Ervaring ballonnetje

Discussion in 'De bevalling' started by Nino12, Oct 15, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nino12

Nino12 Fanatiek lid

Sep 21, 2021
    2,933
    3,084
    113
    Female
    Hoi meiden,

ik ga morgen een ballonnetje krijgen omdat mijn lichaam klaar is met de zwangerschap zeg maar (veel vocht, jeuk etc). Nu heb ik 2 mogelijke opties gekregen en ben benieuwd naar ervaringen! 1 optie is plaatsen, naar huis en de volgende dag melden, vliezen breken en dan starten met de weeenopwekkers (mits de ballon dus z’n werk gedaan heeft) 2e optie is ook even afhankelijk of de baby dan wel diep genoeg in m’n bekken ligt (al die tijd niet zo geweest) is ballon plaatsen naar huis, dan komt de volgende ochtend de verloskundige om m’n vliezen te breken en dan mag ik Max 1 dag afwachten of m’n lichaam de bevalling zelf opstart.

Ik hoor heel graag jullie ervaringen!

2. SJD1988

SJD1988 Fanatiek lid

Oct 29, 2017
    3,144
    3,509
    113
    Female
    Allereerst: spannend! En ik hoop voor je dat het sowieso niet al te lang meer gaat duren ;)

Hier ervaring met optie 1, vanwege medische indicatie was 2 hier geen optie. Ik heb wel gevraagd of ze niet metéén na het breken van de vliezen de weeën opwekkers wilden starten, zodat we eerst konden zien of m’n lichaam zelf snel wat zou doen en, zodra gestart, of ze die niet al te snel wilden ophogen.

Al met al is het hier heel voorspoedig gegaan. ‘s Avonds ballonnetje gekregen, in de auto naar huis voelde ik al dat het wat ging rommelen. Thuis op de bank zette dat een beetje door, tot ik om een uur of 22:30 naar bed ging. Eigenlijk hele rustige nacht gehad en volgende ochtend om 6:30 uur weer gemeld in het ziekenhuis. Ballonnetje bleek al los te zitten en had al een nette 3/4 cm ontsluiting, dat gerommel ‘s avonds had dus oprecht al wat gedaan :roflmao: Om 7:00 uur zijn mijn vliezen gebroken en om 7:30 uur vond ik het oké om met de opwekkers te starten (vanwege stuitligging mocht het ook allemaal niet te lang duren). We zijn nooit verder gekomen dan de eerste stand opwekkers want mijn lijf ging meteen AAN :o: Om 10:55 uur is onze dochter geboren.

Mijn ervaring is dus dat je bij optie 1 ook eventueel kunt overleggen om iets langer te wachten alvorens meteen met de opwekkers te starten. Optie 2 lijkt me ook wat voor te zeggen, echt afwachten of het dan zelf start, maar (als je wellicht wat meer reacties hier hebt gekregen) je kan zelf het beste aanvoelen waar je je het fijnste bij voelt ;)

3. Nino12

Nino12 Fanatiek lid

Sep 21, 2021
    2,933
    3,084
    113
    Female
    aaah dank je wel voor je uitgebreide ervaring! Wat fijn dat het allemaal zo voorspoedig is verlopen. Het infuus hoefde dus niet heel erg opgehoogd te worden?? Vonden ze het ook oké in het ziekenhuis om wat langer af te wachten??

4. Ploop

Ploop Fanatiek lid

Oct 25, 2021
    1,206
    1,331
    113
    Female
    #4 Ploop, Oct 15, 2022
    Last edited: Oct 15, 2022
    Ik denk dat je misschien weinig hebt aan mijn ervaring, omdat ik niet zo goed weet hoe het werkt. Desondanks wil ik het wel delen, mocht je er wel iets aan hebben? :p
    Ik had al langdurig gebroken vliezen en mijn weeën begonnen eindelijk langzaam op gang te komen een kleine 2 uur voor het ballonnetje geplaatst werd (daarvoor steeds afgezwakte weeën). Zodra het ballonetje er in zat had ik enkele minuten later echt een weeënstorm. Wellicht doordat de vliezen al gebroken waren? Hier ook een baby die nog niet ingedaald was.
    Al met al, ik had echt niet nog met die intensiteit weeën graag in de auto gezeten.:eek:

Wellicht iets om mee te nemen in je keuze? Je weet ook niet hoe gauw het gaat.

In elk geval wens ik je een hele voorspoedige bevalling en zet hem op! Het komt goed, wat je ook kiest (en niet vergeten te puffen haha)!:D♥️

5. Naturel

Naturel Fanatiek lid

Sep 5, 2013
    1,544
    267
    83
    Noord-Holland
    Ik kreeg een ballon en de volgende dag werden mijn vliezen geprikt. Na 1 uur veranderde er vrij weinig, dus toen aan de wee opwekkers. Dat we even wachtte was onze keus en de gynaecoloog vond dat prima. In onze regio blijf je in het ziekenhuis na plaatsen ballon.

Nino12 likes this.
  6. Nino12

Nino12 Fanatiek lid

Sep 21, 2021
    2,933
    3,084
    113
    Female
    dank je wel voor het delen! Mocht je wel op de been zijn dan terwijl de baby nog niet was ingedaald?? Hier zegt de verloskundige hele tijd dat ik meteen plat moet als ze breken. Vandaar dat ik ook niet zeker weet of het een optie is om dan de hele dag er mee rond te lopen zeg maar haha! Lief dank je wel :oops:

7. Nino12

Nino12 Fanatiek lid

Sep 21, 2021
    2,933
    3,084
    113
    Female
    wat fijn dat je wel even mocht wachten inderdaad! Welke regio zit jij als ik vragen mag??

8. SJD1988

SJD1988 Fanatiek lid

Oct 29, 2017
    3,144
    3,509
    113
    Female
    Nee, infuus is op de laagste stand blijven staan en ze vonden het oké om eventjes te wachten (als het geen stuit en medische indicatie was wellicht nog wat langer). Ziekenhuis (Dijklander Hoorn) waar ik beviel staat hier in de regio trouwens ook wel bekend om hun flexibele en meedenkende houding tov zwangeren ;)

Nino12 likes this.
  9. Nino12

Nino12 Fanatiek lid

Sep 21, 2021
    2,933
    3,084
    113
    Female
    super bedankt voor het delen van jou ervaring! Ik hoop dat ze hier evt ook wat flexibel daar in willen en kunnen zijn!

SJD1988 likes this.
  10. HvL

HvL Bekend lid

May 6, 2015
    709
    420
    63
    Ik heb bij m'n eerste ook een ballon gekregen.
    Moest s morgens om 8 uur in het ziekenhuis zijn. En aan de ctg. Toen kreeg ik de ballon en daarna weer aan de ctg.
    (Ik werd ingeleid vanwege te weinig vruchtwater, geen groei meer van de baby en te weinig kind beweging. Werd ingeleid met 39.2)
    Ik moest gewoon in het ziekenhuis blijven en verveelde me ik weet niet wat. Bovendien vroeg iedereen van de familie heel vaak of er nog geen baby was..
    De eerste dag rommelde het wat en 's avonds moest ik weer aan de ctg. Maar volgens hun waren er geen weeën te zien.
    In de nacht viel de ballon eruit en had ik in de ochtend 1-2 centimeter. Volgens hun was dat te weinig om de vliezen te breken. En ik kreeg een nieuwe ballon. Weer een dag van aan de ctg op verschillende momenten en constant harde buiken.
    Weer viel in de nacht de ballon eruit en de andere ochtend had ik 3-4 centimeter. Toen hebben ze de vliezen gebroken en gewacht of de weeën uit zichzelf zouden starten. Dat gebeurde inderdaad. Vliezen zijn gebroken on 10 uur in de ochtend. Om 11 uur hebben ze me toch aan het infuus gelegd. Wat iedere keer hoger werd gezet omdat ik er volgens hun nog veel te vrolijk bij lag. Totdat ik vervolgens in een weeën storm belande die niet meer ophield. Totdat ik om 3 uur pers weeën kreeg en na 29 minuten persen is om 15.29 onze zoon geboren.

Het is grappig maar het is vandaag precies 8 jaar geleden. Hij is nu een stoere grote knul!

Ik vond het jammer dat ze mij niet naar huis hebben laten gaan met die ballon. Ik vond het erg taai en lang duren. Ze lieten me echt gewoon hele dagen zitten. Op het maken van de ctg na dan.
    De eerste dag is m'n man gebleven. Maar de 2e dag is hij toch maar gaan werken. Heel de tijd zitten wachten terwijl er weinig gebeurde had ook geen zin. Uiteraard kwam hij 's avonds wel.
    Het infuus hadden ze bij mij ook echt niet zo hoog hoeven zetten want bij de 2e en 3e bevalling bleek gewoon dat ik helemaal niet zulke intense weeën heb en dat het kind er toch binnen redelijke tijd uit komt. Gemiddeld een bevalling van 7 uur. Onze oudste is dus in 5,5 uur tijd geboren wat voor een eerste best erg snel is. Dus dat had best wat langzamer gekund.

