Zwangerschapssuiker

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Janjuul, Mar 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Janjuul

Janjuul Lid

Mar 21, 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemorgen,
    Ik heb gisteren te horen gekregen dat mijn ontbijttest niet goed was, ik ben 32 weken zwanger en heb voor de tweede keer deze test gehad. Een uur na ontbijt was mijn waarde 9,5 en nog een uur later was deze 5,6. De verloskundige heeft gelijk een afspraak met de gyn gemaakt voor vandaag. Ben er heel erg van geschrokken en ben eigenlijk heel bang voor wat er allemaal gaat gebeuren. Ik ben een grote zenuwpees en heel bang voor bloedprikken.... Heeft er iemand ervaring met suiker en onderzoeken?

Gr. Janneke

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hahaha ja ikke ook ervaring hoor. Bij mij werd het in een eerder stadium al ontdekt. Je hoeft niet direct angst te hebben hoor. Ik verwacht dat ze je nogmaals die GTT laten doen, om tezien of het niet iets eenmaligs is geweest.
    Afhankelijk van de waarden en de ontwikkeling van je kindje kunnen ze besluiten dat je een dieet moet houden voor de laatste weken of ze vinden dat je insuline moet gaan spuiten. Daarnaast zul je dan regelmatig echo's krijgen om te zien hoe het met je kindje gaat en hoe het met je vruchtwater zit.

3. Janjuul

Janjuul Lid

Mar 21, 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan het ook zijn dat zo'n waarde iets eenmaligs is? Was bloednerveus bij die eerste prik, een uur later niet en hij ging dus van 9,5 naar 5,6. Is toch wel erge piek? Pffff afwachten maar..... Zal me proberen niet zoveel zorgen te maken! Bedankt voor je reactie

4. lisa123

lisa123 Fanatiek lid

Jul 16, 2008
    1,410
    0
    0
    Bij mij werden er op 30 weken ook suikers gevonden! Heb een uitgebreide test gekregen, nuchter 3x om het uur bloedprikken en was gelukkig toch niets!

Bij mij kwam het waarschijnlijk door de longrijping die ik gekregen heb in combinatie met weeenremmers!

5. Janjuul

Janjuul Lid

Mar 21, 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sinds vandaag hou ik curve bij en ik zit momenteel op :

nuchter 4,6
    na ontbijt 6,4
    voor lunch 4,7
    na lunch 6,3
    voor avondeten 4

Is dit verontrustend?

Gr Janneke

6. aankomendemama

aankomendemama Actief lid

Aug 2, 2007
    421
    1
    0
    Nee hoor das hartstikke keurig!! Ik heb zelf ervaring met zwangerschapssuiker wat niet onder controle te krijgen was! Mijn waarde nuchter was altijd rond de 6,5 en de rest rond de 12 a 13.. Mij is verteld dat voor zwangere een nuchtere waarde tussen de 4 a 5 keurig is en tussen de 6 a 7 de rest van de dag.
    Ik zou me dus niet al te zorgen maken!!!

Succes ermee!

7. momfertje

momfertje Bekend lid

Jul 8, 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik zwangerschapsdiabetes gehad en dat was perfect onder controle te houden met een dieet. Hierna heb ik een maagverkleining gehad. Afgelopen donderdag heb ik met 25 en een halve week zwangerschap weer een glucosetest gedaan. Nuchter prikte ik 4.5 en twee uur daarna 2.8 :$. Op dat moment wist ik de uitslag nog niet en heb ik het restaurant maar net gehaald. Ik was vanuit het niets ineens zo hongerig, moe, zweterig, trillerig, sloom en gedesorienteerd. Achteraf had ik geen 5 minuten moeten wachten met eten omdat ik dus duidelijk een hypo had en ik echt bijna flauwviel...De gyn begrijpt niets van deze uitslag vooral omdat de nuchtere beginwaarde hoger was dan de waarde twee uur na het drankje. Waarschijnlijk heeft het toch te maken met mijn maagverkleining.:(

8. Janjuul

Janjuul Lid

Mar 21, 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    2,8 is wel heel erg laag ja! Ik had gistermiddag 3,8 en was behoorlijk trillerig.... Geen fijn gevoel!

Ik heb twee uur na avondeten nog geprikt en dat was 5,8 en nu twee uur later 5,7.

Tot en met dinsdag nog prikken (morgen 1 x maandag een paar keer en dinsdag nog 1 x) en dan wachten wat ze ervan vinden!

Bedankt alvast voor de reacties, heel prettig is dat om verhalen van ervaren mensen te horen!

Gr. Janneke

9. momfertje

momfertje Bekend lid

Jul 8, 2011
    779
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Zuid Holland
    Dat klinkt wel goed hoor!! Waarschijnlijk valt het dan allemaal wel mee en als je dan al zwangerschapsdiabetes hebt dan kun je het met een dieet af als ik het zo lees!!

10. biancs

biancs Fanatiek lid

Dec 12, 2011
    1,197
    0
    0
    Sorry dat ik zo binnen val.. maar heb jij een gbp gehad? het schijnt zo te zijn dat mensen met gbp geen glucose test mogen krijgen omdat ze dan een dumping krijgen. Ik weet het fijne er ook niet helemaal van, maar jouw reactie/hypo lijkt erg op een dumping.

11. Janjuul

Janjuul Lid

Mar 21, 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Net gesproken met de diabetes-verpleegkundige en ik baal als een stekker want volgens haar moet ik nu de rest van de zwangerschap bij de gynaecoloog onder controle blijven in plaats van bij mijn eigen verloskundige en dat allemaal door 1 verkeerd cijfertje bij de ontbijttest. De vierdaagse curve was helemaal goed, nu tot aan de bevalling elke week 2 dagen curve doorgeven. Dat snap ik op zich wel, maar dan kan ik toch gewoon terug naar de verloskundige? VInd het niet leuk, is mijn derde kindje en wilde de eerste tijd van weeen gewoon thuis opvangen, nu zit ik weer aan het ziekenhuis vast.....

12. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

Jul 15, 2008
    1,081
    0
    0
    Ergens in NL
    Als je verzekering het vergoed, mag je ook bij de gyn en de verloskundige lopen hoor. Dit ga ik nu ook doen. In het zh kan ik niet al mijn vragen kwijt, vindt het daar zo onpersoonlijk.

Hier bij de 1e x bloedprikken aan t begin vd zwangerschap al een verhoogde bloedsuikerspiegel. Moest een curve doen via het zh en daarna ook helaas gelijk doorgestuurd naar het zh. Dit was 4 wkn geleden. Nu moet ik 4x per dag zelf mijn bloedsuikerspiegel controleren. Afgelopen dinsdag weer op controle geweest en mijn nuchtere waarde was te hoog, nu dus voor de nacht insuline spuiten en dan afwachten wat ze gaan doen.
    Bij mij zeiden ze nuchter moet het onder de 5,4 zijn en overdag mag het tussen de 4 en 7 zijn.
    Jouw waardes zijn volgens mij dus heel erg goed hoor. Kijk anders eens voor de zekerheid naar de koolhydraten in de voeding.

Heel veel succes!

liefs mamakaatje

13. Janjuul

Janjuul Lid

Mar 21, 2012
    34
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wie weet of koorts en ontsteking ervoor zorgt dat je bloedsuikers omhoog gaan?? Ik heb voorhoofdholte-ontsteking, koorts, verkouden en noem maar op, net 2 uur na de avondmaaltijd geprikt en 7,2! Dit heb ik nog niet eerder gehad, vanmiddag na lunch was hij 6,6, voor mij ook al vrij hoog.

Voel me al zo ziek, niet dit er ook nog bij hoor!

Share This Page