Het is nog even, maar ik vraag me toch af wat we moeten doen qua achterwacht als de bevalling 's nachts zou beginnen. De eerste bevalling begon om 6 uur 's morgens en duurde 13 uur, maar de tweede was veel rapper, het begon rond half 3 's nachts met meteen weeën die om de minuut kwamen, om 3 uur waren we in het ziekenhuis en om 5 uur was ze geboren. Bij de tweede was mijn moeder bij ons te logeren speciaal voor de oudste, maar mijn vader is ziek en we weten niet of ze in de zomer een paar dagen bij ons kan komen logeren. Voor overdag zijn er buren en ouders van school die kunnen inspringen qua opvang. Voor 's nachts zouden we een vriend kunnen bellen maar die woont toch ruim drie kwartier rijden van ons af. Zal dat te lang zijn? Helaas zijn onze buren verhuisd, want ik had het aan hun wel kunnen vragen. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Mijn zusje was bij mijn bevallingen, ik ben bij de laatste gewoon thuis bevallen. Maar in geval van nood naar het ziekenhuis had zij dan op de kids gepast. Als zij niet op tijd had geweest had ik de buurvrouw uit bed gebeld of desnoods alleen naar het ziekenhuis en vriend als oppas er is. Heb je geen nieuwe buren?
Heb je geen familie/vrienden die wat dichterbij wonen? Woont je moeder te ver om snachts uit bed te bellen? Heb je geen contact met eventuele nieuwe buren? Mijn familie en de meeste vrienden woonde helaas te ver maar ik kon mijn schoonmoeder uit bed bellen mocht dit nodig zijn geweest.
Wij hadden mijn schoonouders. En zij zouden ook 's nachts komen indien nodig. Toch kun je allerlei scenario's bedenken waarin het anders loopt. Ik moet zeggen dat mijn man en ik dus ook 'voorbereid' waren dat hij bij de kinderen zou blijven cq op ze zou letten in uiterste nood en dat ik dus ook 'alleen' verder zou gaan met bevalling, totdat hulptroepen gearriveerd zouden zijn. Ik zou met die vriend gewoon afspraak maken dat je hem kunt bellen en dan weet je hoe lang het duurt voordat hij er is. Mijn schoonouders stonden ook niet binnen 15 min op de stoep zullen we maar zeggen (35 min). Zoals gezegd, het liep ook weer allemaal anders dan we hadden bedacht . Uiteindelijk is de 3e thuis geboren terwijl de andere 2 lagen te slapen en mijn schoonouders nog onderweg waren. Mijn oudste is wakker geworden van mijn geschreeuw, maar heeft zich niet gemeld. Mijn (toen) jongste is wakker geworden door het huilen van baby (geboorte, was wel al 6:00 uur in ochtend), maar heeft zich ook niet gemeld. Ze hebben dus 30 min of zo wakker in bed gelegen, voordat ze riepen om papa.
We hebben zeker contact met de andere buren, maar minder goed om ze 's nachts uit bed te bellen. Zoals gezegd is het overdag of 's avonds geen enkel probleem. Onze andere vrienden wonen ongeveer op dezelfde afstand, en deze vriend is diegene die de kinderen ook goed kent, wel fijn mochten ze wakker worden. Familie woont ver weg (3 uur rijden), dus er zou al echt iemand moeten komen logeren. Hopelijk besluit de baby gewoon overdag te komen
Ja lastig probleem vind ik dat. Vooral omdat het zo onvoorspelbaar is wanneer het begint en hoeveel tijd er is. Ik heb wel 8 scenario's bedacht, afhankelijk van welke dag en welke tijd het is. Maar heb nu eigenlijk besloten om toch maar gewoon op dat moment te kijken wie er kan komen. En hopen dat het overdag begint als onze zoon op school is, dan is er sowieso geen issue. En in ergste geval inderdaad ga ik alleen of gaan we met ons drieen naar het ziekenhuis en moet onze zoon daar worden opgehaald.
Wij hebben een plan voor iedere dag en nacht , verdeeld over verschillende familieleden . Bijvoorbeeld zondag op maandagnacht komt m'n moeder , schoonzus op dinsdag enz . Zou toch je vriend vragen om te komen voor de nachten als t nodig is , drie kwartier moet te redden zijn toch ? En hopen dat het op een gunstig tijdstip komt , maar daar hebben we weinig over te zeggen helaas
Ik heb geen idee of drie kwartier genoeg is... de jongste ging echt heel snel en ik heb geen idee of het waar is, maar zou de derde dan niet nog sneller kunnen gaan? Het is ook gewoon het idee, te moeten wachten op hem terwijl je eigenlijk zo snel mogelijk naar het ziekenhuis wil.
Hier kwam mijn moeder, maar ik had overdag ook al weeën, dus ze was niet verbaasd toen wij haar in de nacht belden. Mijn bevallingen duurden erg lang, dus hier was 3 kwartier prima geweest, maar als je snel bevalt is het een heel andere situatie.
Mijn zusje woont trouwens ook op 3 kwartier rijden en heb haar gewoon gebeld van volgens mij is er wat gaande (zon unheimlich gevoel, beetje menstruatiekrampjes). Als er niks is, doen we gewoon een bakkie. Toen ze kwam zat ik inderdaad in de weeen en een half uur later was m'n dochter er. Ok, ze is 's avonds geboren, maar bij m'n zusje kan ik dat ook gewoon midden in de nacht doen.
je hebt vast wel een oppas die af en toe komt oppassen? kun je niet met haar afspreken dat je haar belt als het 's nachts gebeurd (voor een mooi bedrag ) en dat ze dan in jullie huis blijft slapen? of vragen of iemand van de opvang bereid is om dat te doen? andere optie is ouders van een vriendinnetje van je oudste vragen of beide kinderen daar naartoe mogen.
Een vaste oppas hebben we niet. De kinderen ergens laten slapen zou nog kunnen, maar dan moeten we toch al s avonds weten dat het gaat beginnen...
Ik zou toch iets/iemand zoeken voor dichtbij. Hebben jullie helemaal geen vrienden o.i.d. in de buurt die bereikbaar willen zijn voor jullie? Natuurlijk is het niet ideaal, maar ik zou er geen problemen mee hebben om voor een goede vriendin 's nachts bereikbaar te zijn mocht de bevalling beginnen, zoiets gebeurd immers niet iedere week (mocht het al nodig zijn). Je kan evt. ook afspreken dat de buurvrouw of een goede vriendin eerst even bij jullie thuis komt zitten (mocht het 's nachts zijn) en dat je ook je (schoon)ouders belt, zodat zij zodra ze er zijn de zorg kunnen overnemen. Hier willen we m'n schoonouders vragen om ons zoontje op te vangen en tja... als het 's nachts begint dan mag ze kiezen. Of in ons bed zelf verder slapen of ons zoontje uit bed plukken en bij hun er weer in leggen. Schoonouders wonen op 10-15 minuten rijden met de auto, dus kunnen hier binnen een halfuur zijn. Ben bij zoontje ook vlot bevallen (1e bevalling 4,5 uur) dus verwacht dat het nu ook wel vlot zal gaan en wil toch graag naar het ziekenhuis vanwege de totaal ruptuur na de bevalling van m'n zoontje. Mijn angst is dan weer dat ik overdag beval en m'n man niet op tijd is ofzo, dus ik zou juist graag 's avonds, 's nachts of in het weekend bevallen.
Kun je je buren niet vragen of zou zouden willen oppassen als die goede vriend niet optijd is? Dan neemt de vriend het gewoon van ze over en zijn de buren er alleen even voor de tussentijd als noodoplossing.
Mijn schoonouders wonen een paar straten verderop en staan vanaf 37w voor ons paraat gelukkig. De tweede bevalling was lekker thuis, en begon in de nacht rond 3:00. Om 4:30 heb ik mijn man wakker gemaakt en schoonmoeder gebeld en die kwam haar ophalen om 5:00u, om 7:30 is hij geboren. Mijn dochter ging weer lekker slapen nadat ze was opgehaald en om 10uur zat ze weer bij me op de bank samen met haar baby broertje <3 Wil je niet thuis bevallen? scheelt ook weer veel tijd en heen en weer gerace. Ik ken ook een paar dames die thuis bevallen zijn terwijl de kids gewoon doorsliepen zo snel ging het en ze hebben niks door gehad.
Ik heb niks afgesproken maar ik ga er vanuit dat mijn moeder komt als dat nodig is. & ik weet zeker dat ze direct komt als ik haar bel ook al is het middernacht. Maar die woont ook maar 5 minuten verderop. Als zij niet thuis is vanwege haar werk ('s avonds/'s nachts) dan stuurt ze wss mijn broertje. Ik zou gewoon afspreken met die goeie vriend dat jullie hem bellen zodra je denkt dat het begint en dat als hij het niet erg vind het ook zo kan zijn dat het vals alarm is en hij dus voor jan l*l heen en weer rijd.
Bedankt voor de reacties! Ik ga toch aan de vriendinnen die nu overdag voor de opvang instaan vragen of ze evt ook s nachts bereikbaar willen zijn. Thuisbevallen is helaas geen optie, mijn gyn doet dat niet.
Hier bij de eerste binnen 4 uur bevallen, en de verwachting van de gyn is dat nr 2 nog sneller zal gaan.. Ik moet vanwege medische indicatie bevallen in het ziekenhuis, dat is minimaal een kwartier rijden. Geen tijd te verliezen dus.. Hier afgesproken dat mijn ouders komen oppassen, zijn vanaf nu 24/7 beschikbaar.. maar duurt ook 20 min voor ze hier zijn.. Daarom als "noodopvang" van mijn zoontje s nachts met de buurvrouw afgesproken dat zij dan desnoods die 20 min op mijn ouders wacht. Mocht de buurvrouw niet beschikbaar zijn, dan heb ik vrienden die op 10 minuten wonen en nu ook s nachts hun telefoon aan hebben. En overdag nemen we als het niet kan wachten zoon mee naar het ziekenhuis en pikt mijn moeder hem daar op, we zullen daar ongeveer tegelijk aankomen (afstand van hier naar het ziekenhuis en van haar naar het ziekenhuis is even ver).. en desnoods wacht man dan met zoon op de gang (als mijn moeder bijvoorbeeld net wat later is)
Ik weet dat me moeder toen thuis deed bevallen wij gewoon lagen te slapen en thuis waren. In geval van nood had ze Buren gebeld langs te komen.
Misschien heel gek hoor maar heeft het ziekenhuis geen opvang voor de kinderen. Heb echt geen idee hoor.