Veel succes morgen

11. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Hier werd de ballon om 18 uur geplaatst, om 23:30 uur viel hij er vanzelf uit. Toen gewoon gaan slapen. De volgende ochtend had ik ruim 4 cm ontsluiting dankzij de ballon. Toen heeft de verloskundige de vliezen gebroken, weeën kwamen daardoor binnen 20 minuten vanzelf op gang en na 3,5 uur lag er een prachtige baby op mijn buik. Prima ervaring dus.

Nino12 likes this.
  12. Nino12

Nino12 Fanatiek lid

Sep 21, 2021
    2,933
    3,084
    113
    Female
    Pfoe dat lijkt mij ook heftig als het zo lang duurt en je dan ook niet naar huis mag! En dat ze het niet rustig hebben opgebouwd met het infuus. Dank je wel voor jou ervaring! En natuurlijk gefeliciteerd!! 8 jaar geleden alweer wat gaat de tijd dan snel hè?!

HvL likes this.
  13. Nino12

Nino12 Fanatiek lid

Sep 21, 2021
    2,933
    3,084
    113
    Female
    dank je wel voor het delen! Klinkt inderdaad als een prima ervaring!

14. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Even een tip, plas bewust. Ik kreeg t voor elkaar om met dat slangetje dat uitsteekt achter de wc bril te blijven haken:| dat slangetje vond ik sowieso erg irritant.

15. Ploop

Ploop Fanatiek lid

Oct 25, 2021
    1,206
    1,331
    113
    Female
    #15 Ploop, Oct 15, 2022
    Last edited: Oct 15, 2022
    Ja dat klopt! 2 dagen voor ze spontaan braken had ik een controle afspraak en lag de kleine ineens boven mijn schaambeen zo hoog (eerder lag hij ingedaald maar steeds net niet vast).
    Dus ik kreeg dat ook te horen, dat als dat gebeurde ik meteen moest platliggen.
    Dat heeft te maken met het risico dat de navelstreng er tussen/voor kan komen te liggen, omdat je kindje wel een stukje zakt als je vliezen breken (ofja een heel stuk.. er kwam een stortvloed naar beneden waar je u tegen zegt haha.. meerdere badhanddoeken en dweilen was het haha).
    Ik ben wel nog gauw naar de wc gesneld en daarna staand en zittend (van de zenuwen ook) de verloskundige gebeld, die vroeg ook of ik al lag en benadrukte dat ik moest gaan liggen. Paar minuten later was ze er en ze gaan dan direct controleren of het kindje het bekken in gezakt is en of de navelstreng er dus niet voor ligt. Kindje lag bij mij toen goed en daardoor mocht ik daarna vrij bewegen en verplaatsen (en lekker douchen).
    Maar goed eens je vliezen gebroken zijn wil je liever niet te veel bewegen (althans, ik vond het een vreselijk rotgevoel om steeds vruchtwater te verliezen op die manier hihi).
    Eens je weeën heftig zijn ben je blij als je kan bewegen om een houding te vinden waarmee je het kan opvangen haha.

ohja ballonetje viel er hier na zo’n 4 uur uit. Ik had een totaal onrijpe baarmoedermond en behalve gebroken vliezen leek het alles nog helemaal niet voorbereid te zijn, dus dat stukje ging (als je het mij vraagt) toch wel erg vlot.

Nino12 likes this.
  16. Naturel

Naturel Fanatiek lid

Sep 5, 2013
    1,544
    267
    83
    Noord-Holland
    Noord-Holland, ik was naar het ziekenhuis in Alkmaar. Ik geloof dat ook in Noord-Holland niet alle ziekenhuizen dezelfde methode hanteren o_O

Nino12 likes this.
  17. Ploop

Ploop Fanatiek lid

Oct 25, 2021
    1,206
    1,331
    113
    Female
    Auw… oh man plaatsvervangende pijn bij deze gedachte ja. :|
    Ik vond het slangetje ook heel vervelend persoonlijk, dat gebungel tussen je benen..

18. Nino12

Nino12 Fanatiek lid

Sep 21, 2021
    2,933
    3,084
    113
    Female
    Niet?? Dat was vast geen pretje haha! Dank je wel voor de tip:oops: het is dan misschien ook handig om niet met een strakke spijkerbroek er heen te gaan? :roflmao:

19. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Vloeken als een ketter. In dat slangetje kan ook wat bloederig slijm ophopen zeg maar, is ook heel normaal. Wel onsmakelijk maar normaal.

En nee joggingbroeken haha

20. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Ja deed ook zeeheeer. Voelt zo raar en irritant dat ding. Went ook niet haha

Share This Page