.. maar meeste scholen beginnen sochtends meteen met een rustmoment namelijk: in de kring. en bij ons zit er ook een hele duidelijke dagelijkse structuur in de dag waarvan ik het gevoel heb dat hij echt goed werkt.

ben ook op scholen geweest bij het rondkijken waarvan ik het al benauwd kreeg qua drukte overigens.. heel chaotisch
    waar ze nu zit is alles heel gestructureerd en wordt zelfstandigheid heel fanatiek gepromoot.
    met als gevolg eigenlijk dat alles in no time op rolletjes loopt zonder dat je denkt dat je in een vergaarbak terecht bent gekomen.

6. Bloem1981

Bloem1981 Bekend lid

4 aug 2009
    800
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb haar net gehaald en het is goed gegaan. Ze heeft nu een stickerkaart en als ze niet huilt krijgt ze een sticker. Ze heeft vanmorgen 2 stickers gekregen omdat het goed ging. Ze had nog even gehuild toen ik weg was maar daarna ging het goed.

Zelfs op het schoolplein hoefde ze nu niet te huilen, terwijl ze dat normaal wel altijd deed.

Dus ik ben kei trots op haar, ze wil nu zelf terug vanmiddag dus ik benieuwd!!

7. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Hier was het eerst bij de psz zo, en later bij de basisschool ook. In groep 1 heeft het ongeveer 2 weken geduurd en daarna was het over. Ieder kind is anders en sommige moeten wennen aan situaties. Gaat vanzelf over maar hoe lang het gaat duren is afwachten.

8. Saskia78

fijn dat het goed ging!

en gelukkig een meedenkende juf.. dat scheelt al meer dan de helft :)

9. tulip

tulip Niet meer actief

fijn dat ze nu zelf terug wilde. Ik denk dat het soms ook heel erg wennen is voor de kinderen. En dat ze in die wenochtenden (ik snap dat het niet meer is hoor) eigenlijk nog niet echt kunnen wennen. Het heeft gewoon wat meer tijd nodig. Fijn een juf die eraan mee helpt.

10. Bloem1981

Bloem1981 Bekend lid

4 aug 2009
    800
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja hopelijk gaat het echt goed! Ik vind het zo sneu! Ze moet altijd best lang wennen, op de psz duurde het ook lang. Nu mag ze de hele week, best veel maar ik denk dat ze het snelste went.
    Ze heeft van de juf een dikke duimen kaart gekregen, die hangt op het prikbord en als ze niet huilt krijgt ze een sticker, vanmorgen dus 2 en vrijdag had ze er al 1 gekregen.
    Nu mocht ze vanmorgen thuis een mega mindy sticker plakken en als de thuiskaart vol is gaan we meidendag vieren, dat vindt ze helemaal geweldig. Dan gaan we winkelen, kleertjes passen, cake eten bij de hema en wat drinken. Dat wil ze dus zelf, vindt ze super!
    En ja .... ik offer me wel op....zucht ;) hahaha! Heerlijk zo'n dochter toch?

11. Saskia78

ohja.. die opofferingsgezindheid... heel vervelend voor je :)

hier doen we dat weleens op woensdagmiddag
    saampjes naar de bakker... wat drinken bij de hema (niet altijd cake natuurlijk :) )
    maar ze kan ook zo lekker door de winkel sprinten naar iets wat ze mooi vindt en dan "kjik mama! deze wil ik!" en dan het betreffende kledingstuk tegen dr lichaam gedrukt zodat je vast kan zien hoe het staat :)

mama vindt het altijd heeeeel stom
    (en natuurlijk als ze zo enthousiast is moet ik erg veel moeite doen om iets niet te kopen :) )

vroeger wilde ik graag een jongetje.. dat leek me echt het leukst
    maar ik moet zeggen.. ik geniet echt ontzettend van al dat meidengedrag :D
    al dat roze, winkelen, nageltjes lakken.. heerlijk :)

Deel Deze Pagina