Ervaring baarkruk

Discussie in 'De bevalling' gestart door Sammy3, 9 feb 2020.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sammy3

    Sammy3 Lid

    7 jan 2016
    28
    3
    3
    NULL
    NULL
    Hoi dames, ik ben bijna 38 weken zwanger en overweeg om te bevallen op een baarkruk. Lijkt mij dat je alle hulp die je kunt krijgen moet aanpakken (grotere bekkenopening + zwaartekracht).
    Vraag me sowieso af waarom zoveel bevallingen op de rug plaatsvinden. Ook lijkt het me fijn als je partner erachter zit en je tegen hem aan kan leunen tussen de weeen door. Of dat je de kruk onder de douche kunt zetten... Heeft een van jullie ervaring met het gebruik van een baarkuk tijdens de bevalling? Was het fijn? Of juist niet? Op welk moment ga je erop zitten bijvoorbeeld? Alleen tijdens het persen? Kan het daardoor ook te snel gaan?
     
  2. JongetjeM

    JongetjeM Bekend lid

    28 jan 2015
    959
    216
    43
    ---+
    Ik heb geen ervaring, maar mijn vriendin is kraamverzorgende en zij heeft me dat toen die tijd afgeraden.. Het helpt idd wel mee met persen, maar ook erna alles extra beurs en opgezwollen.

    Maar of het zo is en voor iedereen geld?!
     
  3. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    Ja ik! Bij de tweede vielen steeds mijn persweeën weg als ik op mijn rug ging liggen. Mijn weeën ving ik op een gewone kruk onder de douche op (zit lekkerder, deed ik ook bij de eerste, de uitkomst bij mij) De verloskundige heeft me toen op de baarkruk gezet bij het persen (logisch) en hoewel dat voor de weeën activiteit beter was, vond ik het mega vervelend! Geen idee, het was de houding, pijn aan m’n stuitje/bekken ofzo (kan het me niet goed herinneren) mijn man die achter me zat en me half vast moest houden (vond ik heel irritant) en super zwaar in mijn benen. Ik wilde er na 2 minuten perse vanaf en liggen :roflmao: Dat was dus ook heel zwaar omdat ik zonder persweeën moest persen maar beter dan op die kruk.

    Geen idee of ik dat de volgende keer weer zou hebben maar dit was mijn ervaring en ik vond het dus helaas niks:$. Want het leek me in mijn geval wel handiger dus.
     
  4. Yelly

    Yelly Bekend lid

    26 jun 2019
    647
    575
    93
    Het is beslist geen n=1 wetenschap maar de drie kennisjes van mij die de baarkruk gebruiken tijdens de uitdrijving, zijn alledrie meer dan fors ingescheurd.
     
  5. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Ik hen ook ervaring. Ik vind horizontaal bevallen zo tegennatuurlijk. Bij de eerste wilde ik de baarkruk, maar het zkh had geen flauw idee hoe dat werkte, zeiden ze letterlijk. 1,5 uur geperst voor hij er eindelijk uit kwam d.m.v. de vacuumpomp. Ik geloof echt dat het makkelijker was gegaan als ik verticaal had geperst.Bij de tweede wilde ik het weer, maar de vk vond het veel te snel gaan en was bang voor erg uitscheuren. Bij de derde wilde ik in bad bevallen, dat lukte niet, maar ik heb toen verder niet aan de barkruk gedacht.
    Maar bij nr 4 is het gelukt. En wat een verademing ik vond het persen het ergste van de bevallingen, maar deze keer was het zo veel natuurlijker. Nadeel was wel dat ik het echt niet tegen kon houden, dus ze viel er echt bijna uit, vk kon haar nog net bij haar arm pakken. Daardoor was ik ook wat uitgescheurd, maar dat was ik bij horizontaal bevallen ook.
    Ik vond het dus echt heel fijn.
     
  6. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.146
    5.092
    113
    Ik heb ontzettend positieve ervaringen met de baarkruk! Ik wist van te voren al dat ik hurkend of op de baarkruk wilde persen, inderdaad in verband met de opening van het bekken, dus dit stond ook duidelijk in mijn bevalplan omschreven. Bij mij duurde het persen maar drie minuten, wat vrij bijzonder schijnt te zijn bij een eerste kindje. Moet wel gezegd worden dat ik toen al een uur persweeën had staan wegzuchten omdat de verloskundige er nog niet was (ik ben thuis bevallen), dus de baby was al heel ver gezakt in het geboortekanaal. Ik ben niet ingeknipt of uitgescheurd, en ik was ook niet extra beurs daarna hoor. Diezelfde week zat ik alweer op de fiets om boodschappen te doen. Dus ik zou zeggen: probeer het vooral! Je ontdekt vanzelf of je het fijn vindt en je mag natuurlijk sowieso altijd afwisselen of helemaal van gedachten veranderen. Mijn zusje wilde ook per se hurkend persen, maar uiteindelijk vond ze het juist op haar rug veel fijner en ook zij heeft maar vijftien minuten geperst bij haar eerste kindje, dus ook op je rug kan het snel gaan!
     
  7. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.146
    5.092
    113
    Grappig. Alle vrouwen die ik ken (waaronder ikzelf) die hurkend of op de baarkruk zijn bevallen zijn nul uitgescheurd. Typisch dan toch ;)
     
    Neuzeke en Koektrommel vinden dit leuk.
  8. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.990
    25.429
    113
    Ik denk dat het per vrouw en per bevalling verschilt wat goed en fijn is. Het lijkt mij het allerbeste als er tijdens de bevalling geluisterd wordt naar hoe de vrouw wil liggen (mits verantwoord). Het gebeurd tenslotte in jouw lijf, jij bent in contact met je kindje en alles daaromheen dus als jij het idee hebt om hurkend of juist liggend te willen baren dan moet je dat aangeven.

    Ik ben op mijn rug bevallen in het ziekenhuisbed. Eerste stukje heb ik op mijn zij gelegen, ik voelde hem dieper zakken en perste langzaam mee (ging vanzelf eigenlijk.) Toen de vk binnenkwam en ze zag wat ik aan het doen was draaide ze me op mijn rug, dat voelde goed, ik had goede steun aan het bed. 3 of 4 persweeen en hij was er.
     
    Louise11110 vindt dit leuk.
  9. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Bij mn eerste bevalling bevallen op de baarkruk. Vond het een verademing na alle andere posities geprobeerd te hebben. Bij de tweede wilde ik dus meteen weer op de baarkruk, maar wist niet hoe snel ik er weer vanaf moest. Vond t niks. Geen idee waarom het anders was, die tweede keer. Toen op mn rug bevallen.

    overigens geen verschil in de “schade”. Viel bij beiden erg mee.
     
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    Ik heb de baarkruk geprobeerd. Kon er totaal niks mee, kon geen houding vinden, m’n voeten niet goed op de grond, was waarschijnlijk gewoon te klein. Haha
     
  11. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik wou op de baarkruk bevallen, alleen bij de eerste ingeleid en ctg pakte alleen als ik op m'n rug lag dus ik moest zo blijven... Was erg onprettig met mn bekkeninstabiliteit, vooral die benen zo op moeten trekken...
    Bij de tweede er wel op gezeten, was op zich prima om de weeën op te vangen. Al zat de rand vrij hard, ik denk dat het voor lange tijd niet zo lekker is. Vond op een fitnessbal zitten beter in het begin, kan je beetje hobbelen en bewegen. Ben uiteindelijk niet op de baarkruk bevallen, want de vk was nog niet terug en het ging zo snel, dat ik ben gaan liggen, op m'n zij, in de hoop dat dat genoeg zou rekken tot de vk er was. Net gelukt :rolleyes:
    Ik denk dat ik deze keer op handen en knieën wil proberen, ook meer ruimte in het bekken en misschien in mijn geval net iets minder zwaartekracht dan verticaal.
    Ik zou het gewoon bespreken met je vk, vragen of ze hem in ieder geval meeneemt. Dan heb je de mogelijkheid te proberen hoe het voelt of dat een andere houding prettiger is!
    Dat de meeste mensen tegenwoordig op hun rug bevallen is omdat dat handiger is voor de gyn/vk die helpt... Als er ingegrepen moet worden kunnen ze er zo het makkelijkst bij. En waarschijnlijk denken wij nu met zijn allen dat het zo hoort dus gaan maar vast zo liggen... Maar het is in de meeste gevallen echt niet de gunstigste houding. De bekkendoorgang is zo kleiner en de delen die ruimte zouden moeten maken door naar achter te bewegen lig je op... Las laatst een artikel dat zei dat alleen ondersteboven hangend aan je voeten ongunstiger bevallen is :o:
     
  12. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.155
    2.050
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik ben 2 keer bevallen op de baarkruk.

    Eerste keer was een ziekenhuisbevalling. Op mijn rug begonnen met persen (geen persweeën). Benen naar me toe trekken deed al pijn, ontzettend last van mijn liezen. Kon mijn houding niet vinden in die positie. Gelukkig stelde mijn vk de baarkruk voor. Wat een verademing! Persen ging beter en veel prettiger qua houding. Toen ietsje uitgescheurd, 3 hechtingen. Lijkt me heel normaal bij een (eerste) bevalling? Weet niet hoe lang ik toen heb gezeten. Minimaal 15 minuten maar denk langer.

    Bij de 2e had ik in het bevalplan dat ik de baarkruk in de buurt wilde hebben en die stond netjes klaar toen het moment daar was (thuis bevallen). Ik had hevige persweeën en lag op bed. Toen de vk zei dat ik mijn benen naar me toe moest trekken om de baby te laten komen gaf ik aan op de baarkruk te willen. Denk dat ik toen 6 minuten zat en toen was daar onze zoon. Ik ben niet uitgescheurd en had geen enkele hechting nodig.

    Bij beiden heeft de vk overigens een warme natte doek tegen mijn onderkant gehouden. Dat hielp ook heel erg.
    Ik had niet het idee dat de onderkant extreem gezwollen was ofzo.
     
  13. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.643
    1.285
    113
    Ik ben bij alledrie bevallen op de baarkruk. Ook vanuit de overtuiging dat een geopend bekken en zwaartekracht veel goeds konden doen.

    Bij alledrie op de kruk gegaan zodra er persdrang was. De eerste duurde lang (50 min persen) en toen begon de leuk op een gegeven moment wel vervelend in m’n billen/bovenbenen te drukken. Ik ben steeds tussen de weeën door even gaan staan.
    Bij de tweede en derde ging het super snel, met 3 en 1x persen waren ze er.

    Overigens geen hechtingen en ook niet enorm beurs van onderen, alleen wat schaafwondjes. Maar ik kan niet echt vergelijken omdat ze alledrie op de baarkruk zijn geboren.

    Wat ik een fijne tip vond: zorg voor een goede stoel met rugleuning voor je partner (kan hij af en toe even steunen, het ondersteunen van jou kost ook best veel kracht. Helemaal als het persen zo lang duurt als bij mij) en een paar kussens. Hij had een dik kussen achter z’n rug, er lag een zacht kussen tussen ons in, het was gewoon net wat comfortabeler zo.
     
  14. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.643
    1.285
    113
    Wat betreft uitscheuren: er komt een moment in de bevalling, liggend of staand of zittend of waar dan ook, dat alles op spanning staat. Als je een goede verloskundige hebt dan helpt ze je om juist op dat punt, hoe lastig ook, de weeën weg te zuchten in plaats van mee te persen. Ik denk persoonlijk dat dat misschien nog wel meer effect heeft in het voorkomen van scheuren dan welke houding dan ook.
     
  15. MFE

    MFE Actief lid

    23 mei 2016
    396
    207
    43
    Bij mijn eerste bevalling even geprobeerd, zeg 15 min oid maar ik vond het niet echt geweldig. Droeg niks bij aan het naar buiten werken van mijn kind. Dus maar weer gekapt. Bij de tweede wilde ik thuis bevallen en de VK heeft netjes gevraagd of ze uhm uit de auto moest halen: Nee dus Hahah. Ik heb nu tot op het laatste moment kunnen staan en met persen gelegen, dat was maar 4 minuten. Krukje niet gemist dus :)
     
  16. Koektrommel

    Koektrommel Fanatiek lid

    15 feb 2017
    1.511
    1.100
    113
    Vrouw
    Beste uitvinding ooit!

    Bij de eerste liggend bevallen...Wat een hel! 46 min geperst en een flinke knip gehad.

    Daarna 3x op de baarkruk bevallen. Wat een verademing! In 6, 3 & 2 min was het gepiept. Niet ingescheurd niks. Persen ging veel makkelijker.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  17. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.685
    3.467
    113
    Bij mijn eerste wilde ik het graag, maar toen ik eenmaal zat wist ik niet hoe snel ik er weer af moest. Voor mij voelde het helemaal niet goed, te heftig, te veel druk, moeilijk uit te leggen. Je moet gewoon op het moment zelf ervaren wat je prettig vindt, dat is echt lastig in te schatten. Ik dacht bijvoorbeeld ook fijn weeën op te vangen onder de douche, maar ook dat vond ik in de praktijk vreselijk.
     
    Wellesnietes en Koektrommel vinden dit leuk.
  18. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.990
    25.429
    113
    Dit dacht ik ook. Toen ze het opperde om op een bal onder de douche te zitten leek me dat wel fijn, maar toen ik eenmaal zat vond ik het verschrikkelijk.
     
  19. Sammy3

    Sammy3 Lid

    7 jan 2016
    28
    3
    3
    NULL
    NULL
    Hoi dames, ondertussen ben ik bevallen en heb de baarkruk geprobeerd. Maar het was niet wat, kon niet genoeg kracht zetten tijdens het persen, liggend ging vreemd genoeg veel beter.
     
    nizzie86 en Emma86 vinden dit leuk.
  20. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.990
    25.429
    113
    Gefeliciteerd met de geboorte van je kindje :)
     
    Sammy3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina