Opleiding verzorgende ig opzoek naar ervaringen

Discussion in 'De lounge' started by annet1985, May 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

Oct 14, 2011
    4,136
    0
    36
    friesland
    Hallo dames. Ik wil in september de opleiding verzorging gaan doen 1 dag in de week naar school en 610 uur per jaar stage lopen. Ik wil uiteindelijk graag in de kraaamzorg werken vandaar dat ik deze richting kies.want een versnelde opleiding puur kraaamzorg is heel lastig een stage plek in te vinden. Mijn vraag is het een lastige opleiding? Is het goed te combineren met een gezin? Leuke opleiding?

2. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

Oct 26, 2011
    1,541
    0
    36
    Female
    Ergens in het midden
    Hoi Ik heb deze opleiding 7 maanden gevolgd. 1 dag in de week school en 24 uur werken per week. Ik ben toen begonnen in de thuiszorg moet zeggen dat het met een kleintje echt zwaar is ik had ook veel gebroken diensten zoals bv. ochtend tot 13 uur en dan de avond van 6 tot 10. Maar het werk en de opleiding is super leuk! Met een goede oppas gaat het zeker lukken! Ik ben ermee gestopt omdat ik de tweede verwachtte en ik dat niet zag zitten. Ik wil nu na de bevalling de thuisstudie gaan doen

3. Meijtje

Meijtje VIP lid

Nov 24, 2011
    5,086
    187
    63
    Grrr heel verhaal is weg :(

4. Meijtje

Meijtje VIP lid

Nov 24, 2011
    5,086
    187
    63
    Opleiding, de wisseldiensten zijn vermoeiend, zeker met kleintjes.
    De stof en opdrachten niet moeilijk, maar wel heel veel.
    Goed bijhouden is dan ook wel noodzaak.
    Je moet geluk hebben met begeleiding. Vaak sta je niet boventallig, waardoor je niet aan de opdrachten kunt werken en staan op aftekenen van opdrachten, dat blijft vaak liggen. (mijn ervaring)

Ik werk nu in de thuiszorg, vooral de ochtenden. Ik vond ook erg leuk om kraam te gaan doen, maar het is niet te combineren met het werk van manlief.

En leuk is het wel, heel erg gevarieerd. Zitten ook wel nutteloze dingen/vakken tussen, maar ja, welke opleiding heeft dat niet haha.

5. Suprise

Suprise Fanatiek lid

May 14, 2012
    2,293
    1
    36
    Ik heb vanmiddag net mijn laatste examen gedaan en krijg 24 juni mijn diploma.

Qua opleiding opzich is het zoals hier boven gezegt word. Een gevarieerde opleidiging met bijvoorbeeld kraamzorg maar ook gehandicaptenzorg en ggz. Sommige dingen vond ik nutteloos zoals loopbaan en burgerschap.

Qua werken en leren vond ik het goed te doen. Ik heb 2 kinderen waarvan ik de jongste gekregen heb tijdens de opleiding. Maar ik leer erg makkelijk en ook verslag schrijven wat je veel moet doen tijdens de opleiding gaat me goed af.
    IK zeg dus dat het goed te doen is je moet alleen tijd maken in een gezin.

Succes

6. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

Oct 14, 2011
    4,136
    0
    36
    friesland
    Fijn om te lezen, 25 juni mijn intake gesprek dus ben benieuwd

7. Kiekies

Kiekies Fanatiek lid

Sep 17, 2012
    2,264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Het is ee pn goede opleiding met een klein stukje kraamzorg. Hierna kan je doorstromen voor kraamzorg verkorte opleiding.
    Ik heb zelf nog geen kindjes maar je moet wel overal zelf achteraan en goed bijhouden.

1 tip.. Kijk voor werk bij een verpleeg- of verzorgingshuis. Daar heb je geen gebroken diensten. Vaak kan je 1 vaste vrije dag krijgen.

Succes!

8. Suprise

Suprise Fanatiek lid

May 14, 2012
    2,293
    1
    36
    Idd je moet het wel goed bij houden want ondanks dat de verslagen me goed afgingne moest ik vooral de laatste maanden echt dagen bezig met mijn verslagen en dat is wel eens lastig met kleine kinderen. Zeker als je dan ook nog eens alles tot het laatst bewaard.

Ik moest naast school ook op mijn werk opdrachten maken de beroepsprestaties. Die zijn op gedeeld in 3 fases en vooral fase 3 is groot en zit je eindopdracht je presentatie en je assessment in. Daar werk je in die 2 jaar naar toe

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik ben eind januari/begin februari begonnen met een verkorte opleiding verzorgende ig, ik doe deze opleiding in combinatie met werken. Ik ga 1 dag in de week naar school en werk 12 - 16 uur per week.

Op maandag en dinsdag werk ik de ochtend, woensdag ben ik vrij, op donderdag ga ik naar school en vrijdag ben ik vrij. Verder werk ik 2 avonden per 4 weken en werk 1 weekend per 4 weken de ochtend.

Het is een erg leuke opleiding vind ik, en ik vind het ook niet lastig/moeilijk. Natuurlijk zal het moeilijkste vast nog komen maar voor alsnog vind ik de stof op school best te doen en ook de praktijk gaat lekker en erg belangrijk, ik heb het enorm naar mijn zin.

Combinatie met gezin vond ik zeker vooraf lastig, ik zag vooral heel veel beren op de weg die er voor alsnog eigenlijk niet blijken te zijn. Nu zijn de kinderen hier al wat ouder natuurlijk en gaan ze alle 3 naar school (mijn keuze was pas weer te gaan werken en nu dus deze opleiding te doen als ze alle 3 naar school gingen vandaar) dus dat maakt het gemakkelijker. Smorgens als ik werk is mijn man er, die brengt ze naar school, smiddags als de school uit is ben ik al weer vrij en kan ik ze gewoon ophalen. Voor ons is dit een ideale combi zo. Ik heb het wel lastig gevonden om mijn ochtenden met de kinderen voor mijn gevoel 'op te offeren' maar omdat ik het zo naar mijn zin heb in het werk heb ik het er zeker voor over. Momenteel beginnen onze diensten niet altijd om 7 uur wat ook nog eens maakt dat ik zeker een gedeelte van de ochtend nog thuis ben en lekker even de kinderen nog zie.

Natuurlijk kan ik wellicht nog niet veel zeggen omdat ik in principe pas 'net' begonnen ben, maar dit is zoals ik het vooralsnog ervaar. Wel komen de meeste opdrachten die ik in de praktijk moet uitwerken er nog aan en is het nu nog redelijk gemakkelijker en dat zal uiteraard nog gaan veranderen, maar ik heb er zeker vertrouwen in.

Veel succes met het gesprek alvast!

10. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

Oct 26, 2011
    1,541
    0
    36
    Female
    Ergens in het midden
    Heb jij al een vooropleiding gedaan in de zorg hanneke? Dat je nu de verkorte opleiding doe?

11. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Ik ga waarschijnlijk in feb beginnen dus ik lees mee.

12. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

Oct 14, 2011
    4,136
    0
    36
    friesland
    Bedankt voor dit bericht hier heb ik echt iets aan hoop dat her hier ook ongeveer zo zal zijn

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    #13 Hanneke, May 30, 2014
    Last edited: May 30, 2014
    @ Ukkie,
    Ik heb hiervoor wat jaren geleden mijn diploma tandartsassistente gehaald, iets redelijk anders dus en geen vooropleiding in deze zorg. Dit is een opleiding vanuit de stichting waar ik voor werk en wij doen deze opleiding in ongeveer 1 jaar, de precieze einddatum ligt ook natuurlijk aan je persoonlijke leertraject, bedoel als ik bijv mijn opdrachten niet af heb in de praktijk dan ga ik daar nog even langer mee door en krijg ik later mijn diploma maar vooralsnog ga ik daar natuurlijk niet vanuit.

@ Annet,
    Dat is fijn, heel veel succes nogmaals alvast. Hopelijk komen er meer ervaringen.

14. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

Oct 26, 2011
    1,541
    0
    36
    Female
    Ergens in het midden
    Dat is fijn zeg Hanneke dat je er ook eventueel langer over kan doen! Succes met de opleiding

Share This Page