Veganistisch eten

Discussie in 'De lounge' gestart door Snoopy1979, 2 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.232
    7.278
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het gaat niet over mezelf, maar ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Als jullie mensen op bezoek krijgen die veganistisch eten (niet vanwege dierenleed maar vanwege gezondheid), zouden jullie dan dingen halen/klaarmaken die zij wel mogen eten? Of zou je ze vragen zelf iets mee te nemen?
    Zou het je storen als je daar op bezoek zou komen en er alleen maar veganistische hapjes/avondeten is?
    Als je zelf veganistisch zou zijn en kinderen hebt die je ook veganistisch wil opvoeden, hoe zou je dan omgaan met wat de kinderen buitenshuis eten?

Alvast bedankt voor jullie meningen!

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou er geen enkele moeite mee hebben rekening met hen te houden als zij bij mij komen eten. Ik zou het erg waarderen wanneer zij dat ook dien met het bezoek wat bij hen komt...zolang dat voor hen mogelijk is. Zou het niet per se verwachten.

Ik vind het moeilijk antwoord te geven op je laatste vraag, omdat ik het niet ben. Maar laat ik zeggen dat ik het heel fijn zou vinden dat men buitenshuis rekening houdt met wanneer mijn kinderen iets niet mogen vanuit gezondheidsredenen. Ik zal wel zelf zorgen dat er sowieso iets voor mijn kinderen is wanneer er onverhoopt toch geen rekening mee gehouden is.

Wanneer iemand iets uit principe niet eet (en het dus niets met gezondheid te maken heeft, verwacht ik minder dat men er rekening meehoudt, ook al zou ik dat zelf wel doen.
    Als ik uit principe iets niet wil eten dan zal ik mijn kinderen daar (nog) niet in mee laten gaan, dan maakt het dus buitenshuis ook niet uit. Ik wil nl dat zij die keuze zelf maken.

Hoop dat je zo antwoord op je vragen hebt?

3. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

haha eens, niets meer aan toe te voegen :)

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.232
    7.278
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bedankt voor je antwoord! Even een nuance wat betreft dat het vanwege de gezondheid is, ik bedoelde meer dat er zo gegeten wordt omdat ze vinden dat dat gezond is en dus niet omdat het uit medisch oogpunt ofzo moet.

Hoop dat er nog meer meningen komen, ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

5. tuc

tuc Niet meer actief

ow oke haha. Waar ik gezondheidsredenen noemde dacht ik wel aan medische oorzaken. Maar verder blijft mijn mening hetzelfde, het maakt mij niet uit waarom iemand iets niet eet, ik hou er toch wel rekening mee.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.232
    7.278
    113
    Vrouw
    Brabant
    En hoe zou je dat met je eigen kinderen doen met buitenshuis eten als je zelf veganistisch zou eten? En op school? (Traktaties enzo) En als ze uit logeren gaan?

7. floraa

floraa Niet meer actief

Ik ben zelf geen vegan, maar heb wel vrienden die dat een tijd zijn geweest. Wel eet ik geen vlees en veel andere dingen zoals witte pasta, melkproducten (wel sojamelk) en aardappelen laat ik links liggen vanwege gezondheidsoverwegingen.

Ik zou er zelf wel rekening mee houden, omdat het in mijn vriendengroep heel normaal is om vega te zijn of regelmatig vega te eten. Vegan is dan net een stapje verder en prima te doen. Ik houd ook wel van een uitdaging :D Vriend en ik eten gemiddeld twee keer per week bij anderen en soms is er dan een vegetarische maaltijd, soms is er gewoon een vleesmaaltijd, maar laat ik het biefstukje liggen. Over het algemeen gaat dat heel makkelijk. Ik denk dat het met vegan ook zo zou gaan.

Mocht ik zelf vegan zijn, zou ik ook vegan-traktaties geven op school. Ik sta zelf voor de klas en ik haal zelf ook nooit snoep of chips, wanneer ze bijvoorbeeld Sinterklaas vieren of een film kijken. Wel zorg ik voor gezonde versies van worteltjestaart of andere lekkere dingen. Nootjes, rauwkost met een dipje, fruit, of iets van Chocolate Covered Katie - The Healthy Dessert Blog. Niet alle kinderen eten dat, prima, ik ga ze alleen niet aanmoedigen om snoep ed te eten. Als ouders daar moeite mee hebben, moeten ze het zelf meegeven. Nou ja, ik dwaal af: wat ik wil zeggen is dus dat ik me daar heel strikt aan zou houden, als ik vegan was. Ook voor de kinderen buitenshuis.

