Ervaring 4 jaar leeftijdsverschil

Discussion in 'Mama en gezin' started by THEmom, Apr 2, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. THEmom

THEmom Lid

Apr 1, 2017
    57
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Als alles goed gaat zit er straks 4 jaar (en een paar weken :p) tussen mijn dochter en de nieuwe baby.
    Ik maak me zorgen omdat mijn meisje nogal gevoelig is en er dalijk 2 grote veranderingen op de planning staan.

Naar school én een broertje of zusje erbij.
    Ik denk erover om haar pas naar school te laten gaan ná de geboorte van de baby en in het nieuwe jaar omdat het beide November kindjes zijn... Wat denken jullie?

Ook ben ik op zoek naar ervaringen mbt 4 jaar leeftijdsverschil. Hoe is dat, hoe reageerde de oudste etc. etc.

Alvast bedankt!

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Mijn dochter is 4,5 jaar en mijn zoontje nu bijna 7 maand. Ik vind het heerlijk zo. Dochter heeft de zwangerschap actief beleefd, is al 'volwassen' genoeg om haar broertje van bij het begin op schoot te nemen, speelt nu al met hem, geeft hem zijn groente en haalt luiers en kleertjes uit zijn kast boven als ik hem was. Fantastisch dat ze al zo veel kan meehelpen.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Hier 4 jaar en 3 maanden en wij vinden het heerlijk zo. De oudste was al lekker gewend op school toen de jongste kwam. Verder had ik overdag ook goed de tijd voor hem omdat zij toen op school zat. Het enige puzzelen vond ik met zijn slaapjes en de schooltijden, maar ook dat heeft hij prima gedaan. En het is ook maar een relatief korte periode natuurlijk.

De oudste vond het super om mee te helpen met haar broertje.
    Inmiddels zijn ze hier alweer 4 en 8 maar wij vinden het nog steeds een ideaal leeftijdsverschil.

4. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Fijn om te horen! Iedereen hier verklaart ons voor gek met 'zo veel' ertussen.

5. Springday

Springday Fanatiek lid

May 20, 2014
    1,409
    0
    36
    De oudste en jongste schelen bij mij precies 4 jaar. Ondanks dat de middelste de minste leeftijdsverschil heeft met beide broers trekken de oudste en jongste het meest naar elkaar toe. Ze spelen super leuk en lief samen en ik hoef dat eigenlijk nooit in de gaten te houden, er is er nooit eentje boos. Terwijl dat met de middelste erbij of als een van hun met de middelste speelt dan moet ik altijd als politie agent optreden.

Wij hebben de oudste toen wel naar school laten gaan. Hij was eraan toe en we hebben het dagelijkse leven gewoon zo normaal mogelijk laten verlopen voor hem. Ging prima. Hij kon daar ook z'n energie kwijt.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Nou ik verklaar iedereen gek met 1,5-2 jaar ertussen;) Is het meest voorkomende leeftijdsverschil in onze omgeving, maar ook heel veel mensen komen er van terug. Nu is kinderen opvoeden sowieso geen peulenschil, maar zo zwaar als zij heb ik het nooit ervaren. Juist omdat je die baby dingetjes en kwaaltjes niet vlak achter elkaar hebt.
    Veel zeggen ook dat ze het anders gedaan hadden als ze het geweten hadden.

7. disaro

disaro Fanatiek lid

Aug 18, 2014
    2,036
    251
    83
    Hier tussen ieder 5 jaar verschil. Hoewel ik het best lekker vind, hebben mijn kinderen echt niets aan elkaar.
    Het verschil om samen wat te kunnen doen is te groot en dan alle ruzies niet te vergeten, maar dat hebben kinderen met minder leeftijdsverschil ook.

8. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Exact dezelfde ervaring hier!

9. THEmom

THEmom Lid

Apr 1, 2017
    57
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ohhh hier kan ik alleen maar van dromen 😍
    Wat geweldig lijkt me dat zeg!

Ohja, de slaapjes. Helemaaaaal niet aangedacht. Scheelt dat mijn dochter dalijk een continu rooster heeft.

Zou gillend gek worden :p

10. Citygirl

Citygirl Actief lid

Jul 7, 2015
    112
    17
    18
    Fulltime kantoorbaan
    Ik lees even mee, ben in november uitgerekend en dan zit er 6 jaar tussen het dochtertje van mijn vriend en onze baby. Denk dat we een 2e moedertje krijgen 😊

11. veense

veense Niet meer actief

Doen ze bij ons ook met bijna 9 jaar er tussen. Het is ons overkomen maar ik vind het helemaal geweldig! Ze zijn stapel met elkaar, vandaag hebben ze 2 musea verkend, hand in hand, dat is genieten om te zien!
    Ze zijn nu bijna 2 en bijna 11.

12. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    Hier zal er 3,5 jaar tussen zitten.
    Mijn "ideaalplaatje" van te voren was ongeveer 2 jaar er tussen. Door medische redenen kon ik even niet zwanger worden maar toen mijn dochter 2,5 jaar was kregen we weer groen licht. Ik heb er wel even van gehele dat mijn ideaalplaatje niet meer zou kloppen maar nu ben ik er zeer tevreden mee!

