Hallo Allemaal, Ik zit met een kinderopvang dilemma! Onze dochter gaat 3 dagen per week naar een kdv. Inmiddels zijn we verhuisd en hebben we onze dochter vorig jaar juli opgegeven voor kdv hier in de buurt, wat veel praktischer zal zijn. Toen ik haar daar inschreef, dachten ze rond mei 2010 de 3 dagen voor haar te hebben. Nu is dat inmiddels medio 2011 dat het pas gaat lukken, wanneer ik die 3 dagen in 1 keer wil gaan krijgen!! De nieuwe baby staat daar inmiddels ook ingeschreven en op het oude kdv, want daar zal na mijn verlof dus ook nog geen plek zijn. Omdat we 'helemaal' van buitenaf komen, hebben we dus geen enkele voorrangsregel (zoals bijv. tweede kindjes, verhuizen binnen de stichting etc.). Nu zouden we wel vanaf 1 mei alvast plek op de vrijdag kunnen krijgen. Dat zou op de peutergroep zijn. Dan zou ze per 1 okt verhuizen naar de verticale groep. Dan kunnen we per 1 nov de donderdag erbij krijgen en per 1 dec. de maandag. Voordeel hiervan is dat we dan dus op de interne wachtlijst komen en het dan allemaal iets sneller zal gaan. De baby zal dan ineens voorrang krijgen, omdat het dan om een 'tweede' kindje gaat. Ik zit nu erg in dillemma, de 3 dagen hebben we echt nodig, dus ik zit te denken om haar tijdelijk op 2 verschillende KDV's te plaatsen. Zodat we dus hopelijk voor 2011 2 kindjes op 1 kdv hebben, lekker dichtbij huis. Alleen vraag ik me af hoe 'moeilijk' dit voor mijn dochtertje gaat zijn. Er komt natuurlijk ook een kleintje bij en op haar oude KDV moet ze per juli ook over van de baby-groep naar de peutergroep, omdat ze dan te oud is. Kortom, een heel verhaal. Wat zouden jullie doen??
Oef.. moeilijk... Ik weet dat als je eenmaal op een dagverblijf zit, de dagen ook eerder vrij kunnen komen door ouders die toch afhaken(zoals jij nu kunt doen) Aan de andere kant, als ze het moeilijk vind, kun je niet zomaar terug.. Is het oude dagverblijf erg ver of onhandig?! Anders zou ik denk ik toch wachten tot dec.? want dan kun je wel de dagen krijgen zei je?! Ja, je kent je kindje zelf het beste in wat ze aankunnen. En ook of het voor jullie te doen is.. Succes met de beslissing, lastig!
Ik zie zo snel niet hoe oud je oudste kindje is. Onze dochter is met 15 maanden (geloof ik) ook voor één dag overgegaan naar een ander kdv. Sinds november gaat ze één dag naar haar oude en één dag naar haar nieuwe kdv, we staan op de wachtlijst voor een tweede dag op het nieuwe kdv, maar dat duurt nog wel even. Het koste even wat tijd om te wennen (een paar weken, ze ging maar één dag per week dus), maar nu gaat het prima. Ik vind het zelfs wel leuk dat ze het beste meepikt van beide kdv's (bij de ene spelen ze heel veel buiten, wat ze geweldig vindt, bij de andere knutselen ze weer meer enzo, wat ze ook ontzettend leuk vindt). Ze is aan alle juffen en kindjes wel gewend. De ene groep is horizontaal en de andere verticaal. Veel verschillen dus, maar ik vind het reuze meevallen, vooral doordat we merken dat zij het op beide plekken goed heeft. Als ik je verhaal zo lees heeft het op de langere termijn veel voordelen om mu al geleidelijk aan te wisselen. Inderdaad omdat je zodra je eenmaal binnen bent op de interne wachtlijst komt, en ook je tweede kindje er dan sneller op komt. Twee kinderen op verschillende kdv's ophalen is natuurlijk heel lastig. Maar ja, je moet zelf inschatten hoe jouw kind zou kunnen reageren op zo'n constructie. Succes met kiezen!