Hoi! Wij willen een phil en teds autostoel aanschaffen. Zo eentje die groep 1-2-3 in een is. Nu twijfelen we niet over de functionaliteit van groep 2-3 maar wel groep 1/HJet lijkt me zo'n overgang van de maxi cosy naar de grote groep 1-2-3 stoel. En er zit geen slaapstand op... We kunnen hem nieuw, goedkoop aanschaffen en dachten zo alvast klaar te zijn voor de komende 10 jaar Wat zijn jullie ervaringen met dit soort stoelen? Gr Kikker
Wat ik gehoord heb over deze stoelen is dat ze qua veiligheid het meestal niet zo goed doen in de tests.. Ze zijn het net niet.. Maar verder geen ervaringen..
Er zijn veiligheidseisen/normen voor autostoeltjes. Als hij daaraan voldoet heeft hij een oranje stikker waar dat opstaat en dan moet het in principe een goed stoeltje zijn. Beter bestaat altijd. Wij hebben nu een 0-1 stoeltje. Geen maxicosi dus, maar die van ons kan wel in ligstand. Hoewel ik eraan twijfel of dat net zo plat is als bi jeen maxicosi-model.
Ons advies is om dit niet te doen. Daar zijn verschillende redenen voor: - kind is te "klein" om al die tijd recht op te blijven zitten, slaapstanden na de groep 0 autostoel (maxi cosi) zijn wel erg prettig voor het kind - Vaak zijn dit stoelen minder goed strak te monteren op de achterbank van de auto. - Zolang mogelijk achterwaarts vervoeren van een kind is het veiligste, dit kan ook nog in een groep 1/2 stoel (zie ook ANWB uitspraak 2008) - 1/2/3 stoelen bieden over het algemeen minder steun/veiligheid bij een botsing (zijn gewoon ruimer, moeten vele jaren mee) Uit ervaring zeggen wij dat mensen een stoel toch niet zo'n lange tijd houden als ze aangeven. De stof is versleten, vies, vinden hem niet meer mooi of bij de auto passen. Over enkele jaren ziujn de regels mogelijk weer aangepast qua veiligheid - en je wilt je kind toch zo veiligmogelijk vervoeren - en het kan zijn dat je stoel dan ook niet meer voldoet. Dit zijn enkel argumenten om het niet te doen deze overstap te maken van de groep 0 naar een groep 1,2,3 autostoel. Uiteraard is dit een advies en dienen jullie zelf een keuze te maken in wat jullie goed en betaalbaar achten. Jan Rooijackers Babyplezier
Zo'n sticker staat trouwens alleen voor de minimale veiligheidseisen. Ik zou het ook niet doen, lees in alle testen dat ze niet zo veilig zouden zijn.