Ervaring bevallen met 35 weken zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Pompeloesje, 17 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pompeloesje

Pompeloesje Fanatiek lid

10 aug 2009
    4.227
    300
    83
    Vrouw
    uitvaartondernemer
    België
    Hoi,

Aangezien dit een vierde keizersnede zal worden en er toch wel enige risico's zijn,
    Gaan ze de baby halen op 35 weken waarschijnlijk.
    Iemand ervaring?
    Wat kan ik verwachten van een baby geboren op 35 weken?
    Tips naar extra's die eventueel nodig zijn in de baby uitzet zijn ook welkom.

2. Pompeloesje

Pompeloesje Fanatiek lid

10 aug 2009
    4.227
    300
    83
    Vrouw
    uitvaartondernemer
    België
    Even extra info:
    Baby 1, geboren 36+5, 4kg090
    Baby 2, geboren 37, 3kg990
    Baby 3, geboren 36+6, 3kg330

Heb dus nooit langer dan 37 weken gelopen en best flinke baby's denk ik :rolleyes:

3. 1991Mamavanvier

1991Mamavanvier Fanatiek lid

1 apr 2020
    1.689
    1.293
    113
    Vrouw
    Mijn tweeling is geboren met 35.2 weken. Natuurlijk wel vaak anders als een eenling (denk ik, kwa gewicht enzo).. Maar 't ging eigenlijk hartstikke goed en binnen 2 weken waren ze thuis. Hebben wel sonde gehad een dag later. Direct na de geboorte lag er 1 onder de warmte lamp, en de ander in de couveuse. Dag later mochten ze kleertjes aan en in de wieg... Dus ik heb, ondanks het termijn er wel goede ervaringen mee..

4. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Marissie82 vindt dit leuk.
  5. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.568
    3.506
    113
    Mijn oudste is geboren met 35+5. De bevalling begon spontaan. Ze is uiteindelijk geboren via een keizersnede. Gewicht was 2840 gram en lengte 49 cm.

Ze heeft ongeveer 20 minuten in de couveuse gelegen, toen ik terug op de kamer was lag ze al lekker huid op huid bij mijn man. Ze mocht, na 3 dagen, tegelijk met mij mee naar huis.

6. WouMo

WouMo Lid

12 okt 2020
    7
    0
    1
    Vrouw
    Mijn oudste is met 35+2 geboren via een keizersnede. Hij was 48 cm en 2180 gram.
    Hij heeft ong. 2 weken in het ziekenhuis gelegen, kon gelijk zelfstandig ademen en zijn temperatuur redelijk op peil houden. Hij moest blijven omdat hij niet goed wilde drinken.

7. Pompeloesje

Pompeloesje Fanatiek lid

10 aug 2009
    4.227
    300
    83
    Vrouw
    uitvaartondernemer
    België
    Bedankt voor jullie reacties.
    Hoe liep de borstvoeding bij jullie?

8. Simmy

Simmy Fanatiek lid

2 mrt 2013
    1.067
    313
    83
    Ik ben bevallen, keizersnede bij 33+6
    Baby deed het meteen goed. (3 dagen cpap en 2 weken couveuse) daarna met sonde mee naar huis. Borstvoeding kwam met kolven en aanleggen goed op gang. Ik had wel een lactatie kundige om hulp en advies gevraagd.

9. Marissie82

Marissie82 Bekend lid

24 jul 2016
    960
    362
    63
    Vrouw
    Dochter geboren met 35+4. Bevalling kwam spontaan op gang. Dochter woog 2650 gram en was 47cm. Ze deed het gelijk goed. Niet in de couveuse geweest, wel een kleine week in het zks verbleven. Borstvoeding op gang met kolven, maar dochter lukte het aanhappen niet. Lactatie kundige erbij, maar het ging niet. Dus gestopt omdat ik er enorm gefrustreerd van raakte. Succes met de keizersnede!

10. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.568
    3.506
    113
    Borstvoeding liep niet, maar ik heb het ook geen kas gegeven. Het was mijn 1e, ze pakte de borst niet goed, viel teveel af. Dus ik heb na 1,5 dag beslist dat ik gewoon wilde weten wat er in kwam qua voeding en ben toen de fles gaan geven.

Pompeloesje vindt dit leuk.
  11. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Hier een 35+2 bevalling gehad
    (Vanishing twin bij 9,5 wkn)
    Scheur in vlies bij 32+5

48 cm 2800 gram
    Dochter mocht na 2 wkn mee naar huis
    Eerst onder warmte lamp en had sonde
    Week later in de wieg
    Borstvoeding kwam niet op gang.. ze wou niet drinken na de sonde ... lactatie kundige ook mee gekeken..
    Wel gekolfd zo lang het kon

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    #12 Zoe123, 20 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2021
    Hier de eerste met 36 weken maar ze was echt prematuur.
    Aanhappen ging nog niet, koste te veel moeite.
    Met de hulp van een lactatiekundige (onmisbaar....vk, kraamhulp of verpleegkundigen zijn toch niet altijd de juiste hulp mbt borstvoedingsperiode-problematiek) is het uiteindelijk gelukt om haar volledig aan de borst te krijgen maar dat duurde wel een week of 4/5.
    Ik ben er relaxed in gaan staan, kolven ging verder goed, dus elke dag een stapje proberen.
    In jouw geval komt baby met een keizersnede dus ook dat kan er voor zorgen dat de boel wat langzamer op gang komt.
    Als je wil investeren, je verwachtingen voor de eerste periode realistisch zijn, je het de tijd wil geven, en niet te veel stresst, dan komt het goed!

