Er zijn vast moeders die mij kunnen adviseren..

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sneeuwvlokjes, 26 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    De situatie; mijn zoon (2 jaar) heeft altijd een prima stoelgang (lees: mooie, zachte poep). Hij eet en drinkt uitstekend; vezelrijk, groente en fruit, en minstens een liter vocht per dag. En ineens vd 1 op de andere dag zit er iets dwars. Letterlijk. Sinds zaterdag lukt het hem niet om te poepen. Vanochtend zat ie te persen en persen en het lukte gewoon niet. Hij begon ervan te huilen. Toen ik naar zn billetjes keek schok ik me een hoedje. Zijn anus was al opgerekt door een soort bal harde poep. Ik heb er wat uit weten te lepelen maar er zit duidelijk nog wat.
    Hij is verder superlief. Speelt lekker. Eet en drinkt nog steeds goed.
    Maar die poep-bal.... ik weet niet wat te doen.
    Wat raden jullie aan?

Ik heb de boel al flink ingesmeerd met vaseline en hij is ook al in bad geweest. Hij ligt nu lekker te slapen.

2. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Oei zou ik ook van schrikken! Misschien vandaag even afwachten, zolang hij vrolijk is. Anders morgen ha even bellen.

3. Madam1983

Madam1983 Actief lid

24 aug 2014
    209
    10
    18
    Wat naar zeg. Arm kind. Heb hier zelf geen ervaring mee, maar misschien wat Roosvisee Laxo geven?

4. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Wat ook wil helpen is om even een flink stuk te gaan wandelen. Stimuleert de darmen ook.

5. Soulfood

Soulfood Niet meer actief

Ik zou eerst even roosvicee laxo proberen of wat sinaasappelsap of olijfolie door zijn eten.

Anders kun je microlax halen bij de drogist of apotheek. Dat is een "klysma" (tubetje spuit je leeg en binnen 20 min komtalles eruit) wij hebben dit in het eerste jaar veel moeten gebruiken omdat ons zoontje obstipatie had. Dan is de opstopping tenminste weg. Daarna wel aankijken of het niet iets standaards is geworden dat hij niet of lastig poept..

6. Sneeuwvlokjes

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Bedankt voor jullie adviezen. Mijn man is microlax gaan halen.
    Laxo en andere laxerende middeltjes zullen die harde bal niet oplossen. Die bal moet eerst weg. Hopelijk gaat de microlax werken.

7. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.442
    372
    83
    in een huis
    Niet schrikken als je micro lax geeft. Onze dochter ook 3 maand gehad. Echt net pers weeën. Best zielig. Maar goed, het hielp wel gelukkig!

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    En daarna goed in de gaten houden: Mijn oudste heeft peuterobstipatie gehad. Typisch kringetje volgens de huisarts: een kloofje, poepen doet pijn, daardoor ophouden, daardoor poep harder, daardoor nieuwe kloofjes en meer pijn, daardoor ophouden etc..

We hebben toen langdurig een laxeermiddel moeten geven om hem uit dat cirkeltje te krijgen.. Na een paar maanden zijn we af gaan bouwen en pas daarna ging het weer normaal.. Daarvoor soms wat korte hulp-acties, maar hij zat nog vast in zijn kringetje.. Als je daar snel bij bent, scheelt dat misschien nog wat gedoe de komende maanden ;)

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.944
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb ooit zelf microlax gebruikt na de bevalling. N.a.v. de besluiter, dacht man dat hij nog wel even zijn tanden kon poetsen. Nou... ik heb hem echt met zijn tandenborstel nog in zijn mond de badkamer uit geschopt. Man, wat kwam dat snel ineens. :$ Houd daar dus ook rekening mee, dat da ook kan!

Mijn broer had dit vroeger schijnbaar vaak, mijn ouders losten dit destijds op door met vaseline of zeep de anus in te smeren om het wat makkelijker te laten komen. Maar als dat inderdaad niet helpt, is microlax het proberen waard. Zeker omdat je deze dagen waarschijnlijk niet te snel naar een hap ofzo wilt gaan. Lees wel goed de bijsluiter of dit voor die leeftijd al mag! Wat ik me ervan herinner, is voor kinderen een halve tube genoeg. Maar ik weet niet vanaf welke leeftijd het mag. Lees dat wel zorgvuldig voor je gaat thuisdokteren.

Verder wil ik je wel aanraden om, als dit vaker gaat voorkomen, wel echt even met de huisarts te overleggen voordat je vaker laxerende middelen gaat gebruiken. Dit kan namelijk ook averechts werken, zeker als je niet weet wat de oorzaak is van de verstopping zou ik niet te vaak maar dit soort middelen grijpen.

10. Sneeuwvlokjes

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Half uur geleden microlax gegeven. Dat ging prima. Maar tot op heden gebeurt er niets...
    Terwijl de bijsluiter zegt dat er binnen 20 min iets gaat gebeuren.

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier duurde het soms ook wel wat langer bij de jongste. Ze heeft een paar keer een klysma nodig gehad, werkte heel goed.

Zij was trouwens een maand of 6 toen ze het via de huisarts kreeg, de oudste kreeg het al met vijf weekjes.

12. Sneeuwvlokjes

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ok ik wacht het ff af. Hij begint wel een beetje te draaikonten nu..

13. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Lijkt wel op het verhaal van mijn dochtertje. Ook net 2, altijd een goede stoelgang gehad en sinds 3 weken kan ze met periodes niet goed poepen. Al 2x een microlax gebruikt in 3 weken tijd omdat ze dan 4 a 5 dagen geen ontlasting had gehad. Vorige week zondag had ze een microlax gehad. Heel sneu idd. Maar ze had daarna de hele week 1 of 2 poepluiers per dag. Sinds afgelopen zaterdag heeft ze nog niet gepoept. We gebruiken 1 a 2 zakjes Forlax per dag. Ze eet genoeg vezels en drinkt redelijk. Ze eet kiwi's. Maar helaas nog niet gepoept tot nu toe. We hebben al een aantal keren de huisarts erover gesproken. Morgenvroeg ga ik een afspraak maken omdat ik vind dat dit zo niet langer door kan gaan en ik zeker wil weten dat er niks ernstigs aan de hand is. Gelukkig heeft ze er "nog" totaal geen last van. Ik heb het idee dat ze het vaak te druk heeft met haar bezigheden en dat als het moeilijk gaat of misschien wel pijn doet ze vaak ophoudt en niet meer probeert. Ik zou als ik jou was ook even contact opnemen met je huisarts. Idd niet zomaar laxerende middelen etc gaan gebruiken.

Beide klysma's werkte bij onze dochter vrijwel meteen. De laatste keer hebben wij haar meteen nadat het spul erin zat in een lekker warm badje gezet. Werkte goed en hadden het idee dat het minder pijnlijk was.

14. Zara123

Zara123 Bekend lid

25 sep 2015
    654
    26
    28
    Wat sneu voor hem, hopelijk snel verbetering.
    Mijn dochter heeft het ook gehad, bleek dat ze niet kon poepen van rijstwafels. Ik weet niet of jouw zoontje dit eet maar dat bleek hier de boosdoener.

15. Sneeuwvlokjes

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Zo! Het is eruit hoor! Een kleine 3 kwartier na het inbrengen vd microlax begon ie te draaikonten en een beetje heen en weer te hupsen. En hij kreeg een hoofd als een tomaat en ja hoor en kwamen enkele grote KEIHARDE ballen uit. Gelukkig leek het niet echt pijn te doen. Hij leek zichtbaar opgelucht. En wij ook...

Ik las dat chocolade enorm voor obstipatie kan zorgen. En wie weet dat een overdosis aan kerstkransjes bij oma, en een chocolaatje uit de adventskalender etc etc de boosdoener zijn geweest.

Ik ga het goed in de gaten houden.
    Superbedankt voor jullie tips en ervaringen.

16. Fleurdesoleil

4 sep 2016
    78
    0
    6
    NULL
    NULL
    Fijn dat het opgelost is! Ik krijg gewoon zelf een opgelucht gevoel door je laatste post. :)

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Aah fijn dat het gelukt is!!

18. Sneeuwvlokjes

12 mrt 2014
    2.131
    1.210