Ervaring 4 jaar leeftijdsverschil

Discussion in 'Mama en gezin' started by THEmom, Apr 2, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. THEmom

THEmom Lid

Apr 1, 2017
    57
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ja, das waar... Ik vind het alleen erg sneu dat ik haar de eerste periode waarschijnlijk niet zelf kan brengen en ik wil niet dat ze het gevoel krijg dat ik haar weg doe overdag... Maar aan de andere kant ontneem ik haar wel de sinterklaas/kerst periode op school mocht ik besluiten haar 2 maandjes later te laten gaan.

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Hoe lang zal ze al naar school kunnen voor ze grote zus wordt?

3. tuc

tuc Niet meer actief

Maar hoelang zal die eerste periode zijn? De eerste week toen zoon geboren was heeft mijn man haar weggebracht, die was toen thuis en de tweede week deed ik het weer zelf.

4. littleladybug

littleladybug Niet meer actief

Ze is tegen die tijd nog niet leerplichtig. Ik zou haar lekker naar school laten gaan. Als je merkt dat ze het gevoel krijgt "er niet bij te horen", kun je er ook voor kiezen haar af en toe een dagje thuis te houden.

5. THEmom

THEmom Lid

Apr 1, 2017
    57
    0
    6
    NULL
    NULL
    Zij is van 2 november en ik ben 27 november uitgerekend.

Ja, dat is ook een optie en heb gelukkig wel familie in de omgeving die haar ook zouden kunnen brengen. Maar ik zou het zo graag zelf doen :)

Ja, das ook een optie idd! Niet eens aan gedacht ;)

6. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Dus ze kan ervoor al gaan? Dat lijkt me juist handig. Dan kan je extra benadrukken dat ze grote zus gaat worden en daarom nu naar de grote school mag. En als de kleine er is, kan ze een traktatie meenemen. Toen was mijn dochter gewéldig trots, want ze mocht er alles over vertellen in de kring.

7. Peppabig

Peppabig Bekend lid

Jun 29, 2016
    528
    283
    63
    Hier ook 4 jaar verschil door omstandigheden.
    Wij hebben de oudste later naar school gedaan en dat was achteraf ook echt de beste beslissing.
    Maar dat zal heel erg per kind verschillen en of je kind al kdv/psz gewend is of niet.

Hier een hele trotse en lieve grote zus die stapelgek op haar kleine zusje is. :)

8. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there
    Je dochter mag voor die tijd wennen op school. Ik zou even zien hoe dat gaat. Als ze het naar haar zin heeft, zou ik haar niet twee maanden later laten gaan. Misschien kun je haar eerst halve dagen laten gaan. Ze heeft dan voldoende tijd om even bij te tanken.

9. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Zal wel verschillen inderdaad. Al vind ik na de geboorte net meer 'en nu blijft de baby gezellig bij mama thuis en moet jij weg naar school'.

10. THEmom

THEmom Lid

Apr 1, 2017
    57
    0
    6
    NULL
    NULL
    Oh wat een goed idee! Denk dat ze die belangstelling heel fijn zal vinden zo die eerste weken als het nieuwe meisje in de klas!

Mag ik vragen waarom jullie hebben besloten de oudste wat later naar school te laten gaan?

Ik denk dat ik dit idd ga doen.
    Kan dat, halve dagen bij een continu rooster?
    Dankjewel voor je advies!

11. Eke84

Eke84 Actief lid

Apr 17, 2015
    255
    25
    28

Ik denk dat je zo niet moet redeneren. Op school kan ze zich volledig uitleven met haar vriendjes. Ze zal dat echt niet zien als: haar weg doen overdag.

Ze heeft wel een leeftijd dat ze goed kan begrijpen dat school de volgende stap is voor haar leeftijd. Dat alle kindjes van haar leeftijd naar school gaan, ongeacht of er een baby bij is of niet.
    Duidelijk uitleggen en benadrukken hoe leuk het daar wel niet is, kan helpen.

Hier hebben wij eigenlijk direct na de peuterklas (zelfs bij begin zomervakantie) ook uitgelegd dat hij volgend jaar naar de eerste kleuterklas ging, dat het op dezelfde school was maar met een andere juf en in een ander lokaal. Wel met dezelfde vriendjes. En na 2 weken begreep hij dat perfect.
    Hij is dan met een hele grote lach naar zijn eerste schooldag vertrokken. (tweede jaartje school dus)

12. THEmom

THEmom Lid

Apr 1, 2017
    57
    0
    6
    NULL
    NULL
    Je hebt gelijk. Zijn ook meer mijn "angsten". Of de welbekende beren op de weg :p

13. MamaSamm

MamaSamm Bekend lid

Oct 23, 2011
    942
    24
    18
    Bloggen op weerzownmamablogger.wordpress.com
    Drenthe
    Ik heb dus 2 kinderen met een leeftijdverschil van 4+ jaar en een verschil van 18 mnd. Beide hebben zo hun charmes. Ik zou het niet anders willen hebben. Wel zie je dat de oudste meer geniet van zijn jongere zusjes. Terwijl de dames met hun 18 mnd meer gedonder hebben, maar daartegen kunnen ze ook heerlijk samen spelen.

14. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there
    Ik denk dat ik dit idd ga doen.
    Kan dat, halve dagen bij een continu rooster?
    Dankjewel voor je advies![/QUOTE]

Ja, dat kan. Je dochter is nog niet leerplichtig, pas vanaf 5 jaar. Dan haal je haar voor het broodje eten op. Heb ik ook gedaan. Maar waarschijnlijk wil ze binnen no time broodje mee-eten op school. :D;)
    Heb je al een gesprek gehad met de school waar ze naar toe gaat? Ik zou dit even in overleg met school doen.

15. THEmom

THEmom Lid

Apr 1, 2017
    57
    0
    6
    NULL
    NULL

Haha ja dat denk ik ook wel idd :p
    Ja, gesprek gehad en een rondleiding. Inmiddels ook ingeschreven. Als ik 12 weken ben ga ik het even bespreken.
    Bedankt voor het meedenken!

16. Harperhazel

Harperhazel Niet meer actief

Hier 4 jaar er tussen en vind het heerlijk!!

17. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

Jan 29, 2014
    2,251
    670
    113
    Ach hier meer dan 8 jaar verschil en ik vind het heerlijk.....mijn zoon is stapel op zijn zusje! Echt het beste wat hem is overkomen, ik vind het leeftijdsverschil ideaal.

18. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Er zit 4 jaar tussen mijn 2e en 3e. Prima!
    Oudste dochter ging net naar school toen baby geboren werd en heeft dat eigenlijk allemaal prima gedaan, hup, gewoon 5 dagen in de week. School was tenslotte ook erg leuk/uitdagend ;). Ze was vanaf begin dol op zusje. Mijn man heeft de eerste 2 weken gewerkt onder schooltijd en dus de kids gehaald/gebracht, cq ervoor gezorgd dat ze naar school konden. Daarna was ik prima in staat om het zelf te doen.

Ik merk ook dat het leeftijdsverschil groot genoeg is om geen echte competitie/jaloezie te hebben. Mijn oudste dochter begrijpt goed dat haar zusje nog 'jong' is en dus bepaalde dingen niet kan of begrijpt, etc. Ze let ook altijd een beetje op haar kleine zusje en ik moet opletten dat ze niet teveel gaat moederen, ha ha!

Ikzelf vond het erg prettig om zoveel uur per week 'alleen' met baby te zijn en me niet dag in, dag uit ieder uur tussen de verschillende kinderen te moeten verdelen ;) (combinatie peuter en baby, zoals bij 1e en 2e vond ik echt vreselijk pittig! Slechts 1 baby en schoolgaande kinderen was een verademing)

19. Lena1982

Lena1982 Niet meer actief

4 jaar er tussen lijkt mij ideeal en ik moet er ook niet aan denken om 2 kleintjes te hebben. Al schijnt dat wel 'te moeten' want ik word wel beetje moedeloos van al die vragen en opmerkingen over wanneer de 2e nou eens komt..
    Onze dochter is nu 2,5 en van de week hebben we de overige pilstrippen weg gegooid.
    Plus ik vind dit ook een geweldige leuke maar ook zware leeftijd.. de peuterpuberteit. Geen aanval naar anderen toe hoor maar ik heb mijn handen vol aan haar, zou niet kunnen bedenken dat ik dan nog een kindje zou hebben.

Kortom: 4 jaar ertussen lijkt mij ideaal!

20. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Hier zitten ze dicht op elkaar. 1,5 en 2,5 jaar ertussen. Moet er juist weer niet aan denken aan 4 jaar leeftijdsverschil. Zijn ze net een leeftijd waarop alles makkelijker gaat en kan je weer 'overnieuw' beginnen.

Daarbij slapen ze nog veel als ze klein zijn en heb je genoeg tijd voor jezelf.

Share This Page