Wanda68 en Pompeloesje vinden dit leuk.
  13. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.831
    3.589
    113
    Vrouw
    Onze dochter is geboren met 34+3 en mocht met 35+3 mee naar huis. Ze woog 2412 gram. Waarschijnlijk zullen jullie een paar dagen moeten blijven.
    De kans dat jullie baby moeite heeft met drinken is wel aanwezig, ik zou daarom bij het geven van een flesje jullie baby op de zij leggen ipv op de rug. Dan loopt het niet zo snel achter in de keel.
    Het kan de borstvoeding wel een beetje belemmeren, wil je dat echt graag geven raad ik aan om een lactatiekundige te contacten en die mee te laten kijken. Het kan een dag of 2 duren voor het op gang komt bij je. Ons ziekenhuis had zelf lactatiekundigen in dienst die elke dag langs kwamen, misschien die van jullie ook?
    Word de baby groot geschat? Anders toch wat pakjes maat 44 in huis halen?

Onze dochter heeft een slikstoornis overgehouden aan haar vroeggeboorte, dit is nu, bijna 1 jaar later, nog niet helemaal weg. Dat gebeurde vaker bij premature kindjes vertelden ze mij in het ziekenhuis.

14. Pompeloesje

Pompeloesje Fanatiek lid

10 aug 2009
    4.227
    300
    83
    Vrouw
    uitvaartondernemer
    België
    Bedankt. Ik was ook al van plan eens bij een lactatiekundige te raden te gaan. Ook idd oldat het een keizersnede is.
    De tweede heeft weken op nicu gelegen ivm wet lung syndrom dus dan ook fulltime gaan kolven. Nooit meer aan de borst gekregen.
    Dus wil nu iets beter voorbereid zijn...

Zoe123 vindt dit leuk.
  15. Pompeloesje

Pompeloesje Fanatiek lid

10 aug 2009
    4.227
    300
    83
    Vrouw
    uitvaartondernemer
    België
    Goede tip, bedankt.
    Voorlopig vokgt hij de p50 curve. Dus afwachten hoe groot hij gaat zijn.
    Liggen twee romperd maat 44 klaar en 4 maat 50. We gaan het zien dan.
    Geen idee of er lactatiekundige in het ziekenhuis zijn, vraag ik volgende keer ook even na.

Zuul vindt dit leuk.
  16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.804
    5.941
    113
    Vrouw
    Ik vond het in het begin soms moeilijk zoeken naar de juiste balans. Wel aanleggen, zodat ze aan de borst bleef drinken, maar ook zorgen dat ze voldoende dronk en niet te moe werd.
    Die balans schoof steeds een klein beetje op, tot we de grote stap (geen flesje meer er bij) durfden te wagen.
    Met geduld en goede hulp kom je een heel eind :thumup:

17. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Hier met 37,2 keizersnee gehad. Kwam smakend uit me buik. Gelijk gedronken, helaas in 1 nacht teveel afgevallen (ruim 200 gram) en hij was slap geworden dus opgenomen op neonatologie. Hij was onwijs moe. Ik gaf hem eventjes de borst.
    Dan kreeg ie eerst flesje kv. En ben in begonnen met kolven. Elk beetje wat ik kolfde kreeg hij. Toen we thuis waren kreeg ie borst en daarna flesje en laatste afgebouwd namater hij sterker werd en minder kv dronk. Nu helemaal borst

Pompeloesje en Zuul vinden dit leuk.
  18. siepel

siepel Actief lid

15 jun 2010
    417
    206
    43
    Hier bevallen met 34.1. Borstvoeding kwam wat moeilijk op gang, maar ik lag na de KS nog een halve dag op de IC en zat onder de medicatie dus dat had er ook mee te maken. Uiteindelijk met veel kolven kolven kolven en tussendoor aanleggen gelukt. (dochter had een sonde) Maar het heeft wat bloed zweet en tranen gekost.
    Ik heb nog wel een hele tijd met tepelhoedje moeten voeden omdat dochter moeite had met aanhappen in het begin, en daar vervolgens aan gewend was.

19. Pompeloesje

Pompeloesje Fanatiek lid

10 aug 2009
    4.227
    300
    83
    Vrouw
    uitvaartondernemer
    België
    Ik heb begin mei al eens een gesprek met lactatiekundige gevraagd.
    Kan ik al wat informatie opdoen en tips.
    Bedankt voor de vele reacties.

Zuul vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina