Show je familiewieg (met historie natuurlijk)

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Cygnet2, 2 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Veel mensen hebben een familiewieg..zo ook onze familie. Hier zien jullie de familiewieg van moederskant. De wieg is nu 71 jaar oud en is al door 3 generaties gebruikt. De wieg wordt overgedragen aan de oudste dochter wanneer zij zwanger is, en dat was mijn zus (mijn moeder is nummer 2 maar haar zus wilde de wieg niet en mijn nicht heeft geen kinderen). Wij hebben dus allebei in de wieg gelegen en mijn neefje en mijn kinderen weer. Hopelijk zal de wieg nu voor onze derde weer gebruikt gaan worden. Oja, het is een grote wieg die tot ongeveer 6 maanden gebruikt kan worden en bestaat uit een rietenmand met een los houten onderstel.

De bekleding is door de generaties heen al veranderd van wit, broderie, geel, oranje geblokt, roze geblokt, beige en wit/blauw gestreept. Wij hebben broderie met beertjes en een gekleurd biesje op de kap (oranje bij zoon, roze bij dochter en voor nummer 3 moet ik het nog bedenken)

Hoe ziet jullie familiewieg er uit?

2. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    onze familie wieg is door omstandigheden door een tante geleend..en nooit terug gegeven en toen kwam ze ineens met het verhaal dat hun huis leeg was gehaald voor inboedel verkoop en dat hij bij de kringloop stond :( Maar toen we gingen kijken was die al weg......hebben toen een nieuwe moeten kopen..baalde!!

Mooie wieg hoor, en leuk al die veranderingen he :)

3. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Wij hebben hem helaas niet meer, volgens mij heeft mijn tante hem weggedaan. Vind dat wel erg jammer.

Ik krijg die van mijn stiefmoeder, daar hebben weer mensen van haar familie in gelegen, mijn broertje en straks mijn kindje. Dus wie weet dat die nog ooit betekenis krijgt voor mij. Hij staat nog daar dus heb nu geen foto.

4. Leona

Leona Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.195
    0
    0
    Wij hebben hem helaas ook niet meer.. de externe harde schijf is gecrashed dus ik kan ook geen foto laten zien

Mijn schoonmoeder heeft hem verkocht 2 jaar geleden

De wieg was gekocht voor mijn man die er ingelegen heeft, daarna hebben vrijwel alle neefjes en nichtjes erin gelegen. Na het laatste nichtje is de bekleding weggegooid.
    Toen wij de wieg kregen vroeg ik mijn moeder en oma bekleding te maken voor die wieg en bleek mijn moeder de bekleding van mijn wieg nog te hebben. Die pastte precies op de wieg van mijn man. Dus dat was snel geregeld!
    Onze kindjes hebben er ook in gelegen, en na onze jongste hebben we hem terug gebracht naar mijn schoonmoeder, de bekleding van mijn wieg heb ik bij de oudste in de eerste-dingen-doos gestopt.
    Mijn schoonmoeder zou de wieg bewaren voor de volgende generatie.

Nu ben ik zwanger van de derde, dus ik vroeg waar de wieg was. En uiteindelijk bleek dat ze die verkocht heeft.
    Ik baal als een stekker!!!!

Maar om nu nog een wieg te gaan kopen? Dat zie ik niet zitten eigenlijk

5. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    In deze wieg heeft mijn man nog gelegen, zie foto (en nog vele van zijn neefjes en nichtjes allerlei verschillende kleuren en stijlen bekleding)
    Inmiddels is hij helemaal opgeknapt, geverft en opnieuw bekleed en binnenkort komt onze zoon er in :D

Bijgevoegde bestanden:

6. lilian79

lilian79 Bekend lid

28 feb 2013
    807
    0
    0
    alkmaar eo
    serieus MaMa wat is de wieg prachtig bekleed nu! erg mooi!!!!

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat ontzettend jammer dat er wiegen weg zijn.... echt balen

@Mama mooi en nu weer helemaal modern

8. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    Deze wieg hebben mijn ouders gekocht in oost-duitsland toen ze daar waren voor de bruiloft van mijn oom en tante.
    Mijn broertje heeft er in gelegen en voor Amber hebben mijn moeder en oma samen de stof uitgezocht en bekleed.
    Nu voor de tweede komt hij weer van zolder.

Bijgevoegde bestanden:

9. Amethist

Amethist Niet meer actief

@ Cygnet: Wauw! Echt een hele mooie wieg zeg.

Mijn kinderen hebben allebei in de wieg gelegen die mijn ouders destijds hebben gekocht toen ik in aantocht was. Ik heb nu even geen foto, maar vanavond zal ik even kijken of ik een foto kan vinden.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Amethist.. ben nog steeds benieuwd naar jouw wieg! FOTO!

Er zijn vast wel meer mensen met een familiewieg! Ik ben reuze benieuwd!

11. KayaLola

KayaLola Bekend lid

25 apr 2012
    578
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb dan geen familiewieg maar wel een ledikantje waar mijn vriend en zijn broertje in hebben gelegen.. zodra ik er het beddengoed enzo in heb liggen maak ik een foto voor jullie

12. Joanniej

Joanniej Lid

16 jul 2012
    55
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hierbij onze wieg! We hebben ook nog bekleding die aan de zijkant kan, maar ik vind het leuker en veiliger zonder! Aangezien de kleine het naar beneden zou kunnen trekken (en dan is mijn nieuwe spuitlaag ook niet voor niets geweest ;))

Mijn oma heeft hem als eerste gekocht (ongeveer 50 jaar geleden) en toen zaten er nog 4 houten pootjes onder. Vervolgens hebben mijn tante, moeder, oom en nog een oom erin gelegen.

Toen heeft mijn moeder hem overgenomen en er door haar zwager een nieuwe poot eronder laten zetten en van haar trouwjurk de bekleding gemaakt.
    Vervolgens hebben mijn zus en ik erin gelegen. En daarna nam mijn tante hem over omdat haar man degene was die de poot eronder had gezet en ze hem toen wel erg mooi vond. Toen heeft mijn nichtje er nog in gelegen en dat is ondertussen al weer 20 jaar geleden.

Nu komt ons mannetje erin over een paar maandjes :D

Echt mooi alle wiegjes! Ook omdat het van de familie afkomt, geeft het toch opeens veel meer betekenis.

Bijgevoegde bestanden:

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier ook een familiewieg!

Mijn opa en oma kochten hem tijdens de zwangerschap van mijn moeder. Aangezien er daarna geen kinderen meer volgden is hij zo naar mijn moeder gegaan, bekleed met haar trouwjurk en vervolgens hebben ik en mijn 2 zusjes erin gelegen. Ook een achterneefje van me heeft er daarna in gelegen en nu ook onze drie dames. Vind het zelf erg bijzonder :) Nog meer omdat er aan de kant van mijn man een precies dezelfde wieg rondgaat, maar dan dus met andere bekleding en het hemeltje aan de kopse kant ipv in het midden.

Hierbij fotootje van de oudste in de wieg.

Bijgevoegde bestanden:

14. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier ook de jongste en middelste in de wieg :)

Bijgevoegde bestanden:

15. Mir81

Mir81 Bekend lid

25 sep 2012
    989
    0
    0
    Noordoostpolder
    Hier ook een familiewiegje, maar staat nog niet in elkaar... Is gemaakt door mijn man zijn opa die timmerman/aannemer was. Is gebruikt voor mijn man zijn moeder en haar broer en zussen. Mijn man en z'n neefjes en nichtjes hebben er ook in gelegen. En inmiddels ook alweer de nodige kinderen daarvan. Wij hebben de bekleding gekregen van mijn schoonmoeder die zij toen voor mijn man gemaakt heeft, erg leuk! Ook de lakens en deken hebben we nog van toen. Als hij in elkaar staat zal ik een foto plaatsen!

16. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Onze familiewieg, een grote gevlochten rieten mand met los onderstel en broderie bekleding...

Mijn moeder en ik hebben erin gelegen, net als mijn ooms en veel van mijn neefjes en nichtjes...
    Onderin de bak staan met potlood de namen en jaartallen geschreven, heel bijzonder!
    Onze zoon was het eerste achterkleinkind die in de wieg kwam te liggen.

Hier was hij 2 dagen oud en mijn oma (die ook de bekleding heeft gemaakt die al 50 jaar meegaat) hangt over hem heen.

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Geweldig om de verhalen te lezen en de foto's te zien. Wie heeft er nog één?

18. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Dit was de wieg voor onze zoon. Hij is van mijn oom en tante geweest en mijn neef, nicht en achterneefjes hebben erin gelegen. Ik heb hem opnieuw geverfd en bekleed. Was er super blij mee!

Bijgevoegde bestanden:

19. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Dit is het wiegje waar mijn broers en ik in hebben gelegen (op de foto lig ik erin en staat mijn grote broer trots te kijken hihi), mijn moeder heeft hem opgeknapt: zilver gespoten, opnieuw bekleed, enz.. Nu issie helemaal modern voor ons kleintje straks :)

20. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    Hier ook een familiewieg, weet niet precies hoe oud hij is, maar het is meer dan 100jaar. Mijn opa heeft er in gelegen (die zou nu 98 ofzo zijn), mijn ooms en mn moeder, wij thuis allemaal, paar neefjes/nichtjes. Het leuke is, mijn schoonouders hadden de wieg van mijn ouders geleend, de geur is blijven hangen en de baby van toen is nu mijn man:D Het is nu dus echt een familiewieg bij ons, papa, mama, D en L, alle 4 in dezelfde wieg gelegen :)

Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina