Van borstvoeding naar fles: Kapotte billen

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door merah, 15 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik wil de borstvoeding gaan afbouwen en onze dochter krijgt nu, sinds een dag of 3, 1 flesvoeding ipv borstvoeding.
    Sindsdien heeft ze wel 6 poepluiers op een dag (echt dun, soms heel weinig, maar wel poep) en zijn haar billen helemaal kapot.

Komt dit vaker voor bij overgang naar flesvoeding?
    Het kunnen natuurlijk ook tandjes zijn, maar de timing is wel heel toevallig.
    Tips (afgezien van de bepathen ed)?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kan van alles zijn. Virus, spruw, allergische reactie op kunstvoeding.

In alle gevallen lijkt mij de beste aanpak om weer even een paar dagen terug te gaan naar gewoon alleen borst, kijken of het beter gaat, en daarna weer heel voorzichtig kunstvoeding te introduceren.
    Hou er rekening mee dat je nu het seizoen van de nare virussen in gaat, waarbij je kind veel baat heeft bij de antistoffen in jouw moedermelk!

3. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Onze dochter had het omgekeerd.
    na 4.5 maand bv overgegaan op fv. Heel veel kramp maar dagen geen poep. Ik denk dat het gewoon wennen is. Wij hebben de kv gemengd. 70 cc bv + 30 cc kv. Net zo lang tot het wel goed ging.
    Zo kwam ik netjes uit met mn voeding, en had Fem geen honger, goede ontlasting en geen kramp!

(En.. de bv was netjes afgebouwd bij mij. Nooit pijn of stuwing gehad met afbouwen)

Ow, kleine toevoeging.
    droog houden!
    Vaker luiers verschonen en misschien maïzena in de luier?

4. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

ik geloof meteen dat bv het beste is, maar we weten ts haar redenen niet om over te stappen van bv naar fv en zoals jij het brengt moet ts zich haast schuldig voelen omdat er in bv anti-stoffen zit en zodra ze fv geeft "ontneemt" ze dit haar zoontje. Jouw antwooren zijn erg pro-bv en dat is je goed recht maar je kan misschien ook antwoord geven wat ts meer geruststeld.

TS: in jouw geval zou ik controle doen op spruw. Wat voor fv gebruik je? En wat voor fles? Heb je de fles uitgekookt voordat je begon? Daar hoef je met bv natuurlijk niet op te letten:D (een schone tepel natuurlijk dan)

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dank je kwebbel. Ik ben ook erg pro-borstvoeding, maar mijn lijf trekt het niet meer. Ik zit al jaren tegen ondergewicht aan. Bij mijn oudste heb ik het redelijk goed vol kunnen houden, maar bij de jongste heb ik soms gewoon niet genoeg. En ik kan je zeggen, dat is echt een vreselijk gevoel als je je kind niet genoeg te eten kunt geven! Hierdoor kwam ze ook weer twee keer snachts, terwijl ze eigenlijk al vanaf 7 weken doorslaapt. Hierdoor raakte ik nog meer verzwakt, had nog minder voeding etc. Het is een soort neerwaardse spiraal waar je inkomt. Dus al zou ik (tijdelijk) terug willen naar borstvoeding, dat kan dus niet meer. Ik heb gewoon niet genoeg, helaas.
    Het lijkt me dus echt beter te stoppen met borstvoeding. Of eigenlijk hoop ik te kunnen minderen en half-half te kunnen geven. Maar helaas lees ik geregeld verhalen dat starten met afbouwen toch vaak het einde betekent.

Spruw zou kunnen. Ik ben erg gevoelig voor candida. Beiden hebben we dit ook gehad, maar ik heb zelf nu niet het idee dat het speelt. Ook bij eerdere infecties heeft onze dochter ook nooit kapotte billen gehad. Dat die kapotte billen precies zijn gekomen met de overgang naar deels flesvoeding vind ik wel heel toevallig...

Ik geef Nutrilon, met een fles van Avent. De fles is ze mee bekend (niet dagelijks uitgekookt, maar wel met regelmaat), van de geklolfde melk die ze ook wel krijgt/kreeg.

Haar billen zijn vandaag over het geheel genomen minder rood, wat betreft oppervlak. De delen die rood zijn, zijn echter wel nog meer kapot dan een paar dagen tevoor. Ik probeer zo alert mogelijk te zijn, en bij vermoeden van ook maar een beetje poep, gelijk te verschonen. Heb al contact gehad met een lactatikundige, maar die had nog nooit van het probleem gehoord en kon me ook niet adviseren...

6. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Misscgien kan je de billen ff aan de ha laten zien? Hormonencreme moet je voorzichtig mee zijn.

Veel sterkte ook voor jezelf!!

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mij is ooit eens verteld dat de kans groot is dat er een schimmel oid is als je 3 dagen goed smeert, schoonhoud etc en het niet minder wordt.
    Hoewel dunne poep vaak ook invloed heeft ;)

Mijn oudste heeft het 1x gehad en met speciale zalf was het zo weg.

Dus even contacten met je ha lijkt mij verstandig.

En over wel of niet bv. Het is jouw lijf en jouw kindje. Je hoeft je dus niet te verantwoorden waarom je stopt (zeker niet op een forum met onbekenden). Je hebt het al 6 maanden gegeven en dat vind ik al heel knap!

8. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    vervang je mss minder de luiers. Dat je bij bv elke voeding deed (mss wel 10x op een dag) en nu met kv veel minder.
    Klinkt mij als luieruitslag of buikgriepje in de oren. Niet direct als een allergie.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Probeer ook even de billendoekjes te laten staan. Als ik een gewoon washandje met water gebruikte zag ik dat de roodheid minder werd..
    Maar goed, dat werkte hier..

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dank voor alle tips!
    De laatste update is dat het met de billen iets beter lijkt te gaan. Wel nog steeds veel poep en helaas ook nog steeds twee keer per nacht wakker...

Deel Deze Pagina