Ik weet alleen niet of ik mijn kind ook vega op zou voeden. Ik denk dat kind dan alsnog eens per week vlees zou eten met mijn vriend (die eet wel een paar keer per week vlees)

8. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Wij zijn zelf niet vegan maar wij eten wel regelmatig vegan. Ik ben van mening dat een westers dieet teveel dierlijke voeding bevat. Ik denk dat dat niet goed is voor ons lijf maar ook niet voor de dieren en het milieu. Ik probeer dus in ons huishouden vega, vegan, vlees en vis goed af te wisselen. Vaak denken mensen dat vegan heel ingewikkeld is en dat je zo ontzettend veel niet mag maar het tegenovergestelde is juist waar. Wanneer ik visite zou krijgen die vegan zou zijn zou ik daar dus absoluut rekening mee houden. Als ik op visite zal gaan zou ik het juist leuk vinden om compleet vegan te eten, misschien ontdek ik weer iets nieuws :)
    Tot nu toe heeft onze zoon elk jaar iets vegan uitgedeeld en kreeg altijd hele positieve reacties. Als ik zelf helemaal vegan zou zijn zou mijn kind buitenshuis zelf de keuze mogen maken wat hij wilt. Ik wil een bepaalde voedings lifestyle (zonder medisch noodzakelijke reden) niet opdrukken.

9. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Als er bij mij mensen zouden komen eten die vegan eten, dan houd ik daar natuurlijk rekening mee. Net als ik met vegetarisch rekening zou houden. Als ik ergens ga eten waar men uitsluitend vegan eet en ik krijg dat ook voorgeschoteld, dan heb ik daar geen enkele moeite mee, zolang het maar lekker smaakt ;).

Ik eet zelf geen suiker en mijn kinderen ook niet, althans zeer beperkt (zij krijgen in de zomer bijv. wel eens een ijsje bij de Italiaan). Maar als zij ergens heen gaan waar ze een koekje of taartje krijgen, dan doe ik daar niet moeilijk over (voor mezelf ook niet trouwens, net nog op een verjaardag geweest ;)).

Zelf maak ik voor de kinderen uitsluitend (geraffineerde)suikervrije traktaties. En ik word er niet blij van (= een understatement) als er wel giga suikertraktaties worden uitgedeeld. Gelukkig worden die dingen, tot nu toe dan, meegegeven naar huis en kan ik er zelf voor kiezen om ze wel of niet aan de kinderen te geven. Maar eigenlijk is het wel/niet suiker trakteren weer een hele andere discussie.

10. Islah

Islah Niet meer actief

Ja, zeker. En dan maakt het mij niet uit welke reden er achter zit. Zelf eten wij vnm vegetarisch en ook regelmatig veganistisch, eigenlijk zoals elena22 omschrijft.

11. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Wat onze zoon tot nog toe als vegan traktaties heeft uitgedeeld;

Toen hij 1 werd; volkoren soepstengels van ah huismerk met een vingerpopje erop.
    Toen hij 2 werd; een bakje met daarin een mini banaan, een manderijntje en een mini vegan donut die ook nog eens vrij was van geraffineerde suikers.
    Toen hij 3 werd; fruit figuren, zie foto
    Toen hij weg ging op het kinderdagverblijf; rupsje nooit genoeg appels
    Toen hij 4 werd; vegan wortel-havermout-rozijnen muffins met een leuke prikker

12. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als het een allergie is of een ziekte, wil ik desnoods wel proberen om veganistisch te koken.

Maar al de rest, daar wil ik wel vegetarisch voor koken, maar geen melk, geen eieren, geen boter, ... en echt op alles letten ... sorry dat gaat me te ver.
    Dan kijken ze zelf maar wat ze wel en niet willen eten van mijn gerecht. Of ze brengen hun eigen eten mee.

Kinderen zou ik overigens nooit in een veganistisch verhaal meeslepen tenzij het dus een ziekte of allergie is. Of ze er op hun 12de bijvoorbeeld zelf voor kiezen. Vegetarisch daar zie ik minder graten in, zolang je voldoende alternatieven aanbiedt en echt zorgt dat ze geen tekorten oplopen.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Als het om medische oorzaken gaat dan zou ik zorgen dat zij altijd een alternatief bij hebben zodat ze iets hebben. In de klas van mijn dochter is er een kindje met kma en eentje met pinda allergie. Zij hebben hun eigen trommeltje op school just in case.

Mocht ik uit principe veganistisch/vegetarisch gaan eten dan zou ik mijn kinderen daar (nog) niet aan mee laten doen. Dus mijn kinderen zouden thuis bv gewoon vlees krijgen, buitenshuis kunnen zij dus ook gewoon eten wat ze willen. Ik zou het later als ze erom vragen wel uitleggen...zonder heel dramatisch te doen en hen zelf die keuze laten maken.

14. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik ben vegetariër en maak ook wel eens veganistische recepten. Zou er geen moeite mee hebben om rekening met ze te houden. De reden maakt toch niet uit? Ik hou zoveel mogelijk rekening met wat mensen niet willen of kunnen eten. Maar ik maak uit principe geen vlees klaar. Ik zou het ook prima vinden om daar vegan te eten, ben al lang blij dat ik zelf niet hoef te koken. Mijn dochter is nu ook nog vegetariër, ze is nog te jong om zelf daarover te beslissen. Vegan zou ik niet kiezen voor een kind, de kans op tekorten is dan te groot.

Deel Deze Pagina