Als ik alleen al kijk naar de zwangerschap.
    Ik hoef bijna niet te tillen, ze kan zich goed alleen vermaken, ik kan veel dingen uitleggen, ze begrijpt het heel goed en leeft er echt naar toe :) ze is nu al een hele trotse zus :)

Ik ben heel benieuwd hoe het na de bevalling gaat zijn.

13. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

Aug 15, 2010
    1,884
    396
    83
    Hier dalijk 6 jaar en 8 maanden tussen nr 1 en 2.

Geen bewuste keuze maar o zo welkom.

Ben benieuwd wat zoonlief ervan vind. Die hoort het vandeweek. Al zei hij laatst wil liever een hondje dan een broertje of zusje haha

14. THEmom

THEmom Lid

Apr 1, 2017
    57
    0
    6
    NULL
    NULL
    Super! Ik hoop dat alles goed gaat en ik het snel kan vertellen aan mijn meisje.
    Succes met de laatste loodjes!

15. Dobbertje26

Dobbertje26 Actief lid

Dec 7, 2016
    104
    24
    18
    Female
    Dat idd. Hier ook.
    Mijn zoontje is inmiddels 4 jaar en ben nu 6 weken zwanger van de 2e. wat betekend dat de oudste dus bijna 5 jaar zal zijn. Ik vindt het heerlijk. Hij is al erg zelfstandig, zindelijk. Kan zich goed vermaken en hoef hem niet meer steeds te tillen.

Een vriendin van mij heeft in 4 jaar tijd 3 kids gekregen, ik moet er niet aan denken. Zijn lieverds hoor, maar dan heb je net je 3e erbij is de oudste nog niet eens naar school. Je hebt twee in de luiers en nog niet zelfstandig.

Mijn man en ik hebben altijd gezegd twee kids en niet te dicht op elkaar. Nou begon het mij vorig jaar zomer al wat te kriebelen en na een goed gesprek ein vorig jaar in December mijn spiraal eruit laten halen. Het voelde ook goed. ik was er tot de zomer ook nog niet aan toe.

En nu hebben we alle tijd voor nummer twee wanneer de oudste op school zit en 's avonds op bed ligt.

Al snap ik wel de "keus" ( natuurlijk niet voor iedereen weggelegd) om meerdere kids dicht achter elkaar te hebben. Je bent dan met een paar jaar uit de luiers en hebt ze allemaal tegelijk zelfstandig en grotere kans dat ze meer aan elkaar hebben/met elkaar doen.

Wij zitten nu twee keer in de luiers, maar gevoelsmatig wel meer ruimte om van beide kids volledig te genieten.

16. Liva

Liva Fanatiek lid

Dec 5, 2016
    2,018
    3,042
    113
    Ik heb er twee dicht op elkaar en als mijn zwangerschap nu goed gaat zal er tussen deze en de jongste 4 jaar zitten.

Twee kinderen dicht op elkaar raad ik niet aan, pfft wat vermoeiend. Dit verschil lijkt me ideaal. Ik vind dat jonge kinderen ook wel wat tijd alleen verdienen.

17. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Nou dit dus.
    Wij hebben er bewust minimaal 3 jaar tussen laten zitten.

18. MvM1984

MvM1984 Bekend lid

Jan 27, 2011
    810
    1
    18
    Onze jongste is nu net een maandje oud en onze oudste is 5,5... niet zo gepland, maar er nu zo blij mee. Hij is ontzettend trots, lief en behulpzaam en totaal niet jaloers. Ook tijdens de zwangerschap, hij begreep alles, hoefde niet te tillen en i had tijdens schooltijden nog wat tijd om te rusten. Dit ook nu, we kunnen weer volledig van de baby genieten... ik zou het niet meer anders willen!

19. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Ik ben 4 jaar en een paar maanden ouder dan mijn zusje.
    Toen ik 4 jaar werd mocht ik gewoon naar school, ik denk dat ik het ook écht niet leuk had gevonden wanneer ik 'door mijn zusje' pas later naar school zou mogen. De meeste kinderen zien echt heel erg uit naar dit moment.
    Toen wij klein waren hadden we niet heel veel aan elkaar. Ik heb wel eens terug gehoord dat mijn zusje erg laat ging praten en lopen en dat dat waarschijnlijk met mij te maken had. Ze hoefde maar half ergens naar te wijzen of ik deed het al voor haar. Dat zou ik dus wel in de gaten houden (is later wel goed gekomen hoor 😉).
    Toen zij puber werd hebben we een tijdje niet super goed contact gehad, ik studeerde toen en ging op kamers.
    Nu een heel aantal jaar later en beiden met kinderen gaat t erg goed..

20. Eke84

Eke84 Actief lid

Apr 17, 2015
    255
    25
    28
    Hier 3,5 jaar verschil tussen mijn twee zonen. En de jongste is nu 8 maanden. Hun interactie is fantastisch!
    De oudste is zo trots op zijn broer. Babbelt er gek tegen zoals wij dat doen, en heel lief en trots aan iedereen zeggen dat het zíjn broer is.

Hij ging wel al naar de peuterklas (België) toen broer er gekomen is, maar ik zou je oudste wel er naartoe doen. Dan kan zij wennen plus nieuwe vrienden maken en heb jij 1-op-1 tijd met de baby.

Share This Page