Ervaring badbevalling ziekenhuis?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mama2be90, 8 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama2be90

Mama2be90 Actief lid

10 jan 2015
    158
    8
    18
    He meiden,

Zijn er dames die ervaring hebben met een badbevalling in het ziekenhuis? Wegens bekkeninstabiliteit lijkt me dit de fijnste manier om te bevallen. Maar zijn er tips/tricks waar ik aan kan denken? Wat had je bijvoorbeeld aan? Gewoon een hemdje ofzo? En hoe voeren ze de controles uit? Wat als je word geknipt etc.. Moet je steeds uit bad?

2. Mama2be90

Mama2be90 Actief lid

10 jan 2015
    158
    8
    18
    Anybody? :):D

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Heb je het met je vk al besproken? Of je überhaupt kunt bevallen in bad in het ziekenhuis? En of de vk badbevallingen doet, dit doet niet iedere vk.

Ik ben thuis bevallen in een bevalbad bij nr 3 en 4, bij nr 2 in een gewoon bad in het ziekenhuis, dat was uiteraard niet helemaal de bedoeling van de arts :D maar goed ging iets sneller dan verwacht, dus ja.

Ik zou zeggen, trek aan waar je je prettig bij voelt, ik vond het prettig om niks aan mijn lijf te hebben tijdens de bevalling in bad, dus gewoon naakt. Sommigen voelen zich prettiger in een topje of hemdje. Neem het mee, het kan altijd nog uit. Een badjas is wel een aanrader, mocht je eruit willen/moeten.

Ontsluiting is bij mij eigenlijk alleen aan het begin gemeten, om te kijken of ik in bad mocht. In het begin als de weeen nog niet krachtig genoeg zijn kan het bad ervoor zorgen dat de wee-kracht afneemt en dat is natuurlijk niet de bedoeling, de bevalling moet goed op gang zijn als je in bad gaat. Ze hebben bij de tweede alleen gevoeld of ik volledige ontsluiting had toen ik plotseling persdrang kreeg. Bij nr 3 en 4 hebben ze vertrouwd op mijn ervaring ;).
    En ze kunnen het hartje met de doptone in de gaten houden. Mocht er echter een medische ingreep nodig zijn (draadje op het hoofd, weeopwekkers, knip etc.) kun je niet in bad bevallen en zul je naar bed verplaatsen.

Als het lukt en je vind het water prettig, is het heerlijk om in bad te bevallen, ik zou niet anders meer willen. :thumup:

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring straks! :)

4. Mama2be90

Mama2be90 Actief lid

10 jan 2015
    158
    8
    18
    Dank voor je reactie! Ja de vk is echt een voorstander van badbevallingen bij ons en in het ziekenhuis waar ik ga bevallen kan dit. Ze zei inderdaad ook dat mocht het toch medisch worden ( dat was mijn 1e bevalling wel ) dan is het ziekenhuis vaak geen voorstander van badbevallingen en is de kans groot dat je eruit moet, maar goed dat zien we dan wel weer ;)
    badjas is wel handig inderdaad, goede tip!

5. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Volgens mij heeft @Tweekids hier ervaring mee.

Tweekids vindt dit leuk.
  6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    klopt!
    Controles kunnen gewoon onder water.
    Goed dat je nadenkt over in bad bevallen, zeker met bekkenklachten enorm prettig.
    Wist je dat inknippen vaak onnodig gebeurd? En voornamelijk in rugligging voorkomt.
    Gelukkig beval je in bad verticaal en is een knip eigenlijk nooit nodig. Daarnaast rekt je perineum veel beter mee door het warme water :)
    Wat fijn te lezen dat je verloskundige ook pro is! Dat scheelt een heleboel.
    Ja wat doe je aan? Ik ben bij veel bevallingen aanwezig geweest zowel in bad als op het "droge" en wat vrouwen fijn vinden is zo enorm verschillend. Vaak in bad is het gewoon bloot, gewoon doen wat op dat moment goed voelt !
    Fijne bevalling gewenst!

Mama2be90 en lorreke vinden dit leuk.
  7. PetiteBelge

PetiteBelge Actief lid

27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Klopt het dat je dan geen epidurale kunt krijgen?

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Vanzelfsprekend kan dat niet, met een epiduraal kan je je benen niet meer bewegen. Krijg je een katheter, infuus enzovoort.
    Maar vaak heb je als je in bad bevalt echt geen andere pijnstilling nodig :)

9. PetiteBelge

PetiteBelge Actief lid

27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Is het zoveel minder pijnlijk dan door het warme water?
    Ik ben uitgerekend voor eind juni en het lijkt mij niet zo aangenaam om in een warm bad te gaan zitten als het buiten ook zo warm is.
    Volgende week krijgen we rondleiding in het ziekenhuis en ga ik me wat beter informeren!

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    1e ruggenprik gehad
    2e Badbevalling was echt heeeerlijk!
    3e ruggenprik gehad vond het vreselijk in bad. Hoe dat kan ? Geen idee...

Over t algemeen is het warme water enorm verzachtend :)

11. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Ik ben bij de 4e in bad bevallen in het ziekenhuis. Zeker met bekkenpijn bijzonder aan te raden! Geen last van mijn rug gehad deze keer. En in het water beweegt het een stuk makkelijker. Controles deed de vk gewoon in het water.
    Ik ben met 4 cm in bad gestapt en anderhalf uur later bevallen met 1 perswee.

Ik had een hemdje aan, vond dat prettiger dan helemaal naakt.

Fultimemommy vindt dit leuk.
  12. Mama2be90

Mama2be90 Actief lid

10 jan 2015
    158
    8
    18
    Wat fijn al de reacties zeg! Ik had bij mijn 1e ook geen ruggenprik. Ik kreeg wel pethidine omdat de laatste cm niet opschoten. Uiteindelijk ruim 2 uur moeten persen omdat mij dametje nog even besloot te draaien. Met een knip geboren en dat hechten daarna..manman.. ik beval liever! Ik hoop dus dat het naast het verminderen van de bekkenklachten ook echt de knip voorkomt. Niet dat die knip zeer deed maar het hechten wel.

Ik ben benieuwd.. kijk er langzaamaan steeds meer naar uit, maar dat heeft er vast ook mee te maken dat de druk op mijn bekken steeds pijnlijker word.

13. PetiteBelge

PetiteBelge Actief lid

27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    @Mama2be90 wanneer ben je uitgerekend? Veel succes!
    Het hechten heb je dan wel echt gevoeld? Of vooral de genezing die pijnlijk was?
    Goh, er komen nog zoveel vragen in mij naar boven over de bevalling!! Vind het zo spannend... en het begint toch ook wel echt te korten...

Als ik dit zo allemaal lees, mss toch even dat bad overwegen :D

14. HvO

HvO Niet meer actief

Dit. Ik ben pas een uur a anderhalf uur na de bevalling gehecht. Dus de endorfines waren ook al redelijk uitgewerkt. Verdovende spray was ook net zo erg. :cry:

Het is dat ik in het dagelijks leven een hekel aan in bad gaan heb. Anders had ik ook wel graag in bad willen bevallen. Als ik zo alle ervaringen lees.

15. Jess93

Jess93 Fanatiek lid

9 sep 2014
    2.966
    2.294
    113
    Vrouw
    Houten
    Ik ben ook een badbevalling van plan! Hoe zit dat dan eigenlijk met het kindje aanpakken, want die floept anders gelijk omhoog natuurlijk?:roflmao: En de papa kan gewoon de navelstreng doorknippen? Laten ze de placenta in bad eruit komen ook of dat wel in bed?

Nog wat vraagjes dus die me nu te binnen schieten en uiteraard niet wanneer ik bij de vk zit:p

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Ik heb zelf mijn oudste dochter aangepakt, mijn jongste dochter is ter wereld gekomen met behulp van mijn partner (vk aan de zijlijn) en onze jongste wilde er te snel uit dus die plonsde zelf ter wereld :roflmao:
    Maar vooral bij mijn jongste dochter hebben we heel rustig kunnen kijken hoe ze ter wereld kwam en in het water ‘zwom’. Zolang ze onder water blijven kan dat prima, zodra ze bovenkomen en hun eerste ademtest nemen moet het koppie boven blijven ;)
    En de vader kan gewoon de navelstreng doorknippen.
    Bij mij is de placenta opgevangen in een bakje terwijl ik in het bad stond.
    Uiteraard alle antwoorden gebaseerd op persoonlijke ervaring, dus check het vooral nog even bij je eigen vk.:)

Jess93 vindt dit leuk.
  17. Kipsate

Kipsate Fanatiek lid

22 jul 2015
    1.224
    1.240
    113
    Ik ben ook in bad bevallen van de tweede. Ik zou het iedereen willen aanraden. Je kan lekker een eigen houding aannemen die prettig voelt ipv op je rug met je benen in de lucht. Ik ben bevallen van een zoon van 4 kilo met een groot hoofd maar geen scheurtje niks. Ik denk echt dat het warme water hieraan bijgedragen heeft. Mijn man zat naast het bad en heeft onze zoon aangepakt. Ik ben nog even in bad gebleven dus ook de placenta is in bad "geboren" :D. Ik had ook enorme last van mijn bekken maar niks van gemerkt tijdens de bevalling.

Mama2be90 en PetiteBelge vinden dit leuk.
  18. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.948
    1.709
    113
    Vrouw
    Ik heb helaas mijn bevalling niet af kunnen maken in bad omdat mijn zoontje in het vruchtwater gepoept had dus ik werd medisch. Maar wat vond ik het heerlijk om de eerste 6cm te ontsluiten in bad. Het warme water werkt ontspannend en pijnstillend. Ik kan het echt iedereen aanraden!:thumup:

Mama2be90 vindt dit leuk.
  19. Mama2be90

Mama2be90 Actief lid

10 jan 2015
    158
    8
    18

Het hechten zelf. Genezing vond ik echt prima gaan. 2 daagjes wat last maar met paracetamol goed te doen. Ik heb letterlijk iedere steek gevoeld met hechten dus was achteraf niet goed verdoofd... knip zelf ook niets van gevoeld trouwens! ;)

20. Mama2be90

Mama2be90 Actief lid

10 jan 2015
    158
    8
    18
    Oh enne... 2 juni uitgerekend ! :)

PetiteBelge vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina